توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 کارآفرینی کارخانه تولید لنت ترمز خودرو دارای 102 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآفرینی کارخانه تولید لنت ترمز خودرو  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی کارآفرینی کارخانه تولید لنت ترمز خودرو،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن کارآفرینی کارخانه تولید لنت ترمز خودرو :

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید لنت ترمز خودرو پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ; پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ; از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ; از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

فصل اول
شناخت محصول

معرفی
پروژه مورد بررسی طرح تولید لنت ترمز خود روهای سنگین می باشد . با توجه به روند تدریجی توسعه كشور در زمینه های صنعتی و حركتی كه در راستای طرح های 5 ساله دولت شروع شده است ، توجه به لوازم جانبی خودروها بطور اعم و لنت ترمز بطور اخص حائز اهمیت است . در راستای همین هدف ، توجه به رشد و توسعه ساخت لنت ترمز خودروهای سنگین در كشور به دلایل زیر مورد توجه قرار گرفته است:

1-نقش استراتژیك حمل و نقل در صنایع كشور و ارتباطات صنعتی و غیر صنعتی بین سازمانها ، ارگانها و شركت ها :
با توجه به عدم گسترش كافی خطوط راه آهن در كشور ، عمده حمل و نقل كالا در كشور توسط خودروهای سنگین انجام می شود، با توجه به استهلاك زیاد لنت این خودروها كه بطور متوسط هر 6 ماه یكبار باید تعویض شود ، توجه به این قطعه مهم امری الزامی است.

2-حمل و نقل مسافران :
در شرایط فعلی با توجه به خطوط هواپیمایی و راه اهن و هزینه های بسیار بالای آنها ، مسافرت از طریق خطوط اتوبوس رانی و مینی بوس رانی برای مسافران در الویت قرار دارد .حجم وسیع حمل و نقل مسافر از طریق شركتهای واحد ، خطوط اتوبوس رانی و مینی بوس رانی و ترمینالهای بین شهری نیاز شدید به لنت ترمز اتوبوس و مینی بوس از انواع مختلف را بیان می كند و توجه به خود كفایی در این زمینه را می طلبد.
3- افزایش روز افزون كارخانجات:
افزایش روز افزون كارخانجات صنعتی و نیاز به لنت ترموزهای سفارشی مثل انواع جرثقیل ها و دستگاههای مشابه دلیل دیگر توجه به ساخت و ساز لنت می باشد.
با توجه به سه عامل مذكور و توجه به این نكته كه تنوع لنت خودرو های سنگین بسیار زیاد بوده و شاید به بیش از دویست نوع برسد، تقاضا برای این محصول روز به روز افزایش می یابد .
نكته قابل توجه در ساخت لنت این است كه با توجه به مشابه بودن فرآیند ساخت لنت های مختلف، با كمی تغییر می توان لنت های متفاو.ت را تولید كرد، به عبارت دیگر فرآیند ساخت آن منعطف است ، لذا تولید لنت دارای ضمانت كافی می باشد و می توان از اهداف كوتاه مدت این طرح رسیدن به مهار و دانش فنی لازم و بازاریابی دقیق و از اهداف بلند مدت ، رسیدن به سقف تولید اسمی و خود كفایی كامل محصول و در نهایت اجرای طرح های تحقیقی برای بهبود كیفیت محصول و ارتقاء تكنولوژی درجهت انتقال تكنولوژی و افزایش صادرات محصولات به خارج از كشور را می توان نام برد.

معرفی صنعت تحت كار برد
صنایع تحت كاربرد پروژه را می توان در 2 گروه مورد بررسی قرار داد :
صنایعی كه در تولید ما نقش مهمی ایفا می كنند كه معمولاٌ همان تامین كننده های مواد اولیه محصول ما هستند . از جمله این صنایع می توان به كارخانجات تولید خودرو های سنگین و كلیه صنایعی كه به نحوی در ماشین آلاتشان از لنت استفاده می كنند مثل ماشین های راه سازی ، جرثقیل ها و ;.اشاره كرد.

معرفی تكنولوژی از نقطه نظر منشاء
اصولاٌ تكنولوژی یا از طریق انتقال از كشور دیگر یا به وجود آمدن آن مطرح می شود .از آنجایی كه تولید محصول فوق در داخل كشور انجام می شود و حدود 37 سال پیش (سال 1347) از طریق انتقال تكنولوژی از آلمان پروسه تولید و روش ساخت مشخص گردیده است . و طی این سالها نظریات متخصصان و مهندسین خبره در این صنعت موجب شده است كه تكنولوژی نسبتاٌ قابل قبولی در داخل كشور وجود داشته باشد. بنابراین تكنولوژی تحت كاربرد پروژه نیز ا منابع داخلی تهیه می گردد و نیازی به خرید یا انتقال تكنولوژی وجود نخواهد داشت ، بنابراین از نقطه نظر منشا می توان تكنولوژی تحت كاربرد پروژه را منبع ورودی دانست كه از طریق شركت TEX TAR آلمان به ایران انتقال یافته و طی سالهای گذشته با تغییرات لازمه كامل گردیده و اكنون ما برای طرح لی از آن استفاده خواهیم كرد

معرفی محصولات تولیدی
محصولات مورد بررسی ، لنت ترمز خودروهای سنگین می باشد . البته با توجه به وجود انواع مختلف خودرو و تفاوت بین لنت های انها برای هر كدام لنت خاص خود ، مورد مصرف واقع می شود . بنابراین تعداد محصولات تولیدی بسیار زیاد است ، البته شایان ذكر است كه برای خودرو های خیلی خاص مانند ماشین های راه سازی ، ماشین های صنعتی ، جرثقیل های سقفی ، واگن های جابه جایی سنگ آهن ، قطار و موتور های گیره بكسی كه نیاز به لنت دارند نیز می توان به صوزت سفارشی عمل كرد . گفتنی است كه علت این همه انعطاف به

دلیل وجود پروسه تولید تقریباً مشابه است ، بنابراین با توجه به تعداد خودروهایی كه از هر نوع خودرو سنگین وجود دارد به صورت بازاری یا سفارشی در مورد انها تصمیم می گیریم ، به عنوان مثال اكثر اتوبوس های كشور ما از نوع بنز 302 هستند . با برآوردی كه ار تعداد انها در حال حاضر و تولیدات ایران خودرو داریم ، می توان در مورد ظرفیت تولید انها تصمیماتی اتخاذ كنیم كه در فصل بعد به صورت جزئی مفصلاٌ توضیح خواهیم داد . با این همه مشخصات كمی و كیفی استانداردهای محصولاتی كه اكثر حجم تولید را شامل می شوند ، در زیر می آوریم.
• با توجه به اینكه شكل لنت خمیده است و منحنی شكل می باشد از اصطلاحاتی به نام درام اتستفده می شو دكه در واقع قطر منحنی لنت می باشد.
• محصول فرعی در طیف محصولات نداریم .

محصول عرض (mm) ضخامت(mm) طول (mm) درام (mm) وزن (kg)
لنت عقب بنز 10 تنی (74) 180 17 192 410 1
لنت عقب بنز 10 تنی (68) 170 7/14 20 440 1

لنت جلوی بنز (74) 140 7/14 195 430 1
لنت جلوی بنز (68) 140 7/14 195 430 1
لنت جلوی اتوبوس 302 140 15 230 418 1
لنت عقب اتوبوس 302 160 15 230 418 1

لنت مینی بوس 309 كوتاه 70 9 262 300 4
لنت مینی بوس 309 بلند 70 9 307 300 4
لنت مینی بوس IVECO 178 18 207 381 1
لنت عقب Mack 178 19 216 419 1

موارد استفاده مصرف كنندگان عمده محصول
همانطوری كه می دانید لنت یكی از محصولات مصرفی داخل خودرو می باشد كه در نگه دارنده ( كفشك ) آن قرار دارد و طرز عمل كفشكی لنت به این صورت است كه پس از ترمز گرفتن توسط پیستونی به كفشكها فشار وارد می آیند و انها را از هم باز كرده و این عمل باعث در گیر شدن لنت با كاسه چرخ یا دیسك می شود و باعث كند شدن حركت چرخها می شود. بنا بر این دارندگان خودرو هر چند مدت یكبار با مراجعه به لنت كوبها به تعویض لنت های خود مبادرت می ورزند . مصرف كننده عمده محصول ما همین لنت كوبی ها هستند كه

برای عرضه به دارندگان خودرو آن را تهیه می كنند . مصرف كننده عمده دیگر ، شركت های واحد می باشند ، مصرف كننده دیگر كارخانجات تولیدی خودروهای سنگین می باشند . كه درصد مصرفی تقریباً ناچیز نسبت به لنت كوبی ها و شركت های واحد نیز دارند . مصرف كننده چهارم مصرف كنندگانی هستند كه به صورت سفارشی لنت خریداری می كنند .
مواد/ قطعات و مجموعه ها خود پروژه كارخانه های داخل خارجی از داخل خارجی عام خارجی انحصاری

آزبست ×
رزین ×
پودر اكسید آهن ×
كالوجو ×
كربنات كلسیم ×
دولومیت ×
باریت ×
اكسید های فلزی ×

فصل دوم
شناخت و بررسی بازار

بررسی بازار به عنوان یكی از كلیدی ترین بخشهای امكان سنجی طرح ها مطرح می باشد چرا كه كلید محاسبات بعدی بر پایه این مطالب صورت می گیرد و اگر مطالعات این بخش جامع و دقیق نباشد پایه چندان درستی نخواهد داشت بنا براین یك تحلیل و بررسی دقیق ضریب اطمینانی است برای مطالعه اطلاعات.

1- بررسی تولیدات گذشته و وضعیت تولید كنندگان
اولین سازنده لنت در داخل كشور شركت ایران لنت می باشد كه در سال 1347 شروع به كار نمود، سایر شركتهای تولید كننده ترمز بعد از سال 1362 وارد بازار شدند و به تدریج بر تعداد آنها افزوده شد . در این بخش برآوردی از كلیه تولیدات لنت ترمز سنگین در دهه گذشته عرضه خواهد شد .

83 82 81 80 79 78 77 76 75 74 سال

6200 5990 5770 5546 5345 5130 4910 4720 4360 4180 كل تولید (تن)

در سالهایی كه میزان تولید به اندازه دلخواه نرسیده اجازه واردات به صورت محدود داده شده است.

در نوسات تولید كارخانجات لنت ترمز چند عامل به چشم می خورد كه در ذیل به آنها می پردازیم :
(I) ورود كارخانجات جدید مثل خزر لنت ، لنت كار ، خودرو لنت ، گورت ، كارلنت و ; بعد از اواسط دهه شصت هجری
(II) مدیریت ضعیف حاكم بر اكثر كارخانجات تولید كننده لنت ترمز ، بطوریكه در بعضی سالها ،این كارخانجات در حالیكه در دوران دستیابی به ظرفیت اسمی خود بسر می برده اند بیشتر از 40 تا 60 درصد ظرفیت اسمی خود تولید كرده اند .
(III) مشكل موارد اولیه در سالهای اول پس از جنگ به دلیل تخریب اكثر واحد های پترو شیمی كشود .

2- بررسی قیمت
همانطوریكه در فصل اول توضیح داده شد تنوع تولیداتلنت بسیار زیاد می باشد بطوریكه در كل حدود 150 نوع لنت قابل تولید در داخل كشور وجود دارد كه حدود 100 نوع آن به شكل سفارشی می باشد .اما این لنت های سفارشی درصد بسیار كمی از تولیدات را كه حدود 5 درصدمی باشد ، تشكیل می دهد.بنابراین برای بررسی قیمت ، نمی توان تنك تكلنت ها را بررسی كرد.
راه حل عقلایی در بررسی قیمت لنت ، مطالعه قیمت متوسط لنتهایی می باشد كه ما مایل به تولید آنها به شكل برنامه ریزی شده هستیم یعنی لن خودروهای سنگین كه یك لیست دهگانه از آن در بخش اول آورده شده است .این فرض به شرطی صحیح است كه پراكندگی قیمت لنتها به نسبت كم باشد كه خوشبختانه درمورد لنت خودروهای سنگین چنین است . متوسط قیمت لنت خودروهای سنگین در حال حاضر 4500 تومان می باشد.

3- تحلیل وضعیت موجود مصرف
مصرف لنت سنگین در حال حاضر به دو بخش تقسیم می شود:
3-1- خودروهای سنگین موود و در حال كار در كشور :

با توجه به اینكه عمر مفید هر لنت برای یك خودرو سنگین چیزی حدود 6 ماه می باشد و با مد نظر قرار دادن این مطلب كه حجم عظیمی از خودروهای سنگین ، در دو جبهه حمل و نقل كالا از طریق انواع و اقسام كامیون ها و تریلیها و انتقال مسافران دورن شهری و مسافرتهای برون شهری از طریق انواع و اقسام اتوبوس ها و مینی بوس ها ، مشغول به كار می باشند . چشم انداز لنت خودروهای سنگین درخشان به نظر می رسد.این بخش همان مصرف لنت كوبها می باشد.

3-2-كارخانجات تولید كننده خودروهای سنگین :
با رشد و كارخانجات تولید كننده ها ماشین آلات سنگین و افزایش تولید انها نیاز به لنت ترمز چنین خود رو هایی رشد افزایشی دارد . در حال حاضر كارخانه های شهاب خودرو ،زامیاد ، ایران خودرو و ایران كاوه عمده ترین كارخانجات هستند كه می توانند جزء مصرف كنندگان بالقوه ما باشند . اما نكته مهم این است كه مورد اخیر در كل حجم تقاضای لنت درصد چندانی را به خود اختصاص نمی دهد و عمده مصرف لنت خودروهای سنگین ، توسط همان خودروهای سنگین موجود و در حال كار می باشد.

4-پیش بینی مصرف آینده :
4-1- روش پیش بینی :
همچنانكه در بخش های قبل به كرات گفته شد عمده مصرف لنت ترمز توسط لنت كوبان می باشد و كارخانه های سازنده خودروهای سنگین سهم ناچیزی از ان بازار مصرف را خواهند داشت و این امر به دلیل ناچیز بودن نسبت تولیدات سالانه این شركت ها به كل مصرف خودروهای موجود می باشند . با توجه به قیمت متوسط لنت خودروهای سنگین در 15 سال گذشته و تقاضای ان در همین مدت ، بدون در نظر گرفتن لنت های سفارشی تخمین قیمت لنت در سالهای آتی كه با روند سالهای اخیر قابل حصول است می توان از روش رگرسیون مصرف آینده را پیش بینی كرد.

كوچك كردن
اعداد سالها (X) سال قیمت متوسط تقاضا
4- 74 1100 4100
3- 75 1500 4220
2- 76 1700 4800
1- 77 2100 4500
0 78 2400 5050
1 79 2900 5300
2 80 3200 5490
3 81 3800 5850
4 82 4100 5490
5 83 4500 6250

در ذیل محاسبات مربوط خواهد آمد .
پس از محاسبات فرمول های رگرسیون داریم:

پیش بینی قیمت پیش بینی تقاضا

a=5029.22 a=2538.8
b=241.57 b=382.4
y=a+BX y=a+BX
y=5029.22+241.57 y=2538.8+382.4

4-2- تحلیل پیش بینی :
همانطوریكه ملاحضه شده با توجه به خط رگرسیون كه در قسمت قبل محاسبه شد می توان تقاضای سالهای آتی را برآورد كرد ، اما باید توجه كرد كه برآورد 10 ساله مصرف د دهه گذشته بدون توجه به نیاز به لنت های سفارشی خاص بود كه علیرقم سهم ناچیز ، به هر حال دركل تقاضا سهیم می باشد بنابراین طبق نظر كارشناسان می توا حدود 1 درصد از كل تولیدات سالانه را به این امر اختصاص داد كه این مقدار برآورد تقاضای سالهای آینده به رقم قبلی افزوده می گردد .

5-برآورد مصرف
طبق توضیحات قسمت قبل برآورد مصرف را توجه به نرخ رشد متوسط قیمت لنت در سالهای اخیر در جدول ذیل می آوریم.
سال قیمت متوسط تقاضا سهم لنتهای سفارشی در بازار سهم صادرات كل تقاضا
85 4834 6721 135 68 6924
86 216 6962 140 70 7172
87 5598 7203 145 73 7421
88 5981 7445 149 75 7669
89 6363 7687 154 77 7918
90 6746 7928 159 80 8167
91 7128 8170 164 82 8416
92 7510 8411 169 85 8665
93 7893 8653 174 87 8914
94 8275 8895 178 89 9162

سهم لنت های سفرشی در بازار 2 درصد كل تقاضا را تشكیل می دهد .
سهم صادرات را برابر 1 درصد كل تقاضا قرار داده ایم.

پیش بینی عرضه
برای پیش بینی عرضه احتیاج داریم كه تولید كنندگان لنت خودرو های سنگین را بشناسیم و ظرفیت تولیدی آنها را شناسایی كنیم . علاوهبر این شناخت عرضه كنندگانی كه احتمالاً در آینده به جمع تولید كنندگان لنت خودروهای سنگین خواهند پیوست ، الزامی است . این رقیبان احتمالاً همان طرح های مشابه ای هستند كه یا مثل ما در مرحله مطالعاتی هستند و یا در مرحله اجرای طرح .
پس از بررسی های ازم از كارخانه های موجود لنت و مراجعه به وزارت صنایع مشخص گردده كه هیچ طرح مطالعاتی ا اجرایی در زمینه تولید لنت ترمز خودروهای سنگین وجود ندارد و فقط یك طرح مطالعاتی برای تولید وجود دارد .كه در حال اخذ موافقت اصول می باشد كه جزء خانوده تولید لنت ترمز خودروهای سنگین محسوب نمی شود .

جدول عرضه كنندگان موجود د ذیل آورده می شود
نام
كارخانه /مجموعه
كارخانه ها موجود اجرایی مطالعاتی ظرفیت توضیحات
اسمی عادی فعلی
ایران لنت × 1900 1850 1800
خودرو لنت × 1000 950 900
ماشین لنت × 800 740 700
تهران لنت × 600 535 500
گورت × 800 710 650
لنت ساز × 600 590 550
لنت كار × 1100 1090 920
مجموع 6800 6465 6020

تحلیل پیش بینی :
با مطالعاتی بررسی هایی كه صوزت گرفته ، مشخص شد كه شركت های تولید كننده لنت ترمز عموماٌ به دلیل سوء مدیرت و مستهلك شدن ماشین آلات و عدم توجه به مسائل كلیدی مثل نگه داری و تعمیر زیر ظرفیت اسمی خود كار می كنند ، و تقریباٌ در حال حاضر شركتی كه با ظرفیت اسمی خود تولید كند وجود ندارد ، بنابراین با توجه به مسائل فوق و مشكلاتی كه بر سر راه این شركت ها جهت رسیدن به ظرفیت اسمی خود وجود دارد ، پیش بینی عرضه دقیق این عرضه كنندگان در آینده تقریباً غیر ممكن است .
بنابراین ما برای اطمینان عرضه را در آینده به این صورت پیش بینی می كنیم .كه عرضه 2 سال اول دهه آینده با رشد حركت كند كه كارخانجات موجود از ظرفیت متوسط فعلی به ظرفیت عادی برسند و سپس با رشد سریع در سالهای میانی دهه آینده به سقف نهای اسمی خود برسد. این پیش بینی با توجه به نظر كارشناسان معتبر و دارای اطمینان است ، چرا كه رشدی كه برای عرضه در نظر گرفته شده تا حدی بیشتر از مقداری است كه با توجه به مشكلات تولید در آینده وجود خواهد داشت.

برآورد عرضه
همانطور كه گفته شد برای اطكینان بیشتر د دهه آینده طوری پیش بین می كنیم كه در سالهای میانی دهه آینده به سقف نهایی ظرفیت اسمی موجود برسد.اطمینان به این برآرود همانطور كه ذكر شد ازانجا است كه مشكلات تولید در آینده اجازه رسیدن به ظرفیت اسمی موجود را نمی دهد .

صادرات
چند سالی است كه امكان صادرات لنت ترمز برای شركت های داخلی فراهم گشته و هم اكنون صادرات لنت ترمز خودروهای سنگین به كشورهایی نظیر یمن و سوریه و ; وجود دارد ، ولی حجم این صادرات در حال حاضر بسیار محدود می باشد ، به طوری كه در پیش بینی تقاضا سهم 1 درصد ا كل تقاضای سالیانه را به آن اختصاص داده ایم . با لحاظ كردن جنبه های كنترل كیفیت و نزدیك شدن به استاندارد های مقبول لنت در جهان امكانات صادرات در حجم بالاتر امكان پذیر است .

سهم بازار قابل حصول
با توجه به پیش بینی تقاضای 10 سال آبنده و افزودن سهم تقاضای لنت های سفارشی و سهم ناچیز صادرات و از طرفی با لحاظ كردن مقدار عرضه سهم بازار قابل حصول را تعیین می كنیم كه جدول آن در ذیل آمده است .
سال كل تقاضا عرضه كل سهم بازار قابل حصول
85 6924 6400 524
86 7172 6400 772
87 7421 6500 921
88 7669 6600 1069
89 7918 6600 1318
90 8167 6650 1517
91 8416 6800 1616
92 8665 6800 1865
93 8914 6800 2114
94 9162 6800 2362

فصل سوم
بررسی های فنی

تعیین ظرفیت
در تعیین ظرفیت كارخانه عوامل متعددی دخیل است كه باید با توجه به نقش و تاثیر هر كدام از این عوامل و وزن دهی به هر كدام ، ظرفیت را تعیین كرد . ابتدا به توضیح نقش هر یك از این عوامل می پردازیم و در انتها بر طبق همین توضیحات ، جدول مبانی انتخاب ظرفیت را با توجه به درجه اهمیت هر ك و امتیازی كه بر حسب اهمیت هر كدام به آلتر ناتیو های انتخابی می دهیم ، اقدم به انتخاب ظرفیت می كنیم :

اثر تقاضای بازار :
تقاضای بازار به عنوان مهم ترین عامل موثر در انتخاب ظرفیت طرح ، مطرح می باشد . اهمیت این گزینه به دان علت است كه ما همواره علاقه مند می باشیم. كه هر چه بیشتر تقاضای مازاد بازار را برای كسب سود بیشتر پوشش دهیم . اثر تقاضای بازار شامل مصرف كنندگان وصادرات لنت و سهم بازاری كه می توانیم به خود اختصاص دهیم ، می باشد .
در اكثر مواقع كانون توجه در تعیین ظرفیت طرح ، همین عامل می باشد ، بنابراین با توجه به بررسی بازار كه در فصل قبل مورد بررسی قرار گرفته و می توان نسبت به امتیاز دهی به آلتر ناتیو های انتخابی برای ظرفیت اقدام نمود. بنابر این در جدول مبانی انتخاب ظرفیت ور چه قدر تقاضای برآورده نشده و یا تقاضای مورد پیش بینی ما به یكی از آلتر ناتیوهای نزدیك تر باشند ، امتیاز بالاتر خواهد بود .

2-اثر مواد ورودی:
همان طوریكه در آینده توضیح خواهیم داد، مواد ورودی ما را ، مواد اولیه تشكیل می دهند كه تامین آنها از داخل كشور و به سهولت صورت میگیرد و هیچ محدودیتی برای ظرفیت ما به وجود نمی آید . این واقعیت وقتی وضوح بیشتری پیدا می كند كه بدانیم عمده ترین مواد اولیه ما از طریق كارخانه های پتروشیمی و سیمان تهیه می شود و هر سال تعداد زیادی واحد پتروشیمی و سیمان در كشور در حال راه اندازی است ، لذا این عامل را به عنوان عامل محدودیت زا در جدول انتخاب ظرفیت وارد نمی كنیم.

3- اثر تاسیسات زیر بنایی:
همان طور كه در فصل آینده مشاهده خواهیم كرد ، مصارف انرژی این كارخانه ها برای دستگاهها و ماشین آلات بیشتر از نوع برقی می باشد و مصرف آب ، گاز و;;بسیار كمتر است. با توجه به بررسی و تعداد ماشین آلات كه در صفحات آینده خواهد آمد مشاهده می شود كه كل مصارف انرژی و در نتیجه ایجاد تاسیسات زیر بنایی برای آن چندان محدودیتی ایجاد نمی كند . این واقعیت وقتی كاملاٌ روشن می شود كه بدانیم عمده مصرف انرژی در كارخانه از نوع برق بوده و مقدار كل ان نسبتاٌ كم است و گستردگی شبكه برق و سایر انرژی ها به نسبت مطلوب میباشد لذا تاسیسات زیر بنایی كه بتواند ظرفیت را محدود كند وجود نخواهد داشت و ما آن را وارد جدول مبانی انتخاب ظرفیت نمی كنیم.

4-اندازه واحدهای مشابه :
در انتخاب ظرفیت طرح و با توجه به جدول مبانی انتخاب ظرفیت كه در اخر بحث می آید ، هر چه ظرفیت طرح به ظرفیت واحد های مشابه نزدیكتر میباشد ،دارای امتیاز بیشتری است. دلیل این امر استفاده از تجربیات انها در ساخت و طراحی میباشد.

5-توان رهبری و سازمان دهی :
با توجه به این كه هر چه یك سازمان وسیع تر باشد رهبری و مدیریت و كنترل همه جانبه آن مشكل تر می باشد، این عامل، یك عامل محدودیت زا در انتخاب ظرفیت طرح است. بنابر این هر چه ظرفیت كوچكتر باشد ، امتیاز بالاتری دارد.

6-بودجه :
بدیهی است بودجه در اختیار ما همواره دارای محدودیت نسبی می باشد .بنابراین در انتخاب ظرفیت هر چه ظرفیت كمتر باشد دارای امتیاز بیشتری است .

7-عدم تمركز :
به دلیل اینكه محصول لنت ، محصولی یكپارچه بوده و الزاماٌ باید تمام مراحل ساخت آن در یك مكان انجام شود، عدم تمركز در انتخاب ظرفیت طرح كارخانه لنت ، بی معنی است .

ردیف عامل درجه اهمیت مقیاس تولید
1000 1500 2000 2300
1 تقاضای بازار 10 70 80
90
100
2 اندازه واحد های مشابه 8 80 56
80
56
3 توان رهبری و سازمان دهی 2 20 18
16
14
4 بودجه 6 60 54
48
42
مجموع 230 208 234 212

آلترناتیو انتخابی

جدول تولید برای 5 سال اول بهره برداری
سال درصد تولید نسبت به ظرفیت اسمی میزان تولید بر حسب تن
1 % 40 800
2 %60 1200
3 %80 1600
4 %100 2000
5 %100 2000

تكنولوژی ( روش تولید ) و چگونگی انتخاب و تامین آن
برای انتخاب تكنولوژی مبانی و پایه های متعددی وجود دارد كه در هنگام اجرا باید به این عوامل توجه نمود. ما نیز در حد توان به این عوامل به طور خلاصه می پردازیم :

1- پیاده شدن تكنولوژی در كشور فروشنده و كشور های صنعتی :
با توجه به این مطلب كه تكنولوژی ساخت لنت اساساٌ از آلمان به كشور ما وارد شده، این تكنولوژی قبلاٌ در كشورهای صنعتی عمده مثل آلمان پیاده شده است.

2- كارایی تكنولوژی در كشورهایی كه پیاده شده است :
مهمترین نمونه این مطلب كشور خودمان است . تكنولوژی مذبور پس از ورود به كشور ما به سرعت جا افتاده و با تحولاتی كه در سالهای بعد پیدا كرده و در كشورمان جایگاه محكمی پیدا كرده و كارایی خود را به اثبات رسانده.

3-همخوانی تكنولوژی با امكانات و حساس نبودن آن نسبت به محدودیت های ممالك :
در این زمینه تكنولوژی موجود و مورد نظر ما كه در آینده از آن صحبت خواهیم كرد نسبت به امكانات زیر بنایی كشورمان به هیچ وجه حساسیت ندارد.

4- منسوخ نبودن تكنولوژی:
این تكنولوژی علیرغم این كه قدیمی است ، اما با تحولاتی كه در كشورمان در مورد ان صورت گرفته ، كارایی و پویایی خود را حفظ كرده است.

5- میزان تجربه و سابقه صاحب تكنولوژی و دور نمای پیشرفتهای فنی آن :
تجربه و سابقه صاحب تكنولوژی كه كشور آلمان می باشد بسیار عالی بوده و دور نمای پیشرفت های فنی آن بر همه مشهود است.

6- توان جذب تكنولوژی و قابلیت راهبری آن در ایران:
این تكنولوژی با توجه به سابقه بكارگیری آن در ایران كاملاٌ بومی شده و راهبری آن در حال حاضر در ایران به راحتی صورت می گیرد.

7-سابقه فروشنده تكنولوژی در ایران و همكاریهای بعد از فروش :
این تكنولوژی توسط كشور آلمان به ایران فروخته شده ولی در حال حاضر به هیچ وجه نیازی به پشتیبانی این كشور در مورد این تكنولوژی نیست چرا كه توانایی تغییر و ایجاد تنوع در لنت و ساخت ماشین های مورد نیاز كاملاٌ در ایران وجود دارد.

8-آزادی خریدار در انتخاب سازندگان تجهیزات:
در این زمینه كاملاٌ آزادی انتخاب وجود دارد چرا كه امكانات ساخت تمامی ماشین آلات مورد نیاز در كشور وجود دارد و در انتخاب سازندگان كاملاٌ آزادی وجود دارد.

9-تعهد فروشنده تكنولوژی به آموزش نیروی انسانی جهت طراحی پروژه های جدید :
تمامی زیرو بم ساخت لنت با این تكنولوژی و ایجاد تغییر و دگرگونی در تركیب درصد عناصر آن در كشورمان شناخته شده است لذا چنان نیازی به آموزش در این زمینه وجود ندارد.

10-هزینه تكنولوژی:
بدلیل امكان ساخت ماشین آلات در داخل كشور هزینه انرژی تقریباٌ صفر خواهد بود و در كل هزینه كمی را متحول خواهیم شد .
در پایان باید یاد آور شد كه تكنولوژی مد نظر ما از بین تكنولوژی های خط تولید ، كارگاهی، محل ثابت و گروهی از نوع ” كار كارگاهی ” می باشد .

لیست مواد مصرفی :
در این قسمت فهرستی از مواد مصرفی مورد نیاز برای ساخت لنت به همراه ضریب مصرف تقریبی هر یك ارائه میدهیم. بكار بردن كلمه تقریبی به این علت است كه تركیب عناصر تشكیل دهنده لنت برای لنت های مختلف ، متفاوت میباشد . به عبارت دیگر در هر لنت به ازای كاربرد آن تركیب عناصر دارای درصد های متفاوت می باشد و ما یك درصد متوسط برای لنت های خودروهای سنگین در نظر گرفته ایم.نكته قابل توجه این است كه درصد تركیب عناصر تشكیل دهنده لنت به طور سری و محرمانه نگهداری می شود و شناخت در صد دقیق تركیب انها غیر ممكن است . به عنوان نكته آخر باید یادآور شویم كه واحدی كه برای لنت در نظر گرفته ایم ” واحد وزنی ” است نه تعداد، چرا كه به دلیل متفاوت بودن وزن لنت های مختلف ، عملاٌ به كار بردن واحد های تعدادی غیر ممكن است .
ردیف شرح منابع تامین واحد ضریب مصرف در واحد تولید مصرف در كل ظرفیت هزینه واحد
(تومان) هزینه كل
(تومان)
1 آزبست سیمان فارس kg %25 500000 155 77500000
2 رزین شركت رزیتان kg %18 360000 900 324000000
3 پودر اكسید آهن متالورژی پودر kg %7 140000 85 11900000
4 كائو چو شركت نفت kg %6 120000 70 8400000
5 كربنات كلسیم باریت ایران kg %5 100000 80 8000000
6 دولومیت باریت ایران kg %4 80000 100 8000000
7 باریت باریت ایران kg %5 100000 360 36000000
8 اكسیدهای فلزی باریت ایران kg %17 260000 420 109200000
9 پودر لاستیك شركت نفت kg %13 340000 80 27200000
610200000

برگ مسیر تولید
از مهمترین و ابتدایی ترین اطلاعات یك كارخانه برگ مسیر تولید است . برای اینكه مشخص شود روی هر قطعه چه كارها و اعمالی صورت می گیرد و ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز چگونه انتخاب می شود ، وجود برگ مسیر تولید الزامی است. در این برگ كلیه عملیاتهایی كه از ابتدا تا انتها روی مواد صورت می گیرد همراه با ماشین آلات مربوطه نوشته می شود . این برگ در واقع مبنایی جهت برآورد تعداد ماشین آلات و تجهیزات لازم است.

ردیف شماره عملیات شرح عملیات ماشین آلات و تجهیزات ملاحظات
1 10 حمل كلیه مواد اولیه به سالن توزین گاری دستی

2 20 توزین اكسیدهای آهنو كربنات كلسیم و دولومیت دستگاه توزین
3 30 حمل مواد وزن شده به آسیاب كاردی گاری دستی
4 40 آسیاب مواد توسط آسیاب كاردی آسیاب كاردی

5 50 حمل مواد آسیاب شده و آزبست و كربنات كلسیم و دولومیت به سمت میكسر گاری دستی
6 60 میكس مواد حمل شده توسط میكسر میكسر gk
7 70 حمل مواد به گوشه سالن گاری دستی
8 80 عمل انتظار جهت خشك شدن مواد _
9 90 حمل مواد خشك شده به سمت توزین گاری دستی

10 100 توزین مواد خشك شده دستگاه توزین
11 110 حمل مواد به سمت لو دیگه گاری دستی
12 120 میكس مواد توسط دستگاه لو دیگه لودیگه بلند
13 130 حمل مواد به سمت سالن تولید گاری دستی
14 140 فرم دهی به مواد توسط پرس فرم پرس فرم

15 150 حمل مواد فرم داده شده گاری دستی
16 160 تهیه شمش توسط پرس پخت پرس پخت 400 تن
17 170 حمل شمش ها به قسمت اره گاری دستی

19 190 حمل شمش ها به قسمت برش گاری دستی
20 200 برش شمش ها برش اتوماتیك
21 210 حمل لنت ها به قسمت ساب گاری دستی
22 220 ساییدن قوس خارجی لنت ساب سنگی
23 230 ساییدن قوس داخلی لنت ساب كنیك كاغذی
24 240 حمل لنت ها به قسمت پخ گاری دستی

25 250 ایجاد پخ در لنت ها پخ دو طرفه
26 260 حمل لنت ها به قسمت دریل گاری دستی

27 270 سوراخكاری لنت ها دریل اتوماتیك
28 280 حمل لنت ها به قسمت كوره گاری دستی
29 290 پختن لنت ها كوره
30 300 حمل لنت ها به قسمت بسته بندی لیفتراك
31 310 بسته بندی توام با بازرسی لنت ها دستگاه بسته بندی
32 320 حمل لنت ها به انبار محصول نهایی لیفتراك

مبانی انتخاب ماشین آلات
همانطوریكه میدانید برای انتخاب ماشین آلات اصول و مبانی معینی ، به شرح زیر وجود دارد:
1-درجه انعطاف پذیری نسبت به نوع تولید، میزان تولید، و جانشین پذیری مواد :
در مورد محصول لنت ترمز با توجه به تنوع بسیار زیاد لنت های مصرفی در ماشین های مختلف این اصل یعنی انعطاف پذیری نسبت به نوع تولید بسیار حائز اهمیت میباشد. از طرفی دیگر به این علت كه تركیب مواد اولیه تولید لنت برای انواع مختلف لنت متغیر می باشد ، انعطاف پذیری ماشین آلات انتخابی اولاٌ نسبت به درجه تركیب مواد اولیه و ثالثاٌ نسبت به جانشین پذیری مواد اولیه باید زیاد باشد

2- درجه مكانیزاسیون و اتوماسیون :
این مورد در مواقعی كه حجم تولید بسیار بالا باشد و نیاز به تولید انبوه باشد ، بیشتر مد نظر است . در مورد لنت با توجه به میزان تقاضای آن به كل ظرفیت موجود در كشور نیاز چندانی به تولید انبوه و در نتیجه اتوماسیون بالا نیست.

3-تواناییهای اصلی نظیر ظرفیت تولید ، عمر تولید و هزینه های سرمایه گزاری:
با توجه به ظرفیت تولید و هزینه سرمایه گزاری نیاز به ماشین آلاتی داریم كه بتواند پاسخگوی این حجم تولید باشد و هم چنین با توجه به عمر تولید نسبتاٌ بالا باید ماشین های با دوامی خریداری شود.

4-هزینه های بهره برداری به ازای تولید هر واحد محصول :
بدیهی است هر ماشین برای تولید هر واحد محصول ، دارای هزینه های متغیری است . این هزینه ها شامل مقدار انرژی مصرفی اعم از آب ، برق و سوخت و هم چنین هزینه های نگهداری و تعمیرات و سایر هزینه های متغیر به ازای هر واحد محصول است.

5-امكانات ساخت ماشین در داخل كشور :
با توجه به سابقه طولانی ساخت لنت در كشور و اشرافی كه در طول این مدت نسبت به فرآیند ساخت و ماشین آلات مورد نیاز به دست آمده امكانات ساخت ماشین آلات مربوطه به طور كامل در كشور موجود می باشد، لذا برای كمك به توسعه ساخت و طراحی ماشین آلات صنعتی در كشور و هم چنین سهولت در امر خرید و خدمات بعد از فروش ماشین آلات ، مورد اخیر در انتخاب ماشین آلات عامل مهمی است .

6-امكانات نگهداری و تعمیرات و دسترسی به لوازم یدكی :
این مورد شامل انعطاف پذیری ماشین نسبت به نگهداری آسان و داشتن دستورالعمل های مشخص و معین نگهداری و تعمیرات از جانب شركت سازنده می باشد . از طرفی دیگر سهولت دستیابی به لوازم یدكی امری الزامی است . در مورد محصول لنت با توجه به اینكه خرید ماشین آلات به دلایلی كه در بندهای فوق گفته شد از داخل كشور برای ما ارجحیت دارد ، دسترسی به لوازم یدكی هم آسان خواهد بود.

7-تجربه و حسن شهرت سازنده :
این مورد نیز با توجه به تحقیق در مورد شركت های سازنده قابل حصول است .
با توجه به مباحث فوق می توان نتیجه گرفت كه در مجموع خرید ماشین های مورد نیاز برای ساخت لنت از داخل كشور با صرفه تر است . فواید این كار در 7 بند فوق بیان شده است .

لیست ماشین آلات
ردیف نام ماشین تعداد شركت سازنده قیمت واحد قیمت كل
1 دستگاه توزین 1 ماشین سازی تبریز 965600 965600
2 میكسر gk 1 ماشین سازی رافی 9486000 9486000
3 آسیاب كاردی 1 شركت خود كفایی صنایع ایران 3153500 3153500

4 لو دیگه بلند 1 ماشین سازی تبریز 16022500 16022500
5 پرس فرم 150 تن 4 شركت خود كفایی صنایع ایران 6398800 25595200
6 پرس پخت 400 تن 10 ماشین سازی تبریز 11475000 114750000

7 اره تسمه ای 2 ماشین سازی تبریز 437500 8755000
8 برش اتوماتیك 2 ماشین سازی تبریز 1946500 3893000
9 ساب سنگی 2 ماشین سازی تبریز 10200000 20400000
10 ساب كنیك كاغذی 2 ماشین سازی رافی 8160000 16320000

11 دستگاه پخ دو طرفه 2 ماشین سازی تبریز 5372000 10744000
12 دریل اتوماتیك 3 ماشین سازی تبریز 8304500 24913500
13 كوره 3 ماشین سازی تبریز 21887500 65662500
14 دستگاه بسته بندی 1 ماشین سازی رافی 2468400 2468400
مجموع 323129200

تعیین تعدادماشین آلات مورد نیاز
برای تهیه ماشین آلات مورد نیاز باید با توجه به اعمالی كه هر ماشین روی قطعات مختلف انجام میدهد ، كسر ماشین آلات را تهیه میكنیم . با توجه به اینكه تكنولوژی مورد استفاده ما از نوع كارگاهی بوده است كسر ماشینهای مشابه را با هم جمع می كنیم و سپس رند می كنیم ، البته رند اضافی می كنیم تا كمبودی رخ ندهد.

كسر ماشین
بعد از اینكه كلیه اعمالی كه باید روی قطعات انجام شود همراه با زمان استاندارد آنها تعیین شد ، كسر مورد نیاز ماشین را بدست می آوریم .

برای تعیین كسر مورد نیاز ماشین به صورت زیر عمل می كنیم :
Xi . Tij
Fij =
Hj . Uj
Fij : كسر ماشین از نوع i برای عملیات j
Xi : تعداد قطعاتی كه به عملیات i نیاز دارند.
Tij : زمان لازم برای انجام عملیات i توسط ماشین j
Hj : زمان در دسترس از ماشین j ام
Uj : ضریب استفاده از ماشین j ام

البته برای یافتن Xi باید از فرمول زیر استفاده كرد :
M
Xi=

Pi : در صد ضایعات عملیات j ام
M : تعداد مورد نیاز

برگ تعیین تعداد ماشین آلات
در این برگ به تعداد ماشین آلات از هر نوع می پردازیم و مبنای آن به این صورت است كه یك ماشین انتخاب می شود و اعمالی كه روی قطعات انجام میدهد لیست می شود و زمان هر كدام در جلوی آن نوشته میشود، سپس این زمانها با هم جمع می شوند و به عنوان زمان كل در نظر گرفته می شود . حال به جای اینكه كسر هر ماشین را برای هر عمل جدا حساب كنیم از این اعداد استفاده می كنیم و تعداد ماشین آلات را به یكباره محاسبه می نماییم.
ردیف نام ماشین ضایعات بر حسب در صد وزن تولیدی مورد نیاز در روز بر حسب كیلو زمان ماشین بر حسب ثانیه كسر ماشین كارگر توضیحات
1 دستگاه توزین 2 . 0 8260 1 328 . 0 2
2 میكسر gk 2 . 0 9242 3 981 . 0 1
3 آسیاب كاردی 4 . 0 8226 8 . 2 914 . 0 1

4 لودیگه بلند 1 . 0 8193 5 . 2 813 . 0 1
5 پرس فرم 150 تن 1 . 0 8185 12 898 . 3 4
6 پرس پخت 400تن 1 . 0 8177 30 735 . 9 10 شمش ها در ابعادی معادل 3 لنت
7 اره تسمه ای 0 8096 6 928 . 1 2 شمش ها در 4 طبق سه تایی
8 برش اتوماتیك 1 . 0 8096 6 928 . 1 2

9 ساب سنگی 2 . 0 8018 6 909 . 1 2
10 ساب كنیك كاغذی 2 . 0 8072 6 922 . 1 2
11 دستگاه پخ دو طرفه 5 . 0 8056 6 918 . 1 2
12 دریل اتوماتیك 2 . 0 8016 9 863 . 2 2
13 كوره 0 8000 9 857 . 2 3
14 دستگاه بسته بندی 0 8000 3 952 . 0 3

جدول مشخصات ماشین آلات
نكته قابل توجه در این جدول این است كه مقدار مصرف برق و آب و ماشین آلات به تفكیك اجزایی از دستگاهی كه مصرف كننده این دو انرژی هستند بیان شده و سپس مجموع آب و برق مصرفی آنها مشخص شده ، بنابراین ستون اجرا بیان گر كلیه اجزای دستگاه نیست بلكه فقط شامل قطعاتی است كه مصرف كننده آب و برق هستند ، در واقع اجزا و قطعات هر دستگاه بسیار بیشتر است .
ردیف نام ماشین ابعاد ( m) اجزاء برق ( kw) آب سوخت ملاحظات
1 دستگاه توزین 15×1 موتور اصلی
پمپ روغن 91
3 0 0 این عمل كاملاٌ مكانیكی است
2 میكسر 70GK 3× 18 سیستم خنك كننده
آب
جك 0

95 8

0 0

0 جك به منظور حمل بارهای سنگین است
3 آسیاب كاردی 3×2 موتور اصلی
موتورهای جمع كن
موتور چرخ حلزون 22
08×2
23

0

0 موتورهای جمع كن 2 تا هستند
4 لودیگه بلند 3×2 موتور اصلی
موتور فرعی
دور كم كن حلزونی
جرثقیل
موتور پمپ 97
46×2
75 0
11
009

0

0 موتورهای فرعی 2 تاهستند
5 پرس فرم 150 تن 25×1 الكترو موتور
پمپ روغن
رادیاتور 16 پره ای 11
22
0 0
0
9
0 تعداد 9 رادیاتور وجود دارد
6 پرس پخت 400 تن 25×15 _ 154 0 0 _
7 اره تسمه ای 05×05 موتور متحرك 3 0 0 _
8 برش اتوماتیك 25×07 موتور اصلی
موتور فرعی
موتور پمپ روغن
جرثقیل برای
تعویض تیغ برش 30
13
25
05

0

0

_
9 ساب سنگی 25*1 موتور اصلی 30 . 0 _
10 ساب كنیك كاغذی 3×07 موتور 15 . 0 _
11 دستگاه پخ دو طرفه 2×1 موتور اصلی 30 . 0 _
12 دریل اتوماتیك 2×1 با 10 كلگی 22×10 . 0 مته حد اكثر 10 ( تعداد مته هایی كه با توجه به نوع لنت به كار میرود)
13 كوره 3×2 وسیله گرم كردن 3 ×18 . 0 _
14 بسته بندی 45×08 پرس
گرمكن
نقاله
پنكه خنك كن 03
18
75 . 0
5 .0
0
0
_

سیستم حمل و نقل كارخانه
به طور كلی تجهیزات حمل و نقل در یك كارخانه می تواند به دو صورت باشد :
1-تجهیزات حمل و نقل متحرك :
عموماٌ شامل وسایل حمل و نقل موتوری میشود . برای كارخانه لنت وسایل حمل و نقل متحرك به شرح ذیل در نظر گرفته می شود :
– یك كامیون 10 تنی : برای آنكه محصول نهایی را بتوان به بازار برد و به سفارش دهندگان لنت رساند و هم چنین در صورت لزوم برای تهیه مواد اولیه به كار می رو.
– یك وانت : جهت خرید لوازم اداری و تجهیزات سبك و هم چنین تهیه ما یحتاج آشپزخانه
– لیفتراك : جهت حمل پالتهای لنتهای تمام شده از سالن تولید به كوره و از كوره به قسمت بسته بندی و هم چنین تخلیه مواد اولیه استفاده میشود كه به این منظور به دو عدد لیفتراك كوچك با تناژ 1 تن نیاز داریم .
– گاری دستی

2-تجهیزات حمل و نقل ثابت :
اینگونه تجهیزات عموماٌ شامل نقاله ها و جرثقیل های سقفی می باشد كه در كارخانه مورد توجه ما و با توجه به مسیر تولید نیاز چندانی به آن حس نمی شود .

نوع تجهیزات كشور سازنده كارخانه سازنده ظرفیت به تن تعداد قیمت واحد قیمت كل
كامیون ایران خاور 4 1 20000000 20000000
وانت پیكان ایران ایران خودرو 1 1 5430000 5430000
لیفتراك ایران سهند تبریز 1 2 3000000 6000000
گاری دستی ایران __ 05 6 50000 300000
مجموع 31730000

تعیین فضاهای مورد نیاز
1-سالهای تولید :
با توجه به تعداد ماشین آلات و ابعاد هر كدام میتوان فضای خالص مورد نیاز برای سالهای تولیدرا پیدا كرد و در نهایت فضای بدست آمده را جهت یافتن كل فضای سالنهای تولید در عدد 4 ضرب می كنیم ، در انتها فضای مورد نیاز برای تاسیسات داخلی سالنها شامل تابلوهای برق و سیستم های تهویه را به آن می افزاییم :
m² 8 ، 444 = 2 ، 111 × 4 = كل فضاهای سالنهای تولید
برای تاسیسات داخلی سالنها شامل تابلوهای برق و سیستم های گرمایش و سرمایش داخل سالن به مساحت مجموع m² 25 در نظر میگیریم .
بنابر این برای كل سالنهای تولید مساحت m² 470 در نظر گرفته می شود .

ردیف نام دستگاه ابعاد تعداد مساحت مورد نیاز

طول عرض
1 دستگاه توزین 15 1 1 15
2 میكسر gk 3 1.8 1 5.4
3 آسیاب كاردی 3 2 1 6
4 لودیگه بلند 3 2 1 6
5 پرس فرم 150 تن 25 1 4 52 × 4
6 پرس پخت 400 تن 25 15 10 75 . 3 ×10
7 اره تسمه ای 05 05 2 25 . 0 ×2
8 برش اتوماتیك 25 07 2 75 . 1 ×2
9 ساب سنگی 25 1 2 25 ×2
10 ساب كنیك كاغذی 3 07 2 21×2
11 دستگاه پخ دو طرفه 2 1 2 2×2
12 دریل اتوماتیك 2 1 3 2×3
13 كوره 3 2 3 36
14 دستگاه بسته بندی 45 08 1 36
جمع 1112

2- فضای مورد نیاز برای آزمایشگاه :
به منظور آزمایشگاه كنترل كیفیت مساحتی معادل m² 46 در نظر می گیریم.

3- ساختمانها و مكانهای رفاهی :
در هر كارخانه علاوه بر قسمتهای تولیدی و قسمتهای اداری كه كارهای مدیریتی و حقوقی و بازرگانی و غیره انجام میدهد قسمتهای رفاهی از جمله قسمتهای مهم كارخانه به شمار می رود . در تعیین فضای این قسمت ها همانند قسمتهای قبل از برگ تعیین فضا استفاده نمی كنیم بلكه با توجه به تعداد نفرات كارخانه یك تخمین كلی برای آنها در نظر می گیریم .

3-1- رستوران :
به منظور رفاه بیشتر كاركنان و جلوگیری از بی انضباتی در زمان صرف غذا بهتر است كه مكانی برای غذا خوری در نظر گرفته می شود و غذای كارگران و كارمندان و مدیران و سایر كاركنان كارخانه نیز توسط كارخانه داده شود ، تا هم كاركنان از غذای گرم استفاده كنند و هم اینكه حس وحدت بین كاركنان ایجاد شود و كارگران خود را با سرپرستان و مدیران بر سر یك میز ببینند تا فكر نكنند كه تبعیضی در كار حاكم است . در طرح فضای این قسمت علاوه بر سالن غذاخوری ، آشپز خانه ، انبار آشپزخانه ، ظرفشویی و خط سرویس را نیز در نظر می گیریم.
با توجه به این كه كل پرسنل كارخانه 193 نفر است ما فضای لازم برای این تعداد محاسبه می كنیم .

3-1-1- غذا خوری :
تجهیزات لازم برای غذا خوری عبارتند از :
یخچال ویترین دار 1 عدد ، جایگاه یخ 1 عدد ، 2 ظرفشویی ، 200 سینی غذا ، 200 صندلی ، 35 میز، به ابعاد 123× 77 ، 30 پارچ ، 40 نمكدان ، 40 سبد نان ، 2 آب سرد كن ، یك پیشخوان برای سرو غذا . همچنین برای حفظ بهداشت بهتر است قاشق و چنگال و لیوان را هر كس برای خود بیاورد این فضای سالن غذاخوری به ازای هر نفر 11 فوت مربع ( طبق استانداردهای طرح ریزی ) بدست می آید :
m² 191 = ² ft / m² 9 0 ، 0 × ² ft411 × 193 = ² ft4 × 193

3-1-3-انبار
برای انبار یك مكان 4×4 در نظر می گیریم ، یعنی انباری به مساحت m²16
بنابراین كل فضای رستوران m²277 در نظر گرفته می شود .

3-2- بهداری :
برای رفع خطرات احتمالی و جزئی كه امكان دارد در كار رخ دهد قسمت بهداری را طراحی می كنیم . در این بخش نیاز نیست كه از تجهیزات لازم استفاده كنیم ، بلكه میتوان تجهیزاتی را كه برای یك معاینه كلی و عمل جراحی اولیه تا رسیدن به بیمارستان نیاز است طراحی نمود . به هر حال مواردی را كه در این بخش طراحی میكنیم به صورت زیر است :

3-2-1-اتاق انتظار :
اتاقی كه بیمار در آن منتظر میماند و پرستار نیز در آنجا مستقر میشود . این اتاق را یك اتاق m² 20 = 5×4 در نظر می گیریم.

3 -2-2- اتاق معاینه :
این اتاق را كه بیشتر اوقات دكتر در آن صرف میشود ، یك اتاق ، تجهیزات معاینه كلی ، یك تخت بیمارستانی ، یك میز بزرگ، یك صندلی چرخدار سیلنددار و 3 صندلی در نظر میگیریم . برای این مكان یك اتاق m² 24 = 6×4 طراحی می كنیم .

3-2-3- سرویسها :
مساحت این قسمت را m² 6 در نظر می گیریم.

3-2-4- انبار وسائل بهداشتی و دارو :
یك انبار برای ذخیره دارو و تجهیزات مورد نیاز مانند كپسول اكسیژن و ;. كه یك مكان m² 9 = 3 ×3 در نظر میگیریم .
بنابراین كل فضای این قسمت m² 59 میشود .

3-3-رختكن :
این قسمت را برای كارگران بخش تولید كه نیاز به تعویض لباس دارند در نظر می گیریم كه به راحتیبتوانند لباس و سایر اشیاء خود را در این مكان نگهداری كنند . هم چنین مكانی باشد كه بتوانند در این مكان البسه خود را با لباسهای مخصوص كار تعویض كنند . برای این منظور كمد هایی در نظر گرفته می شود. پرسنلی كه در ارتباط با سالن های تولید بوده و نیازمند تعویض لباس می باشد حدود 90 نفر می باشند و ابعاد كمد ها برای هر نفر 1 × 6 ، 0 × 6 ، 0 در نظر میگیریم پس بنابراین داریم :
m 54 = 6 ، 0 × 90
كه اگر كمد ها را در دو ردیف قرار دهیم خواهیم داشت :
M27 = 2 / 54
بنابراین كمد ها را دور یك اتاق می چینیم كه نیاز به یك اتاق 8 ×8 میباشد .
جمع كل فضای رختكن = m²64

3-4- دستشویی :
چون از این مكان بیشتر استفاده می كنند و بقیه كاركنان كمتر اتفاق می افتد از این مكان استفاده كنند- چون در قسمت خودشان این مكان طراحی شده – به همین علت فضای آن را زیاد در نظر نمی گیریم ، بنا براین 16 سرویس همراه با 2 دستشویی سكو مانند طراحی می كنیم . فضای هر سرویس m² 5، 1 = 5 ، 1 ×1 میباشد كه با ضرب در عدد 16 فضای این سرویس ها m² 24 میشود .
راهروهای بین سرویس ها و دستشویی ها رانیز 2 متر در نظر می گیریم ، كه با توجه به اینكه عرض این قسمت را m8 در نظر گرفته ایم ، m² 32 میشود . یك راهروی كوچك بین دو راهرو در نظر می گیریم . بنابراین كل فضای راهروها m² 34 میشود .فضای دو دستشویی روی هم m² 14 است .
• بنابراین كل فضای این مكان m²72 می شود .

3-5- نمازخانه :
در بیشر كارخانه ها از نماز خانه علاوه بر انجام فرضیه نماز برای كارهای تبلیغاتی و عقیدتی سیاسی و كتابخانه و هم چنین مكانی برای مراسم و جشنها نیز استفاده میشود .
برای این قسمت مكانی در حدود m²100 در نظر می گیریم . بهتر است این مكان را تا انجا كه امكان دارد نزدیك دستشویی ها قرار دارد تا بتوان در همین مكان وضو گرفت .

3-6- سالن ورزشی :
برای رفاه كاركنان و تشویق آنها در زمانهای مختلف و ایجاد انگیزه سعی میشود از مسابقات ورزشی استفاده شود . به همین علت سالنی با ابعاد 10 × 20 یعنی m² 200 برای سالن ورزشی در نظر گرفته میشود .

3-7- پاركینگ :
در این قسمت ما شین های شخصی كاركنان قرار خواهد گرفت . فضایی كه برای آن در نظر می گیریم m²250 است.

3-8-نگهبانی و اطلاعات :
برای بخش نگهبانی 3 بخش كارشناسی، اتاق نگهبانی و اتاق استراحت در نظر میگیریم كه به ترتیب دارای مساحت 2×3 ، 3×4 ، 4 ×4 هستند بنابر این مجموعاٌ ، مساحت بخش نگهبانی را m² 35 در نظر می گیریم.
تجهیزات این قسمت عبارتند از : یك میز تحریر- 6 عدد صندلی – ساعت ورود و خروج و قفسه های قرار گرفتن كارت.

3-9- فضای سبز :
شاید یكی از قسمتهایی كه كمتر در طراحی كارخانه مورد توجه طراحان قرار میگیرد فضای سبز است . به نظر ما فضای سبز مهمترین قسمت كارخانه است چرا كه علاوه بر اینكه هوای محیط را پاكیزه میكند، به محیط كارخانه روح میبخشد و سبب شادابی می شود . همچنین برای كاركنان تولیدی كه نیمی از روز را با ماشین آلات گذرانیده اند و روحیه نسبتاٌ خسته ای دارند ، بهتر است در زمان صرف غذا بنحوی از آن روحیه خارج شوند كه فضای سبز بهترین وسیله این كار است . بنابراین محوطهای در جلوی رستوران در نظر میگیریم تا كاركنان بعد از صرف غذا برای صرف چای چند لحظه ای را در آنجا بگذرانند .

به ازای هر نفر از پرسنل طبق استانداردهای موجود m² 7 ، 0 در نظر میگیریم بنابراین داریم :
m² 135 = 7 ، 0 ×193
* برای این قسمت m²135 در نظر گرفته میشود

4-فضای مورد نیاز تاسیسات:
تاسیسات كارخانه كه وجود آن الزامی است مقداری فضا را اشغال می كنند كه در جدول زیر آمده است:
تاسیسات مساحت
پست برق m² 4=2 ×2
ژنراتور برق اضطراری m² 1=1×1
منبع آب m²4= 2×2
منبع سوخت m² 45 = 3× 15
تجهیزات تهویه و سرمایش m² 6= 3×2
جمع كل m²195

برای در نظر گرفتن فضای بین تجهیزات بین تجهیزات باید مقدار فوق را در عدد 4 ضرب میكنیم :
m²78 = 4 ×195 = جمع كل مساحت تاسیسات

5-فضای اداری:
در ساختمان اداری اتاق كلیه مدیران و اتاق اشخاصی كه برای كارشان نیاز به مكانی دارند، قرار گرفته است. با توجه به این كه كارخانه از دفتر مركزی جدا نمی باشد و تمامی مشاغل در یك مكان مستقر هستند ، این ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
بر طبق استانداردهای موجود به ازای هر پرسنل كه نیازمند مكانی در بخش اداری m²10 فضا در نظر می گیریم.با توجه به اینكه حدود 70 نفر دارای چنین ویژگی هستند . جمع فضای مورد نیاز برای بخش اداری برابر m² 700=10× 70 خواهد بود.
بنابر این ما فضای مورد نیاز بخش اداری را در یك ساختنان 2 طبقه دارای زیر بنایی معادل
m² 350 در نظر می گیریم .

6-تجهیزات ایمنی و آتش نشانی :
مجموع فضای مورد نیاز برای تجهیزات ایمنی و آتش نشانی را m²20 در نظر می گیریم.

7- خدمات تولیدی كارخانه :
7-1- دریافت:
وظایف این بخش به این شكل در نظر گرفته میشود:
– تخلیه مواد اولیه از وسائل حمل و نقل
-كنترل محموله ها و عملیات رد یا قبول آنها با توجه به مسائل كنترل كیفیت
-فرستادن به انبار قبل از قبول محموله
-ثبت و نگهداری سوابق ارسال كننده
– یادداشت معیوب ها
-ثبت تعداد اقلامی كه به انبار فرستاده شده

7-2-ارسال :
وظیفه این بخش تحویل گرفتن و ارسال محصول نهایی به مشتری می باشد. این بخش همچنین وظیفه ثبت تعداد ورود و خروج محصول به این قسمت را دارا است.

برای دو بخش فوق مكان های زیر را طراحی می كنیم:
1-ساختمان امور دفتری :
برای هر دو بخش یك اتاق m²4 ×5 جهت ثبت و ضبط امور دفتری مرتبط با دریافت و ارسال در نظر می گیریم.

2- سكوی تخلیه :
بصورت شیبدار می باشد طوریكه ارتفاع قسمت انتهایی ان برابر ارتفاع كمی كامیون می باشد ، یعنی m1.5 همچنین برای عرض آن كه به اندازه عرض كامیون است ، یعنی در نتیجه برای حدود m3 ، طول آن هم تقریباٌ برابر طول كامیون می باشد یعنی حدود m 7 . همچنین فضایی را كه برای معابر و گردشگاه ها و خالی كردن بار و حركت ابزار تخلیه و حمل و نقل در نظر می گیریم ، مجموعاٌ m²100 خواهد بود.

7-3- انبارها :
-انبار مواد اولیه
-انبار لوازم یدكی
– انبار ضایعات تولیدی
– انبار محصول نهایی
از میان انبارهای فوق ، انبارهای مواد اولیه، لوازم یدكی و مواد مصرفی در یك مكان ولی انبارهای محصول نهایی و ضایعات در مكانی مجزا و در مجاورت یكدیگر قرار می گیرند. این مساله به دلیل كاهش حجم حمل و نقل و ویژگیهای Iayout كارخانه است .

انبار مواد اولیه
برای نگهداری مواد اولیه كه از خارج كارخانه خریداری می شود بكار میرود. خاصیت مواد اولیه لنت به گونه ای است كه احتیاج به قفسه بندی خاصی ندارد و روی هم چیده می شوند و فقط در كف انبار، به خاطر خیس شدن و آب نخوردن مواد اولیه ، یك طبق چوبی می گذارند و مواد را كه عموماٌ در گونی یا بسته هستند ،روی آن می چینند. برای تعیین فضای انبار ، از برگ تعیین فضای انبار استفاده میكنیم كه توانایی نگهداری موجودی 3 ماه تولید را داشته باشد كه این برگ در پی می آید.
ردیف ماده اولیه درصد در هر كیلو حد اكثر موجودی وزن هر بسته تعداد بسته مورد نیاز تعداد بسته روی هم تعداد طبق اول مساحت هر بسته مساحت طبق یك
1 آزبست 25 125000 45 2778 15 1852 05 9259
2 رزین 18 90000 50 1800 15 120 035 42
3 پودر اكسید آهن 7 35000 20 1750 20 875 05 4375
4 كائوچو 6 30000 40 750 20 375 05 1875
5 كربنات كلسیم 5 25000 20 1250 20 625 05 3125
6 دولومیت 4 20000 30 6667 20 3333 05 1667
7 باریت 5 25000 20 1250 20 625 05 3125
8 اكسیدهای فلزی 13 65000 40 1625 20 8125 05 4063
9 پودر لاستیك 17 85000 50 1700 20 85 05 425
مجموع 359

با ضرب كردن فضای خالص در عدد 5 ، 1 فضای كل انبار بدست می آید:
M540 = فضای كل

انبار لوازم یدكی :
به علت اینكه نرخ تولید ما كم است این انبار را به صورت مجزا و در مكان جدا از انبار های دیگر در نظر نمی گیریم و آن را در همان مكان انبارها طراحی میكنیم ، البته آن را از انبار های دیگر جدا می كنیم. نكته حائز اهمیت در طراحی این انبار این است كه باید نزدیك به سالن تولید باشد تا در صورت نیاز به راحتی قطعات و لوازم یدكی از آن به بیرون صادر شود.

موارد كا برای ان انبار طراحی می كنیم به صورت زیر است:
1- از قفسه برای جاسازی و قرار دادن قطعات استفاده می كنیم كه معمولاً‌چند طبقه است و كمتر از 2 متر ارتفاع دارد
2- میز و تجهیزات بایگانی برای ثبت اسناد و ورود و خروج قطعات
3- راهرو جهت تسهیل حركت بین قفسه ها
با توجه به موارد فوق فضایی كه برای این قسمت در نظر می گیریم به طور تقریبی حدود m²40 خواهد بود

انبار مواد مصرفی :
در این انبار مواد مصرفی مانند انواع روغن ها ، آب صابون ، گریس ، فیلتر های تصفیه ،‌ برچسب های لنت و ; نگه داری می شود . فضای این انبار به طور تقریری m²50 در نظر گرفته می شود.

انبار ضایعات :
با توجه به اینكه طبق جدول تعیین كسر ماشین و با توجه به درصد ضایعات تعیین شده ، روزانه 260 كیلوگرم ضایعات خواهیم داشت و باید انباری را برای این ضایعات در نظر گرفت كه حداقل بتوان ضایعات 1 ماه را در خود جای دهد، بنابراین این انبار باید توانایی جاده حداقل 9500 كیلو ضایعات معادل 9500 لنت به طور متوسط داشته باشد كه بدین منظور مساحتی معادل m² 30 كافی است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky