توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد دانشگاه مجازی دارای 44 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد دانشگاه مجازی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد دانشگاه مجازی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد دانشگاه مجازی :

پروژه دانشگاه مجازی

پیشگفتار :
آنچه در ادامه خواهید خواند:
دورنمایی است از تحصیل از طریق اینترنت و آنچه كه بدان مربوط می باشد.كه سعی شده است در ساختاری مناسب به ارائه آن پرداخته شود.ابتدا با تاریخچه و نیازهایی كه تحصیل از راه دور را بوجود آورد آشنا خواهید شد.سپس نگاهی به روشهای متداول آن خواهیم داشت.بعد از آن با

اینترنت به عنوان یك بزرگراه اطلاع رسانی آشنا می شوید. سپس به گوشه ای از مزایای این روش تحصیل (از طریق اینترنت و دانشگاههای مجازی ) واقف می شوید ودر پی آن علل تشكیل مراكز آموزش در اینترنت را خواهید دانست . در ادامه چند مركز آموزشی اینترنتی را به صورت اجمالی بررسی می كنیم . بعد از آن به بررسی موردی و دقیق مراحل ثبت نام و تحصیل در یكی از سایتهای آموزشی می پردازیم
و در آخربه معرفی نمایی كلی ازیكی از سایتهای كشورمان به نظاره می نشینیم. با این هدف كه خواننده پس از مطالعه اجمالی آگاهی های لازم را از تمامی قضایای جاری و مهم در زمینه تحصیل از راه اینترنت كسب كند.

چكیده :
دانشگاه مجازی یك شبیه سازی از یك دانشگاه واقعی است.البته در این شبیه سازی بسیاری از متد ها و روش ها تغییر كرده و اصولا همه چیز بر اساس آخرین تكنولوژی های آموزشی می چرخد.
شما می توانید به راحتی در یك دانشگاه مجازی ثبت نام كنید و به تحصیل مشغول شوید.
یك دانشگاه مجازی مجموعه ای از اساتید برجسته و دانشجویان متعدد از سراسر جهان است,كه با شعار علم و فرهنگ,به این جامعه پیوسته اند.

این جامعه مجازی قوانین مخصوص به خود را دارد و دارای یك سری ضوابطی است كه همه ملزم به رعایت آن می باشند.
در كنار همه اینها,یك دانشگاه مجازی شما را قادر می سازد بدون صرف وقت و هزینه بالا در كلاس ها شركت كنید و تكالیف خود را در وقت های آزاد انجام دهید و آن را به استاد مربوطه تحویل دهید.
تنها چیزی كه برای تحصیل در یك دانشگاه مجازی احتیاج دارید یك كامپیوتر و یك خط اتصال به اینترنت است.
دانشگاه مجازی دارای سابقه طولانی نبوده و در اصل زاییده تكنولوژی شبكه های اطلاع رسانی و به خصوص اینترنت است.
البته نباید فراموش كرد كه ایده دانشگاه مجازی از همان بسط و توسعه ایده آموزش از راه دور بدست آمده اما با این تفاوت كه تنها آموزش از راه دور نیست،بلكه شامل تمامی جزییات یك دانشگاه واقعی است به همراه بسیاری مزایای دیگر.
از ابتدای تولد این دانشگاه ها تا به امروز پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته اند و هم اكنون مطابق آمار،جمعیت زیادی در این دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند.
این دانشگاه ها هیچ شرایط فیزیكی و سنی و عقلانی خاصی برای داوطلبان قایل نیستند،چون اصولا مشكل ظرفیت برای آنها مطرح نیست.
آموزش در این دانشگاه ها همگانی است و حتی به قدری جذاب است كه خود دانشجویان نیز در پیشبرد این دانشگاه ها سهم شایانی دارند.
به عنوان نمونه بعضی از این دانشگاه ها دارای اساتید برجسته ای هستند كه هیچكدام نیاز به حضور در محل خاصی برای آموزش دادن به دانشجویان ندارند.
بعضی از این دانشگاهها دارای هزاران استاد از سرتاسر دنیا هستند كه شاید تاكنون هیچ دانشجویی چهره آنها را ندیده است،حتی ممكن است اشخاص با سنین پایین در این دانشگاهها تدریس كنند.اینجا ملاك سن و مدرك بالا نیست،بلكه ملاك علم و لیاقت استاد است.
جالب است بدانید كه بعد از هر ترم،بسیاری از دانشجویان ممتاز همان ترم به جمع اساتید همان كلاس ها می پیوندند.با این روش هیچگاه چنین دانشگاههایی مشكل نیروی انسانی نخواهد داشت.
دانشگاه مجازی ساعات تعطیلی ندارد و هیچگاه مشكلات اداری در آن دیده نمی شود.
در حقیقت دانشگاه مجازی مجموعه كامل آموزشی با امكانات پیشرفته است،كه مسئولیت بزرگ آموزش نسل آینده را بر عهده دارد.همان آموزش عادلانه و همگانی كه مطلوب همه انسانها است.
مقدمه:
تحصیل علم از دیر باز امری مهم و مورد توجه بشر بوده است و در همه اعصار و قرون ، آموزش

و تحصیل یكی از جوانب زندگی بشری به شمار رفته است.
این امر در تاریخ خود ، دوره های مختلفی را طی كرده است و همیشه با یك مشكل مهم درگیر بوده است ؛ آن مشكل عبارت است از؛ بعد مسافت مكانی ، كه بشر دوستار علم همیشه در پی یافتن راه حلی برای مبارزه و از میان برداشتن این معضل بوده است و در تقابل با این مشكل انسان به تحصیل مكاتبه ای و از راه دور روی آورد. كه اكنون به گوشه ای از تاریخچه آن خواهیم پرداخت.
آغاز تحصیل از راه دور بر می گردد به حدود 60 سال قبل زمانی كه یك مؤسسه خیریه و عملی برای دانش آموزانی كه در نقاط كور كشورشان قرار داشتند و امكانات آموزشی نیز در آن نواحی وجود نداشت ، به فكر افتاد تا از راه مكاتبه ای به آن دانش آموزان طالب علم خدمات آموزشی ارائه دهد. پس از آن یك شبكه رادیویی مخصوص افرادی كه نمی توانستند در مدارس درس بخوانند راه اندازی گردید و در ساعتهای مختلف درسهای مربوط به كلاس خاصی ارائه می شد و در پایان دروس امتحانی نیز گرفته می شد و نتایج آن به آدرس محل سكونت شخص فرستاده می شد . بعداً از طریق تلویزیون نیز این امكانات ارائه شد اما با كیفییت بالاتر ، ولی با ظهور اینترنت و امكانات سریع و آسان آن در سال 1989 اینترنت نیز به جمع ارائه كنندگان تحصیل از راه دور پیوست كه در سالهای اخیر با پیشرفت اینترنت دانشگاههای مختلف كه خدمات آموزشی خود را از طریق اینترنت ارائه داده اند روز به روز بیشتر می شود . كارشناسان معتقدند كه در قرن 21 تعداد بسیاری از دانشجویان از طریق اینترنت به كسب علم و دانش خواهند پرداخت.
انگیزه ای كه ما را بر آن داشت تا به تحقیق در مورد دانشگاههای مجازی بپردازیم شنیده های ما از اخبار و افراد به صورت مبهم بود ، پس خود تصمیم گرفتیم به طور كامل در این زمینه تحقیق كنیم.
فصل اول

1-1) مزایای تحصیل از راه دور :
حال كه با گوشه هایی از روشهای تحصیل از راه دور و همچنین كاربردهای ویژهُ اینترنت در زمینهُ اطلاع رسانی آشنا شدیم خوب است كه مروری كوتاه داشته باشیم بر مزایای تحصیل از راه دور.
1-1-1) حذف رفت و آمدهای طولانی :
در روشهای تحصیل ا ز راه دور و بویژه تحصیل از طریق اینترنت رفت و آمد و پیمایش مسیرها حذف شده و امكان تحصیل از طریق اینترنت برای هر كار در هر گوشه جهان در هر سایت كه به ارائه خدمات آموزشی پرداخته باشد فراهم می آید و بجای پیمودن راههای دراز ، می توان از طریق گذر كردن از مسیرهای منطقی با سرعتی بسیار بالا به مقصد رسید.

2-1-1) عدم درگیری با وقت محدود :
خدمات شبانه روزی اینترنت این امكان را فراهم آورده كه كاربر در هر ساعت شبانه روز بتواند به راحتی به هر نقطه از جهان متصل شده و از سرویس های مختلف بهره مند گردد. این موضوع مسأله دیر رسیدن به كلاس و دیگر مسائل زمان تحصیل را از میان برداشته است و فرد محصل در هر سمت و شغل ( از جمله كارمند، دانشجو ، پیشه ور و…) باشد می تواند در ساعاتی از ساعات فراغت خود به تحصیل بپردازد. و در هر زمان كه احساس تمایل كرد به مسائل و كارهای آموزشی خود سامان دهد.
3-1-1 ) رفع مشكلات امتحانی :
در این شیوه تحصیل (تحصیل از طریق اینترنت ) شما دیگر با استرسها و اضطرابات زمان امتحانات سروكار ندارید . زیرا اكثر امتحانات در این روش بازه ای وسیع از زمان و به صورتی برگزار خواهد شد كه شما هم به وقت و هم به جزوه و مراجع خود دسترسی داشته باشید.
4-1-1) امكان تحصیل در مراكز مختلف :
تحصیل از طریق اینترنت این امكان را برای كاربران فراهم كرده است كه در یك بازه زمانی خاص در چند مركز مختلف ثبت نام نموده و از طریق آن تحصیل كنند. این امكان یكی از امكانات مختص تحصیل از طریق اینترنت است و در روشهای رسمی تحصیل (‌ تحصیل در دانشگاهها به صورت عادی ) شما فقط امكان تحصیل در یك مركز آموزش را خواهید داشت .

آنچه كه بیان شد تنها گوشه ای از تسهیلات و امتیازات تحصیل از طریق اینترنت است و شما با قدم گزاردن به این وادی با امكانات ویژه دیگری نیز آشنا خواهید شد.
2-1) معرفی چند مركز اینترنتی:
1-2-1) سایت دانشگاه كلایتون (هنگ كنگ ) http://www.culhk.com
این دانشگاه امكانات كامل آموزشی خود را از طریق اینترنت ارائه می دهد . از طریق این دانشگاه ما می توانتم مدرك فوق دیپلم ، لیسانس و یا دكترا را كسب كنیم . این دانشگاه از طریق سازمان جهانی unesco حمایت می شود .
2-2-1) سایت دانشگاه آكسفورد ( انگلستان ) http://www.ox.ac.uk
این دانشگاه بزرگ و معروف یكسری امكانات آموزشی خود را از طریق اینترنت ارائه می دهد. سایت این دانشگاه تشكیل شده از چندین لینك كه به معرفی بعضی از این لینكها می پردازیم .
1ـ colege : كه شامل 46 دانشكده در زمینه های مختلف می باشد مانند دانشكده شیمی و یا مهندسی كه می توانیم در مورد هر یك از آنها اطلاعاتی كسب كنیم.
2 ـ Library : كه 9 كتابخانه بزرگ انگلیس را به صورت صفحات اینترنتی در اختیار ما قرار می دهد با ارائه میلیونها عنوان كتاب .
3 ـ Museims : كه درباره موزه های موجود در دانشگاههای Oxford توضیح می دهد.
4ـ student : در مورد دانش آموزان و دانشجویانی كه در این دانشگاه و دانشكده های مربوط به آن تحصیل می كنند .
و سایر لینكهای دیگر ، كه ما پیشنهاد می كنیم به این سایت سری بزنید و از امكانات این دانشگاه دیدن فرمایید.

3-2-1) دانشگاه تكنیك (آفریقای جنوبی) http://www.tsa.ac.za
جزء بزرگترین دانشگاههای آفریقاست كه از طریق اینترنت نیز امكانات خود را ارائه می دهد . این دانشگاه نیز شامل كتابخانه ای بر روی اینترننت می باشد و در یكی از لینكهای این سایت به معرفی محیط دانشگاه پرداخته است . جالب است بدانید كه این دانشگاه E_mail رایگان نیز در اختیار عموم قرار می دهد .
4-2-1) دانشگاه آدلاید (استرالیا) http://www.adelaide.edu.au
دانشگاهی است مجلل كه در استرالیای جنوبی واقع است كه رشته های مختلفی از قبیل كامپیوتر و مكانیك را ارائه می دهد ، این دانشگاه جدیداً یك كتابخانهُ

اینترنتی راه اندازی كرده كه می توان از آن استفاده كرد .
5-2-1) دانشگاه آكادیكا (كانادا) http://www.acadica.ac
سایت این دانشگاه امكاناتی از قبیل كتابخانه ؤ زندگی دانشجویان و ارتباط مستقیم با مدیر و از قبیل خدمات را در اختیار عموم قرار می دهد .
6-2-1) دانشگاه بوستون ( امریكا ) http://www.bu.edu

دانشگاه معروف و بزرگ بوستون كه علاوه بر دانشگاه ، مدارس ابتدایی و متوسطه را نیز پوشش می دهد . این دانشگاه كه جزء معتبرترین دانشگاههای آمریكا و جهان است امكانات جالبی را از طریق اینترنت ارائه می دهد .
این دانشگاه كه دهها دانشكده را مورد حمایت خود دارد بسیاری از رشته ها ، از رشته مهندسی گرفته تا بیولوژی و پزشكی را ارائه می دهد . جالب است بدانید كه كلیه تحقیقاتی كه دانشجویان در زمینه های مختلف در این دانشگاه انجام داده اند بر روی سایت موجود است كه می توانیم به آن دسترسی داشته باشیم .
این دانشگاه امكانات تحصیلی خود را به صورت جدی از سال 98 شروع كرده و تعداد زیادی دانشجو را مورد حمایت خود قرار داده است .
این سایت اطلاعات جالبی در مورد دانشجویانی كه در خوابگاه سكونت دارند به ما می دهد . حتی ما می توانیم بدانیم كه در چه تاریخی دانشجویان واقع در خوابگاه بوستون چه غذایی می خورند و با دانشجویان آشنا شویم و یا حتی مكاتبه داشته باشیم .
به شما پیشنهاد می شود كه سری به این دانشگاه بزنید و از امكانات جالب و انبوه اطلاعات كه در زمینه های مختلف به شما ارائه می شود استفاده كنید .

3-1) دانشگاه كالیفرنیا :
یكی از سایتهای بزرگ دانشگاهی كه از طریق اینترنت به معرفی دانشگاه خود و ارائه آموزش پرداخته است ، سایت دانشگاهی كالیفرنیا می باشد كه در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت .
سایت مجازی كالیفرنیا كه با عنوان Virtual University of Caliornia فعالیت می كند در آدرس اینترنت WWW.california.edu قرار داد . این سایت مجهز بزرگ و گسترده است كه دارای امكاناتی فراوان و كارآمد در زمینه های آموزشی می باشد .
از نكات جالب كه در این سایت به چشم می خورد گستردگی وپراكندگی این سایت است كه دارای 23 مركز خدمات اینترنتی در سراسر ایالت كالیفرنیا است و همه این مراكز برای ارائه خدمات بهتر به بازدید كنند گان سایت كالیفرنیا فعالیت می كنند . و مجموع فعالیتها در قالبی واحد به كاربر ارائه می گردد.
از دیگر نكات قابل توجه در سایت كالیفرنیا تعداد كارمندان و مشتركین این سایت است . كه طبق آمار منتشر توسط خود سایت ، این مركز دارای 400000 كارمند می باشد كه از رده های كارمندان عادی و كارشناسان تا مسئولین نهاد سیاست گذاری سایت و اعضاء دفتر مدیریت و مدیریت مراكز مختلف ایالت پراكنده شده اند و همچنین این سایت دارای تعدادی بالغ بر 360000 نفر مشترك می باشد كه به صورت مداوم از این مركز سرویس می گیرند . این ارقام تا حدود بیشتری مبین گستردگی این مركز خواهد بود .
پس از این مقدمه می توان به نكاتی در مورد ساختار وب این سایت پرداخت . در صفحه اصلی سایت كه اتصالات ( لینكهای ) اصلی در آن قرار دارند ، چندین اتصال مهم قرار دارد كه در ادامه به معرفی اهم این اتصالات خواهیم پرداخت.

President ( ریاست ) : این لینك شامل اطلاعاتی در مورد ریاست دانشگاه كالیفرنیا و همچنین ریاست دانشكده می باشد و اطلاعاتی از قبیل نام اطلاعات شخصی ریاست را می توان در این قسمت یافت . با ورود به این قسمت می توان نامه خصوصی و مستقیم به ریئس دانشگاه نوشت . و دیگر ارتباطات دو طرفه با ریاست از این بخش امكانپذیر است .
Services ( خدمات ) : این قسمت شامل خدمات ارائه شده توسط این سایت می باشد كه این خدمات شاملSearch Service ( سرویس جستجو ) ، News ( اخبار) و دیگر خدمات كاربردی در این سایت می باشد .

Librarey ( كتابخانه ) : از مهمترین لینك های موجود در سایت كالیفرنیا لینك كتابخانه است این بخش شامل یك كتابخانه عظیم و عجیب الكترونیكی است كه متشكل از بیش از 100 كتابخانه در سراسر ایالات متحده می باشد . این كتابخانه بزرگ دارای ( 2/29 ) میلیون 29200000 عنوان كتاب می باشد . كه این حجم در نوع خود بی نظیر و در سطح جهان كم نظیر است . این كتابخانه شامل بر كتابخانه هایی از قبیل :
• كتابخانه دانشگاه بركلی ( Berekly uni )
• كتابخانه دانشگاه دیویس ( Davis uni )
• كتابخانه دانشگاه سن دیگو ( San Diego )
• كتابخانه دانشگاه سانتاباربارا ( Senta Barbara uni )
و …
می باشد .
دانشگاه كالیفرنیا در تلاش برای گسترش سایت خود به اقدامی دست زده كه در طی دو سال تكمیل خواهد شد . این دانشگاه قصد دارد مراكز خود را در سطح ایالت از 23 مركز به 107 مركز گسترش دهد كه در 72 منطقه از ایات پراكنده اند این اقدام در صورت موفقیت توانایی سرویس دهی به 1500000 (یك و نیم میلیون ) نفر را به سایت كالیفرنیا خواهد بخشید . و این سایت را به بزرگترین سایت آموزشی در سطح جهان مبدل خواهد كرد .
در راستای اهداف بالا انجمنی با نام اختصاری AICCU

(the Association of Independent California Colleges & Universitys )
(انجمن دانشگاهها و دانشكده های مستقل كالیفرنیا )
تشكیل یافته است كه مشتمل بر 71 دانشگاه و دانشكده در ایالت كالیفرنیا است . همه این مراكز با همكاری یكدیگر سعی می كنند تا به هدف اصلی انجمن نزدیكتر شوند و در عین حال سعی می كنند با رعایت اصل استقلال هر یك در ناحیه كاری خود با شرایط ویژگی های خاص خود به اهداف دانشكده ای نیز نزدیكتر شوند .
4- 1) عملكرد ایران در این زمینه :
مجوز اولین دانشگاه مجازی در رشته های مختلف كارشناسی و كارشناسی ارشد از وزارت علوم اخذ شد . جذب دانشجو در این دانشگاه از طریق كنكور سراسری است . سایت مجازی دانشگاه ایران در آدرس اینترنتی زیر قرار دارد:
http://www.net2university.com
دانشگاه اینترنتى ایران اولین مؤسسه آموزش عالى است كه براى اولین بار آموزش الكترونیكى را در قالب یك دانشگاه در كشور نهادینه نموده است. این دانشگاه مبتنى بر آموزش الكترونیكى است و قادر است به كمك دستاوردهاى فن آورى اطلاعات به تدریج طیف وسیعى از رشته هاى تحصیلى را تحت پوشش خود قرار دهد.
دانشجویان این دانشگاه همه ساله از طریق آزمون سراسرى در كشور، طبق ضوابط سازمان سنجش پذیرفته شده و به دانشگاه معرفى مىگردند. دانشجوى پذیرفته شده موظف است كلیه ضوابط و مقررات آموزشى وزارت علوم، تحقیقات و فنآورى را رعایت نماید و از این جهت همانند دانشجویان دانشگاههاى معمول كشور به تحصیل خود ادامه دهد.

بغیراز امتحانات پایان ترم در هر نیمسال تحصیلى، دانشجویان این دانشگاه به صورت غیرحضورى فعالیتهاى آموزشى خود را ادامه مى دهند بطور مثال ثبت نام، انتخاب واحد، آموزش و ; بصورت غیر حضورى و الكترونیكى خواهد بود.لازم به ذكر است نظر به اینكه دانشجویان این دانشگاه در بدو ورود ممكن است از مهارتهاى لازم براى بكارگیرى رایانه و یا شبكه اینترنت برخوردار نباشند، مقرر گردیده است در ترم اول این مهارتها بصورت حضورى آموزش داده شود.

این دانشگاه بصورت مؤسسه غیر انتفاعى نوع اول از وزارت علوم، تحقیقات و فنآورى مجوز فعالیت اخذ نموده است. لذا دانشجویان ملزم به پرداخت هزینه هاى آموزشى خود به دانشگاه مىباشند. این هزینه ها شامل هزینه هاى مربوط به خرید یك رایانه شخصى و اشتراك اینترنت نمىباشند. بدیهى است شهریه این دانشگاه با افزایش تعداد دانشجو در سالهاى آینده كاهش خواهد یافت.

هزینه آموزشى براى یك ترم پانزده واحدى حدود یكصد و پنجاه هزار تومان برآورد گردیده است. لازم به ذكر است سالانه هزینه هاى آموزشى توسط دانشگاه تعیین و به اطلاع دانشجویان رسانده خواهد شد. رشته هاى تحصیلى این دانشگاه على الاصول داراى محدودیت ظرفیت نمىباشند ولى با توجه به نو پا بودن این دانشگاه و محدودیت سخت افزارى احتمالاً در دوره اول محدودیتهایى براى ظرفیت رشته ها در نظرگرفته خواهد شد.

1-4-1) رشته های پیشنهادی در این دانشگاه :
گروه هاى آموزشى این دانشگاه و رشته هاى زیر مجموعه هر گروه كه در آنها برای سال پایه، دانشجو پذیرفته خواهد شد به شرح زیر مى با شند :
1-1-4-1) گروه الهیات و معارف اسلامی
علوم قرآن و حدیث
تاریخ و تمدن اسلامی
2-1-4-1) زبان وگروه ادبیات
زبان و گروه ادبیات
زبان و ادبیات فارسی
زبان و ادبیات انگلیسی
مترجمی زبان انگلیسی

زبان و ادبیات روسی
3-1-4-1) گروه ریاضی و كامپیوتر
نرم افزار
ریاضی كاربردی
آمار
4-1-4-1) گروه علوم اجتماعی
علوم اجتماعی
حقوق
مردم شناسی
برنامه ریزی اجتماعی
5-1-4-1) گروه علوم تربیتی

علوم تربیتی
مدیریت آموزشی
6-1-4-1) گروه مدیریت
حسابداری
مدیریت بازرگانی
مدیریت صنعتی
مدیریتی دولتی
مدیریت بیمه
مدیریت امور گمركی

2-4-1) دانشگاههای مجازی ایران :
كلاس مجازی دانشگاه شریف http://sharifvu.org
كلاس مجازی دانشگاه اصفهان http://vu.ui.ac.ir
دانشگاه مجازی دانشگاه تهران http://cel.ut.ac.ir
1-2-4-1) دانشگاه مجازی صنعت نفت :
دانشگاه مجازی صنعت نفت نیز در رشته حسابداری خبره تاسیس شده است.
فصل دوم
1-2) دانشگاه مجازی (Virtual University ) :
اكنون پس از بررسی و آشنایی با ساختار و دورنمایی از چندین سایت آموزشی خوب است كه به بررسی موردی و جزئی یكی از سایتهای آموزشی اینترنت بپردازیم . این سایت كه در آدرس اینترنتی ( www.vu.org ) قرار دارد تحت عنوان Virtual University فعالیت می كند . از نكاتی كه در نگرش به این سایت باید مورد توجه قرار بگیرد این است كه ؛ سایتهای آموزشی در اینترنت از دیدگاه وابستگی به مراكز به دو دسته تقسیم می شوند : دسته اول گروهی از سایتها كه

وابسته به یك مركز آموزشی رسمی هستند ( مثلا یك دانشگاه محلی ) . دسته دوم گروهی از سایتها هستند كه به یك مركز آموزشی و تحصیلی خاص وابسته نبوده و به صورت یك مركز اینترنتی صرفا مجازی فعالیت می كنند كه مركز مورد بررسی ما از نوع دوم و به صورت كاملا اینترنتی است .

این دانشگاه مجازی كه از این پس آن را با نام اختصاری ( vu ) یاد خواهیم كرد ، از سالهای نیمه دهه هشتاد میلادی شروع به كار نموده است . البته با نگاهی گذرا به تاریخچه این مركز می توان پی برد كه ؛ بنیان و اساس این مركز ، سالها قبل از به ظهور رسیدن پدیده ای به نام اینترنت در ایالات متحده آمریكا گذارده شده بود.

مركزی در سالهای دهه شصت (70-60 ) میلادی به صورت یك مركز تحقیقاتی داروئی تحت حمایت یك كلینیك فعالیت خود را شروع كرد و در سالهای ابتدائی دهه هفتاد میلادی ( 80-70 م) به صورت یك مركز رسمی در لس آنجلس شروع به كار كرد . مؤسسین این مركز كه اكنون به آموزشهای پزشكی ساده و كمكهای اولیه پرداخته بود بر این باور بوده و هستند كه تحصیل و ترویج علم باید به صورت گسترده و عمومی صورت گیرد و همگان از آن بهره برند .
در گذر زمان با آغاز دهه هشتاد میلادی و انقلابی كه كامپیوتر در

صنایع علمی ، تجاری و ; بوجود آورد ، این مركز اقدام به راه اندازی یك BBs ) Bulletin Board System ( یا همان سیستم پیام رسانی كرده و بطور همزمان بهره برداری از یك سیستم تلفن گویا برای مقاصد آموزشی را آغاز كرد .
با گسترش یافتن دنیای ارتباطات و كامپیوتر مدیران VU بر آن شدند كه این مركز را گسترش داده و با پدیده نوظهور اینترنت به مقاصد جهانی خود نزدیك و نزدیكتر شوند . و با این اقدام گام بلند این مركز برای جهانی شدن و بروز ماندن برداشته شد و مركز اینترنتی VU یا همان (virtual university ) تبدیل به عضوی از جهان مجازی اینترنت شد .
1-1-2) هدف VU چیست ؟
آنچه كه به تصریح طراحان و مؤسسان VU همواره مورد توجه و نظر آنان بوده و هست ؛ مسئله جهانی شدن علم و معارف است و در گوشه گوشه صفحات و محیط مجازی VU به مفاهیمی كه به هدف VU اشاره می كند ، به چشم می خورد . این هدف كه عبارت است از :
(( به اشتراك گذاردن دانش با جهانیان و گسترش جهانی معرفت ))
به عنوان پایه ای برای یك جامعه متمدن و آزاد ، درون مایه خوشبختی معنوی ابنای بشر و بالاخره پلی مطمئن برای گذر به قرن 21 و یك صلح ماندگار جهانی مطرح شده است .
2-1-2) گستردگی VU :

دانشگاه مجازی (VU) به عنوان بزرگترین مركز سرویس دهنده اینترنتی برای مقاصد آموزشی مطرح بوده و طبق آمار منتشره توسط VU دارای یك میلیون (1000000) نفر دانشجو و فارغ التحصیل می باشد و از هر گوشه از یكصد و بیست و هشت كشور جهان قابل دستیابی می باشد .
3-1-2) شروع كار با VU بر روی اینترنت :
برای شروع كار با VU بر روی اینترنت لازم است اشاره ای كوتاه به نیازهای یك كاربر جهت ورود و مرور كامل صفحات VU داشته باشیم .

• دارا بودن یك خط ارتباطی با اینترنت
• دارا بودن یك آدرس E-mail یا پست الكترونیكی
• استفاده از یكی از مرورگرهای وب با ویرایش بالاتر از
( Netscape 3.0 / IE 3.0 ) .
حال كه با فرض اینكه كاربر تمامی امكانات مذكور را در اختیار دارد وارد سایت شده و عناوین مهم این سایت را با هم مرور می كنیم .
در صفحه خانگی ( Home Page) سایت VU به تعدادی لینك بر می خوریم كه برخی از نیازهای یك كاربر تازه وارد را پوشش می دهند . از جمله این اتصالات، می توان به Subscribe اشاره كرد .
4-1-2) مشترك شدن با VU :
عنوان Subscribe به معنی مشترك و یا آبونه شدن در سایت می باشد . و پس از ورود به این لینك یك صفحه مشتمل بر تعدادی پنجره متن ( Text Box ) به نمایش در می آید .
این پنجره های متن به عنوان فرم درخواست اشتراك با كاربر عمل می كنند و كاربر با پر كردن این فرم كه شامل بر :
1- نام
2- نام خانوادگی
3- آدرس EMail ( پست الكترونیكی )
4- آدرس كشور ، منطقه ، شهر و ; می باشد ،
درخواست عضو شدن در این سایت را به سایت می فرستد و در نتیجه با طی یك مرحله كوتاه عضو سایت شده و برای كاربر میزی با نام او تشكیل خواهد شد .

5-1-2) سیاست های حفاظتی :
داده های اشتراك گذاشته توسط شما محرمانه خواهد ماند و در برابر كسی افشا نخواهد شد و لیست e-mail ها در اختیار هیچ كس قرار نخواهد گرفت.
در پر كردن فرم دقت كنید،زیرا فرم های ناقص در لیست انتظار قرار خواهد گرفت و این مانع از آن می شود كه به هدف خود برسید.
6-1-2) میز كار یك كاربر :
میز یكی از صفحات مهم و پركاربرد این سایت است . هر كاربر دارای میز مخصوص به خود بوده و اكثر دستیابی های لازم را می توان از محل میز (Desk)انجام داد .

در بالای صفحه میز ، نام كاربر مالك و همچنین آدرس پست الكترونیكی وی ذكر شده است . كاربری كه به صورت رسمی در VU عضو شده باشد می تواند هر بار با وارد كردن یك شماره دانشجویی ( ID ) شش رقمی به میز مخصوص خود دستیابی داشته باشد این عبارت شش كاراكتری تركیبی از : حرف اول اسم + حرف اول فامیل + چهار رقم آخر شماره تلفن مالك میز است .

در میز كار ، هر كاربر دارای حوزه وسیعی از اختیارات است و در واقع تمامی اتصالات كاربردی شخصی در صفحه میز ظاهر شده اند . این اتصالات به كاربر امكان می دهد هر لحظه با ورود به یكی از آنها از یكی از خدمات VU استفاده كند .
كاربر از میز كار می تواند برای ثبت نام كلاس ها استفاده كند،از كلاس ها دیدن كند،به قسمت هایی مثل كافی چت ها ،اخبار جهان،آب و هوا،ابزار متنوع و منابع با تعداد كمی كلیك موس دست یابد.
7-1-2) گزینه سالنما ( Calendar ) :
این گزینه یكی از اتصالات اصلی و مهم این سایت است كه به صورت یك اتصال هم در صفحه خانگی آمده و هم در میز هر كاربر موجود می باشد . اتصال سالنما عبارت است از صفحاتی از این ساختار وب كه به معرفی دروس و رشته هایی كه در ترم آینده یا جاری از طریق این مركز ارائه خواهد شد ، می پردازد . و همچنین نكته پر اهمیت در سالنما ذكر تاریخ شروع ترمها و تاریخ ثبت نامهای جدید است .
با ورود به این صفحه می توان به چند گزینه برجسته از جمله اینترنت (Internet) ، هنر و نویسندگی ( Writing & Arts ) ، ذهن و بدن انسان ( Mind & Body ) بر خواهیم خورد هر یك از این گزینه ها شبه رشته هایی هستند كه بازه انتخاب درس را محدودتر و انتخاب درس مورد نظر را برای كاربر آسان تر خواهند كرد .
1-7-1-2) رشته هایی كه در حوزه اینترنت قرار می گیرند :
طراحی صفحات وب برای مبتدیان
( HTML1 : Web page design for Beginners )

گسترده سازی سایت های شخصی
( HTML2 : Develop Our Web Sites )
مدیریت اینترنت
( Internet Mastering )
طراحی پویشگرهای وب

( Web Browser Design )
زبان های برنامه نویسی وب .
( Web Programing Languages : CGI , … , JAVA )
كاربرد موثر پست الكترونیكی
معرفی صفحات تنزلی آبشاری
كاربرد FTP
Java Scriptدر سطح مبتدی
Java Script پیشرفته در طراحی وب سایتها
ابزار آشكار سازی موارد محرمانه
Web Magic جهت رها سازی انحصار قدرت از Meta Tag ها
و ; .
2-7-1-2) رشته هایی كه در زمینه كامپیوتر قرار دارند :
آموزش مایكروسافت اكسس (MS – Access )
آموزش سستم عامل ناول( Netware Operating System )
زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیك نسخه ششم ( MS VB 6.0 )
و ; .

3-7-1-2) رشته هایی كه در دسته بندی علوم پایه قرار دارند :
ریاضیات ( Mathematics )
تاریخ‏ History ) (
جغرافی ( Geography )
و ; .
4-7-1-2) رشته هایی كه در دسته بندی علوم انسانی قرار دارند :
فلسفه ( Philosophy )
اقتصاد و بازرگانی ( Commerce & Econony )

ادیان ( Religions )
تجارت الكترونیكی ( E-Comerce)
و ; .
5-7-1-2) رشته هایی كه در گروه علوم تجربی جای دارند :
فیزیولوژی ( Phisiology)
داروسازی ( Pharmacy )
تنظیم خانواده ( Family Planning )
و ; .
6-7-1-2) رشته هایی كه در گروه هنر قرار دارند :
تاریخ هنر ( History of Art )
موسیقی ( Music )
نویسندگی ( Writing )
ویرایش ( Edition )
نوشتن در مورد صفحه جهانی وب

دیگشنری و گرامر با لغات كاربردی در سطح یك
دیگشنری همراه با علائم در سطح دو
نوشتن مقالات مفید
از بین بردن محدوده ها
نویسندگی به عنوان یك داروی بالا بردن استعداد
یادداشت برداری از سفر
Paint Shop Pro نسخه قبلی

و ; .
8-1-2) چگونه در یك كلاس ثبت نام كنیم ؟
آنچه در این قسمت بیان می شود نحوه طی آخرین مراحل برای ثبت نام در یك كلاس است . پس از گذراندن مراحل قبلی و یافتن نام دروس مورد نظر از سالنما و همچنین یافتن تاریخ شروع ترمها، كاربر تنها یك گام با ثبت نام فاصله دارد .
كاربری كه نام درس و تاریخ شروع ثبت نام را می داند می تواند با مراجعه به سایت VU در یكی از روزهای ثبت نام در كلاسهای VU ثبت نام كند . این عمل با مراجعه به میز شخصی و ورود به لینك ثبت نام در كلاس ( Enroll Class ) امكان پذیر است در این مرحله كاربر نام دروسی را كه می خواهد از لیست دروس گزینش می كند و پس از طی یك مرحله ثبت نام اسم دروس انتخاب شده كاربر بر روی قسمت میانی صفحه میز نقش خواهد بست .
هر كاربر می تواند برای هر ترم بین 1 تا 3 درس از دروس ارائه شده را برگزیند. این محدودیت 3 درسی از طرف VU اعمال شده است و علت این مورد بنا به بیان سایت VU این است كه برای یادگیری هر درس از دروس VU، 4-3 ساعت مطالعه لازم است . و از نظر سایت VU كاربر بازدهی بیش از این تعداد درس را در یك ترم نخواهد داشت .
كاربرانی كه در كمتر از 3 درس از دروس VU ثبت نام كرده اند می توانند با مراجعه به لینك ( Add a Class ) در صفحه میز كاربر به اضافه كردن دروس تا سقف 3 درس بپردازند . همچنین كاربرانی كه مایل به حذف یك یا چند درس از دروس انتخاب شده خود می باشند كافی است تا در صفحه میز كاربر به گزینه حذف یك كلاس ( Drop a Class ) مراجعه كنند و پس از طی یك مرحله كوتاه درس مورد نظر حذف خواهد شد .

9-1-2) پیش نیازها و مراجع درس :
بیشتر رشته ها در دانشگاه مجازی open enrollment هستند و همه می توانند در آنها شركت كنند. و در صورت دارا بودن پیش نیاز عنوان درس یا دروس پیش نیاز در صفحه سالنما ( Calendar ) در كنار نام درس قید شده است .
برای یادگیری دروس VU نیاز به مرجع ( Reference ) خاصی نیست

. و جزوات ارائه شده از طرف VU خود به تنهایی در بر گیرنده عمده مطالب می باشد .
بیشتر رشته ها احتیاج به كتاب درسی ندارند و اینطور در نظر گرفته شده كه دانشجویان این دانشگاه درآمد ثابت و محدود دارند و نمی توانند كتاب ها و جزوات گران قیمت داشته باشند.اگر یك درس یا رشته احتیاج به كتاب درسی داشته باشد،در توضیحات رشته یا درس فهرست خواهد شد.كتاب های درسی را می توانید از كتابفروشی محوطه دانشگاه بوسیله كلیك كردن بر روی لینك عنوان كتاب خریداری كنید.
پس از طی روال انتخاب درس و تأ ئید درس تا هنگام پرداخت شهریه پیامی مبنی بر عدم پرداخت شهریه توسط كاربر در قسمت پائین صفحه میز او نقش می بندد و پرداخت شهریه و هزینه خدمات را به كاربر متذكر می شود .
10-1-2) شهریه و هزینه های VU ;. :
از مهمترین پارامترهای مربوط به هر خدمت ، قیمت یا هزینه خدماتی است . بهترین ارائه دهنده هر نوع خدمات عبارت است از سازمانی كه با كمترین هزینه بهترین خدمات را ارائه دهد .
شاید VU در زمینه ارائه خدمات اینترنتی یكی از بهترین مراكز باشد .
شما با تحصیل در VU علاوه بر سایر مزایایی كه در بخشهای گذشته ذكر شد از یك مزیت دیگر نیز برخوردار هستید . شما با هزینه هنگفت تحصیل سر و كار نخواهید داشت . لطفا با دقت بخوانید !! (( هزینه تحصیل در VU برای هر ترم برابر با 15 دلار است )) كه هزینه ای اندك برای خدماتی خوب می باشد . این هزینه برای هر ترم دریافت خواهد شد و با تعداد دروس انتخابی از طرف شما هیچ رابطه ای ندارد . یعنی شما چه یك درس انتخاب كنید و چه سه درس انتخاب كنید هزینه ای

15 دلاری خواهید داشت .
در كنار توجه به این هزینه اندك باید به این موضوع دقت داشت كه سایت VU به هیچ ارگان دولتی وابسته نیست و همچنین شما نمی توانید در سرتاسر صفحات این سایت نشانی از آگهی ها و تصاویر و حتی Banner Text های تبلیغاتی بیابید . این ویژگی VU را هر چه بیشتر به یك سایت آموزشی ایده آل شبیه می كند . و اهدافی كه در ابتدای این بخش شاید تا حدودی آرمان گونه به نظر می رسید واقع بینانه تر و صادقانه تر جلوه گر می سازد .
پس از معرفی این مركز ارزان قیمت تحصیلی باید به نحوه پرداخت شهریه نیز اشاره داشت . رو

ش اول كه متداولترین روش پرداختهای اینترنتی است ؛ روش پرداخت از طریق كارت اعتباری ( Credit Card )‌ می باشد و دو روش دیگر عبارتند از اول : پست كردن یك چك به مبلغ 15 دلار به آدرس سایت و دیگری : پست كردن یك چك به مبلغ 15 دلار ایالات متحده به صورت نقد به آدرس VU .
تذكر : این پستها باید به صورت زمینی ( پست زمینی ) انجام گیرد و برای ساكنان ایالات متحده امكان پذیرتر و آسان تر خواهد بود .
حال كه انتخاب دروس و پرداخت هزینه ها اتمام یافته است می توان از نحوه تدریس در VU ‌ مطلع شد .

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky