توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد اطلاع یابی در اینترنت : نیاز جوامع اطلاعاتی امروز دارای 45 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد اطلاع یابی در اینترنت : نیاز جوامع اطلاعاتی امروز  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد اطلاع یابی در اینترنت : نیاز جوامع اطلاعاتی امروز،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد اطلاع یابی در اینترنت : نیاز جوامع اطلاعاتی امروز :

اطلاع یابی در اینترنت : نیاز جوامع اطلاعاتی امروز

ظهور اینترنت و سپس رشد و گسترش روز افزون « شبكه جهانی وب » فرصتها و چالشهای نوینی را در فرایند اطلاع یابی پدید آورد . امكان جستجو و دسترسی به حجم زیادی از اطلاعات از طریق اینترنت ، فعالیت های آموزشی ، تحقیقاتی ، تجاری و .. را تحت تاثیر خود قرار داده است مشكل اصلی فرایند اطلاع یابی در اینترنت بازیابی حجم كم از اطلاعات ومنابع اطلاعاتی نیست ، بلكه مشكل جدیدی تحت عنوان «بازیابی بیش از حد اطلاعات » پدید آمده است در گذشته كاربران نهایی نیاز كمتری به فراگیری مهارتهای اطلاع یابی داشتند و اغلب از متخصصان اطلاع رسانی

برای دسترسی به اطلاعات كمك می گرفتند ، اما امروزه باید بدون حضور یك واسط انسانی و داشتن دانش كافی درباره اصول و مهارتهای جستجو و بازیابی اطلاعات به كاوش در اینترنت بپردازند . بتدریج ، با گسترش خدمات در شبكه جهانی وب ، فراگیری اصول و مهارتهای اطلاع یابی برای جستجو گران مهم وحیاتی شد.
ظهور در اینترنت و سپس رشد و گسترش روز افزون «شبكه جهانی وب » تغییر و تحول شگرفی در فرایند اطلاع یابی به وجود آورد و باعث شد كه تعداد بسیار زیادی از استفاده كنندگان برای اولین بار از خانه یا محل كار خود به تنهایی از طریق كامپیوتر شخصی ، امكان جستجو و دسترسی به حجم زیادی از اطلاعات را پیدا كنند از یك طرف ، استفاده از محیط گرافیكی شبكه جهانی وب

، بسیار جذاب وساده به نظر می رسید واز سوی دیگر ، قیمت كامپیوتر های شخصی وهزینه اتصال به اینترنت دائما كاهش یافت . همین امر باعث شد تا بسیاری از افراد بتوانند جستجوی اطلاعات در این محیط دیجیتالی را تجزیه كنند . به این ترتیب ، برخلاف گذشته كه استفاده كنندگان ،نیاز كمتری به فراگیری مهارتهای اطلاع یابی در خود احساس می كردند از این رو سواد اطلاعاتی كه مجموعه ای از تواناییها و مهارتها برای جستجو ، ارزیابی واستفاده موثر از اطلاعات است . به یكی از مهم ترین عناصر اطلاع یابی در اینترنت مبدل شده است .

رشد فزاینده ی اطلاعات واستفاده كنندگان از وب :
شبكه جهانی وب در اوایل دهه ی 1990 در آزمایشگاه فیزیك ذرات اروپا واقع در سوئیی به خود گرفت و به عنوان یكی از مهم ترین رسانه های قرن بیستم مطرح شد . همراه با افزایش حجم اطلاعات قابل دسترس از طریق این محیط ، تعداد استفاده كنندگان آن نیز به طور فزاینده ای زیاد شد ، به طوری كه بر آورده شده است تا ماه مارس 2001 حدود 430 میلیون نفر در سراسر جهان به اینترنت متصل بودند . رشد تعداد سایت های وب نیز بسیار شگفت اور ارزیابی می شود بررسیهای آماری نشان می دهد كه در ژوئن 1993 تنها 130 سایت وب قابل دسترسی بودند وپس از گذشت دو سال یعنی ژوئن 1995 این تعداد به 23500 سایت وب رسید .
مطالعات دیگر نمایانگر آن است كه در خلال سالهای 1997 لغایت 2000 تعداد سایت های وب تقریبا سه برابر شده است طبق طرح مطالعاتی « اندازه گیری اینترنت » تعداد صفحات وب تا دهم جولای 2000 در حدود 1/2 میلیارد بر آورد شده بود این مطالعه هم چنین نشان می دهد كه روزانه بیش از 7 میلیون صفحه جدید به شبكه وب افزوده می شود .
به این ترتیب ، پیش بینی می شود كه تا اوایل سال 2001 حجم اطلاعات موجود در محیط وب دو برابر شده واز مرز 2/4 میلیارد صفحه بگذرد .

سیر تحول تاریخی ابزارهای كاوش اینترنت :
شبكه جهانی اینترنت در اواخر دهه 1960 پا به عرصه ظهور گذاشت اما تا سال 1990 ابزای برای كاوش اطلاعات موجود در آن وجود نداشت با مروری اجمالی بر تاریخچه ابزارهای كاوش اینترنت می توان دریافت كه تقریبا كلیه پیشرفتها در این زمینه توسط دانشجویان وطرحهای پژوهشی آنها صورت گرفته است در سال 1990 اولین ابزار كاوش اینترنت توسط آلان را متیچ در دانشگاه مك گیل تحت عنوان آركی توسعه یافت . وی ابتدا قصد داشت اسم این ابزار كاوش را آركا یوز بگذ

ارد اما بعد به دلیل مطابقت با استاندارد یونیكس از مخفف آن یعنی آركی استفاده كرد.
آركی از طریق نمایه سازی فایل های موجود در سایت های FTP یا پروتكل انتقال فایل امكان جستجو و بازیابی فایل ها در محیط اینترنت را برای كاربران فراهم می ساخت به تعبیر دیگر این ابزار كاوش تنها می توانست فایل های اینترنتی نه متن واسناد موجود در اینترنت را بازیابی كند .
در سال 1993 دردانشگاه نوادا برای بازیابی اسناد و متون وسرورهای گوفر نظامی

مشابه آركی طرحی شد كه ورونیكا نام داشت در واقع ،ورونیكا برا ی اولین بار امكان جستجو و بازیابی متن واسناد ساده ( بدون تصویر یا پیوندهای فرامتنی ) را در اینترنت فراهم

كرد .
یكی دیگر از ابزارهای كاوش مشابه و ورونیكا برای جستجو در سرورهای گوفر ، جاگ هد نام داشت . در واقع می توان گفت كه آركی و ورونیكا پدر ومادر همه ابزارهای كاوش امروزی به شمار می آیند كمی قبل از ارائه ورونیكا یعنی در سال 1992 تیم برنرزلی در آزمایشگاه فیزیك ذرات اروپا محیطی گرافیكی و فرامتنی مبتنی بر اینترنت ، تحت عنوان شبكه جهانی وب را اختراع كرد .
یكی از ویژگی های این محیط توانایی ارائه اطلاعات چندرسانه ای ونیز استفاده ازنظام فرامتنی برای ایجاد ارتباط با دیگر صفحات مرتبط بود . پس از گذشت یك سال از ظهور شبكه جهانی وب دو ابزار كاوش برای جستجوی اطلاعات درمحیط وب توسعه یافتند كه عبارت بودند از الی وب ورلدواید وب واندرر ورلد واید وب واندرر كه توسط ماتئو گری در دانشگاه MIT توسعه یافت از روبات هایا به تعبیر دیگر برنامه های كامپیوتری برای جستجو ونمایه سازی صفحات وب استفاده می كرد به این ترتیب ، اولین موتور كاوش وب مبتنی برنمایه سازی خود كار وماشینی پایه عرصه ظهور گذاشت و اولین پایگاه یا نمایه موتور كاوش تحت عنوان وندكس شكل گرفت .
الی وب به جای بكارگیری روبات ها از شیوه دیگری برای نمایه سازی سایت های وب یعنی فرستادن اطلاعات سایت ها توسط خودطراحان آنها استفاده كرد به این ترتیب افراد می توانستند خود به توصیف محتوای سایت های وب بپردازند و در فرایند نمایه سازی اطلاعات در اینترنت نقش فعالی داشته باشند در اوایل سال 1994 دو دانشجوی دوره دكتری مهندسی برق دانشگاه اسنانفورد به نامهای دیود فیلو و جری یانگ فهرستی از سایت های وب مورد علاق

ه و منتخب را تهیه و در محیط وب ارائه كردند سپس به منظور جستجو در پایگاه اطلاعاتی گرد آوری شده از سایت ها ، نرم افزار كاوشی به آن افزودند و آن را ( WWW. yahoo! .COM) yahoo! نام نهادند پس ازمدتی حجم اطلاعات موجود در yahoo! افزایش یافت و روزانه هزاران نفر به آن مراجعه كردند امروزه yahoo! یكی از رایج ترین و عامه پسیند ترین ابزارهای كاوش اینتر

نت محسوب می شود كه روزانه دهها میلیون جستجو از طریق آن صورت می گیرد .
دراوایل 1994 اولین ابزار كاوش با قابلیت نمایه سازی كلیه واژه های متن كامل صفحات وب توسط دانشگاه واشنگتن تحت عنوان ( www. Crawler . com ) web crawler در دسترسی قرار گرفت روبات این ابزار كاوش برخلاف روبات های قبلی كه تنها عنوان ، نشانی دسترسی سایت یا 100 كلمه اول موجود درمنابع اینترنت را در پایگاه خود نمایه می كردند قادر بود صفحات وب را به صورت تمام متن نمایه كند به این ترتیب امكان جستجو در متن كامل صفحات وب فراهم شد در سال 1994 موتورهای كاوش دیگری ابداع شدند كه هم از نظر بازیابی اطلاعات وهم ازنظر پوشش منابع در شبكه جهانی وب ، قابلیتها وامكانات بهتری داشتند مانند ( www. Open text . com ) open text , ( www . infoseek . com ) In fosee K( www. Lycons . com) lycons رقابت برسرطراحی و توسعه ابزارهای كاوش اینترنت بتدریج واردعصر تازه ای شد وهم اینك نیز شاهد این رقابت در قابلیتهای بازیابی اطلاعات وحجم اطلاعات نمایه شده در پایگاه ابزارهای كاوش هستیم .
در دسامبر 1995 ( WWW.Altavista . com ) Altavista به عنوان یكی از شناخته شده ترین موتورهای كاوش ظهور پیدا كرد و به دلیل ویژگیها ونو آوریهایی كه در آن پیش بینی شده بود به سرعت به عنوان یكی از بهترین ابزارهای كاوش اینترنت مطرح شد به طوری كه توانایی انجام روزانه میلیونها جستجو را بدون كاهش سرعت بازیابی اطلاعات به همراه داشت Altavista اولین موتور كاوشی بود كه از زبان طبیعی ( مانند جستجوی جمله آب و هوای تهران چطور است ؟ ) و عملكردهای بول برای بازیابی اطلاعات در محیط وب استفاده كرد .
در ماه می 1996 ( www. Hotbot. Com ) HotBot به عنوان یكی دیگر از ابزارهای كاوش مهم ابداع شد كه روبات آن قادر بود روزانه حدود 10 میلیون صفحه در محیط وب را درپایگاه خود نمایه كند برخی از طراحان ابزارهای كاوش به دنبال انجام جستجوهای جامعتر بودند .
وبه این ترتیب در سال 1995 اولین ابر موتور كاوش توسط اریك سلبرگ ، تحت عنوان ( www. Metacrawler . com ) Metacrawler ظهور پیدا كرد .
این ابر موتور كاوش می توانست در پایگاه شش موتور كاوش وراهنمای موضوعی به طور همزمان به جستجو بپردازد .
در اواخر سال 1997 یكی از بزرگترین و مهم ترین ابزارهای كاوش امروزی یعنی موتور كاوش ( www. Google . com ) Google از طریق طرح تحقیقاتی دانشگاه استانفورد ظهور یافت .
Google تلاش كرد كه در نظام رتبه بندی نتایج كاوش خود مبتنی بر میزان ارتباط آنها با كلیه واژه های جستجو ، تحول اساسی به وجود آورد كه از طریق استفاده از معیار میزان استناد به یك صفحه یا سایت مشخص توسط سایت های دیگر صورت
می‌گیرد.
همراه با رشد افزون اطلاعات در محیط اینترنت ، تعداد ابزارهای كاوش نیز به طور فزاینده ای افزایش یافت به طوری كه تاژوئن 2001 یكی ازراهنماهای ابزارهای كاوش اینترنت به نام Serch Enginc Guide مدعی است 2500 موتور كاوش و راهنمای موضوعی در زمینه های موضوعی مختلف را در پایگاه خود نمایه كرده است .

جستجو در شبكه جهانی وب : چالشها و فرصتها
درحال حاضر ، میلیونها نفر در سراسرجهان درباره قابلیتها وامكانات شبكه جهانی وب صحبت می كنند وتعداد زیاد دیگری علاقه دارند جستجوی اطلاعات در این محیط راهر چه زودتر تجربه كنند حال سوال اینجاست هنگامی كه ما ممكن است در پیدا كردن یك « فایل » كه چند ماه قبل در كامپیوتر شخصی خود ذخیره كردیم ، با مشكل مواجه شویم و زمان نسبتا زیادی را صرف پیدا كردن آن كنیم ، چگونه خواهیم توانست در میان « چند میلیارد صفحه وب » كه بدون هیچ ساختار نظامند

و منطقی درمحیط وب قرار گرفته اند اطلاعات مورد نظر خود را شناسایی كنیم به آنها دست یابیم ؟
آیا راهكارهای مناسبی برای جستجو ومرور اطلاعات در این حجم فزاینده از اطلاعات وجوددارد؟ آیا ابزارها و امكانات موجود برای جستجو و بازیابی اطلاعات از جامعیت و دقت لازم برخوردارند؟
آیا می توان فرایند اطلاع یابی در اینترنت را مانند پایگاههای اطلاعاتی سنتی تحت كنترل در آورد و به نتایج مطلوب دست یافت ؟
پاسخ به سوالاتی از این قبیل ، به طور مستقیم یا غیر مستقیم با ابزارهای و امكاناتی تحت عنوان « ابزارهای كاوش اینترنت » ارتباط دارد كه به عنوان تنها فناوری حال حاضر برای رویارویی با حجم فزاینده ای از اطلاعات دیجیتال ودسترسی به محتوای آنهامطرح هستند .

شبكه وحشی وب یا شبكه جهانی انتظار :
متخصصان كتابداری واطلاع رسانی ، سالهای متمادی تلاش كردند برای سازماندهی اطلاعات یك نظام منطقی راتوسعه دهند ، تابه این ترتیب بتوان به طور مناسب و كار آمد به اطلاعات مورد نظر دست یافت از این رو ، نظامهای رده بندی ( مانند دیویی و كنگره ) در بسیاری از كتابخانه ها مورد استفاده قرار گرفتند و بشر توانست انواع اطلاعات را تحت كنترل خوددر آورد با رشد فزاینده اطلاعات سازماندهی نشده در وب چالشهای جدیدی برای دسترسی مناسب و كار آمد به منابع اطلاعاتی در این محیط پدید آمده است .
درمحیط وب ، هیچ استاندارد مشخصی ( مانند فهرست نویسی ، رده بندی كنترل كتابشناختی و كنترل واژگان ) برای ذخیره سازی و بازیابی منطقی اطلاعات نظیر آنچه در دنیای چاپی یا پایگاههای اطلاعاتی سنتی با ‎آنها آشنا هستیم ، وجود ندارد بسیاری از صفحات وب حتی مولف ناشرو تاریخ انتشار ندارند .

فرض كنید در بزرگترین كتابخانه جهان حاوی چند میلیارد صفحه به دنبال اطلاعات هستید كه بدون هیچ نظم منطقی روی قفسه های الكترونیكی مجازی یا به عبارت دیگر سایبر اسپیس قرار گرفته اند از طرف دیگر شبكه جهانی وب بر خلاف كتابخانه های چاپی ، یك فهرست پایگاه مركزی مشخص ثابت و پایدار ندارد وهركس می تواند هر مطلبی را با هر محتوایی در آن منتشر كند ،بدون آنكه هیچ گونه نظارت كیفی و كمی براطلاعات منتشر شده وجود داشته باشد .
مشكل اساسی ترین این است كه صاحبان سایت های وب هیچ گونه الزام و تعهدی برای در دسترس قرار دادن صفحات یا سایت های خود در مدت زمان طولانی ندارد بنابراین سایت یا صفحه وبی كه برای مثال ، امروز قابل دسترس بوده است فردا شاید دیگر وجود نداشته باشد .
یكی دیگراز مشكلات محیط وب ، تغییر نشانی سایت ها به منابع است كه به دلایل مختلف روی می دهد نشانی دسترسی به صفحات یا سایت های وبی كه قبلا به آنها مراجعه كردیم ، بدون هیچ گونه اطلاعی تغییر كند وهیچ مكانیسمی هم برای دسترسی به نشانی جدید پیش بینی نشود این موضوع مانند این است كه محل نگهداری یك كتاب در قفسه كتابخانه بدون هیچ اصول منطقی تغییر كند كه خود به معنای عدم دسترسی به آن منبع است .
وبا وجود مشكلاتی از این قبیل ، دور از انتظار نیست كه برخی از معتقدان شبكه جهانی وب به چنین محیط بی نظم بی ثبات و غیر قابل كنترلی ، عنوان « شبكه وحشی وب » اطلاق می كنند.
واما یكی دیگر از مشكلات دسترسی به اطلاعات از طریق وب بویژه در كشورهای در حال توسعه سرعت پایین خطوط ارتباطی و مخابراتی برای ارسال و دریافت داده ها از طریق اینترنت است شاید شما هم تجربه چند دقیقه منتظر ماندن برای مشاهده یك صفحه ب را داشته باشید .
سرعت پایین اینترنت می تواند بر رفتار اطلاع یابی استفاده كنندگان تاثیرات منفی داشته باشد به طوری كه ممكن است اشتیاق جستجو در این محیط را از دست بدهند یا فرایند جستجو را

تهیه كاره رها كنند « شبكه جهانی انتظار » عنوانی است كه در برخی متون به منظور اشاره به سرعت پایین خطوط اینترنت برای ارسال ودریافت داده ها به كار رفته است وهم اینك نیز كشورهاتا حدود زیادی از آن رنج می برد .

فرصتهای اشاعه و دسترسی به اطلاعات از طریق وب :
با وجود محدودیتها و مشكلات اطلاع یابی در وب كه به طور مختصر به آنها اشاره شد ، فر
وجود آمده است .
آرتورسی كلارك نویسنده مشهور داستانهای علمی – تخیلی – در مصاحبه تلویزیونی با شكبه خبری CNN به مناسبت آغاز سال 2000 میلادی توجه مخاطبان را به ظهور یك پدیده اسرار آمیز و شگفت آور در قرن بیستم یعنی در شبكه جهانی وب جلب كرد كه درگذشته نه چندان دور هیچ یك از نویسندگان ، حتی تصور آن راهم نمی كردند وی كه عمدا از طریق خدمات كنفرانسی و یدوئی مبتنی بر اینترنت در این مصاحبه شركت كرده بود این موضوع را مورد تاكید قرار داد كه شبكه جهانی وب بیشتر وعمیق تر از تصورات نویسندگان داستانهای علمی – تخیلی درباره تسخیر فضا توسط انسان زندگی روزمره ما را تحت تاثیر نفوذ قرار داده است .
شبكه جهانی وب نه تنها فرایند دسترسی به منابع اطلاعاتی را آسان كرده است بلكه فرصتهای جدیدی نیز برای اشاعه و انتشار اطلاعات در اختیارقرار داده است .
درحال حاضر ، هر سازمان یا فردی می تواند دارای سایت و مشخصی باشد واز طریق حجم وسیعی از اطلاعات را در اختیار قرار دهد .
با ظهور خدمات رایگانی كه فضای رایگان برای طراحی سایت ها در اختیار می گذارند هر كس بدون پرداخت هزینه می تواند صفحه یا سایت وب شخصی خود را طراحی كند و اطلاعات مورد نظر را در دسترس كلیه افراد در جهان قرار دهد .
موتور كاوش ( www. Av. Com ) Alta Vista
یكی از شناخته شده ترین و بزرگترین ابزارهای كاوش وب است كه در دسامبر سال 1995 ظهور پیدا كرد این موتور كاوش به دلیل ویژگیها ونو آوریهایی كه در آن پیش بینی شده بود خیلی زود در میان كاوشگران حرفه ای اینترنت مطرح شد به طوری كه امكان انجام روزانه میلیونها جستجو را بدون كاهشی در سرعت بازیابی اطلاعات به همراه داشت .
AV اولین موتور كاوشی بود كه برای جستجوی اطلاعات از زبان طبیعی استفاده كرد .
Alta Vista در میان ابزارهای كاوش اصلی همواره چه از لحاظ حجم پایگاه اطلاعاتی و چه از لحاظ قابلیتهای جستجو و بازیابی اطلاعات دررده های اول تا سوم قرار داشته است .
این ابزار كاوش امكانات مناسبی برای جستجوی اطلاعات چند رسانه ای دارد واز جایگاه ویژه ای دركاوشهای جامع و دقیق برخوردار است .

قابلیت های جستجو :

Alta Vista را می توان از نظر قابلیتهای جستجو و بازیابی اطلاعات بهترین موتور كاوشی به شمار آورد این موتور كاوش امكان اجرای عملكرد های بول و ریاضی ، جستجوی عبارتی و تركیبی كوتاه سازی و نزدیك یابی ، جستجو در فیلد های مختلف و محدود كردن فرایند كاوش را به شیوه های مختلف ارائه می دهد .

عملگرهای بول و ریاضی :
عملگرهای بول شامل AND NOT , OR ,

AND باید در بخش جستجوی ساده با حروف بزرگ درج شود اما دربخش جستجوی پیشرفته می توان آنها را با حروف كوچك ( and not , or , and نیر به كاربرد اخیرا می توان عملگر AND را در بخش جستجوی ساده با حروف كوچك یا بزرگ اجرا كرد .
تنها در بخش جستجوی ساده می توان از عملگرهای ریاضی + و – به ترتیب به عنوان عملگرAND,NOT , AND و بهره جست استفاده از پرانتز در هر دو بخش امكان پذیر است در بخش جستجوی پیشرفته می توان از علامت & به جای AND علامت 1 به جای OR و علامت ! به جای AND NOT استفاده كرد برای اجرای كاوشهای دقیق و پیچیده باید از جستجوی پیشرفته استفاده كرد .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky