توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد تجارت الكترونیك دارای 131 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد تجارت الكترونیك  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد تجارت الكترونیك،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد تجارت الكترونیك :

تجارت الكترونیك

فصل اول : تجارت الكترونیك چیست وچه مزایایی دارد.
فهرست عناوین:
مقدمه تاریخچه
مقدمه
مبادله الكترونیكی داده ها
فوائد مبادله داده ها
اجرای مبادله داده ها
انجام تداركات از طریق اینترنت

مزایای تجارت الكترونیك از دیدگاه دولت
مزایای تجارت الكترونیك از دیدگاه فروشندگان
مد فرایند تجارت الكترونیك
گردش كار در تجارت
تاثیر تجارت الكترونیك بر فرایند تولید ومدیریت تولید
دیدگاه دانشمندان از تجارت
چهارچوب های تجارت

فصل دوم: امنیت وپرداخت
كارت اعتباری
امنیت شبكه

خرید زیركانه با كارت اعتباری
روشهای دیگر پرداخت
معاملات امن اینترنتی
خواص معاملات امن اینترنتی
گامهای اصلی برای تبدیل به فروشنده اینترنتی
چالشهای پول نقد الكترونیكی
نتیجه گیری
فصل سوم:قانونی بودن
قانونی بودن تجارت الكترونیك
توافقات تجارت الكترونیك
حقوق بین المللی در تجارت الكترونیك
قرارداد
سندها در تجارت الكترونیك
6-قوانین در تجارت الكترونیك
نتیجه گیری
فصل چهارم :اینترنت وتجارت الكترونیك

تاریخچه تجارت الكترونیك واینترنت
سطوح تماس با اینترنت
دلایل بهره برداری از اینترنت در تجارت الكترونیك
طراحی پادگاه تجاری

ده فرمان برای طراحی سایتی كه مشتری را فراری می دهد
بازاریابی
انواع تكنولوژی تجارت الكترونیك
چرخه ژنریك تجارت
نتیجه گیری

نموده هزینه ها منابع و بهترین روشهای بكارگیری تكنولوژی اطلاعات را به منظور تسهیل تجارت آزمایش می كند.
اكنون توضیحاتی در مورد تجارت الكترونیك پرداخته، كه یكی ویژگیهای مهم تجارت الكترونیك روان ساختن روشهای فعالیت و كاهش هزینه عملیات بازرگانی است. در تجارت بین المللی و الكترونیك دسترس آسان ومطمئن به اطلاعات وبرقراری ارتباط سریع با بازارها اهمیت و حساسیت خاصی دارد. با بهره برداری از تجارت الكترونیكی اطلاعات، هزینه تهیه اطلاعات و پردازش و كاربرد اطلا

عات كاهش می یابد فاصله جغرافیایی و زمانی بازارها از میان می رود. امروزه با توسعه فزاینده فن آوری اطلاعات تجارت الكترونیكی به صورت یكی ازارهای محوری فعالیتهای بازرگانی در آمده است.
در طی 5 سال گذشته استفاده از تجارت الكترونیكی سالانه 35% درصد رشد داشته است و در چنین فضایی كشورهای در حال توسعه ناگزیرند از روشهای سنتی كناره گیری كرده و به روشهای جدیدمبادله روی آورند.

تجارت الكترونیك
تجارت الكترونیك عبارت است از مبادله اطلاعات تجاری بدون استفاده ازكاغذ است كه در آن نوآوریها مانند مبادله الكترونیكی داده ها- پست الكترونیك وسایر فن آوریهای مبتنی بر شبكه به كاربرده می شود. تجارت الكترونیكنه تنها عملیاتی را كه در انجام معاملات به طور دستی و با استفاده از كاغذ صورت میگیرد به حالت خود كار در می آورد. بلكه سازمان ها را

یاری می كند كه به یك محیط كاملا الكترونیك قدم بردارند و شیوه های كار خود را تغییر دهند.
در ظرف چند سال اخیر سازمانهای استفاده از تجارت الكترونیك را از اینترنت شروع كرده اند. اینترنت از لحاظ دیگری موجب پیشرفت تجارت الكترونیك شده است. استانداردهای تجارت الكترونیك هم اكنون در حال توسعه است.

مبادله الكترونیكی داده ها
از مبادله الكترونیكی داده ها می توان برای مخابره الكترونیكی واسناد مانند سفارشات خرید- فاكتور- اعلامیه حمل تایید وصول كالا و سایر مكاتبات استاندارد بازرگانی بین طرفین تجاری استفاده نمود.
مبادله الكترونیكی داده ها شیوه ای است كه معاملات وپیامهای كاغذی می نماید اما این امر به مراتب یك جایگزین ساده است.

مبادله الكترونیكی ابزاری است كه روش انجام كارها را تازه به فرایندهای درون سازمانی راامكان پذیر می سازد به نحوی كه این فرایندها و فعالیتها مورد بررسی –بازنگری و طراحی مجدد قرار گیرد و درچارچوب روشهایی كه تحت عنوان بازسازی شیوه های كاری، شناخته شده اند.بازسازی و نوآفرینی شوند هنگامیكه كه داده ها وارد سیستم رایانه ای خریدار شده و به صورت الكترونیكی

ارسال می شود عین همان داده ها بدون نیاز به كلید زدن یا ورودمجدد، وارد رایانه فروشنده نیز می گردد. این فرایند را معمولا مبادله الكترونیكی داده ها به صورت كاربرد به كاربرد می نامند.
مبادله الكترونیكی داده ها را میتوان با برنامه های كاربردی كاملا تلفیق نمود این فرایند جریان سیستم داده ها بین طرفهای بازرگانی و همچنین كاربرد داده ها جهت مقاصد درون سازمانی در

هر یك از طرفهای تجاری را میسر می كند در ارتباطات تجاری سنتی كه بر پایه كاغذ قرار داد.
وارد نمودن مكرر یك رشته اطلاعات یكسان و واحد موجب بروز مشكلاتی می گردد ولی با استفاده از مبادله الكترونیكی این مشكلات به طور قابل ملاحظه ای كاهش می یابد. مشكلات بر پایه كاغذ عبارتند از:
1-صرف زمان بیشتر
2-دقت كمتر
3-هزینه بالای نیروی انسانی
4-افزایش ضریب اطمینان
در تجارت الكترونیك برای اسناد تجاری مانند استعلام قیمت، سفارش خرید، اصلاحیه سفارش خرید ،بارنامه ، فاكتور ومدارك نظیر آنها قالبهای پیام الكترونیكی تهیه شده است. این مجموعه های الكترونیكی رایانه واقع در یك سازمان، سازمان را تا در می سازد كه بدون تهیه و اسناد مدارك كاغذی با رایانه واقع در یك سازمان دیگر ارتباط برقرار نماید. بنابراین تلاشهای كه به وسیله انسان برای خواندن طبقه بندی وحمل فیزیكی اینگونه اسناد صرف می گردد حذف شود.

فوائد مبادله الكترونیكی
كاربرد مبادله الكترونیكی داده ها بسیاری از مشكلات ناشی از جریان سنتی اطلاعات را از بین می برد به این صورت كه :
1-تاخیر ناشی از تهیه مدارك از بین می رود.

2-از آنجا كه داده ها به دفعات وارد سیستم نمی شود امكان بروز اشتباه كاهش می یابد.
3-زمان لازم برای ورود مجدد داده ها در سیستم صرفه جویی می شود.
4-چون اطلاعات در مراحل مختلف فرایند مكرر وارد سیستم نمی شود هزینه نیروی كار را میتوان كاهش داد.
5-در نتیجه كاهش تاخیرهای زمانی جریان اطلاعات ازروانی و اطمینان بیشتری برخوردار می شود.
مزیت دیگر مبادله الكترونیكی آن است كه وصول پیام به صورت الكترونیكی 

محور مبادله الكترونیكی داده ها

مفهوم محوری مبادله الكترونیكی داده ها آن است كه اطلاعات به صورت الكترونیكی و به شكل قابل پردازش توسط ماشین انتقال می یابد بدین معنی كه پیام بلافاصله و عاری از دخالت یا تفسیر انسان و یا لزوم ورود مجدد به سیستم به وسیله رایانه پردازش می شود بنابراین در مواردی كه هر یك از ویژگیهای زیر وجود داشته باشد مبادله الكترونیكی داده ها ابزار مناسبی است.
1-حجم زیادی از عملیات استاندارد تكراری

2-حیطه عملیاتی بسیار محدود
3-رقابت شدید كه نیازمند بهبود قابل ملاحظه در بهره وری است
4-محدودیتهای زمان عملیاتی

اجزای مبادله الكترونیكی
سه جزء اصلی در ارسال و دریافت پیامهای مبادله الكترونیكی داده ها عبارتند از:
1-استانداردهای مبادله الكترونیكی داده ها
2-نرم افزار مبادله الكترونیكی داده ها
3-شبكه های طرف ثالث جهت برقراری ارتباط

1-استانداردهای مبادله الكترونیكی داده ها
تبادل اسناد تجاری به شكل پیش ساخته ومورد توافق مشترك ایجاب می نمود كه استانداردهایی برای این منظور تدوین شود استانداردهای مبادله الكترونیكی اساسا استاندارد داده ای هستند، زیرا تركیب و مفهوم داده های مورد مبادله را تعیین می كنند. سازمان استاندارد بین المللی

مسئولیت تدوین قواعد و تركیب وفرهنگنامه داده ها را بر عهده دارد. كمیسیون اقتصادی سازمان ملل نهاد دیگری است كه با كاربرد ترویج و استاندارد نمودن پیامهای الكترونیكی داده سرو كار دارد.

2-نرم افزار الكترونیكی
نرم افزار مبادله الكترونیكی داده ها متشكل ازدستورات رایانه ای است كه اطلاعات را از قالب پیش ساخته و مخصوص شركت به قالب پیش ساخته مبادله الكترونیكی برگردان نموده و سپس پیام را ارسال می كند.بنابراین نقش عمده نرم افزار مبادله الكترونیكی داده ها تبدیل و قالب بندی داده ها وارتباط پیامی یا پیام رسانی است.

3-شبكه های طرف قرارداد
یكی از شبكه های طرف قرارداد در مبادله الكترونیكی شبكه ارزش افزوده می باشد. این شبكه عبارت از یك شبكه مخابراتی راه دور است كه عمدتا برای انتقال داده ها طراحی شده و داده ها و اطلاعات را به نحوی پردازش می كند به این ترتیب شبكه مذبور خدماتی را ارائه می دهد كه فراتر از انتقال ساده اطلاعات است.

اینترنت
اینترنت یك شبكه بین المللی متشكل از شبكه ها و یك بزرگراه جهانی اطلاعات است. اینترنت همچنین منابع اطلاعات موجود در عرضه كنندگان سرویس های بی شمار در اختیار كاربران می گذارد روند گسترش اینترنت غیرقابل اجتناب به نظر می رسد اینترنت به صورت نیرویی در خواهد آمد كه با هزینه نسبتا ارزان مبادلات تجارت الكترونیك را منتقل نماید امروزه تعداد فزاینده ازسازمانهای بازرگانی به اینترنت متصل می شوند.

تجارت الكترونیك از طریق اینترنت
تجارت الكترونیك با استفاده ازاینترنت از دو طریق انجام می شود:
نخست اجرای مبادله الكترونیكی داده ها به شكل كنونی آن ازطریق اینترنت است. به این معنی كه اینترنت به عنوان یك شبكه ارزان به جای شبكه های گران برای ارتباات بازرگانی مورد استفاده قادر می گیرد.

و دیگری (وب) جهانی است یا بازاری است كه كالا ها ، اطلاعات و خدمات را برای فروش عرضه می نماید و خریداران میتوانند به وسیله مدورگرها این بازارها مشاهده كنند و درآن خرید كنند. در ابتدای كار (وب) به عنوان وسیله ای جهت توزیع اطلاعات به عموم طراحی شده بود ودر اهداف خود واقعا موفق بوده است.
وب واینترنت در واقع در پذیرفته شدن تجارت الكترونیكی نقش موثری داشته اند گر چه ارزش كالاها وخدماتی كه از طریق رسانه های الكترونیكی معامله می شوند بسیار اندك است ولی طبق پیش بینی های به عمل آمده بزودی افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت تجارت الكترونیك نحوه انجام كسب وكار را دگرگون كرده است با وجود اینكه بازرگانی از طریق اینترنت امروزه هنوز بخش محدودی از تجارت الكترونیك است اما در همین حد نیز نشان دهنده امكانات بازرگانی قابل توجهی است كه دراین شبكه وجود دارد.
بیشتر شركتها جهت فروش كالاها و خدمات از وب استفاده می كنند مثلا شرك

ت قهوه ها واین از طریق صفحه خانگی خود در وب قهوه می فروشد ودر این كرا نیز موفق بوده است. شركتهایی نظیر كداك –راگو-ولو و شركت آتلانتا چیلی برای فروش تولیدات خود نیز از وب استفاده كرده اند.
شبكه خرید اینترنت یكی از بزرگترین بازارهای خرده فروش را اداره می كنند كه در آن 2000 كالا معروف از 600 شركت فروشنده مستقیما به اعضا فروخته می شود. این مثال نشان دهنده ی علاقمندی رو به افزایش فروشندگان نسبت به بازرگانی روی اینترنت است بازرگانی اینترنت اینك ابزاری است كه در اختیار ما قرار گرفته است و شیوه های انجام تجارت وكسب و كار رادچار تحول می سازد با وجود این در شرایط كنونی بازرگانی از طریق اینترنت دارای مشكلاتی است كه عمدتا به مساله امنیت معاملات مربوط می شود چندین شركت كه در رشته های فن آوری تخصص دارند این مشكلات را بررسی می نمایند.

مثل: شركت كامرس نت
عامل كلیدی در تجارت الكترونیك تامین ایمنی مبادلات است باز بودن اینترنت كه مهمترین نقطه قوت این شبكه است از لحاظ ایمنی و در مقایسه با شبكه های ارزش افزوده بزرگترین نقطه ضعف آن است. بنابراین چنانچه ایمنی لازم برا ی حفاظت از منابع مشتریان فراهم نكرده چه بسا ممكن است مردم در مسیر استفاده از شاهراهاهی اطلاعاتی متحمل ضررهای مالی شوند موارد زیر از جمله مسائل ایمنی است كه سازمان های مختلف در تلاش اند راه حل مناسبی بر آن پیدا كنند از جمله:

1-اعتبار واصالت طرفهای تجاری در انجام معامله
2-تمامیت پیام های ارسالی و دریافتی توسط طرفهای تجاری
3-محرمانه وباقی ماندن پیامها
4-عدم انكار اصل پیام به این معنی كه فرستنده نتواند تهیه و ارسال پیام را انكار كند.
5-محدود ساختن دسترسی تنها به كاربرهای مجاز

زیر ساختار فنی انجام تداركات دولت ها
دولتها به منظور برقراری تماس با فروشندگان ازشبكه های ارزش افزوده بازرگانی استفاده می كنند. شبكه های ارزش افزوده حامل اطلاعات تداركات است.
ساختار فنی تجارت الكترونیك بر پایه اصول رفتار واحد با صنایع، سی

ستمهای باز مبتنی بر استانداردها، كاربرد بهترین شیوه های تجاری ایمنی، چرخش اطلاعات ومهمترین ملاحظات مربوط به هزینه های عملیاتی را استوار می كند.

انجام تداركات از طریق تجارت الكترونیك
انجام خرید از طریق تجارت الكترونیك فرصتی است كه با استفاده از آن می تواند فرایندها و سیستمهای تداركات را دوباره طراحی ،تدوین بازسازی كرد. تنوع معاملات تداركاتی ومالی با باجه فروشندگان به تحقیق حداكثر مزایای تجارت الكترونیك كمك می كند.
تجارت الكترونیك فرصتهای تازه ای برای شركتهای كوچك ایجاد می كند و دسترسی به آنان به مجموعه منافذهای دولتی را امكان پذیر می سازد. چارچوب نیازهای علمی به شرح زیر است.
1-سیستمهای كاربردی درون سازمانی از قبیل سیستم حمایت از تداركات وسیستم های مالی.
2-زیر ساختار استاندارد شده مبادله الكترونیكی داده ها.
3-سیستم های كاربردی فروشنده كه در واقع قرینه سیستمهای تداركاتی ومالی سازمان خرید كننده است.
4-فروشندگان پیشنهاد را تهیه می كنند.
5-سیستم تداركاتی خریدار سفارش معامله را تهیه می كند.
حال به بررسی مزایای تجارت الكترونیك از دیدگاه (دولت –فروشندگان ) می پردازیم.

مزایای تجارت الكترونیك از دیدگاه دولت

1-افزایش بهره وری خریدار
2-اجرای كامل تجارت الكترونیك تعداد دفعاتی را كه اطلاعات وارد بایگانی میشود كاهش می دهد.
3-زمان لازم برای جابجا كردن كاغذها، پركردن فرمها وتهیه، فتوكپی كاهش می یابد.
4-كاهش هزینه معاملات
5-قیمت مناسب
6-بهبود اطلاعات مدیریتی
7-بهبود كنترل موجودی
8-اجرای روش راس موعد وتولید به موقع jit در انبار داری
9-در دسترس بودن قراردادهای دولتی

مزایای تجارت الكترونیك از دیدگاه فروشندگان
1-افزایش كارایی عملیاتی
2-بهبود در فرایند پرداخت
3-كاهش در هزینه های سیستم
4-حذف فاكتور
5-افزایش فرصت شركت در معاملات دولتی برای شركتهای كوچك

صرفه جویی هایی كه بر اثر اعمال تجارت الكترونیك در وزارتخانه حاصل می شود عبارتند از:
1-صرفه جویی در بارنامه
2-حذف فرم های اضافی
3-حذف سفارشهای كاغذ دار
4-كاهش هزینه بازدهی وپردازش

مدل فرایند تجارت الكترونیك
تجارت الكترونیك به طور عام ومبادله الكترونیكی داده ها و به طور خاص به عنوان ابزاری برای تغییر در شیوه های عملیاتی سازما نها طراحی شده اند در این فرایند حذف معاملات كاغذی مطرح نیست بلكه همچنین ایجاد تحول در نحوه الكترنیكی داده ها نیز مورد نر می باشد و این خود موجب بازسازی می شود. در حقیقت بالاترین سطح بهره وری وكارایی زمانی حاصل می شود كه این فن آوری پس از بررسی كامل و تجزیه و تحلیل فرایندهای درون سازمانی پیاده شود و پس از برقراری آن نیز فراینده به طور مداوم مورد بازنگری و بازسازی قرار می گیرد.

برای ایجاد یك مدل فرایند تجارت الكترونیك راه های مختلفی وجود دارد. طبق نظریه راجر كلارك یكی از این مدل های مدلی است كه بر پایه پنج مرحله متداول در معاملات عادی قرار دارد.د راین قسمت از مراحل پنج گانه كه راجر كلارك مدنظر دارد. بحث می كنیم. مراحل پنج گانه عبارتند از:
1-مرحله پیش از قرارداد: این مرحله مربوط به جمع آوری اطلاعات در مورد كالاها یا خدماتی است كه خرید یا فروش آنها مورد نظر باشد.

2- مرحله قرارداد: در این مرحله یك رابطه رسمی بین خریدار وفروشنده بوجود می آید وشرایط حاكم برقرارداد مشخص می شود.
3-مرحله سفارش وپشتیبانی :در این مرحله سفارش خرید داده و پردازش می شود كالاها یا خدمات حمل یا ارائه می شود و امور پس از تحویل مانند بازرسی وقبول موضوع قرارداد انجام می شود.
4-مرحله تسویه حساب: در این مرحله تهیه فاكتور، صدور دستور پرداخت، اعلامیه حواله صورت می گیرد.
5-مرحله پس از پردازش:این مرحله شامل جمع آوری و گزارش اطلاعات مدیریتی –انبار داری و تجزیه و تحلیل نتایج آماری است.

گردش كار و تجارت الكترونیك
هدف از بكارگیری شیوه های تجارت الكترونیك ایجاد سازمان های الكترونیكی است. گرچه این روش ها معاملات، بدون استفاده از كاغذ را میان بخشهای تجاری رواج می دهد. لیكن غالبا كارهای كاغذی درون یك سازمان یعنی نامه ها، درخواستهای خرید و فرمها نادیده گرفته می شود. با توجه به این امر مقصود از خود كاركردن گردش كار، حذف كاغذ در داخل سازمان می باشد بر این اساس فن آوری گردش كار باید به نحو مناسبی با تجارت الكترونیك تلفیق شود تا راه حل جامعی برای

ایجاد یك محیط تجاری بدون كاغذ فراهم گردد. تمركز و تاكید این دو فن آوری بر روان ساختن فرایندهای تجاری یعنی طراحی مجدد آنان از طریق روشهای كاری قرارداد.مطالعات نشان داده است كه اجرای سیستمهای گردش كار ممكن است پذیرش سیستمهای تجارت الكترونیك را آسان تر سازد.
در بعضی از زمینه ها كه در آنها سیستمهای گردش كار با سیستم تجارت الكترونیك با موفقیت تلفیق شده است. عبارتند از:

1-تداركات 2-تهیه صورت حساب 3-امورپشتیبانی
4-فروش 5-سفارش
امیدوار است روند ادغام سیستمهای داخلی گردش كار با سیستمهای خارجی تجارت الكترونیك به علت كوچك تر شدن شركتها و افزایش كارایی آنان جنبه عمومی پیدا كند.در بعضی از موارد طرفهای تجاری، استفاده ازمبادله الكترونیكی داده ها را به سازمان تحمیل می كنند چنین سازمان هایی باید لزوما فرایندهای داخلی خود را بازسازی كند و در صورت امكان فن آوری گردش كار را با تجارت الكترونیك كه در حیطه سازمانی آنها اجرا می شود. گردش كار را می توان با تجارت الكترونیك ادغام كرد. چرا كه معامله بازرگای خود نوعی خاصی از گردش كار است.

تاثیر تجارت الكترونیك بر فرایند تولید و مدیریت تولید
با انقلاب اطلاعاتی در اواخر قرن بیستم شاهد تغییرات عظیمی در حجم. نوع، سرعت وخلاصه فعالیتها بویژه در جوامع پیشرفته صنعتی و در كلیه زمینه ها اعم از علمی-فرهنگی –صنعتی وكشاورزی وغیره هستیم قبل از هر چیز لازم است كه بگوییم بسیاری از كاربردهای یك اختراع یا یك صنعت جدید بعد از ایجاد آن روشن میشود. ممكن است در آینده با فراگیر شدن این تكنولوژی

كاربردهای بیشتری برای آن پیدا شود تجارت الكترونیك نوع جدیدی از ارتباط اطلاعاتی است كه چنانچه با دید مدیریتی و به طور صحیح به آن نگریسته شود می توانیم یك ابزار بلكه یك تحول باشد كه چهره یك بنگاه را عوض كند این موضوع شامل مدیریت تولید می شود.
نتیجه كار یك مدیر تولید با تولید كالاهای دارای كیفیت مورد نظر در زمان مورد نظر و با حداقل

هزینه مشخص می شود. در این راستا مدیر باید بتواند برنامه ریزی صحیح برای تولید داشته باشد. برای یك برنامه ریزی صحیح شرط اول داشتن اطلاعات بدون اشتباه است.مدیر تولید در كار برنامه ریزی تولید با دو دسته موضوع مواجه است.
1-موضوع هایی هستند كه به داخل محل تولید مرتبط می شوند
2-موضوع هایی است كه به خارج از سازمان بر می گردد.
در رابطه با اطلاعات خارج از محل، تجارت الكترونیك می تواند بهترین بستر برای سهولت ارتباط باشد. در ارتباطات تجاری سنتی كه بر پایه كاغذ قرار دارند وارد كردن مكرر یك رشته اطلاعات یكسان وواحد موجب بروز مشكلاتی می گردد. ولی با مبادله الكترونیكی این مشكل كاهش می یابد. یك مدیر تولید نیاز دارد كه بتواند برای مواد اولیه وقطعات مورد نیاز تولید برنامه صحیحی داشته باشد ممكن است نبود یك قطعه كم ارزش كل خط تولید را به مخاطره اندازد. چه بسا خط تولید به سبب ماندن ماده اولیه در گمرك و یا تعلل تولید كننده مدتها متوقف بماند تجارت الكترونیك مدیر تولید ومدیر تداركات را قادر می سازد كه با فروشندگان قطعات مواد اولیه و سازمان های دیگر ارتباط صحیح برقرار كنند. و از این راه داده های جامعی در اختیار داشته باشند و از طرف دیگر نیاز بازار وتقاضای خرید نیز بدون كوچكترین وقفه ای به مدیریت فروش می رسد و از آنجا نیز پس از انجام معامله به صورت الكترونیكی سریعا و بدون هیچ گونه اتلاف زمانی به مدیر تولید می رسد لذا مدیر تولید و مدیر برنامه ریزی كلیه اطلاعات محیط بیرونی را اختیار می كند. و همچنین می توانند ارتباطی روان با آن محیط برقرار سازند. به این صورت قسمت عمده ای از مشكلات حل خواهد شد.
نكته دیگری كه حائز اهمیت است روش های نوین در برقراری ارتباط است كه قبلا به هیچ عنوان امكان تصور آنها نمی رفت به كمك تجارت الكترونیك یك مدیر تولید اطلاعات مورد نیاز خود به صورت آنان (ONLINE) در اختیار خواهد داشت و در نتیجه میتواند راجع به تعیین استراتژی تولید برای آینده و اصولا نحوه های جدید تولید و ویژگیهای كه میتوان به محصول در سطح بین المللی قدرت رقابت داشته باشد باید:
1-روی بهره وری به اندازه كافی كار شده باشد.

2-برای كاهش هزینه ها بستر سازی شود.
3-منابع ومواد اولیه در زمان مورد نظر در دسترس باشد.
4-كیفیت محصول با استانداردها وخواسته های بین المللی مطابقت داشته باشد.
برای این منظور داشتن یك چرخه اطلاعاتی صحیح وبا استفاده از رایانه وتجارت الكترونیكی الزامی است چنین سیستم گردش اطلاعاتی كه بر مبنای تجارت اطلاعات پایه گذاری شود مزایای زیر را برای تولید به دنبال خواهد داشت.
1-كاهش اشتباهات وافزایش صحت ودقت داده های دریافتی و ارسالی
2-افزایش سرعت انتقال داده ها
3-برنامه ریزی تداركات ومباحث كنترل موجودی

برنامه ریزی تداركات ومباحث كنترل موجودی كاملا بستگی به توان تولیدكنندگان مواد اولیه، فاصله زمانی بین تصمیم ما برای خرید تا حصول توافق با فروشنده ها (یا تولید كنندگان) و فاصله زمانی بین زمانی توافق و دریافت كالا دارد. این همان موضوعی كه درتجارت الكترونیك وجود دارد.
4-كاهش میزان موجودی انبار:
تجارت الكترونیك باعث كوتاه شدن زمان مورد نیاز بین سفارش تا تحویل كالا می گردد لذا دیگر نیازی به نگهداری موجودی مواد اولیه برای مدت طولانی وجود نخواهد داشت. این كاهش موجودی مواد اولیه باعث آزاد شدن حجم عظیمی از سرمایه خواهد شد.
5-برنامه ریزی تولید به طور كارآمدتر

دو عامل قبلی خود باعث خواهد شد كه كار برنامه ریزی تولید به میزان قابل ملاحظه ای ساده تر كرد. با افزایش سرعت دریافت اطلاعات امكان برنامه ریزی تولید بر مبنای سفارشات یا نیاز بازار امكان پذیر باشد.

6-كاهش زمان تحویل كالا
امروزه بسیاری از شركتها فاصله زمانی میان سفارش تا تحویل خود را میزان ملاحظه ای با استفاده از تجارت الكترونیك كاهش داده اند به عنوان مثال شركت آرج.رینولدر توانسته است فاصله زمانی میان سفارش تا تحویل خود را از 5 هفته به 3 روز كاهش دهد بسیاری دارای دو نوع زمان تحویل یا با روش الكترونیك را با روش سنتی اند برای روشهای غیر از روش تجارت الكترونیك به مراتب بیشتر است.

7-كاهش قیمت تمام شده
كاهش زمان تحویل كالا، برنامه ریزی تولید به طور ساده تر و كارآمد تر وقابل اطمینان تر،عدم ایجاد مشكلات ناشی از كمبود یا نبود مواد اولیه یا قطعات، كاهش میزان موجودی انبار مواد اولیه و محصول، افزایش سرعت انتقال داده ها، كاهش اشتباهات و افزایش صحت ودقت داده عدم دخالت انسان در ورود داده ها و كم شدن میزان مصرف كاغذ موجب كاهش هزینه های تمام شده می گردد كه این موضوع موجب افزایش شركتها برای رقابت خواهد شد.

8-نیل به سمت تولید به موقع
اگر بخواهیم مجموعه كاربردهای فوق را حمع بندی كنیم ملاحظه می شود كه مجموعه فوق عوامل مختلفی هستند كه یا از پیش از پیاده سازی تولید به موقع و یا نتایج آن خواهند بود. برای تبدیل سیستم تولید به سیستم تولید به موقع هیچ راهی جزء پیاده سازی تجارت الكترونیك در موسسه نخواهیم داشت. در واقع هیچ موسسه ای نمی توانند سیستم تولید خود را به تولید به موقع تولی

كند. بلكه ابتدا باید یك سری امكانات اولیه در داخل و خارج از سازمان بوجود آید. و سپس تجارت الكترونیك در سطح مبادله الكترونیكی اسناد اجرا گردد. با اجرای مبادله الكترونیكی داده ها امكان تولید به موقع به وجود خواهد آمد. یكی از اهداف نهایی پیاده سازی یك سیستم صحیح تجارت الكترونیك همان ا نیل به سمت تولیدی است كه موجودی انبار آن صفر باشد وانبار محصولات نیز نداشته باشد وبتواند سفارشات را به سرعت تحویل دهد.

9-كمك د رتعیین استراتژی تولید
اینكه ما با چه استراتژی تولید خواهیم كرد بستگی به این دارد كه ما چه امكاناتی داریم و بازار ما چگونه است و تا چه میزا تغییرات در آن سریع خواهد بود و ما تا چه حد می توانیم در محصولات خود تغییرات به وجود اوریم. اینكه ما تا چه اندازه سریع می توانیم در تولیداتمان تغییر ایجاد نماییم بستگی به امكانات مادر دست یابی به قطعات ومواد اولیه جدید ومسائل داخلی تولیدی ما دارد. مسلح شدن به تجارت الكترونیك با تغییرات شگرفی در موسسه ایجاد خواهد كرد كه در تعیین استراتژی تولیدموثر است.

تعاریف تجارت الكترونیك از دیدگاه دانشمندان
1-تعریف لینچ ولیند كوئیست: تجارت الكترونیك به معنای مبادله محصولات وخدمات در مقابل پول با استفاده از توانایی اینترنت.
2-كالا كوتا و وینسون دو پژوهشگر مشهور تجارت الكترونیك را بدین صورت تعریف می كنند. تجارت الكترونیك واژه ای است معادل، برای خرید وفروش محصولات، ارائه خدمات واطلاعات به وسیله زیر ساختارهای شبكه ای.

تعریف گروه كاری فناوری از تجارت الكترونیك
گروه كاری فناوری یك تعریف از كاربرد تجارت الكترونیك را ارائه میدهد. تجارت الكترونیك ارتباطات، مدیریت داده ها و خدمات ایمنی را یكپارچه می سازد تا كاربران تجاری در سازمان های گوناگون بتوانند به صورت خودكاراطلاعات را مبادله نمایند.
3-ولادیمیز زواس نیز بیان می كند كه تجارت الكترونیك به معنی سهیم شدن در اطلاعات، حفظ ارتباطات تجاری و هدایت مبادلات بازرگانی به وسیله شبكه های ارتباطی.
علیرضا یسمعویی نیز تجارت الكترونیك را به این صورت تعریف می كند:

تجارت الكترونیك به معنی اطلاع رسانی –تبلیغات وخرید وفروش كالاها وخدمات و برقراری روابط تجاری از طریق سیستم های مخابراتی و ابزارهای پردازش داده ها است.
نكته ای كه باید به آن توجه داشت این است كه موضوع تجارت الكترونیك بیشتر هدف ،شناخت الگوهای جدید تجارت وارتباطات موجود در محیط الكترونیكی است همچنین باید توجه داشت تجارت الكترونیك مجموعه ای از فناوریهای مخابراتی-پردازش و ذخیره داده ها در ارتباط با بازارها، سازمانها –مشتریان- واسطه ها و سیستم های پرداخت الكترونیكی.

چارچوب های نظری تجارت الكترونیك
چارچوب تجارت الكترونیك از سه سطح عادی تشكیل می شود.
1-زیر ساختار:سخت افزارها-نرم افزارها پایگاه های داده ها و ارتباطی را شامل می شود كه برای انجام وظیفه در قالب خدمات www بر روی اینترنت یا پشتیبانی و سایر اشكال پیام گذاری و پیام گیری روی اینترنت با سایر شبكه های ارزش افزوده بكار می روند.

2-خدمات:پیام گذاری و پیام گیری ودامنه گسترده ای از خدمات كه توانایی پیدا كردن و ارائه اطلاعات در صورت نیاز در قالب تجاری آن را فراهم می آورند و شامل جستجو برای شركای تجاری بالقوه وهمچنین مذاكره وتوافق در مورد مبادلات تجاری هستند.
3-محصولات وساختارهای تجارت الكترونیك:

پیش بینی وتدارك مستقیم كالاها و خدمات تجاری وابسته به اطلاعات برای مشتریان و شركای تجاری وهمكاری و سهیم شدن در اطلاعات داخل وخارج سازمان و سازماندهی محیط بازاری الكترونیكی و زنجیره تهیه و پشتیبانی را شامل می شود.

در این چارچوب تجارت الكترونیك ونتایج حاصل از آن سه زمینه را پوشش می دهد.
1-امور بازرگانی با گرایش به مصرف كننده نهایی
2-تجارت میان شركتها با فعالیتهای بازرگانی عمده
3-امور تجاری درون سازمان
مهمترین وبازارگراترین عملی تجارت الكترونیك بخش مصرف كننده گرایی آن است. این كاربرد ها شامل خرید از راه دور، عملیات بانكی و… را شامل می شود.
در بخش امور تجاری وفعالیتهای میان تهیه كنندگان مواد اولیه و مصرف كنندگان .‌ارتباطی بوسیله اینترنت یا پشتیبانی برقرار می شود.
بهترین گروه كاربردها تجارت الكترونیك هستند. سریع رشد ترین زمینه در این سطح از تجارت الكترونیك همكاری و سهیم شدن در اطلاعات به وسیله اینترانتها است. شبكه های اینترنت از گشایش پایگاهای داده ای در داخل شركت، نشر و گسترش اطلاعات در غالب صفحه های وب وهمكاری گروه رایانه و مستقل از موقعیت جغرافیایی در محدوده مرزهای اطلاعاتی شركت را پشتیبانی می كنند.

كارت اعتباری و تجارت الكترونیك
فصل دوم: امنیت و پرداختها:
آنچه را كه شما در این فصل می خوانید انواع وسایل پرداختها در تجارت الكترونیكی است كه عبارتند از:
1-كارت اعتباری
2-چك الكترونیكی
3-پول نقد الكترونیكی كه به ترتیب به شرح آنها می پردازیم.

كارت اعتباری یكی از جانشین های پول نقد میباشد. شما پولی در حساب خود می گذارید و یك كارت كه دارای یك شماره حساب یا شماره رمز است دریافت می كنید. در فروشگاه ها با عبور كارت اعتباری از شیار مخصوص دستگاه ویژه، مبلغ خرید به صورت اتوماتیك از موجودی حساب شما كسر می گردد و به حساب فروشنده واریز می گردد.
در خرید اینترنتی شماباید شماره رمز كارت خود را در كادر مخصوص وارد كنید كه دراینجا مساله امنیت مطرح می شود كه مساله ای مهم وبغرنج است. این امكان وجود دارد كه در مسیر ناامن شبكه اطلاعات محرمانه شما نظیر شماره كارت ا عتباری به دست كلاهبرداران و شیادان بیافتند و از آنها سوء استفاده شود.
سایت مستر كارد در قسمت پول كارت خود روش استفاده از كارت اعتباری را چهار مرحله بیان میكند كه به طورخلاصه چنین برداشت می شود

1-پیدا كردن (Atm) دستگاه پذیرنده كارت مناسب
2-وارد كردن مستر كارد در شیار مربوط، بسیار از ATM به زبانهای مختلفی راهنمایی می كنند ولی همیشه یكی از انتخابها انگلیسی است.
3-به وسیله صفحه كلید شماره شخصی خود را وارد كنید.
این دستورالعمل روی صفحه نمایش شماره حساب شما را دنبال میكند و مبلغ پولی را كه شما می خواهید از حسابتان بیرون بكشید مبلغ مورد نظر به پول محلی پرداخت می شود.
4-پایانه معامله را فورا پردازش می كند شما رسیدتان را دریافت می كنید و مبلغ به طور خودكار از حساب جاری شما كسر می شود.
معروف ترین كارتهای اعتباری ویزا- ومستر كارد است.

مستر كارد اتحادیه ای از بانكها است كه یك بانك كه در نزدیكی شما می باشد به شما معرفی می كند.

كارتهای اعتباری در انواع مختلف وجود دارد. كه عبارتند از:
1-كارت اعتبای
2-پول كارت
3-كارت دانش آموزی
4-كارت از پیش پرداخت شده
كارت اعتباری خود دارای انواع كارت اعتباری استاندارد، كارت اعتباری طلایی وكارت اعتباری جهانی می باشد.

این كارتها به ترتیب از استاندارد به جهانی دارای ارزش، اعتبار و خدمات بیشتری می باشد. معرفی فروشگاهها و مراكز ارائه دهنده تخفیف، اعطای جوایز وفرستادن آدرس الكترونیكی های ویژه از آن جمله اند.
موسسات اعتباری برای تجارو فروشندگان كارتهای ویژه صادر میكنند وشركت های زیادی وجود دارند كه امكان فروش مجازی و دریافت پول از طریق اینترنت را برای شما فراهم می آورند.
در كشور ایران اخیرا كارتهای اعتباری در حال رواج یافتن هستند.

ملی كارت و سایپا كارت نمونه هایی از این كارت ها هستند.
شما می توانید به مستر كارد هم در ایران دسترسی داشته باشید برای این كار میتوانید به آدرس WWW.ireg.com مراجعه فرمایید.
باید توجه داشت كه ارزش كارتهای اعتباری به شماره حساب و شماره رمز آنها است. باید این كارتها را در بسته پلاستیكی باز نشده یا به عبارتی مهر وموم شده دریافت كرد.

امنیت شبكه

درباره میزان امنیت در شبكه اینترنت سخنان ضد ونقیضی گفته می شود طبیعتا ارائه دهندگان كارت های اینترنتی مایل نیستند موضوع چندان بغرنج نشان داده شود. ولی برخی از نویسندگان و كسانی كه احتمالا خود گرفتار این سوء استفاده ها شده اند وارد كردن اطلاعات محرمانه و شماره حساب بانكی در اینترنت را دیوانگی می دانند.
روی هم رفته می توان چنین برداشت كرد كه وارد كردن اطلاعات محرمانه حداقل بدون استفاده ازسیستمهای جدید امنیتی به مصلحت نمی باشد.

خرید زیركانه با كارت اعتباری
برای آنكه در معاملات اینترنتی خود احساس راحتی بیشتر كنید توصیه های زیر را به كار ببرید:
1-با احتیاط وپروا خرید كنید. با تجار وفروشندگان شناخته شده معامله كنید یا نام شركت را در كتاب فهرست شركتها چك كنید.

2-با تكنولوژی بالا خرید كنید و با تكنولوژی پایین پرداخت كنید.بسیاری از شركت ها این امكان را دراختیار شما قرار می دهدكه در اینترنت خرید كنید سپس با تلفن –فاكس ویا حتی پست پرداخت كنید و كارت اعتباری خود را برای آنها بفرستید. اگر چه این روش مقداری به طول می انجامد ولی شماره كارت اعتباری شما هرگز به صورت ناامن در شبكه به جریان نمی افتد.

3-یك حساب باز كنید. فروشندگان همچنین ممكن است اجازه دهند كه قبل از خرید با هم توافقات پرداخت داشته باشند.
شما در نزد كاسب یك حساب باز می كنید و اطلاعات كارت اعتباری خود را برای آنها فاكس می كنید. وكاسب به شما یك شماره شناسایی منحصر به فرد تخصیص می دهد، وقتی كه شما خرید می كنید از شماره شناسایی استفاده می كنید. در این روش شماره كارت اعتباری به جریان نمی افتد.
4-شماره كارت اعتباری خود را ازطریق پست الكترونیك نفرستید.
5-قبل از چك كردن یك تاجر شماره كارت اعتباری خود را ارائه ندهید. برای چك كردن یك تاجر با دفتر خانه تجاری تماس بگیرید بهتر است به آدرس www.Faran.Org بروی

د.

روشهای دیگر پرداخت
فروشگاه ها غیر از قبول كارت اعتباری باید امكان پرداخت با چك و تلفن ونمابر در اختیار كاربر بگذارید تا اطمینان او را جلب كرده وخرید او را از دست ندهند.

نمابر
پرینت گرفتن از فرم سفارش خرید كالا و فاكس كردن آن برای فروشنده روشی است كه منطقا امن به نظر می رسد. با این روش اطلاعات خرید كالا پوشیده ومخفی نگه داشته می شود.

سفارش تلفنی
حالت سفارشی تلفنی كالا،‌فرم سفارش كالا می تواند با مشخص كردن كد كالا و قیمت آن به خرید سرعت بخشد. در موارد فوق پرداخت می تواند به هنگام تحویل كالا صورت پذیرد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky