توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد اصول پایه در طراحی بسته بندی دارای 62 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد اصول پایه در طراحی بسته بندی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد اصول پایه در طراحی بسته بندی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد اصول پایه در طراحی بسته بندی :

اصول پایه در طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی را از چهار منظر مختلف می توان بررسی کرد:
– روشی برای حفاظت محتویات بسته
– عامل موثری بر قیمت گذاری محصول
– بازاریابی که ویژگیها, و مزایای محصول را تبلیغ می کند.
– بخشی از خود محصول

این مبحث به دو ویژگی آخر می پردازد , در حقیقت جایی که طراحی در راستای افزودن ارزش واقعی مطرح است . البته این به این معنی نیست که طراحی نقشی در بهبود نگهداری کالا یا کمک به بهبود راندمان قیمت ندارد.
طراحی بسته بندی در عصر حاضر از عملکردگرایی ساده فراتر رفته است و اکنون یکی از پیچیده ترین و جذاب ترین نمونه های هنر طراحان است . بیشتر محصولا

ت بدون بسته بندی شان بی معنی اند.
یک بسته خوب طراحی شده باید ملزومات چرخه زندگی اش را دنبال کند.این چرخه زندگی از زمانی که برای بسته بندی محصولش به کار می رود (خواه با دست انجام شود یا در یک کارخانه) شروع می شود , تا سفرش به فروشگاه , و با رفتنش به محل استفاده ادامه می یابد و سرانجام پس از استفاده با قوانین زیست محیطی سخت رایج روبرو می شود.
بسته در هر یک از مراحل زندگی اش مقتضیات متفاوتی دارد: نگهداری محتویات , کمک به فروش آنها و کمک به مصرف کننده در استفاده از محصول .
مهم تر از همه, یک بسته باید در زمان خرید جلب توجه کند. هزاران محصول در فروشگاه برای جلب توجه خریدار در رقابت اند وطبق یافته های تحقیقات یک بسته در قفسه یک فروشگاه کمتر از سه ثانیه برای تصاحب این توجه فرصت دارد. این به این معنی نیست که بسته لزوما باید پر و برق یا ساده باشد , بلکه باید با سلایق مشتری همخوان باشد.
بیش از ده هزار بسته مختلف اعم از اجناس خوراکی و غیر خوراکی در یک سوپرمارکت معمولی برای انتخاب کردن وجود دارد. بنابراین رقابت برای دیده شدن در میان جمعیت است .
یک عامل کلیدی در کمک به شاخص بودن, داشتن نشانه های ساده وقابل تشخیص است .
نشانه هایی که حتی بدون نگاه مستقیم به آنها دیده می شوند. این نشانه ها را می توان ” ارزشهای بصری” نامید. ابزارهایی وجود دارند. که می توان آنها را برای ایجاد ارزش بصری و در نتیجه بیشتر دیده شدن به کار برد از قبیل فرم , رنگ , تصویر سازی و اسم.
اینها فقط چند ترفند هستند که یک طراحی می تواند برای کمک به یک بسته که داد بزند “سلام به من نگاه کنید” استفاده کند . از این گذشته بسته باید مورد بررسی دقیقتر قرار گیرد. در این سطح توجه به سلسله مراتب و قابلیت درک اطلاعات مهم است.

اولا و مهم تر از همه , آیا بسته مزیت های کلیدی اش را سریع منتقل می کند, خواه قیمت باشد (این ارزانترین محصول در ویترین است) اشتها آوری باشد(این خیلی خوشمزه است) , یا مزیت های کاربردی مانند اندازه .
از این گذشته , طراح باید اطلاعات کمکی مانند دستورات کاربردی با ترکیبات ماده غذایی را در نظر بگیرد. درک صحیح این سلسله مراتب کلید خلق یک بسته بندی مشتری پسند است. اینجا جایی است که رقابت بسیار شدید است و نوآوری ارزشمند.
اهمیت بسته بندی در تجارت:
خواه شما یک تولید کننده باشید یا یک خرده فروش طراحی بسته بندی باید بعنوان یک سرمایه گذاری دیده شود نه یک هزینه. متاسفانه بسیاری از شرکتها هنوز ابتدا به قیمت ط

راحی نگاه می کنند تا به ارزش کا.
موضوع اصلی اینجا این است که اغلب بسته بندی می تواند به نوعی از ارزش واقعی ذکر شده ختم شود و گذشته از خود محصول , بسته بندی به Brand تبدیل می شود.
با اینکه بسته بندی مظهر Brand می شود . شرکت باید به خاطر داشته باشد که Brand احتیاج به مراقبت دقیقی دارند.
گرچه یک Brand قوی بسته بندی شده می تواند در مقابل فعالیت رقیب برای ساختن علامت تجاری مقاومت کند, اما شاید جالب تر این باشد که یک بسته بندی قوی می تواند وسیله ای برای به دست آوردن سود بالاتر ارائه نماید.
اینجا جایی است که رقابت بسیار شدید است و نو آوری ارزشمند
خلاصه کلام اینکه طراحی بسته بندی تقریبا همیشه روی سود و زیان شرکت تاثیر دارد. تلقی آن بعنوان یک هزینه و نه چیز دیگری بیشتر از یک روش برای خلق تزیینات , نتیجه گیری نادرستی خواهد بود. تلقی آن بعنوان یک سرمایه گذاری و به کار بردن آن به عنوان یک حربه استراتژیکی اغلب به سود کلان منتبخ می شود.
اهمیت بسته بندی برای ضایعات عمومی برای بسیاری از موسسات خدمات عمومی رسیدن به مزایای شیوه های برتر در طراحی بسته بندی مستقیماً مشهود نیست.
به طور کلی در بیمارستان و درمانگاه , طراحی بسته بندی درکمک به انتقال تمام اطلاعات ضروری است و مهم بین پزشک , پرستار و بیمار نقش بزرگی دارد. محدوده این پیامها از اطلاعاتی درباره مقدار استعمال دارو تا تصاویر در نظر گرفته شده برای دادن آرامش و اطمینان و تقویت اعتماد به نفس می باشد.
بعلاوه , بسته بندی هوشمند می تواند به توزیع دارو و سهولت استفاده برای افراد سالخورده و بیماران نا توان کمک کند.

باید به خاطر داشته باشیم بسته بندی رسانه ای است که وارد خانه های ما شده است و چیزی است که شاید آن را بارها در یک دوره طولانی می بینیم. بنابراین می تواند رسانه خوبی برای اطلاع رسانی پیرامون موضوعات بسیاری از پیامهای عمومی مفید بهداشتی درباره تغذیه سالم گرفته تا هشدار درباره استعمال دخانیات باشد.
طراحی بسته بندی در دنیای امروز
امروزه بسته بندی ها تابع صرفه اقتصادی و سهولت در حمل و نقل می باشند. قیمت , زمان و

مکان مناسب تعیین کننده اقتصاد بازار آزاد هستند. بسته بندی های امروزی باید با توجه به استانداردهای بین المللی طراحی و تولید شوند. زیرا باید حداقل سهم قیمت تمام شده در هر واحد تولید (محصول) به بسته بندی تعلق بگیرد, علاوه بر این بسته بندی از نظر خریدار رایگان و جزء منافع او به حساب می آید. در واقع بسته بندی باید دارای ظاهری زیبا بوده , محتویات درونش را حفاظت کند و قابلیت چیدمان در حالت عمده وقرارگیری بر روی پالتهای استاندارد را داشته باشد و در نهایت روی قفسه های فروشگاه ایستایی لازم را داشته باشد.
تمامی موارد یاد شده بسیار مهم است اما در نهایت به یک بعد قضیه پرداخته و از احساسات سخنی به میان نیامده است . هر چقدر بیشتر این تصمیم گیری ها وابسته به بازرگانان باشد احتمال موفقیت برای کسب مجوز ابداع و نوآوری کمتر خواهد شد” دنیای امروز از تمام رسانه های موجود مثل تلویزیون و مجلات برای جلب نظر ما و رسیدن به خواسته های ما بهره می گیرد در حالی که خواسته های ما به خود این رسانه ها تبدیل شده و از محصول واقعی دور شده است . یعنی وقتی چیزی را مصرف می کنید در واقع مشغول صرف تصویر یا تصور آن هستید نه خود محصول , با این همه بسته بندی می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد یک میل یا خواسته جدید در مشتری بازی کند . امروزه همه مردم با رسانه های گروهی آشنایی دارند و همه هم می دانند که با توجه به تبلیغات آنهاست که اقدام به خرید می کنند.
یک بسته بندی خلاقانه به این خاطر خلاقانه است که
الف- یا مردم هرگز آن را ندیده اند
ب- و یا به چیزی رسیده اند که به طور غریبی برایشان آشناست اما مدتهاست که آن را ندیده اند
هم چنین در دنیای امروز بسته بندی محور شکل دهی سمینارهای بسیاری می باشد.
موارد زیر باید در یک بسته بندی رعایت شود:
قابل تشخیص بودن- ازآنجا که پول و وقت بسیاری صرف تبلیغ و فروش محصول میگردد لذا قابل تشخیص بودن بسته بندی اصل اولیه آن و بسیار مهم می باشد. بسته بندی باید بتواند به سرعت تاثیر مثبت خود را روی خریدار بگذارد, عمچنین باید برای کسانی که آن را گذرا می بینند و آن افرادی که آن را در آگهی تلویزیون دیده اند , به گونه ای باشد که تصویر آن در ذهن شان باقی بماند بسته بندی های جدید باید به وسیله شکل ظاهرشان , رنگ مواد به کار رفته و نیز علاقه مصرف کننده که قبلا چیزی شبیه به آن را ندیده است به سرعت در بین دیگر بسته بندی ها قابل شناسایی باشد.
آگاهی دهنده بودن- هیچ تبلیغ تلویزیونی یا چاپی نمی تواند همانند بسته بندی گویای اطلاعات باشد. اطلاعات مربوط به دستورالعمل استفاده همیشه مسئله مهمی برای طراح به شمار می آید چرا که ضرورتاً باید روی بسته ظاهر و اغلب هم چئد بار تکرار شود.

بی واسطه بودن – بسته بندی همراه با اطلاعات مربوطه اش همواره در دسترس مشتری است . درنتیجه این ارتباط بین مشتری و بسته باید بی درنگ صورت پذیرد یکی از رسالات بسته بندی جدید این است که باید محرک یک واکنش سریع بوده و به سرعت پاسخ گوی سئوال آخر مشتری که برای چه کاری آن را برداشته است باشد.
بافت دار بودن:
به کارگیری موادی که دارای بافت ویژه ای هستند در صورت اجازه دادن بودجه, می تواند بس احساسات دیگر را تحریک کرده و تحت تاثیر خود قرار می دهد اما متاسفانه در بیشتر موارد اهمیت لازم به آن داده نمی شود.
کابردی بودن:
بسته بندی باید در ست همان طور که تبلیغات می گوید عملکرد داشته باشد بسته بندی با استفاده از کارکرد خود باید راه را برای خلاقیت در بسته هموار کند و کارکرد, تقابل مواد و روند طراحی را مشکل می سازد.
چه کسی فکرش را می کرد که روزی چیپس و کرم شکلاتی را درون تیوپ های و لفاف های آلومینیومی که در اصل برای زمین پاک کن ها طراحی شده بود بخوریم ؟
قابل اعتماد بودن: امروزه قابل اعتماد بودن به خصوص در مواد غذایی از ابعاد بسیار مهم بسته بندی های استاندارد است. خوشبختانه توسط تحقیقات و آزمایش ها می توان طرح های جدید بسته بندی را جایگزین نمونه های فعلی کرد. البته بعضی وقتها ممکن است نتوانید آنچه را که تولید شده بهبود بخشید, اما سعی در انجام آن لذت بخش است.
ازرش های حسی به کارگرفته شده برای خلق یک بسته بندی جدید , نسبت ببه حس بینایی کارآیی بیشتری دارند. بسته بندی می تواند به واسطه مواد و فرایند , موارد ذیل را نیز بیان کند:
طعم – شیرین , تند, گوارا, خیلی تند, رسیده
بو – معطر , خنک , عجیب و غریب , دلتنگ کننده
صدا – لطیف و ملایم , خشن و زمخت , ترکیبی یا بافت دار
بساوش- خشک و ترد , سخت , ظریف , جدید , محکم
حس های فوق در زمان حاضر به دلیل اینکه اکثر بسته بندی ها یک جور جس را القا می کنند ارضا نشده اند. آنها با هم متحد شده اند تا بر موانع , بازارهای خاص , اهداف رسانه ای و دیگر عبارات این چنینی فائق آیند. لیکن چگونه می توان چنین بسته بندی را تولید کرد؟ اینجا چند نکته کلیدی وجود دارد که اطلاع از آنها به هنگام شروع کار بسته بندی بسیار مهم هستند که ممکن است آن را به عنوان یک بسته بندی جدید ثبت گرداند.
مواد / فرآیند
اولین نکته برای تحقیق بخشیدن به امر فوق این است که بدانیم علم قدیم, بزرگترین مانع سر راه اکتشاف است , تعامل ما با دنیا بر پایه دانش و اعتقادمان است که بر نحوه قضاوت و توانایی ما چهت فهم دیگر گزینه ها اثر می گذارد. طراحی یک کار خدماتی نیست بلکه یک فرآیند خلاقه بوده و طراح باید این توانایی را در راه های تعقیب کشف یک راه حل , تحت کنترل خود در آورد.
مانع دیگر در مسیر آزمایش , خود زنجیره تولید است. در واقع چاپ و بسته بندی , فقط در ا

مر بهبود سطوح خدماتی (نه چیز دیگر) , مانع هر گونه اکتشافی توسط جامعه طراحی گردیده است تولید توسط رونق منابع انسانی و اقتصادی و متعاقباً هزینه رسیدن به طرح مورد نظر است که کنترل می گردد. و به دلیل ناکافی بودن منابع آموزشی, حقیقتاً دو مورد فوق به بیشتر دانشجویان آموزش داده نمی شود. غیر از لیتوگرافی افست, چاپ به عنوان بهترین مورد باقی مانده در دانشگاه ها در نظر گرفته می شود.
این بر عهده طراح است که به جمع آوری اطلاعات از این مواد و مراحل بپردازد . در تمام نواحی

جغرافیایی شهری در سراسر دنیا , فروشندگان مواد و خدمات را ارائه می دهند اما جالب است بدانید که همیشه کاربرد, کمی با این خدمات چاپی بسیاری وجود دارد که این اختلاف اولین فرصت برای طراحان است . چنانچه بتوانید راه حل های بسته بندی های موجود را از یک گوشه جهان به خود اختصاص دهید و آنها را برای خودتان اقتباس کنید, می توانید این فرصت را تجربه کنید. این به خود اختصاص دادن ممکن است واقعی نباشد اما روش اجرای نحوه استفاده میتواند جدید باشد. همین روش را هم میتوان در مورد اقتباس مواد و فرآیند یک بخش از صنایع و بکارگیری آن در جایی دیگر , اظهار داشت . در زمینه صنعت و پزشکی را ه های غنی و بهره برداری نشده بسیاری از مواد , مراحل و ایده ها وجود دارد که هرگز کشف نشده اند . لازمه این کشف داشتن دانش سطح بالایی از محصول نیست بلکه فقط داشتن یک ذهن پرسشگر کافی است.
آزمایش در قالب بسته بندی به خصوص متکی بر شناخت مواد است . همه مواد دارای ویژگی های متفاوتی می باشند که برخی از آنها به شما اجازه دستکاری کردن به مواد را به شکلی که دوست داشته باشید می دهند و برخی هم این اجازه را به شما نمی دهند. یک ورق تخت از یک ماده را نمی توان بدون دردسر و پیچیدگی تا یا خم کرد. پس چه شکل دیگری را می توان به وجود آورد و یا حداقل چگونه می توان یک شکل مشابه ساخت؟
فرض کنیم یک جعبه دارای اضلاع کناری, سرپوش , کف , کلید, سوراخ و در است . بعضی از این قسمت ها نقش مهمی در حفاظت از محتویات دارند. با استفاده از هر ماده ای اجزاء فوق ویژگی های متفاوتی به خود می گیرند. مثلاً در , وقتی از پلاستیک ساخته شود و دارای حجم خاصی شود شبیه یک مجسمه به نظر می رسد که به عنوان قسمت اصلی بسته بندی باید روی

تبلیغ آن سرمایه گذاری شود.
همچنین فرآیند کار را باید مثل راه های متغیر جداکردن سرپوش جعبه در نظر گرفت . درس

ت است که بگوییم آن , هم تجهیزات کران قیمت نیاز دارد , هم زمان طولانی , اما چنانچه استفاده از ورق تخت یک ماده نظر شما را تامین نکند فرآیندهایی مثل ایجاد خلا , جوشکاری های متفاوت و ما فوق صوت میتوانند اقتصادی به نظر آیند.
نکته دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که بستهبندی به اندازه محتویات درونش لازم و حیاتی است.
بسته بندی کاربردی
انواع تیوبهای انعطاف پذیر
تیوبهای انعطاف پذیر را می توان از فلز به روش ضربه – اکسترود , از پلاستیک به روش اکس

ترود و کواکسترود (CO-extrude) و از مواد لایه بندی شده ساخت . هر یک از این روشها تیوبی با خواص کاربردی متفاوت ایجاد می کند. این خواص در جدول 1 – 19 خلاصه شده است
عدم برگشت پذیری یعنی قابلیت تخت ماندن تیوب پس از این که محتویات آن خارج شود. برای بسیاری از کاربردهای دارویی از خواص مهم است , در این گونه موارد مکش هوا به درون تیوبی که قسمتی از محتویات آن خارج شده ممکن است به آلودگی محصول منجر شود. خاصیت عدم برگشت پذیری عالی همراه با خاصیت بازدارندگی مطلق , فلزات را مناسبترین ماده برای بسیاری از کاربردهای دارویی ساخته است . تیوبهای لایه بندی شده (لمینیتی) که با یک لایه فویل آلومینیوم ساخته شده اند نیز تقریباً به خوبی فلزات چنین خواصی را از خود نشان می دهند. تیوبهای کواکسترود شده دارای لایه های بازدارنده برای بسیاری از کاربردهای کمتر حساس , خاصیت بازدارندگی کافی را دارند , ولی خاصیت عدم بازگشتی پذیری مناسبی ندارند. با وجود این , در مورد بسیاری از لوازم آرایشی و سایر کاربردهای عمومی , فقدان خاصیت عدم برگشت پذیری به عنوان یک ویژگی مثبت قلمداد می شود , زیرا این امر امکان نمایش کامل مشخصات گرافیکی بسته بندی در طول عمر مخصول را فراهم می آورد.
بدنه تیوپهای فلزی و پلاستیکی شکل داده شده به روش افست خشک چاپ می شوند . یکی از محدودیتهای این روش این است که چاپ تمام رنگی (ترکیبی) در آن مشکل است (هر چند غیر ممکن نیست) از این رو بیشتر تزئینات تفکیکی محدود میشود. تیوبهای امینیتی در حالت تخت تخت چاپ قرار می گیرند, به همین دلیل, حداقل از نظر اصول کار , هر روش چاپی تمام رنگی برای آنها امکان پذیر است . در مورد این تیوبها اغلب از روش گراور (gravure) استفاده می شود. (در حال حاضر چاپ فلکسوگرافی نیز در این عرصه بخوبی فعالیت می کند . سرویراستار)
شکل بطری
مبحثی که در این بخش در خصوص شکل های مختلف بطری می آید عمدتاً با توجه به دبه ها و بطریهای پلاستیکی تنظیم شده است , هر چند توضیحات کلی در خصوص شکل بطری به طور یکسانی در مورد بطریهای شیشه ای نیز مصداق دارد.
هنگام طراحی یک بطری یا دبه , اولین ملاحظاتی که باید در نظر گرفته شود ماهیت کالا

و چگونگی استفاده یا دسترس مصرف کننده به کالاست , در مواردی که محصول نیمه جامد است (مثل کرم آرایشی , کره بادام زمینی یا مربا) باید آن را با ابزاری از ظرف خارج ساخت. این ابزار ممکن است قاشق , کارد کره , یا در مورد کرمهای آرایشی, انگشت باشد و دسترسی راحت به محصول و برداشتن آن نیازمند این است که ظرف آن دهانه گشاد (جار) بوده و عمقش بی

د که فضای مرده ایجاد کرده و دسترسی به آن با ابزار سخت باشد. (شکل 19-7). ایده آل این است که این ظرفها دارای دیواره های داخلی صاف و مستقیم و بدون برش باشند. این امر تنها در صورتی قابل پیاده سازی است که دنده حدیده های دربندی , پیرامون بخش خارجی یک سییلندر با دیواره های مستقیم قرار داشته باشد , که نتیجه آن دربندی است که قطر آن از ظرف بیشتر خواهد بود. به دلایل زیبا شناسی , در برخی از طراحیها باید سطح خارجی دربندی و دیواره ظرف کاملاً هم سطح یکدیگر باشند. یکی از راههای رسیدن به این هدف در شکل 19-8 نشان داده شده است . ظرفی که به روش تزریقی قالب ریزی شده است . ظرفی که به روش تزریقی قالب ریزی شده است در واقع کاسه ای با دیواره های هموار برای نگهداری محصول در خود دارد. دنده های دربندی بر روی ظرف قرار دارند. ظرف محصول یک پوسته خارجی است. که سطح هموار لازم برای همخوانی کامل با دربندی را فراهم می کند. در کف پوسته خارجی و بر سطح خارجی ظرف نگهداری محصول سازو کاری تعبیه شده است که با در گیر شدن در یکدیگر باعث قفل شدن ظرف درون پوسته می شود و از چرخیدن ظرف درون پوسته هنگامی که دربندی را می پیچانیم جلوگیری می کند.
محصولاتی غلیظی مثل شربتها و سسها تا اندازه ای روان هستند که جریان پیدا کنند . بطری این نوع محصولات باید تا آن جایی که از نظر ظاهری پذیرفتنی است , سوراخ خروجی بزرگ داشته باشد. دیوار ه ها باید هموار بوده و فاقد شانه باشد و با شیب ملایم شبیه قیف به سوراخ خروجی منتهی شود. (شکل 19-9)
در مواردی که هزینه های حمل از اهمیت برخوردار است , بطری باید جمع و جور بوده و دارای کوتاه ترین قسمت گلویی باشد . هر چه قطر سوراح خروجی بزرگتر باشد عملیات پرکنی نیز سریعتر و راحت تر انجام می شود . نوع طراحی گلویی بر میزان ارتفاع قابل روئیت محصول پر شده در ظرف تاثیر دارد . یک اختلاف حجم معلوم از محصول پر شده درون بطری , در بطری های با گلویی باریک بیشتر خود را نشان می دهد تا بطریهای با گلویی گشاد (شکل 19-10)
ویژگی های کلی طراحی :
بطریها را باید با انحناهای باز و نرم طراحی کرد. گوشه های تیز به صورت نقاط تمرکز تنش عمل می کنند و باید از آنها پرهیز کرد.
بطریهای با دیواره مستقیم و صاف در مقایسه با بطریهای مشابه که دارای نقشها و انخناهای محیطی یا عمودی هستند مقاونت فیزیکی کمتری دارند. حلقه های محیطی استحکام حلقوی بطری را افزایش می دهد که نتیجه آن مقاومت بیشتر بطری را در برابر تغییر شکل به سمت داخل (قر شدن) یا بیرون زدگی دیواره (شکم کردن) می باشد.
نقشهای عمودی در وهله اول باعث افزایش قابلیت تحمل بار بطری در جهت بالا به پایین می شود . بسیاری از بطریها دارای نقش های برجسته یا تزئینی هستند که باعث بهبود خواص فیزیکی و همچنین افزایش زیبایی ظاهری آن می شود. (شکل 19-11)
قرشدگی دیواره در یک بطری دایره ای شکل کاملا به چشم می آید به همین دلیل است که از بطری های بیضوی و مکعب مستطیل بیشتر استفاده می شود. به طور مثال , بیشتر بطریهای مواد شوینده ظروف آشپزخانه بیضوی یا مکعب مستطیل هستند. این بطریها اغلب در قسمت میانی باریک می شوند تا نگه داشتن آنها در دستان خیس و لغزنده ساده تر باشد.

در حالی که حلقه ها یا شیارهای محیطی , بطری را در جهت شعاعی محکم تر می کنند, ولی آ

ن را در جهت محور عمودی انعطاف پذیر تر یا فنری تر می کنند. این حالت فنری در صورتی که حلفه ها شعاع تیز داشته و عمیق باشند بیشتر می شود. (شکل 19-12). هر چه فنریت در جهت عمودی بیشتر شود, احتمال وقوع لرزشها و ارتعاشات حمل بیشتر شده که نتیجه آن می تواند شرایط شدید لرزش باشد. طرح هایی که درآنها فنریت به طور غیر عادی زیاد است باید بررسی

پاسخ فرکانسی و تعیین فرکانسهای طبیعی با استفاده از روشهای آزمون قبل از حمل تحت آزمون قرار گیرند.
شانه های تخت که به قسمت انتهایی بطری منتهی می شوند به راحتی تغییر شکل می دهند (شکل 19-12 مثال چپ) و تحت بارگذاری دراز مدت باعث ایجاد شکستگی در محل اتصال قسمت انتهایی به شانه می شوند. شانه های با شیب ملایم و انحناهای نرم باعث توزیع بار یکنواخت می شوند. قسمت تحتانی (پایه) یک بطری تحت بدترین شرایط محیطی نسبت به سایر بخشهای آن قرار دارد. انحناهای نرم و شعاعهای بلند تنشهای داخلی قالبگیری را کاهش داده وشکل توزیع و استحکام ماده را بهبود می بخشد.
به طور مشابه , (انحناهای مربوط به پانل برچسب زنی نیز باید دارای فرم و با شعاع بزرگ باشند)(شکل 19-13)
دبه های بزرگ دسته دار یک وسیله موثر و کارآمد در جابه جایی حجم های بزرگتر محصولات مایع هستند, از آن جایی که این دبه ها سنگین هستند, استحکام فشردگی در جهت عمودی (از بالا به پایین) در آنها بسیار مهم است . موثرترین روش دستیابی به استحکام فشردگی در جهت عمودی طراحی دبه هایی است که دهانه خروجی آنها را در وسط بوده و دیواره های آنها شیب ملایم داشته باشد. ولی چنین دبه ای از نظر روش بیرون ریختن محتویات آن چندان مطلوب نیست . دبه هایی که دهانه خروجی آن خارج از مرکز قرار دارد (نوع F) متداولتر هستند, ولی هنگامی که روی هم چیده می شوند, تقریباً تمام بار بر یک طرف دبه متمرکز می شود.
بهترین طراحی ها آن هایی هستند که دسته را در محلی قرار می دهند که هم سطح با سطح در بندی قرار میگیرند(شکل 19-14) و بدینترتیب باعث می شوند که بار به طور یکنواخت تری بر دیواره های بطری وارد شود.
بطری هایی که مرکز جرم آنها در قسمتهای پایینی بطری قرار می گیرد بهترین مشخصات از نظر جابجایی راحت را از خود نشان می دهند.
بطریهایی که قسمت بالایی آنها گشادتر از قسمت پایه است هنگام انتقال بر روی تسمه های نقاله در مواردی که گروه بطریها از مقابل یکدیگر عبور می کنند مشکلاتی را در جابه جایی ایجاد

می کنند . (شکل 19-15) انحراف عرضی , یکی دیگر از مشکلات محتمل درمرحله جابه جایی است , که در مورد بطری های با مقطع بیضوی باریک بیشتر رخ می دهد. انحراف عرضی باعث روی هم افتادگی بطریها شده و موجب میشود که بین نرده های نقاله گیر کنند یا در حرکت ایجاد مشکل نمایند.
قبل از اقدام به طراحی بطری باید نیازمندیهای مربوط به برچسب زنی را در نظر گرفت. در مواردی که سرعتهای بالا در برچسب زنی مهم است سطح مقطع گرد مناسب تر است. در مقایسه ,

استفاده از برچسبهای Three-Side-Wrap بر روی بطریهای با مقطع مربع در سرعتهای برچسب زنی بالا چندان قابل کنترل نیست.
بسیاری از برچسبهای پلاستیکی با خواص شرینک ساخته می شوند و چنان طراحی می شوند که با انحناهای پیچیده نیز قابلیت هم خوانی داشته باشند. در حالی که , کاغذ تنها در یک محور می تواند انحنا پیدا کند و در نتیجه نمی تواند باسطوحی که در دو محور انحنا دارند هم خوانی یابد. برچسبی که مانند شکل 19-16 در شانه بطری قرار میگرد تنها در صورتی به درستی عمل می کند که شانه یک مخروط واقعی با وجوه راست و مستقیم (بدون انحنا) باشد.
برچسبهایی که بر روی بطریهای با شانه شیبدار و بدنه مخروطی شکل قرار می گیرند در مرحله جابجایی باسطح سایر بطری ها تماسی پیدا نمی کنند.
بطریهایی که دیواره غیرشیبدار و مستقیم دارند . معمولاً دارای پانل تو رفته هستند تا از تماس برچسبهای بطریهای همجوار با یکدیگر و همجنین با دیواره جعبه کارتن در خلال مرحله جابجایی جلوگیری به عمل آید. پنلهای برچسب زنی در بطریهای شکل های 19-10 , 19-11 , 19-14 نشان داده شده است.
برجسب زنی که درموقعیتی نصب شده که در تماس مستقیم نقطه به نقطه با بطری مجاور یا ظرف حمل (کارتن) قرار میگرد. در معرض آسیبهای حاصل از سایش می باشد.
بسته بندی برای صادرات
بسته بندی , لباس یک کالاست و بسته بندی آبروی یک کالاست و بسته بندی زیبا و شکیل موجب علاقه و محرک نیاز و بسته بندی زشت و نامناسب سرکوب کننده تقاضاست . بسته بندی در ارتباط مستقیم با اخلاق و روحیات یک ملت است . بسته بندی کالاهای صادراتی باید به گونه ای طراحی شوند که:
” در کشور مقصد, با آداب و فرهنگ رایج مردم آن کشور هماهنگی داشته باشند.”
یکی از بزرگترین مشکلات در صادرات کالاهای مصرفی , میوه ها , تنقلات , کالاهای بهداشتی و روزمره , مشکل بسته بندی مناسب و همخوان باسلیقه و نیاز مصرف کنندگان در بازار هدف است.
بازاریابی دیگر یک دایره با یک شعبه حقیر در ساختار سازمانی شرکتها نیست بلکه در سطح معاونت و مدیرعامل و از حوزه های استراتژیک واحدهای بازرگانی و تولیدی به شمار می رود.
بسته بندی یکی از ویژگیهای حساس , مهم و دارای نفوذ بر مصرف کننده است که ضمن ایفای وظیفه حفاظت از کالا, وظیفه اطلاع رسانی معرفی کالا , ارسال پیام و بالاخره ترغیب مصرف کننده بر خرید را انجام می دهد.
به کمک بسته بندی می توان کالا را معرفی کرد, ویژگیها یا صفات و کیفیات مورد نظر مصرف کننده را به آگاهی او رساند, مزیتهای کالا را نسبت به دیگر تولیدات نشان داد, در مشتری ایجاد انگیزه کرد, وفاداری مشتریان گذشته را جلب کرد. روی مشتریان گذشته را جلب کرد. روی مشتریان آینده

اثر گذار بوده و بالاخره با هزینه ای به مراتب کمتر از هزینه های تبلیغات در رسانه های جمعی , پیامهای لازم را در محل فروش به مشتری برساند.
تبلیغات در حمل و فروش یا به کمک بسته بندی و یا به کمک پوستر و دیگر وسایل تبلیغاتی مانند پرچم , تقویم , تابلو و . . . انجام می شود.
بدین لحاظ است که بسته بندی های مصرف کننده در اطلاع رسانی و ترغیب مصرف کننده احتمالی به خرید از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
و بالاخره نکته مهم اینکه با عنایت به تولیدات میلیونی درشرکتهای بزرگ چند ملیتی و لزوم صادرات مازاد محصول به خارج معمولاً از مکانیزم های القای نیاز با ایجاد نیاز کاذب استفاده می شود

ولی در وادی بازاریابی داخلی معمولاً می توان این مکانیزم ها را فقز در نظر داشت ولی با توجه به الگوی مطلوب مصرف و فرهنگ و سلیقه و ذائقه و قدرت خرید مردم , نوعا شیوه مقتضی را بکار بست.
بسته بندی از ابزاهای مهم بازاریابی در بعد ملی و بین المللی است که نقش کلیدی خود را در افزایش فروش , کاهش موجودی انبار و به حداکثر رساندن سود بنگاه های تولیدی نشان داده است.
بنگاه های اقتصادی برای تقویت قدرت رفابت خود در بازارهای داخلی و خارجی سالهاست که به موضوع بسته بندی توجه دارند و از طراحی , گرافیک , رنگها و بکار بردن مواد به بسته بندی مناسب برای افزایش سهم خود در بازار رقابتی بهره می گیرند.
مدیران بازاریابی به طور معمول درباره موضوعاتی مانند تحقیقات بازاریابی , خرید , مواد اولیه , توزیع , قیمت گذاری ها , راههای افزایش فروش و . . . تصمیم میگرند. وظیفه بسته بندی از نظر ایجاد رابطه با مشتری القاء نیاز و ترغیب مشتری به خرید در زمره وظایف مدیران بازار یابی است و تصمیم مشترک آنها با مدیران تولید می توانند در اتخاد روش مناسب و جذاب بسته بندی و بارازیابی موثر واقع شود.
تحقیقات ویژه و نقشهای شرکتهای بزرگ در زمینه بازاریابی و راههای پیشبرد فروش نشان می دهد که بسته بندی بیشتری اثر را در افزایش فروش (در بازارهای درون و برون مرزی) دارد بسته بندی مقوله ایست از تولد تا مرگ جواع انسانی را همراهی می کند. متاسفانه در کشور ایران اغلب صنعت بسته بندی در همان حد روش سنتی گردآوری محصول و انتقال آن به بازار باقی مانده است . در شرایطی که دیگر کشورها کالاهای مصرفی نه چندان مرغوب شان را در ظروف و بسته بندی هایی فوق العاده شکیل و مشتری پسند روزانه بازارهای جهانی می کنند, کالاها در کشور ما ره رغم مرغوبیت بسیار بالا , روی دست تولید کننده می ماند, بسیاری از کالاهای ایرانی به صورت فله به کشورهای دیگر (نظیر ترکیه و .. .) می رود و پس از بسته بندی مناسب به نام محصول همان کشور به فروش می رسد.
سالانه از 17 هکتار نخلیات آبادان حدود 55 هزار تن رطب و خرما ; برداشت میشود. حال باید پرسید سهم ایران از صادرات این محصولات چقدر است ؟ متاسفانه فقدان بسته بندی مناسب باعث شده است تا خرمای تولیدی داخل با قیمت نازل به خارج ازکشور صادر شده و در کشورهایی چون انگلیس و کشورهای آسیای میانه با بسته بندی مدرن مجددا به قیمت به مراتب بالاتر صادر شود.
این درحالیست که شرکت های کوچک صنایع غذایی در ایران طی سالهای اخیر با تلاش فعالان بخش خصوصی در راستای کسب سود بیشتر و بازگشت سریع سرمایه توانسته گام های بسیار کوچی بردارند.
از سوی دیگر فقدان تکنولوژی ساخت وتولید ماشین آلات صنایع غذایی و تبدیلی در کش

ور فعالان این صنعت را با هزینه های بالای خرید و نگهداری این دستگاه ها مواجه کرده است. عدم توجه به صنایع غذایی و تبدیلی در کشور طی سالهای گذشته علی رغم تمام سودهای کلانی که در نهفته در تعامل با موضوع الحاق به سازمان تجارت جهانی, سبب بیداری صاحبان این صنعت ازخواب زمستانی شده و آنان را در تب و تاب جهانی شدن قرار داده است.
امروزه آن دسته از کشورهای فقیر دنیا که اقتصادی وابستگی به کشاورزی دارند به دلیل نداشتن صنایع مدرن و نگهداری اصولی , مقادیر کلانی از محصولات کشاورزی آنها یا نابود می ش

ود و یا در بازارهای غیر قابل اطمینان به قیمت نازل به فروش می رسد.
آمار و ارقام , گویای این مطلب است که در کشورهای پیشرفته و صنعتی , چندین برابر درآمد کشور ما در خصوص بسته بندی کالاهای مختلف صرف می شود و از تکنولوژی مدرنی در بسته بندی استفاده می شود نبودن تکنولوزی , عدم بسته بندی , مواد اولیه مناسب و ماشین آلات جدید در ایران سبب شده که وضعیت بسته بندی در سطح بینابین واقع شود.
در حالی که کشورهای پیشرفته رشته های بی شماری در رابطه بابسته بندی دارند اما درایران ار چند عدد تجاوز نمی کند و آن هم بیشتر مربوط به بسته بندی مواد غذایی بوده و فاقد یک دید کلی و اطلاعات لازم در علم بسته بندی است.
طراحی بسته بندی و توجه به خصوصیات مصرف کننده
باید توجه داشت افرادی که برای خرید به فروشگاهها می روند سه گروه هستند.
گروه اول:
آنان که جنبه اقتصادی را در خریدهایشان همواره مدنظر دارند و برای جلب توجه آنها ارایه نمونه های مجانی کارساز است
گروه دوم:
موقعیت اقتصادی بهتری دارند و تفاوت قیمت چندانی برایشان مهم نیست و اغلب از اقشار تحصیل کرده جامعه هستند. مسایل حفظ محیط زیست و سلامت و بهداشت کالال را مدنظر دارند و هنگام خرید به بسته بندی کالا اهمیت می دهند. لذا طراحی بسته بندی مناسب بهداشتی و جذاب برای جلب توجه آنها ضرورت دارند.
گروه سوم:
افرادی هستند که به صورت موردی خرید میکنند و از پیش تصمیم خاصی برای خرید ندارند. برای جلب توجه این گروه نیز طراحی بسته بندی اهمیت پیدا می کند.
در کشورهای توسته یافته که بازار بالقوه برای بسیاری از محصولات تولیدی در جهان می باشند. ارایه بسته بندی های مناسب خانواده (خانواده های تا بعد 4 نفر) اهمیت زیادی دارد. این افراد قدرت خرید زیادی دارند و برای نفوذ در آنها و ترغیبشان به خرید موضوع طراحی بسته بندی از ابزار کار بازاریابی موفق می باشد.
طراحی بسته بندی از شاخه های طراحی صنعتی است. طراحی بسته بندی علاوه بر درک حجم و فرم بسته بندی علاوه بر درک حجم و فرم بسته بندی باید گرافیک قابل درک باشد تا بتواند طراحهای عملی , اقتصادی و ابتکاری ارایه دهد و درباره فن آوری تولید و موارد مورد استفاده در صنعت بسته بندی آگاهی کافی داشته باشد.

برچسب
از نظر تاثیر فرم در بسته بندی , شکل برچسب بسیار مهم است و معمولا بسته ها با اشکال مکعب و چهارگوشی به خاطر قابلیت شان دارای خصوصیت اطلاع رسانی با بهترین نحو مناسب می باشند. از سوی دیگر برچسب های چهار گوش و مکعب شکل, فضای قفسه های فروشگاهها را تلف نمی کند. البته شکل و رنگ بسته ها در کنار هم به گونه ای که باعث اغتشاش بصری نشود, نیز اهمیت زیادی دارد.
طراحی خط برای درج پیامهای تولید کننده بر مشتری اهمیت زیادی دارد. برخی از طراحان استفاده از خطوط خاصی را مطرح می کنند و برخی پیوسته درحال ابداع خطوط جدید هستند.
به طور کلی یک طراح بسته بندی باید بتواند از توانایی و تجربه خود در انتخاب خط برای پوسترها ,نشریات و علایم بازرگانی درمعابر و ; استفاده کند.
نقش بسته بندی در صادرات
تبلیغات از ابزار اصلی بازاریابی است و بسته بندی حلقه تکمیل کننده زنجیر تبلیغت است. بسته بندی اهمیت فزاینده ای از نفوذ به بازارهای پر رقابت امروزی است. پژوهش موسسه انگلیسی << یونایتد بیسکوتیس >> نشان می دهد که از مطالعات خرده فروشی مشاهده کالا در قفسه فروشگاه و خرید در یک نگاه 42 درصد و دیگر روش ها 6 درصد فروش را باعث می شود.
با این وصف بسته بندی مناسب سهم بسزایی در فروش کالا دارد زیرا که معمولاً نیمی از مشتریان با مشاهده محصول در بسته بندی مناسب و جذاب به خرید می پردازند.
در طراحی بسته بندی کالاهای صادراتی, توجه به بازارهای مصرف , قدرت خرید مردم در این بازارها و فرهنگ و سلیقه آنها ضروری است.
برای نفوذ در بازارهای رقابتی پرتقاضا , تمام عرضه کنندگان کالاهای مشابه به ویژگیهای بسته بندی مناسب و شکیل توجه دارند و آنان که نسبت به این امر دقت نداشته باشند از بازار خارج خواهند شد. در سالهای اخیر با وجود پیشرفتهایی که در صنعت بسته بندی , طراحی بسته بندی و مواد مورد استفاده در آن به وجود آمده است اما همانطور که در بالا گفته شد هنوز بخش زیادی از کالاهای صادراتی غیرنفتی کشور ما به صورت فله یا با بسته بندی نامناسب عرضه می شود. این گونه کالاها درکشورهای واسطه تجدید بسته بندی شده و با قیمت های بسیار بالاتر به بازارهای مصرف عرضه می شوند.
تولید کنندگان بخش خصوصی که نیاز به گسترش بازارهای فروش در داخل و ارایه نامناسب کالاها توجه بیشتری مبذول نمایند چرا که حتی رعایت تمام اصول بهداشتی و استانداردهای قابل قبول جهانی , بدون عرضه نامناسب و شکیل کالاها , هزینه هایی است که برگشت آنها تضمین شده نیست. با عنایت به این مطلب که هزینه های بسته بندی کمتر از 10 درصد هزینه تمام شده کالا را تشکیل می دهد. اما اهمیت فزاینده ای در فروش دارد.
مدیران تولید و بازاریابی با هماهنگی و تلاش مشترک خود و درک اصول فرهنگی بازارهای فروش می توانند بسته بندی هایی مبتکر ارایه دهند که در افزایش فروش کالا و به حداکثر رساندن سود واحد تولیدی موثر باشد. ازآنجایی که توسعه صادرات غیرنفتی گامی در جهت فقر زدایی و دستیابی به اقتصاد بدون نفت است و ادامه حیات اقتصادی کشور در بلندمدت را تضمین می کند, نقش بسته بندی در افزایش صادرات بیش از پیش اهمیت یافته و سرمایه گذاری دراین زمینه ضرورت دارد.

“بسته بندی صادراتی” یعنی زرق و برق آن بیشتر باشد. در حالی که بسته بندی صادراتی به دلایلی باید متفاوت باشد. این تفاوت دلایلی کاملاً تکنیکی و تاکتیکی دارد. زمانی که صحبت از صادرات می کنیم و به بعد مسافرتی که کالاهای صادراتی می بایست طی کند توجه کنیم. بنابراین دور بودن مقصد خود باعث می شود تغییراتی روی نوع مواد, نوع سیستم تکنولوژی و یا سیستم حمل و نقل انجام شود. یک کالا ممکن است به گونه ای طراحی شود که در صد کیلومتر اول به طرف ضعف خود را نشان دهد اما درصد کیلومتر بعدی ضعف ناشی از بسته بندی کاملا آشکار شود . در بحث استانداردها ممکن است مقیاس وزنی فرق داشته باشد.

معرفی رعایت الزامات مهم در صادرات بسته بندی:
1- بازار
1-1- اندازه , حجم , ارزش فعلی و روندهای آتی
1-2- نام های تجاری و سهم آنها از بازار
1-3- فصلی بودن
1-4- عوامل بین المللی ,ملی و منطقه ای
1-5- توزیع: عمده فروشی و خرده فروشی
1-6- شرح حال خریدار, مسرف کننده , کاربر نهایی و تصمیم گیرنده های خرید:
1-6-1- سن
1-6-2- جنس
1-6-3- گروههای اجتماعی – اقتصادی
1-6-4- مشخصات ویژه
2- محصول:
2-1- ماهیت محصول
2-2- تاریخچه
2-3- سهم نام تجاری
2-4- محصولات رقیب
2-5- نام تجاری مورد اعتماد
2-6- انگیزه خرید
2-7- جایگاه فروش و جایگزین در قفسه
2-8- استراتژی نگارش متن بسته
2-9- ترویج و تبلیغات برنامه ریزی شده
2-10- انتقاد پذیری
3- اهداف طراحی :
3-1- محصول جدید
3-2- طراحی دوباره یا به روز کردن
3-3- تکامل یا تحول
3-4- دامه گسترش یا یکپارچگی
ویژگی های بسته بندی صادراتی کالا
– مناسب بودن بسته بندی با شرایط اقلیمی کشورهای در مسیر حرکت تا بازار هدف
– بسته بندی صادراتی باید از لحاظ اندازه, شکل , رنگ, نوع, جنس, استانداردهای بازار هدف را مورد توجه قرار دهد و نیز قوانین و مقررات و مو انع گوناگون را رعایت کند.
– در بسته بندی صادراتی اهمیت ارتباط آن با فرهنگ مصرف و مصرف کننده بسیار حایز اهمیت است زیرا مردم پیش از آن که کالا را مصرف کنند یا به کیفیت توجه نمایند, با ظاهر

آن کالا آشنا می شوند. بنابراین ارتباط ویژگی های ظاهری با انتظامات خریداران می تواند در جلب مشتری بسیار موثر باشد.
امروزه دراروپا با وجودی که یکی از شاخه های قدرت خرید , درامد سرانه است و قدرت خرید آنها بالاتر از کشور ما است کالاها در ایجاد و بسته بندی هایی کوچکتر نیز وجود دارد.
آیا این به خاطر فقر و نخریدن است جواب منفی است و عواملی از جمله:

1- امنیت اقتصادی در جامعه و حضور مستمر کالا در بازارها است . بنابراین خریدار به اندازه ظرفیت و مصرف مورد نیاز خود خرید میکند ونیازی به انبار کردن برای مصرف آنجا وجود ندارد
2- دلیلی دیگر این است که در روند زندگی آنها مکانیزم تعارف وجود ندارد و کالاها حالت استفاده شخصی دارد.
3- سومین دلیل احترام نهادن به سلیقه های مختلف است و بنابراین کالاها درابعاد گوناگون عرضه می شود . مثلاً درهیچ کشوری خرما را در بسته بندی های یک کیلویی نمی خرید بلکه در بسته بندیهای 10 عددی مشاهده می کنید.
گذر بسته بندی , عقب ماندگی ما ,دلایل و راه کارها
صنعت بسته بندی , صنعتی نوپاست که نیاز به توسعه فراگیر دارد. با توجه به نقشی که این صنعت در توسعه صادرات غیر نفتی و افزایش درآمدهای ارزی کشور می تواند داشته باشد,سرمایه گذاری برای رشد و توسعه همه جانبه آن , ضرورت دارد. بسته بندی به بخش اصلی و نمایان شیوه زندگی امروز ما تبدیل شده است . در هر جایی از این کره پهناور که زندگی می کید همیشه به بسته بندی بسیاری از محصولات نیازمند خواید بود.
با توجه به اینکه کیفیت به عنوان یکی از مهمترین شاخص های مطرح شده در بخش مواد غذایی و اقلام دارویی کشور به حساب می آید , بسته بندی یکی از حساسترین و سوال برانگیزترین اجزا در فرآیند تهیه وتولید این محصولات است و بنابراین نمی توان به سادگی از مقوله بسته بندی گذشت چرا که بخش قلم وبسته بندی آن مخصوصاً در دو گروه از اقلام معرفی شده جزء لاینفک یک مقوله هستند (لازم و ملزوم). در این جا این سوال پیش می آید که چرا با توجه به در دست داشتن بهترین محصولات زراعی کشور هنوز نتوانسته ایم در بخش صادرات با سایر کشورها رقابت کنیم؟
همانطور که درکشور ما کلیه علوم درحال رشد و توسعه می باشند , صنعت بسته بندی نیز در حال رشد می باشد ولی متاسفانه نسبت به دنیا عقب هسیتم هنوز نتوانسته ایم تکنولوژی تولید بسته بندیهای اسپتیک ,Hot Pack , Colb Pack بسته بندی های محافظ در برابر کودک , بسته بندی حساس به مواد خطرناک (تشعشعات خطرناک و ; )بسته بندی بالک , تتراپک و . . . را در صنعت فراگیر کنیم. در ادامه با توجه به نقد صورت گرفته , خواسته شده است که چند بسته بندی را که از دهه های گذشته به چشم می خورد در مقایسه با بسته بندی های جدید که هر کدام حداقل جایگزین چند بسته بندی برای اقلام می شوند را به اطلاع رسانده تا با جمع بندی آن بدانیم که در کجا قرار گرفته ایم و برنامه ریزان در آینده بتوانند در برنامه ریزی چند مرحله ای این صنعت

محروم از جایگاه دانشگاهی در کشور را به رشد و توسعه پیش رانند. نمونه هایی که در زیر می خوانید مواردی منتخب از بسته بندی های کلاسیک هستند که موفقیت بی چون و چرایشان تثبیت شده است . این بسته موفقیت خود را مرهون عواملی متفاوتی از قبیل:

1- نوآوری های تکنولوژیک
2- نوآوری در طراحی
3- بهره گیری تمام و کمال از لیبل

واکس KIWi
در میان زبانها و فرهنگ های مختلف فوراً قابل تشخیص است . شهرت آن به دلیل KIWI قوطی سنتی واکس کفش سرپوش قرمز و سفید قوطی است که سمبل پرنده کیوی است . کیوی نیز به یکی از نمادها و نشانه های بسته بندی در جهان تبدیل شده است . این کمپانی در استرالیا در سال 1906 به پیشگامی مردی اسکاتلندی به نام رامسی تاسیس شد. او که پس از سالروز تاسیس کمپانی آن را به نام همسر نیوزلندی اش نامگذاری کرد اکنون محصولاتش در 130 کشور جهان فروخته می شود.
در قرن نوزدهم استفاده از واکس کفش برای طبقاتی که می توانستند از عهده خرید پاپوش های چرمی گران قیمت برآیند, مورد اهمیت قرار گرفته , با ظهور قرن بیستم روشهای تولید واکس کفش گسترده و پیشرفته تر بود تا جایی که معمولا در دسترس بود.
در سال 1906 کیوی واکس اصلی اش را در استرالیا تولید کرد در حالی که پنج سال بعد تولید آن در امپراتوری بریتانیا گسترش یافت. با وقوع جنگ جهانی اول و نیاز برای محافظت و نگهداری از چکمه های تعداد بی شماری نظامی , افزایش ثابت و پایداری در تقاضای واکس چکمه به وجود آمد, تاجایی که در طول جنگ جهانی دوم این تقاضا ادامه یافت تا دومین نسل مصرف کنندگان که به این محصول متکی بودند از پاپوش های با ارزششان حفاظت شود . با بازگشت سربازان به زندگی شهری مصرف واکس کفش همچنان ادامه یافت تا از کفش ها و چکمه هایشان محافظت کند. کیوی در زمان کوتاهی به عنوان مارک درجه یک واکس کفش ماندگار شد و امروزه به عنوان یک راهبر جهانی در پیشاپیش رقبایش همچنان به پیش می رود.
قوطی اسپری
پی بردن به ضرورت تولید یک اسپری از مایعی که تحت فشار قرارگرفته باشد مربوط به قرنهای طولانی بوده است. به هرحال تکنولوژی اسپری ابتدا در نروژ در سال 1929 ابداع شد و در دهه 1940 به موقعیت تجاری بزرگی دست یافت. این موقعیت توسه بعد کاملا نوینی را در گستره بسته بندی امکان پذیر کرد.
افشانه های بویایی با همان گوناگونی اش منافع چشمگیری – همانند سس گوجه فرنگ

ی – برای توزیع کنندگان آن در بازارهای فروش در بر داشت.

اسپری ها به یک عامل وارد کننده فشار (که معمولا گاز است) نیازمند هستند تا وقتی سوپاپ یا سرپوش را فشار دهند محصول از داخل ظرف با فشار به بیرون افشانده شود. کلید ابداع این شیوه در اسپری ها استفاده از مایعی بود که در حرارت اتاق تبدیل به گاز شود و د ر فشار کم یا حرارت پایین مایع باقی بماند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky