توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 کارآموزی آموزش و پرورش دارای 50 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآموزی آموزش و پرورش  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی کارآموزی آموزش و پرورش،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن کارآموزی آموزش و پرورش :

کارآموزی آموزش و پرورش

مقدمه :
مدیریت آموزشی با اهمیت ترین ، مؤثرترین و ظریف ترین نوع مدیریت است كه موضوع انسان در آن مورد بحث قرار می‌گیرد. در این زمینه و همچنین آموزش و پرورش موضوعی تحت عنوان سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران به این گروه واگذار شد تا تحقیقی جامع در مورد آن به عمل آورده و ارائه كند . دراین تحقیق سعی برآن شده است كه خود سازمان آموزش و پرورش و اجزای آن وعملكردهای متفاوت آن مورد بحث قرار گیرد و سپس قوانین حاكم براین سیستم آموزشی و چگونگی وضع این قوانین مورد توجه قرار گیرد.

دراین گزارش ابتدا به سیر تاریخی و تحولات نظام آموزش و پرورش پرداخته شده است و سپس به سیستم حقوق و دستمزد آموزش و پرورش ناحیه 7 پرداخته شده است.
دراین تحقیق سعی شده است تمام جوانب موضوع مورد بحث قرار گیرد ، البته شاید به دلیل بعضی از موانع این امكان میسر نشده باشد، از جمله این موانع می‌توان به مهمترین آنها اشاره كرد و آن هم كمبود منابع ومطالب در دسترس بود ، چون بسیاری از این منابع و مآخذ در مخزنهای بسته نگهداری می شد وعملاً امكان دسترسی به آنها به آسانی نبود.
همچنین می‌توان از كمبود زمان لازم هم نام برد ، شاید اگر زمان بیشتری هم برای تحقیق و هم برای ارائه كنفرانس آن در اختیار بود بسیار بهتر از آنچه كه اكنون آماده شده است، فراهم می شد.

موضوع كارآموزی:
سیستم حقوق و دستمزد آموزش و پرورش ناحیه 7 خراسان رضوی
مكان كارآموزی :
آموزش و پرورش ناحیه 7 واقع در قاسم آباد ـ خیابان استاد یوسفی.

مطالعات و تحقیقات در مكان كارآموزی :
جمهوری اسلامی ایران با مساحت 195 / 648 /1 كیلومتر مربع در نیمكره شمال شرقی و در جنوب آسیا و منطقه خاورمیانه واقع شده است. این كشوراز شمال با تركمنستان ، آذربایجان ، ارمنستان و دریای خزر ، از جنوب با خلیج فارس ، دریای عمان ، از غرب با عراق و تركیه و از شرق با پاكستان و افغانستان همسایه است.كشور ایران به 28 استان تقسیم گردیده و این در حالیست كه تعداد كل استانها در سال 1990 بر24 استان بالغ می گردید.طی سال 1993 استان اردبیل،طی سال 1995 استان قم ، طی سال 1996 استان قزوین و طی سال 1997 استان گلستان به ترتیب از استانهای آذربایجان شرقی تهران ، زنجان و مازندران تفكیك شده و مستقل گردیدند.
طبق سرشماری 1996، جمعیت ایران بر60 میلیون بالغ می گردد كه از این میزان

24 /50 درصد جمعیت متعلق به زنان و 76 / 49 درصد متعلق به مردان می باشد. گفتنی است كه31 / 61 جمعیت در محیط های شهری و69 /38 در محیطهای روستایی ساكن می باشند. نرخ رشد جمعیت طی دو دهه گذشته تا حد زیادی متفاوت بوده است. طی دهه 1976 تا 1986 این نرخ بر 2 / 3 درصد بالغ گردید. این در حالیست كه با رشد جمعیت نرخ مذكور به عنوان مانعی جهت پیشرفتهای اجتماعی و توسعه پایدار مورد توجه قرار گرفته و تلاشهایی در جهت كاهش آن اعمال گردید. به نحوی كه بنا بر داد ه های موجود نرخ فوق به 5 / 1

درصد در مناطق شهری و 2 درصد در مناطق روستایی كاهش یافت و از این روی متوسط نرخ رشد جمعیت طی سال 1998 بر 47 / 1 درصد بالغ گردید. بیش از نیمی از جمعیت كشور بین رده های سنی 64- 15 و 5 / 39 درصدكل جمعیت زیر رده سنی 14 قرار دارند.از این روی كشور ایران از لحاظ تركیب سنی در زمره جوانترین كشورهای جهان قرار دارد.
سیاستهای آموزشی

از آنجاییكه سیاست اصلی دولت ایران درحوزه آموزش همواره برسیاست تمركززدایی استوار بوده است، كلیه استانهای كشورمجاز به اعمال روشهای گسترشی ، تسهیل اصلاحات ویا اداره برنامه های مختلف آموزشی می باشند. از جمله سیاستهای آتی دولت ایران در جهت نیل به هدف مذكور می توان به اعطای قدرت اجرائی بیشتر به استانها و استقرار سازمانهای آموزش و پرورش نسبتاً مستقل در استانها و تفویض بسیاری از مسئولیت های وزارت مركزی به سازمانهای مذكور اشاره نمود.

علاوه بر این، از سال 1999 سیاست مدرسه سالاری در جهت بهبود كیفیت آموزش و سیاست تمركز زدایی آموزشی در ادرات انسانی آموزش و پرورش به مورد اجرا گذارده می شود.
گفتنی است كه طی طرح مذكور، علاوه بر اعطای اختیارات بیشتر به مدارس، شورای معلمان، شورای دانش آموزان و انجمن های اولیا- مربیان تشكیل یافت. این طرح در برنامه ریزی و اداره آموزش، شامل والدین و دانش آموزان نیز می شود. از جمله نقاط قوت طرح مذكور می توان به افزایش كمیت ثبت نام و حضور تعداد بیشتری ازدانش آموزان در مدارس اشاره نمود.
از جمله مهمترین سیاستهای آموزشی كشور ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- بازنگری و اصلاح ساختار برنامه ریزی و برنامه های آموزشی و روزآمدنمودن آنها در جهت پاسخگویی به نیازهای بومی و رهیافتهای جدید علمی
2-تقویت و توسعه دوره های تحصیلات تكمیلی و ارتقاء كیفیت علمی آن درجهت تأمین اعضای هیأت علمی مراكز آموزشی و پژوهشی، رفع نیازهای تخصصی بخشهای مختلف و كاهش اعزام دانشجو به خارج از كشور

3- راه اندازی و تقویت دوره ها و مراكز جدید آموزشی در علوم پایه و پیشرفته از قبیل زمینه های خاص در علوم پایه، تكنولوژی اطلاعاتی و بیوتكنولوژی
4- ساماندهی و نهادینه نمودن سیاست آموزش استعدادهای خلاق درمراكز آموزش عالی و وضع مقررات و ضوابط ویژه آموزشی و پژوهشی
5- فراهم آوردن فرصت و افزایش دسترسی افراد با استعداد به مراكز دانشگاهی در سراسركشور و حمایت از اقشار محروم جهت دستیابی به امكانات دانشگاهی و تكمیل تحصیلات عالی

6 – تقویت ارتباط، همبستگی وتطابق میان نظام آموزش عالی، توسعه فناوری و بازاركار
7- تأمین اعضای جدید هیأت علمی
8-گسترش و تقویت آموزشهای علمی – كاربردی و فنی- حرفه ای با هماهنگی دستگاههای تولیدی و خدماتی
9- ارتقای كیفیت آموزشی

ساختارنظام آموزشی
آموزش پیش دبستانی :كه مشتمل بر دوره آموزش اختیاری 1ساله ویژه كودكان رده سنی 5 سال با هدف آمادگی كودكان جهت ورود به مراكز آموزش ابتدایی می باشد.
آموزش ابتدایی : مشتمل بردوره آموزشی 5 ساله ویژه كودكان رده های سنی 6 تا 11 سال می باشد.
آموزش راهنمایی : مشتمل بردوره آموزشی3 ساله ویژه دانش آموزان رده های سنی14-11سال می باشد.

آموزش متوسطه: مشتمل بردوره آموزشی 3 ساله بوده و به 3 شاخه نظری ، فنی حرفه‌ای و مهارتی (كاردانش ) تقسیم می گردد.
شاخه نظری : آندسته ازدانش آموزانی كه به انتخاب شاخه فوق مبادرت می نمایند ملزم به گذراندن 96 واحد آموزشی تا زمان اخذ گواهینامه آموزش متوسطه در یكی از 3 رشته ادبیات و علوم انسانی، ریاضی و فیزیك و علوم تجربی می باشند.

شاخه فنی و حرفه ای : آندسته از دانش آموزانی كه به انتخاب شاخه فوق مبادرت می نمایند در یكی از گرو ه های آموزشی صنایع،كشاورزی ،خدمات برق ، مواد ،صنایع كشتیرانی، كشاورزی، هنر ، مدیریت ، اقتصاد داخلی ، مالی و اداری آموزش دیده و در پایان دوره آموزشی 3 ساله و پس از گذراندن 96 واحد آموزشی به كسب مهارتهای لازم جهت احراز شغل مناسب و گواهینامه آموزش فنی و حرفه ای نائل می آیند.

شاخه مهارتی ( كاردانش ) : آندسته از دانش آموزانی كه به انتخاب شاخه فوق مبادرت می نمایند ملزم به گذراندن 49 واحد عمومی جهت اتخاذ مدرك كلاس اول می باشند. پس از گذراندن 96 واحد درسی گواهینامه مهارتهای تحصیلی به فارغ التحصیلان اعطاء میگردد. هدف دوره آموزشی مذكور آموزش وتربیت نیروی كاری ماهر و نیمه ماهر در حوزه های خدمات و كشاورزی است.
دوره پیش دانشگاهی : دوره آموزش پیش دانشگاهی دوره آموزشی 1 ساله ویژه آندسته از دانش آموزانی است كه به اتمام مقطع آموزش متوسطه نائل آمده و قصد ورود به دانشگاه ها یا سایر موسسات آموزش عالی را دارند.

 

سیستم حقوق و دستمزد آموزش و پرورش ناحیه 7
معمولا بررسی تحولات اقتصادی و اجتماعی و شناخت جامعه و روابط در هر دوره تاریخی و قوانین و مقررات جاری آن زمان از اهمیت به سزایی برخوردار است . همه می دانیم که قانون کار در هر کشوری از مهمترین قانون قانون بعد از قانون اساسی می باشد و بی تردید آگاهی و شناخت دست اندرکاران از قوانین کار و تامین اجتماعی صرف نظر از قانون اساسی که همه مرد بایستی از آن آگاه باشند هم به لحاظ اجرایی و هم به لحاظ نظری مفید و موثر خواهد بود ، زیرا بسیاری از اختلافات در محیطهای کار که سبب تضییع وقت و منابع می شود از عدم آگاهی از قوانین ومقررات است . پس لازم است افرادی که مسئولیتی را می پذیرند به قوانین و مقررات حوزه فعالیت خود شناخت کافی پیدا کنند .
کارگر

کارگر از نظر قانون کار کسی است که در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد ، حقوق , سود ، کمک عائله مندی ، هزینه مسکن ، خواروبار ، ایاب و ذهاب یا سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می کند .

کارفرما
کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگ به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کار می کند . کلیه کسانی که عهده دار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب می شوند و کافرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده می‌گیرند .
کارگاه

کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می کند از قبیل موسسات صنعتی ، کشاورزی ، معدنی ، ساختمانی ، خدماتی ، تجاری ، تولیدی و ;. .
قرارداد کار
قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگ در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می دهد .
کارهایی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد ، در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود قرارداد دائمی تلقی می شود ، هرگاه قرارداد برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین منعقد شده باشد هیچ یک از طرفین به تنهای حق فسخ آنها را ندارند .
برای اینکه قرارداد بین کارگر و کارفرما صحیح باشد رعایت شرایط ذیل الزامی است :
1- مشروعیت مورد قرارداد
2- معین بودن موضوع قرارداد

3- عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال و یا انجام کار مورد نظر
بنابراین قرارداد کار علاوه بر مشخصات فوق الذکر بایستی حاوی موارد ذیل باشد :
1- حقوق و مزد مبنا

2- ساعات کار و مرخصی ها و تعطیلات
3- محل انجام کار
4- تاریخ انعقاد قرارداد
5- مدت قرارداد چنانچه برای مدت معین باشد
6- مواردی دیگر که عرف و عادات شغل یا محل ایجاب می کند .

تعلیق قرارداد
چنانچه تعهدات یکی از طرفین ( کارگر ، کارفرما ) موقتا متوقف شود کار به حالت تعلیق در می‌آید و پس از رفع آن قرارداد کار با احتساب سابقه خدمت ( از لحاظ بازنشستگی و افزایش مزد) به حالت اول بر می گردد . اگر چنانچه کارگری توقیف گردد و توقیف وی منتهی به حکم محکومیت نشود در مدت توقیف قرارداد به حالت تعلیق در می آید و کارگر پس از رفع توقیف به کار خود باز می گردد . اگر توقیف کارگر به سبب شکایت کارفرما باشد و این توقیف در مراجع حل اختلاف منتهی به حکم محکومیت نگردد، مدت آن جزء سابقه خدمت کارگر محسوب می شود ، و کارفرما مکلف است علاوه بر جبران ضرر و زیان وارده که مطابق حکم دادگاه به کارگر می پردازد ، مزد و مزایای وی را نیز پرداخت کند و تا زمانی که تکلیف کارگر از طرف

مراجع حل اختلاف مشخص نشده باشد کارفرما بایستی برای رفع احتیاجات خانواده وی حداقل 50 درصد از حقوق ماهیانه او را به طور علی الحساب به خانواده اش پرداخت نماید .
وی اگر کارفرما پس از رفع حالت تعلیق از پذیرفتن کارگر خودداری کند این عمل حکم اخراج غیرقانونی محسوب می شود و کارگر حق دارد مدت 30 روز به هیئت تشخیص مراجعه نماید و اگر کارفرما نتواند ثابت کند که نپذیرفتن کارگر مستدل بر دلایل موجه بوده است به تشخیص هیئت مزبور مکلف به بازگرداندن کارگر و پرداخت حقوق یا مزد وی از اریخ مراجعه به کارگاه

می باشد و اگر بتواند آن را اثبات کند به ازای هر سال سابقه کار بایستی معاده 45 روز آخرین مزد به وی پرداخت نماید و اگر چنانچه کارگر بدون کارگر بدون عذر موجه حداکثر 30 روز پس از رفع حالت تعلیق آمادگی خود را برای انجام کار به کارفرما اعلام ننماید و یا پس از مراجعه و ممانعت کارفرما به هیئت تشخیص مراجعه نکند مسعفی شناخته می شود و کارگر حق اخذ سنوات به ازا هرسال یک ماه آخرین حقوق را دارد.
جبران خسارت و پرداخت مزایا پایان کار

طبق ماده 29 قانون کار در صورتی که بنا به تشخیص هیئت حل اختلاف ، کارفرما موجب تعلیق قرارداد از ناحیه کارگر شناخته شود ، کارگر استحقاق دریافت خسارت ناشی از تعلیق را خواهد داشت و کارفرما مکلف است کارگر تعلیقی از کار را به کار سابق وی بازگرداند .

طبق ماده 31 چنانچه خاتمه قرارداد به لحاظ از کار افتادگی کلی و بازنشستگی کارگر باشد ، کارفرما باید براساس آخرین مزد کارگر به نسبت هر سال سابقه خدمت ، حقوقی به میزان 30 روز مزد به وی پرداخت نماید .
خاتمه قرار داد کار

قرارداد کار به یکی از طرق زیر خاتمه می یابد :
1- فوت کارگر
2- بازنشستگی کارگر

3- از کارافتادگی کارگر
4- انقضا مدت قرارداد کار یا مدت موقت و عدم تجدید صریح یا ضمنی
5- پایان کار در قراردادهایی که مربوط به کار معین است
6- استعفای کارگر

کارگری که استعفا می دهد موظف است یک ماه به کار خود ادامه دهد و در ابتدا استعفای خود را کتبا به کافرما اطلاع دهد و در صورتی که حداکثر ظرف مدت 15 روز انصراف خود را کتبا به کارفرما اعلام نماید استعفای وی منتفی می شود و کارگر موظف است رونوشت استعفا و انصراف آن را به شورای اسلامی کارگاه یا انجمن صنفی و یا نماینده کارگران تحویل دهد . کارفرما وظیفه دارد در پایان کار کلیه مطالباتی که ناشی از قرارداد کار و مربوط به دوره اشتغال کارگر می شود به کارگر و در صورت فوت به وراث قانونی وی پرداخت کند و چنانچه

کارگر فوت کند تا تعیین تکلیف وراث قانونی و انجام مراحل کار اداری و برقراری مستمری توسط سازمان تامین اجتماعی مشخص شود کارفرما وظیفه دارد نسبت به پرداخت حقوق و میزان آخرین حقوق دریافتی به طور علی الحساب و به مدت سه ماه به عایله تحت تکلف وی اقدام کند و در صورت خاتمه قرارداد کار معین یا مدت موقت کارفرما مکلف است به کارگری

که مطابق قرارداد یکسال یا بیشتر به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه متوالی یا متناوب براساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت کد . اگر خاتمه قرار داد به نتیجه کاهش توانایی های فکری و جسمی ناشی از کار کارگر باشد . بنابراین تشخیص کمیسیون پزشکی و نمایندگان قانونی کارگر ، کارفرما مکلف است به نسبت هر سال خدمت معادل دو ماه آخرین حقوق به وی پرداخت نماید .

جرائم و مجازاتها

طبق ماده 172 قانون کار ، کار اجباری با توجه به ماده 6 قانون کار به هرشکل ممنوع است و متخلف علاوه بر پرداخت اجرالمثل کار انجام یافته و جبران خسارت با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به حبس از 91 روز تا یکسال و جریمه نقدی معادل 50 تا 200 برابر حداقل مزد روزانه محکوم خواهد شد .
طبق ماده 38 قانون کار برای انجام کار مساوی که در شرایط مساوی در یک کارگاه انجام می‌گیرد ، باید به وزن و مرد مساوی پرداخت شود و تبعیض در تعیین میزان مزد بر اساس سن ، جنس ، نژاد و قومیت و اعتقادات سیاسی و مذهبی ممنوع است .

کارفرمایان موظف هستند که در ازای انجام کار در ساعات تعیین شده قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید پرداخت ننماید و در صورت تخلف ضامن تادیه ما به التفاوت مزد پرداخت شده و حداقل مزد جدید می باشد .

مستمری بازنشستگاه و تعیین سن بازنشستگی
مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در واقع مجموع پس انداز ماهیانه آنهاست که به عنوان حق بیمه سهم کارفرما 20% و بیمه بیکاری 3% و سهم کارگر 7% و سهم دولت 3% به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می شود .

شرایط بازنشستگی بیمه شدگان تامین اجتماعی
الف : بیمه شدگانی که 35 سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند بدون در نظر گرفتن شرایط سنی .
ب : بیمه شدگانی که دارای 30 سال سابقه پرداخت بیمه در صورت داشتن 50 سال سن برای مردان و 45 سال برای زنان می توانند درخواست بازنشستگی کنند .
ج : افرادی که حداقل مدت 20 سال متوالی و 25 سال متناوب در مناطق بد آب و هوا کار کرده و یا به کارهای سخت و زیان آور اشتغال داشته و در صورت داشتن 55 سال سن برای مردان و 45 سال برای زنان می توانند درخواست بازنشستگی کنند .

د : بیمه شدگان دارای حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه قبل از تاریخ تقاضای بازنشستگی با داشتن 60 سال تمام سن برای مردان و 55 سال برای زنان می توانند تقاضای بازنشستگی کنند .
غرامت دستمزد ایام بیماری

غرامت دستمزد ایام بیماری به وجوهی اطلاق می شود که برا جبران دستمزد بیمه شده در زمان بیماری و عدم اشتغال به کار پرداخت می شود . هر بیمه شده در طول مدت کار و فعالیت ممکن است چندین بار به علت بیماری و یا حوادث ناشی از کار به طور موقت از گردونه تولید خارج شود . غرامت دستمزد ایام بیمار مبلغی است که برای تامین معاش بیمه شده و خانواده وی در طول ایام بیماری و عدم توانایی موقت اشتغال به کار از دو طرف سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود .
افرادی که بیمار می شوند و از مرخصی استعلاجی استفاده می کنند مدت زمان مرخصی هیچگونه حقوقی از کارفرما دریافت نمی کنند و حقوق این مدت به عهده سازمان تامین اجتماعی می باشد و نام کارگر در مدت زمان بیماری از لیست بیمه آن ماه حذف می شود .

 

شرایط دریافت غرامت دستمزد در ایام بیماری
بیمه شدگانی که تحت معالجه و یا درمانهای توانبخشی قرار می گیرند چنانچه برحسب تشخیص پزشکان معتمد تامین اجتماعی به طور موقت قادر به کار نباشند . با رعایت شرایط زیر استحقاق دریافت غرامت دستمزد را خواهندداشت .

الف : عدم اشتغال به کار ، اگر بیمه شده با وجود بیماری به کار اشتغال ورزد ، غرامت دستمزد به وی تعلق نمی گیرد .
ب : عدم دریافت مزد یا حقوق در طول مدت بیماری

ج : درتاریخ اعلام بیماری به شعبه تامین اجتماعی را به بیمه شده با کارفرما قطع نشده باشد .
د : زمانی که استراحت بیمه شه بیمار و یا حادثه دیده توسط پزشک معتمد سازمان تامین اجتماعی تایید شده باشد .

نحوه محاسبه میزان غرامت دستمزد ایام بیماری
میزان غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شدگان براساس آخرین مزد یا حقوق روزانه آنان در دوران پیش از بیماری ، به شیوه زیر محاسبه می شود :
غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شده متاهل یا متکفل بر مبنای 34 آخرن مزد یا حقوق روزانه وی پرداخت می شود . غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شده مجرد در صورتی که به هزینه های سازمان بستری می شود ، بر مبنای 12 آخرین مزد یا حقوق روزانه و در غیر اینصورت بر مبنای 23 آخرین حقوق یا مزد روزنه وی محاسبه و پرداخت می شود . آخرین مزد یا حقوق روزانه عبارت است از جمع کل حقوق و مزایای وی که به ماخذ آن بیمه شده است در آخرین 90 روز قبل از استراحت تقسیم بر روزهای کارکرد .
کمک هزینه باردار و مرخصی زایمان

بانوان بیمه شده مشمول قانون تامین اجتماعی در دوران استراحت ایام حاملگی می توانند از غرامت دستمزد دوران باردار بهره مند شوند . ضمنا این مدت جز سوابق بیمه ای آنها محسوب می شود میزان مرخصی زایمان حداکثر تا 3 فرزند و برای هر فرزند 4 ماه است و غرامت هر ماه از این دوران معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق روزانه بیمه شده است که حداکثر برای چهار ماه جمعا قبل یا بعد از زایمان بدون کسر سه روز اول پرداخت می شود .
مقرری بیکاری
موضوع بیمه بیکاری درکشور ما بسیار جوان است با این وجود ایران سومین کشور خاورمیانه می‌باشد که این نوع حمایت بیمه ای را برای کارگران خود قرارداده است .
مطابق بیمه بیکاری تمام افراد تحت حمایت پوشش قانون کار که مشمول تامین اجتماعی هستند به جزء ( صاحبان حرفه و مشاغل آزاد ، بیمه شدگان اختیاری و اتباع خارجی ) زیر پوشش نیز قرار دارد و کارفرمایان این افراد ملزم به پرداخت حق بیمه مقرر آنها هستند .
از نظر قانون ، بیکار ، بیمه شده ای است بدون میل و اراده بیکار شده و آماده کار می باشد . این گونه بیکاری ناشی از تقصیر بیمه شده نیست بلکه به واسطه عواملی چون موانع طبیعی مانند سیل ، زلزله ، جنگ و آتش سوزی و یا به خاطر جابه جایی کارگاه و یا ماشین آلات با هدف کاستن وابستگی و افزایش تولید بپیوند .
تشخیص ارادی و غیر ارادی بودن بیکاری بیمه شدگن بر عهده اداره کار و امور اجتماعی محل اشتغال بیمه شده است و شعب تامین اجتماعی براساس رای و نظر ادارات کار و امور اجتماعی در خصوص برقراری بیمه بیکاری اقدام می کند .
مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری
سابقه پرداخت بیمه مدت پرداخت مقرر بیمه بیکاری
مجرد متاهل
از 6 تا 24 ماه 6 ماه 12 ماه
از 25 تا 120 ماه 12 ماه 18 ماه
از 121 تا 180 ماه 18 ماه 26 ماه
از 181 تا 240 ماه 24 ماه 36 ماه
از 241 ماه به بالا 36 ماه 50 ماه
در مورد سقف مدت زمان پرداخت مقرری بیمه بیکاری تنها یک استثنا وجود دارد . افراد مسن مشمول قانون بیمه بیکاری که 55 سال و یا بیشتر سن داشته باشند . در صورتیکه کار دیگری به آنها پیشنهاد نشود می توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی از مقرری بیمه بیکاری استفاده نمایند .

کمک هزینه ازدواج
سازمان تامین اجتماعی به منظور جبران قسمتی از هزینه ازدواج بیمه شدگانی مبلغی را به عنوان کمک هزینه ازدواج به افراد واجدالشرایط پرداخت می کند . این کمک هزینه به بیمه شدگانی که برای اولین بار ازدواج می کنند پرداخت می شود و میزان آن معادل یک ماه متوسط مزد یا حقوق بیمه شده است و در صورتی که عروس و داماد هر دو بیمه شده بوده و واجد شرایط مقرر باشند کمک هزینه ازدواج به هر دو زوج پرداخت می شود .
شرایط پرداخت کمک هزینه ازدواج

شرایط پرداخت کمک هزینه ازدواج به شرح زیر است .
در تاریخ ازدواج ، رابطه استخدامی بیمه شده با کارفرما قطع نشده باشد .
در 5 سال قبل از ازدواج ، بیمه شده حداقل حق بیمه 720 روز کار را به تامین اجتماعی پرداخته باشد.
عقد ازدواج دائم بوده و در دفاتر رسمی ازدواج به ثبت رسیده باشد .

میزان کمک هزینه ازدواج « متوسط مزد یا حقوق بیمه شده » به صورت زیر محاسبه می‌شود :
24 ÷ مجموع مزد یا حقوق مبنای کسر حق بیمه دو سال قبل از ازدواج=کمک هزینه ازدواج
حسابداری حقوق و دستمزد
تعریف حقوق و دستمزد

در شرکتها و کارگاههای تولیدی کارگران زیر نظر کارفرما یا نمایندگان آن به فعالیت می پردازند و با توجه به فعالیتی که طی ماه داشته اند حقوق و دستمزد دریافت می کنند ، کارگاههای کوچک چون تعداد کارگران زیاد نیست پرداخت حقوق ودستمزد نیاز به یک سیستم حسابداری پیچیده نیست ولی در کارگاههای بزرگ وجود یک سیستم حسابداری قوی و پیچیده ضروری است که تمامی حسابها و فعالیتهای شرکت را ثبت و ضبط نماید ، در کارگاههای بزرگ هر ماه با توجه به اطلاعاتیکه از قسمتهای کارگزینی و قسمتهای مربوط به حقوق و دستمزد به دایره حسابداری ارسال می گردد لیست حقوق کارگران تهیه و حقوق آنها پرداخت می شود .

حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر
کارگران شرکتها و موسسات علاوه بر حقوق مبنا ( حقوق اصلی ) مزایای دیگری هم دریافت می‌کنند مانند حق اولاد ، حق مسکن ، خواروبار ،جذب ، سختی شرایط کار ، ماموریت ، اضافه کار ، و ;. به مزایایی که هر ماه کارگر از کارفرما دریافت می کند مزایای مستمر می گویند و مواردی که همیشگی نیست و بستگی به موقعیت و شرایط خاص دارد ، مزایای غیر مستمری می‌گویند .

مزد یا حقوق چیست ؟
مزد ثابت عبارت است از مجموع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل ، در کارگاههایی که دارای طرح طبقه بندی و ارزیابی نیستند . منظور از مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل مزایایی است که بر حسب ماهیت شغل یا محیط کار و برای ترمیم مزد در ساعات عادی کار پرداخت می‌گردد از قبیل مزایای سختی کار ، مزایای سرپرستی ، فوق العاد شغل و ;. ولی مزایای رفاهی و انگیزه ای از قبیل کمک هزینه مسکن ، خواروبار ، حق اولاد ، پاداش افزایش تولید و سود سالانه جزء مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمی شود .
مزد ممکن است براساس قرارداد روزانه یا هفتگی یا 15 روز یکبار پرداخت شود ، اگر پرداخت مزد به صورت ماهیانه باشد حقوق می گویند . در ماههای سی و یک روزه حقوق و مزایا براساس سی و یک روز پرداخت می شود . حقوق و دستمزد مشمول بیمه تامین اجتماعی و مالیات می‌باشند و مالیات آن بر اساس جدول مالیاتی حقوق که هر ساله با ضریب سال جاری اعلام می‌شود محاسبه می شود .

 

مدت کار و مدت اضافه کاری چیست ؟
ساعات کار عادی کارگر 8 ساعت در شبانه روز یا 44 ساعت در هفته یا 176 ساعت در ماه می‌باشد . طبق ماده 59 قانون کار و تامین اجتماعی ارجاع کار اضافی به کارگر زمانی مجاز است که شرایط زیر را داشته باشد .
الف : موافقت کار

ب : پرداخت 40% اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی
ضمنا ساعات اضافه کاری کارگر از 4 ساعت نباید ، بیشتر باشد مگر در مواردی استثنایی با توافق کارگر . اگر کارگری بیش از 44 ساعت در هفته یا 176 ساعت در ماه کار کند آن ساعات اضافی به عنوان اضافه کاری محسوب می شود .

نوبت کاری
طبق ماده 55 کار و تامین اجتماعی کار نوبتی عبارت است ازکاری که در طول ماه گردش دارد به نحوی که نوبتهای آن در صبح یا عصر یا شب واقع می شود . طبق ماده 56 اگر کارگری نوبت کاری او در صبح و عصر واقع شود 10% و اگر نوبت کاری صبح و عصر و شب قرار گیرد 15% و اگر نوبت کاری صبح و شب یا عصر و شب باشد 5/22 % علاوه بر مزد به عنوان فوق العاده نوبت‌کاری دریافت خواهد کرد .

شب کاری
طبق ماده 53 کارهایی که زمان انجام آن از ساعت 6 بامداد تا 22 باشد کار روز می گویند و کارهایی که زمان انجام آن بین 22 تا 6 بامداد قرار گیرد کار شب گویند . اگر قسمتی از ساعات کار در شب و قسمتی از ساعات کار در روز باشد کار مختلط گویند . اگر کارگری نوبت کار نباشد و ساعات کار او بین 22 تا 6 بامداد باشد شب کاری محسوب می شود و به ساعات شب کاری او 35% شب کاری علاوه بر ساعات کاری عادی او تعلق می گیرد .

حق اولاد
حق اولاد معادل سه برابر حداقل مزد روزانه کارگر ساده در مناطق مختلف برای هر فرزند درماه پرداخت می شود حق اولاد حداکثر تا دو فرزند بیمه شده پرداخت می شود مشروط بر اینکه :
1- بیمه شده حداقل سابقه پرداخت 720 روز کار را داشته باشد .
2- سن فرزندان او از 18 سال کمتر باشد و یا منحصرا به تحصیل اشتغال داشته باشد تا پایان‌تحصیل یا در اثر بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون های پزشکی موضوع ماده 91 قانون کار و تامین اجتماعی قادر به کار نباشد . حق اولاد مشمول مالیات می شود ولی مشمول بیمه نمی شود .

حق خواربار و مسکن
حق خواروبار و مسکن مبلغی است که هر سال توسط هیئت دولت تعیین می شود . حق خواروبار و مسکن برای افراد مجرد و متاهل متفاوت است . حق خوارو بار و مسکن مشمول مالیات و بیمه می شوند .

ماموریت
کارگری که به خارج از محل خدمت اعزام می شود فوق العاده ماموریت تعلق می گیرد به شرط اینکه حداقل 50 کیلومتر از محل کارگاه اصلی دور شود و یا ناگریز باشد حداقل یک شب در محل ماموریت بماند . فوق العاده ماموریت نباید کمتر از مزد مبنای روزانه کارگر باشد و همچنین کارفرما موظف است وسیله ایاب و ذهاب آن را تامین نماید .

ایاب و ذهاب و کمکهای غیرنقدی
کارفرما در صورت دوری کارگاه و عدم تکافوی وسیله نقلیه عمومی بایستی برای رفت و برگشت کارکنان خود وسیله نقلیه مناسب در اختیار آنها قرار دهد یا هزینه رفت و برگشت آنها را پرداخت کند . ارزش مزایای غیرنقدی مستمر مانند غذا و پوشاک و نظایر آنها طبق آین نامه ای که به پیشنهاد هیئت مدیره به تصویب شورای عالی خواهد رسید به طور مقطوع تعیین می گردد .

تعطیلات و مرخصی ها
کارگران 6 روز هفته را کار می کنند و روز جمعه تعطیلی هفتگی آنها با استفاده از مزدی می باشد . در صورتی که روزهای کار هفته کمتر از شش روز باشد روز تعطیلی هفتگی یک ششم مجموع مزد دریافتی کارگر در روزهای کارکرد خواهد بود علاوه بر تعطیلات رسمی روز کارگر جزء تعطیلات رسمی محسوب می شود . کارگری که روز جمعه کار کند در مقابل عدم استفاده از تعطیلی روز جمعه 40% اضافه بر مزد دریافت خواهد کرد .

مرخصی استحقاقی کارگران با احتساب 4 روز جمعه جمعا یک ماه می باشد و سایر روزهای تعطیل جز ایام مرخصی محسوب نمی شود . برای کار کمتر از یک سال مرخصی استحقاقی به نسبت کارکرد محاسبه می شود . طبق ماده 65 قانون کار و تامین اجتماعی مرخصی سالانه کارگرانی که به کارهای سخت و زیان آور اشتغال دارند 5 هفته می باشد که در دو نوبت و در پایان هر شش ماه صورت می گیرد . کارگران بیش از 9 روز مرخصی را نمی توانند ذخیره کنند . کارگران در موارد زیر حق برخورداری سه روز مرخصی با استفاده از مزد را دارند .

الف : ازدواج دائم
ب : فوت همسر ، پدر ، مادر و فرزندان
مدت مرخصی استعلاجی که به تایید سازمان تامین اجتماعی رسیده باشد جز سوابق کار و بازنشستگی کارگر محسوب می شود .

عیدی و پاداش پایان سال
عیدی عبارت است از مبلغی که هر ساله توسط هیئت دولت بر اساس حقوق و دستمزد کارگران تعیین می گردد و برای پرداخت عیدی سقفی را قرار می دهد که از مبلغ عیدی تعیین شده مبلغ 100000 ریال از مالیات معاف و مابقی آن مشمول مالیات می باشد .

کسور قانونی چیست ؟
کسور قانونی وجوهی هستند که کارفرمایان هر ماهه از حقوق کارگران کسر کنند و به سازمانهای مربوطه ارسال نمایند . کسور قانونی شامل :
الف : مالیات حقوق و مزایای کارگران
ب : حق بیمه های اجتماعی
ج : بدهی کارگر به صندوق اجرا ( اجرائیات )
مالیات
مالیات یکی از کسور قانونی میباشد که توسط کارفرما از حقوق – اضافه کای – حق اولاد – خواروبار و مسکن و مزایای دیگری که مشمول مالیات می شود هر ماهه کسر می گردد و به حوزه مالیاتی محل پرداخت می گردد .

مواردی که از مالیات معاف می باشند عبارتند از :
1- حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری و پایان خدمت ، خسارت اخراج و بازخرید خدمت و وظیفه یا مستمری پرداختی و وراث .
2- هزیه سفر و فوق العاده مسافرت مربوط به شغل و فوق العاده های بدی آب و هوا ، محرومیت از تسهیلات زندگی ، محل خدمت ، اشتغال خارج از مرکز ، مرزی ، شرایط محیط کار ، نوبت کاری کشیک ، جذب و همچنین مزایای ارزی و اشتغال مامورین در خارج از کشور .

3- مسکن یا اثاثیه معادل 25% و بدون اثاثیه 20% حقوق و مزایای مستمر نقدی مشمول مالیات است ولی واگذاری در محل کارگاه یا کارخانه جهت استفاده کارگران و خانه های ارزان قیمت سازمانی خارج از کارگاه یا کارخانه که مورد استفاده کارگران قرار می‌گیرد و همچنین سایر مزایای غیر نقدی یا وجوهی که تحت عنوان ایاب و ذهاب یا تغذیه به کارگران پرداخت می شود معاف از مالیات می باشد .

4- وجوه حاصل از بیمه بابت جبران خسارت بدنی و معالجه معاف از مالیات است .
5- عیدی سالانه یا پاداش آخر سال تا میزان یکصد هزار ریال معاف است .
6- وجوهی که کارفرما بابت هزینه معالجه کارکنان خود به افراد تحت تکلف آنها مستقیما یا به وسیله حقوق بگیر به پزشک یا بیمارستان به استناد اسناد و مدارک مثبته پرداخت می‌کند معاف از مالیات است .

حق بیمه های اجتماعی
یکی دیگر از کسور قانونی حق بیمه های تامین اجتماعی می باشند که هر ماهه توسط کارفرما از حقوق و مزایای مشمول بیمه کارگر کسر می کند ، حق بیمه تامین اجتماعی سهم کارگر که از حقوق ناخالص او کسر می شود 7% می باشد و علاوه بر این کارفرما بایستی 20% از حقوق ناخالص کارگر را به عنوان سهم کارفرما و 3% به عنوان بیمه بیکاری از طرف خودش هزینه کند بدین معنی که فقط 7% ماهیانه از حقوق ناخالص کارگر کسر می شود و 20% و 3% را کارفرما خودش پرداخت می کند .

مجموع درصدهای فوق الذکر که 30 درصد می باشد هر ماهه در فرم بیمه درج می شود و به همراه چک مربوطه به سازمان تامین اجتماعی ارسال می گردد .
علاوه بر سهم کارگر (7%) و سهم کارفرما (20%) و سهم بیمه بیکاری (3%) ، دولت هم (3%) تحت عنوان سهم مشارکت دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کند کو سازمان تامین اجتماعی در قبال این پرداخت ها کارگران را تحت پوشش خود دارد و به آنها خدمت ارادئه می دهد که به شرح زیر می باشد .

دفترچه بیمه
هر کارگر و افرادی که تحت تکفل او باشند یک دفترچه اختصاصی تامین اجتماعی دارند که در زمان مراجعه به پزشک و بستری شدن در بیمارستان از آن استفاده می کنند و زمان پرداخت حق ویزیت و دریافت دارو از داروخانه درصدی از آن تعیین شده را پرداخت می کنند .
مستمری بازنشستگان
مستمری بازنشستگان در واقع مجموع حق بیمه هایی است که طی سنوات خدمت کارفرمایان از حقوق کارگران کسر و به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کرده اند . مبلغ مستمری بازنشستگان به سنوات پرداخت حق بیمه و حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه بستگی دارد .

انواع بیمه
1- بیمه تامین اجتماعی
2- بیمه آینده سازان
3- بیمه نیروهای مسلح
4- بیمه خدمات درمانی

کارکنان بخش خصوصی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی می باشند ولی کارکنان بخش دولتی تحت پوشش بیمه خدمات درمانی می باشند که هر ماهه 30% از مبلغی که توسط هیئت دولت برای بیمه کامل تعیین شده برای خود کارمند و افراد تحت تکفل او و حداکثر تا سه فرزند هر ماهه از حقوق کارمند کسر و به حساب سازمان بیمه خدمات درمانی پرداخت می شود . البته بخاطر داشته باشید که حقوق بازنشستگان و موظفین از محل کسور سهم کارمند و و دولت است که به حساب سازمان بازنشستگی واریز می شود.

اجرائیات
یکی دیگر از کسور قانونی که بایستی توسط کارفرما از حقوق کارگر کسر شود بدهی کارگر به صندوق اجرا می باشد البته کسر این مبلغ بایستی به موجب احکام صادره از طرف مراجع قانونی باشد تا کارفرما بتواند اقدام کند اگر کارگری بدهی خود را به اشخاص پرداخت نکند و طلبکار برای وصول طلب به دادگستری شکایت کند و یا اگر کارگری به کارفرما خسارت وارد کند و کارفرما برای جبران خسارت شکایت کند احکامی که از طرف دادگستری صادر می شود مبنی بر کسر مبلغ اجرائیات قانونی است و کارفرما بایستی مبلغ را طبق قانون از حقوق کارگر کسر و به حساب صندوق اجرا واریز نماید .
صورت دستمزد ( حقوق و مزایا ) چیست ؟

صورت دستمزد همان فرم بیمه است که هر ماهه پس از پرداخت حقوق توسط حسابدار حقوق و دستمزد براساس لیست حقوق ماه جاری تنظیم می شود و پس از مهر و امضا کارفرما به انضمام چکهای (20% ، 3% ، 7% ) به شعبه تامین اجتماعی محل ارسال می گردد .

جریمه دیر کرد کسور قانونی
کارفرمایان کلیه کارگاههای مشمول قانون تامین اجتماعی مکلفند صورت مزد که همان فرم بیمه که شامل حقوق و مزایای مشمول بیمه و تعداد روزهای کارکرد کارگران می باشد و شامل کسور سهم کارگر و کارفرما و بیمه بیکاری می باشد را حداکثر تا پایان آخرین روز ماه بعد به همراه چک مربوطه به شعبه سازمان تامین اجتماعی محل تحویل دهد در غیر این صورت ملزم به پرداخت جریمه نقدی از 5% تا 20% حق بیمه می باشند و کلیه جرائم وصول موضوع این قانون به حساب خزانه داری کل واریز می گردد و دولت مکلف است همه ساله معادل مبلغ جرائم واریز شده را در قانون بودجه منظور و برای تعمیم بیمه های اجتماعی در اختیار سازمان تامنی اجتماعی قرار دهد .

کارفرمایان علاوه بر ارسال صورت دستمزد به سازمان تامین اجتماعی بایستی مالیات مکسوره از حقوق کارگران را از تاریخ پرداخت تا سی روز بعد به موازات امور اقتصادی و دارایی تحویل دهند وگرنه مشمول جریمه نقدی می شوند .

کسور توافقی چیست ؟
غیر از کسور قانونی کسور دیگری هم است که بایستی توسط کارفرما از حقوق کارگر کسر شود البته با توافق کارگر و کارفرما طبق ماده 45 قانون کار و تامین اجتماعی کارفرما فقط در موارد زیر می تواند از مزد کارگر برداشت کند .

1- موردی که قانون صراحتا اجازه داده است .
2- هنگامی که کارفرما مبلغی را به عنوان مساعده به کارگر پرداخت کرده است .
3- اقساط وامهایی که کارفرما طبق ضوابط به کارگر داده است .
4- اشتباه واریزی به حساب کارگر .

5- اقساط بدهی شرکت تعاونی .
6- اجاره بهاء خانه های سازمانی و غیره .

نحوه پرداخت حقوق و دستمزد
قسمتهای مختلف یک کارگاه
کارگاههای و موسسات دارای قسمتهای گوناگونی می باشند از جمله قسمت تولید ، قسمت توزیع و فروش ، قسمت اداری ، قسمت کارگزینی ، قسمت زمان سنجی ، قسمت برنامه ریزی ، قسمت ثبت اوقات کار ، قسمت مالی و حسابداری و ;.. اکنون آنچه مورد نظر می باشد قسمت حسابداری حقوق و دستمزد و قسمتهای وابسته به آن است . بنابراین پرداخت حقوق و دستمزد کارگران یا آخر هر هفته یا هر 15 روز یکبار یا ماهیانه می باشد که در طی هر پرداخت اتفاقاتی ممکن است صورت پذیرد مثلا کارگر جدید استخام شود، کارگری

بازنشسته شود ، کارگری بر اثر بی احتیاطی فوت کند ، برنامه نوبت کاری یا شب کاری کارگران تغییر کند ، ممکن است تعدادی از کارگران غیبت یا تاخیر داشته باشند بنابرین همه مواردی که ذکر شد مربوط به قسمتهایی میباشند که بایستی اطلاعات آنها برای پرداخت حقوق کارکنان به قسمت حقوق و دستمزد ارسال گردد تا پرداخت حقوق بدور از هرگونه اشتباهی صورت گیرد . اکنون وظایف هریک از قسمتهایی که با قسمت حقوق و دستمزد درارتباطند بیان می شود .

 

قسمت کارگزینی
قسمت کارگزینی در زمینه تهیه و تدوین و یا اصلاح دستور العمل و آیین نامه های استخدامی و فرمهای پرسنلی که با قانون کار و تامین اجتماعی منطبق است فعالیت می کند و وظیفه دارد هرگونه تغیر و تحولی در آیین نامه ها و دستورالعل ها صورت گرفت به قسمت حسابداری حقوق و دستمزد ارسال فرماید و قسمت حسابداری حقوق و دستمزد را کنترل کند .
قسمت زمان سنجی
قسمت زمان سنجی محاسبه زمان استاندارد برای ساخت یک واحد محصول را به عهده دارد . اطلاعات این قسمت برای پرداخت طرح تشویقی یا پارچه کاری و پاداش صددرصد لازم است .

قسمت ثبت اوقات کار
در قسمت ثبت اوقات کار هریک از کارگران دارای کارت حضور و غیاب هستند که زمان ورود و خروج آنها با آن مشخص می شود و یا اگر کارگری بیشتر از ساعات کار عادی کار کند ساعات اضافه کاری او به وسیله این کارت مشخص می شود . وظیفه این قسمت است که اطلاعات مربوط به ورود و خروج و غیبت و مرخصی و تاخیر را به قسمت حقوق و دستمزد ارسال نماید تا در لیست حقوق درج شود تا به کارگران به نسبت کارکرد حقوق پرداخت شود تا در این بین حق کارگر یا کارفرما ضایع نشود .
قسمت برنامه ریزی

قسمت برنامه ریزی با استفاده از زمان استاندارد محصول ، برنامه تولید را برای هر سفارش یا مرحله تولید تهیه می کند .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky