توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد استفاده ازپاورپوینت دركلاس كتابخانه ای: یك تجربه درنتایج یادگیری دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد استفاده ازپاورپوینت دركلاس كتابخانه ای: یك تجربه درنتایج یادگیری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد استفاده ازپاورپوینت دركلاس كتابخانه ای: یك تجربه درنتایج یادگیری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد استفاده ازپاورپوینت دركلاس كتابخانه ای: یك تجربه درنتایج یادگیری :

استفاده ازپاورپوینت دركلاس كتابخانه ای: یك تجربه درنتایج یادگیری

مقدمه
چندین سال است كه پاورپوینت را برای كلاسهای آموزشی كتابخانه به كاربرده ام.دربهارسال 2000، یك دانشجوی كارشناسی ارشد روانشناسی به نام لین،[2] مرا به پروژه ای كه باید برای كلاس تحقیقش درمقطع كارشناسی ارشد تكمیل میكرد، دعوت كرد.وی دركلاس آموزشی روانشناسی كتابخانه حضوریافته بود و تحت تاثیر استفاده ای كه من ازپاورپوینت جهت تاكید برنكات مهم میكردم،قرارگرفت.پرسش پژوهش او این بود كه آیا فراگیری دانشجویان ازطریق سخنرانی توسط پاورپوینت بیشتراست یا ارائه یك سخنرانی توسط اورهد[3] یا یك سخنرانی سنتی.دعوت اورا پذیرفتم و عضوی ازگروه تجربی وی شدم.

فرضیه
گروه پروژه لین، شامل استاد روانشناسی اش كه باید نمره نهایی را به او میداد و من میشد.لین متقاعد شد كه ازطریق ارائه سخنرانی به وسیله پاورپوینت بیشتر درباره كتابخانه مطلب می آموزند تا اینكه سخنرانی مستقیم و بی پرده و بدون استفاده ازمواد دیداری باشد یا یك سخنرانی كه درآن فقط ازاورهد ازاورهد یا تخته گچی استفاده شود.اولین وظیفه او این بود كه درمنابع روانشناسی،علوم تربیتی یا رایانه ای جستجو نماید تا اگرمطالعات مشابهی درزمینه موضوع تحقیقش انجام شده آنها را استخراج نماید.وی مطالعات مشابهی درباره پروژه اش نیافت.لین، با درنظر داشتن این مورد،طرح یك بررسی سه روزه را درذهن داشت؛ به طوریكه من باید درمجموع، 9 سخنرانی ارائه میكردم.سه مورد بدون مساعدت گرفتن ازمواددیداری،سه مورد توسط اورهد و/یا نوشتن روی تخته گچی و سه مورد توسط پاورپوینت كه قابلیت چندرسانه ای بودن را دربرداشت.

جستجوی منابع
تصمیم گرفتم جستجوی مجزای منابع درباره پاورپوینت یا استفاده ازچندرسانه ایها و هرارتباطی را با آموزش كتابخانه ای اداره كنم.مطالعاتی كه جستجوی لین را به گونه ای خاص پوشش دهد و با آن همخوانی داشته باشد نیافتم؛ درعین حال تعداد اندكی مقاله را كه درباره رواج استفاده ازفرارسانه ها دركلاس سخن به میان آورده بودند، پیداكردم. آزمایشهای دیلون[4](1998)، یافته های منتشرشده را ازمطالعات تجربی كمی كه برفرارسانه تاكید میكردند و روشهای تجربی ارزیابی نتایج یادگیری، ارائه میداد. مطابق كاری كه دیلون انجام داده بود،مزایای به دست آمده ازفناوری فرارسانه ها درجریانهای یادگیری با محدودیت زیاد نمایان میشود و عموما موافق واكنش رضایتمندانه ای برای این فناوری درعرصه حرفه ای نیست.
او به این نتایج دست یافت:
1 فرارسانه، بیشترین سودرا برای كاربران با وظایف بخصوص فراهم میسازد كه به جستجوی سریع ازطریق منابع اطلاعاتی مفصل یا گوناگون و جایی كه دستكاری و مقایسه داده ها ضروری میباشند نیازمندند.خارج ازاین زمینه، وجود رسانه ها بهترازفناوری اطلاعات یا به اثربخشی آن میباشد.
2 كنترل افزوده یادگیرنده فرای دسترسی، به گونه ای قابل تشخیص، برای كاربران،مطابق توانایی آنان،سودمند است.دانشجویانی كه قدرت و توانای

ی كمتر و پائین تری دارند، بزرگترین مشكلات را با فرارسانه ها خواهندداشت.
3 شاید تعامل سبك یادگیرنده دركاربرد خصایص متعدد چندرسانه ایها، اساسا توضیحی را برای نتایج گیج كننده كلی درمنابع، درقیاس محیطهای یادگیری فرارسانه ای و غیرفرارسانه ای، ارائه میدهدخصوصا یادگیرندگان ناشكیبا ممكن است به وسیله اشاعه اطلاعات مناسب بیشترتحت تاثیرقراربگیرند وممكن است تركیب توانایی و استعداد یادگیرنده به منظورپی گیری، تشخیص دهد كه چگونه یادگیرندگان خوب میتوانند ازاین فناوری بهره برداری نمایند.(دیلون و دیگران،1998)
ربكا گاتلین-واتز[5]( و دیگران) درمقاله شان درسال 1999 اظ

هار داشتند كه كاربرد چندرسانه ایها، تمایل بالقوه ای را جهت دستیابی به دریایی ازگرافیكهای پرزرق و برق و صدای مطلوب كه میتوانست حقیقتا ازاطلاعاتی كه میخواست ارائه شود بكاهد، ایجاد میكند.جایگزینی فناوری فرای ماده اصلی، باید اجتناب ناپذیرباشد.چندرسانه ایها نباید بگذارند كه یك موضوع با اهمیت ،درحد یك سرگرمی ،ضعیف باشد و نمایش داده شود.برای آموزش دهنده اهمیت دارد تاكید كند كه كاربرد چندرسانه ایها شیوه ای ازیادگیری را فراهم میكند.هنگام استفاده چندرسانه ایها به صورت متقابل،آموزش دهندگان باید مراقبت اعمال كنند و اطمینان حاصل نمایند كه هردانشجو،تصویرجامع را دریافت میدارد.آنها به یك بخش مطالعاتی دفاعی استناد كردند كه معلوم ساخت كه آموزش دیدن ازطریق چندرسانه ایها تقریبا 40 درصد مؤثرترازروشهای سنتی با یك میزان نگهداری كه سی درصد بیشتراست و یك نموداریادگیری كه سی درصد كمتراست، میباشد.مطلب استناد شده دیگر، یك بررسی است است كه توسط تیم مك كی[6] ازبخش جنوب شرقی مؤسسه پژوهش عملیاتی و مدیریت مجموعه مقالات علوم، اداره میشد كه ادعا میكرد كه هشتاد درصد ازدانشجویانی كه او بررسی نموده است با این امرموافقت دارند كه استفاده ازپاورپوینت ارزش رشته را افزایش داد.به علاوه، 82 درصد ازدانشجویان پاسخگو برگزیدن رشته ای را كه درآن ازپاورپوینت استفاده میشود به رشته ای كه درآن پاورپوینت مورد

استفاده قرارنمیگیرد ترجیح میدهند.(گاتلین-واتز،1999)
لیندا راینهارت[7]، یك عضو هیات علمی رشته فلسفه دردانشگاه استان ویسكانسین-راك،[8] درجینس ویل[9]،دردرس روانشناسی مقدماتی، هم برای جستجوهای اینترنتی و هم برای جستجوهای كتابخانه ای، به منظوركمك به دانشجویان درعناوین انتخابی آنها درمقایسه و ارزیابی كیفیت و دسترس پذیری اطلاعات موجود ازطریق این دومنبع، به هدایت آنها پرداخته بود.سپس آنها نمایشهای[10] پاورپوینت را جهت به اشتراك گذاردن تحقیقات خود با كلاس، گست

رش دادند. وی با استفاده از پاورپوینت و با كمك یك كتابداردانشكده،به طورپنهانی، سخنرانیها درقالب پاورپوینت را گسترش داد.اكثر قریب به اتفاق دانشجویان او( بیش از80درصد)، گزارش دادند كه نمایشهای پاورپوینت، محتوای رشته را حمایت میكنند، خواندشان ساده است، سخنرانیها را بیشتر سازمان میبخشند، به افراد دریادداشت برداری كمك میكنند، ازمحتوای سخنرانیها مجزا نیستند و به روشن شدن اطلاعات كمك میكنند. اقلیتی ازدانشجویان( 60تا 79درصد) دریافتند كه نمایشها به آنها كمك میكنند كه مواد را به خاطر بیاورند، سخنرانیها را جالب ترمیكنند و به دانشجویان كمك میكنند تا هنگام ارائه سخنرانی توجه بیشتری داشته باشند.ازجنبه منفی، اظهارنظرهای مكتوب دانشجویان، راینهارت را به این نگرانی رسانده بود كه ممكن است برخی دانشجویان، طرحهای سخنرانی را به عنوان جایگزینی برای یادداشت برداری یا حتی حضوردركلاس به كارببرند؛ چرا كه تاریكی اتاق جهت دیدن تصاویر ازطریق پروژكتور میتواند موجبات به خواب رفتن افراد را فراهم سازد و اینكه ممكن است اسلایدهای سریع رد شونده، جذاب و خوانا باشند و ممكن است به دانشجویان كمك كنند كه بدانند درنمایش، كجا هستند؛ اما آنها چندان برانگیزاننده نیستند.افزون براین، برخی دانشجویان، تماشاچی میشوند تا اینكه دركلاسی مشاركت كنند كه استاد یك نمایش چندرسانه ای را رهبری میكند.( راینهارت،1999)

سخنرانی
سخنرانی ام، بیش از15 دقیقه به طول نكشید. من نگرانی ام را برای لین، درباره اینكه دانشجویان مورد بررسی، ممكن است قبل ازدیگركلاسهای آموزشی مرا دراختیارداشته باشند، شرح دادم و خواستم اطمینان حاصل كنم موادی را كه من مدنظرقراردادم، با دیگركلاسها همپوشانی نداشته باشد و احتمالا نتیجه پروژه را تحت تاثیرقراردهد.مثلا اگر من زمانی را برای توضیح دادن یك پایگاه

اطلاعاتی روانشناسی معین بگذرانم، و سه دانشجو آن سخنرانی را دركلاس دیگری ازنظرگذرانده باشند، دانش قبلی آنها میتواند نتایج آزمایش را منحرف سازد. كلید موفقیت برای پروژه، اطمینان حاصل كردن ازاین بود كه كلیه دانشجویان، اكثراطلاعات را برای اولین بارمیشنیدند.بنابراین، به او گفتم كه من درباره عنوانی سخنرانی خواهم داشت كه برای خلاصه سوابق دانشگاه، منحصر به فرد بود. عنوان سخنرانی من،یافتن منابع مذهبی دركتابخانه بود؛ چون دانشگاه ما رشته ای كه درزمینه مذهب باشد و آنرا ارائه دهد، نداشت. من سخنرانی خود را به سه بخش اساسی

سازماندهی كردم: سازماندهی كتابخانه، مجموعه مرجع، و منابع اطلاعاتی مذهبی درقسمت مرجع. برای سازماندهی كتابخانه،‌ اصول نظام رده بندی كتابخانه كنگره را مدنظرقراردادم و اینكه چگونه فردی به منابع دسترسی خواهد یافت و ركوردی را ازطریق دسترسی به فهرست همگانی پیوسته[11] كتابخانه میخواند. برای مجموعه مرجع، توضیح داد مجموعه شامل چه چیزی باشد و چگونه كسی میتواند فهرست همگانی پیوسته را برای یافتن منابع خاص درمجموعه، مورد استفاده قراردهد.
درنهایت توضیح دادم كه چه مقولاتی درمجموعه مرجع ما درزمینه تحقیق كتاب مقدس[12] وجود داشتند. هرسخنرانی یكسان بود و برای تاكید برنكات اصلی، ازچندرسانه ای استفاده میشد. برای هرسخنرانی جلسه، من تنها نكات اصلی چهار زمان را با تاكید تكراركردم.
پاورپوینت اورهد/تخته گچی[13] نكات سخنرانی
اسلایدهای با صدا تاكید بخش كتاب مقدس برتخته گچی نظام رده بندی كتابخانه كنگره
اسلایدهای با صدا و فیلم اورهد ركورد مرجع ازفهرست همگانی پیوسته ما استفاده ازفهرست همگانی پیوسته جهت دسترسی به مواد مرجع
اسلایدهای با صدا و تصاویرمتحرك اورهد یك سیاهه تایپ شده ازعناوین درمرجع و تخته گچی مورداستفاده برای یادداشت انواع خاص كتابها؛ یعنی فهرستها و نسخه های كتاب مقدس مجموعه مرجع كتابخانه درزمینه كتاب مقدس

آزمایش
اتاق آموزش كتابخانه، به دلیل قابلیتهای چندرسانه ایها، برای سخنرانی مورد استفاده قرارمی گرفت. جلسه سی دقیقه به طول انجامید: پنج دقیقه ازمقدمه توسط دانشجویی، اداره شد، یك سخنرانی پانزده دقیقه ای ازمن وده دقیقه هم برای گرفتن یك آزمون كوچك [14]ازدانشجویان. آزمون كوچك توسط من طراحی میشد و ده سؤال را دربرمیگرفت كه به سخنرانی ارتباط داشت كه با انتخاب چندگانه یا پركردن جاهای خالی با جوابها همراه میشد.
دانشجویان درطول سخنرانی، اجازه یادداشت برداری نداشتند.دانشجویان ازهشت بخش روانشناسی گلچین میشدند واساس كلاسهای 102-10 به صورت داوطلبانه بود.استاد روانشناسی لین، پیشنهاد داد كه برای مشاركت دربررسی، بالای 30 امتیاز اعتبار اضافی، 20تا برای حضور دركلاس و یك امتیاز برای هرپاسخ صحیح به سوالات آزمون كوچك، جایزه تعلق بگیرد. لین با این پیشنهاد موافق بود.دانشجویان میدانستند كه عنوان سخنرانی چیست، اما ازاینكه سخنرانی چگونه ارائه میشود آگاهی نداشتند.سه جلسه صبح ساعت 30/10-10، سه جلسه اوایل بعدازظهر ساعت2-30/1 و سه جلسه هنگام عصر ساعت 30/40-4 برگزارشد.درهرجلسه، بیش از20دانشجو حضورداشتند.
جلسه با مقدمه پنج دقیقه ای توسط لین آغاز شد. روی نیمكتها، یك مداد و یك نیمه برگه كاغذ به همراه سه سوال بود. دانشجوباید پرسشنامه را پرمیكرد، به لین تحویل میداد و مداد را روی زمین میگذاشت.

پرسشنامه
1 آیا كسی ازاساتید شما درطول سخنرانیهای خود، پاورپوینت را به كارمیبرد؟
بلی خیر.
3 كدامیك ازموازد زیررا ترجیح میدهید؟( كنار هرگزینه علامت بزنید)
سخنرانیهایی بدون استفاده از پاورپوینت ـــــــــــ
سخنرانیهایی با استفاده ازاورهد و تخته گچی ــــــــــ
سخنرانیهایی با استفاده ازپاورپوینت ــــــــ
صحیح یا غلط:
چنانچه استاد شما ازپاورپوینت استفاده میكند شما درآزمون یا آزمون كوچك نمره بهتری كسب خواهید كردــــــــــــــــــ
لین توضیح داد كه ارائه سخنرانی من به گونه ای است كه درطول آن، یادداشت بردار

ی صورت نمیگیرد یا سؤالی پرسیده نمیشود و اینكه پس ازسخنرانی یك آزمون ده امتیازی گرفته میشود. لین مرا معرفی كرد، من ایستادم و درمدت پانزده دقیقه به ارائه سخنرانی خود پرداختم. وقتی كارم را به پایان رساندم، بیشتر كلاس را دراختیارلین قراردادم كه آزمون كوچك را اداره میكرد. او برگه های نیمه را كه شامل ده سوال بود توزیع كرد و به دانشجویان گفت به اندازه ده دقیقه برای تكمیل آزمون كوچك فرصت دارند.
وقتی آزمون كوچك به پایان رسید، دانشجو برگه را به لین تحویل میداد و كلاس را ترك میكرد. درصورتی كه هردانشجو سروقت، آزمون كوچك را به پایان نمیرساند، لین به هرصورت، برگه ها را جمع میكرد و سوالات تكمیل نشده را به عنوان غلط درنظرمیگرفت.

روز و زمان سخنرانی ــــــــ
1شماره بازیابی برای كتاب مقدس عهد عتیق درنظام رده بندی كتابخانه كنگره ـــــ
2درنظام رده بندی كتابخانه كنگره، شماره بازیابی برای مسیحیت كدام است؟
الف. BZ ب. BA ج.BR د.B
3.یك منبع مرجع كلیدی واژه نامه ــــــــــــــــــ كتاب مقدس است.
4یك كتاب مرجع كه متون مذهبی یونانی را با متون انگلیسی مقایسه میكند، ـــــــــــ نامیده میشود.
5كدامیك ازموارد زیر، نسخه ای ازكتاب مقدس نیست؟
الف.RSV ب.NIV ج. شاه جان[15] د.استاندارد امریكایی
6دریك جستجوی وبی، چه اصطلاحی برای جستجو به كارنمیرود؟
الف.كلید واژه ب.موضوع كلید واژه ج.شماره بازیابی د.عنوان دقیق
7وقتی اصطلاح فهرست و كتاب مقدس را جستجو میكنم، این مقولات را دریافت كردم ــــــــــــــــــــــ.
ازركوردی كه درقسمت پائین ذكرشده، چه چیزی را درمی یابید؟
8پدیدآورنده ـــــــــــــــ 9ناشرــــــــــــــــــــ 10 سرعنوان موضوعی
ـــــــــــ
REF BX4655.8.A88
Attwater, Donald, 1892- The Penguin
dictionary of saints. Baltimore, Penguin
Books [1966,1965]
362 p. 19 cm.
Christian saintsDictionaries.
11.(این سوالات به آزمون مربوط نمیشود)سخنرانی را مطابق آنچه كه درزیرآمده است، درجه بندی نمایید:
بیشترین بهره مندی1ـــ2ــــ متوسط3ــــ4ـــــ بدون بهره مندی 5
نتایج
بررسی میزان علاقه شركت كنندگان به نوع سخنرانیها با توجه به مشاهدات علمی، درجدول زیرذكرشده است.
جلسه تعداد دانشجویان نوع سخنرانی
30/10-10 صبح

دوشنبه
سه شنبه
چهارشنبه
20
20
18

فقط سخنرانی
اورهد/تخته گچی

پاورپوینت
2-30/1 بعدازظهر
دوشنبه
سه شنبه
چهارشنبه
17
20
20

فقط سخنرانی
اورهد/تخته گچی
پاورپوینت
30/4-4 بعدازظهر
دوشنبه
سه شنبه
چهارشنبه
15
20

16
فقط سخنرانی
اورهد/تخته گچی
پاورپوینت
مجموع حاضران 166 دانشجواز 180 نفر موجود
ازسه سوال پرسیده شده درآغازسخنرانی، 34 نفراز166 نفربیان داشتند كه اساتید آنها ازپاورپوینت استفاده میكنند(%4/20). اكثریت قریب به اتفاق آنها پاورپوینت بیش ازسایرمواد انتخابی مورد استفاده قرارمیگرفت: 124نفر با پاورپوینت(%6/74)، 29 نفر با اورهد/تخته گچی(%4/17) موافق بودند و 13 نفر با پاورپوینت موافقتی نداشتند(%8/7).158(%1/95) ازدانشجویان اشاره براین نكته داشتند كه درصورتی كه اساتید آنها پاورپوینت را دركلاسهای خود به كارببرند، آنها در امتحان یا آزمون كوچك نمره بهتری كسب میكنند.
نتایج نمرات امتحان نشان داد كه جلساتی كه فق

ط سخنرانی باشند بالاترین و نمایش كامل پاورپوینت، پائین ترین امتیاز را به خود اختصاص دادند.این درحالی بود كه جلساتی كه درآنها اورهد/تخته گچی به كارمیرفت درحد وسط قرارداشتند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky