بررسی چگونگی پردازش اطلاعات در ذهن از طریق فناوری اطلاعات دارای 310 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی چگونگی پردازش اطلاعات در ذهن از طریق فناوری اطلاعات کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
بخشی از فهرست مطالب پروژه بررسی چگونگی پردازش اطلاعات در ذهن از طریق فناوری اطلاعات
مقدمه و کلیات
کلیات
۱-۱- فناوری اطلاعات و پردازش اطلاعات در ذهن
۱-۲- فن آوری اطلاعات و آموزش
۱-۳- مروری بر آموزش الکترونیکی
۱-۶- نسلهای تکنولوژی اطلاعات
۱-۷- مفهوم تکنولوژی آموزشی و ابعاد آن
۱-۸- اثر بخشی تکنولوژی در آموزش
۱-۹- کامپیوتر در خدمت آموزش
۱-۱۰- فناوری آموزشی به کدام سو حرکت میکند؟
۱-۱۱- گرایشهای نوین در فنآوری آموزشی
۱-۱۲- تحول نحوه آموزش و یادگیری
۱-۱۳- تغییر وظیفه و کار معلم
۱-۱۴- کار گروهی و از بین رفتن موانع روانی تعلیم گیرندگان
۱-۱۵- کامپیوتر، استاد همیشه در دسترس
۱-۱۶- مراحل فناوری در محیط آموزشی
۱-۱۶-۱- فناوری توزیعی (Distribution technology)
۱-۱۶-۲- فناوری تعاملی (Interactive technology)
۱-۱۶-۳- فناوری اشتراکی (collaborative technology)
۲-۱- مفهوم و ماهیت رویکرد تکنولوژی آموزشی
۲-۲- روش پژوهش در علم و تکنولوژی آموزشی
۲-۳- تکنولوژی آموزشی
۲-۴- تکنولوژی آموزشی ، رویکردی مؤثر در توسعه
۲-۵- ارزشیابی و تجدید نظر در نظام آموزش
۲-۶- همکاریهای بین المللی و منطقهای
۲-۷- تکنولوژی آموزشی، چارچوبی مؤثر در توسعه یادگیری و بهبود آموزش
۲-۸- تکنولوژی آموزشی، نیروی محرکه فرآیند توسعه آموزشی
۲-۹- جهان گرایی تکنولوژی آموزشی
۲-۱۰- رویکردهای فناوری آموزشی
۲-۱۰-۱ – رویکرد سنتی (فناوری اطلاعات به مثابه تکنولوژی آموزشی)
۲-۱۰-۲- رویکردهای نوین
۳-۱- آموزش
۳-۲- رئوس کار سیستم آموزشی جوامع
۳-۳- نیازهای اساسی آموزشی
۳-۴- آموزش باز
۳-۵- آموزش از راه دور و شکل گیری دانشگاه مجازی
۳-۶- آموزش از راه دور ، فرصتها و چشم اندازها
۳-۷- دلایل نیاز به آموزش الکترونیکی
۳-۸- ویژگی آموزش از راه دور
۳-۹- فلسفههای آموزش
۳-۱۰- تعریف آموزش الکترونیکی
۳-۱۱- آموزش مجازی
۳-۱۲- انواع آموزشهای وب – محور
۳-۱۲-۱- مکاتبه غیر همزمان
۳-۱۲-۲- مکاتبه همزمان
۳-۱۲-۳- کلاسهای برتر وب
۳-۱۲-۴- کلاسهای تحت مدیریت وب
۳-۱۲-۵- توزیع دو جانبه
۳-۱۳- طبقه بندی پنج گانه آموزش وب – محور
۳-۱۴- ضرورت ایجاد آموزشهای الکترونیکی (مجازی)
۳-۱۵- سرویسهای آموزش الکترونیکی
۳-۱۵-۱- آموزش الکترونیکی برای آموزشهای شغلی
۳-۱۵-۲- آموزش الکترونیکی در سطح دانشگاهها
۳-۱۵-۲-۲- دانشگاههای سنتی به همراه دانشگاههای اینترنتی
۳-۱۵-۲-۳- سیستمهای آموزش از راه دور با همکاری دانشگاههای مختلف
۳-۱۵-۳- آموزش الکترونیکی برای جستجو کنندگان کار
۳-۱۵-۴- آموزش الکترونیکی برای عموم
۳-۱۵-۵- آموزش الکترونیکی جهت ایجاد ارتباط بین کشورها
۳-۱۶- روشها و ابزارهای آموزش الکترونیکی
۳-۱۶-۱- تلویزیون آموزشی
۳-۱۶-۲- ویدئو کنفرانس تعاملی
۳-۱۶-۳- آموزش مبتنی بر اینترنت
۳-۱۶-۴- آموزش مبتنی بر وب WBT
۳-۱۶-۴-۱- WWW چیست؟ (World Wide Web)
۳-۱۶-۴-۲- روند اجرایی سیستم آموزشی اینترنتی
۳-۱۷- مؤسسات آموزش از راه دور
۳-۱۷-۱- مؤسسات آموزش از راه دور مستقل
۳-۱۷-۲- مؤسسات مرکب رسمی):
۳-۱۸-تمهیداتلازمبرای استفاده از آموزش از راه دور آغاز هزاره سوم
۳-۱۸-۱- آمادگی دانشجویان
۳-۱۸-۲- آمادگی نظام آموزشی
۳-۱۸-۳- آمادگی مؤسسه آموزشی
۳-۱۹- رسانهها و مواد آموزشی در آموزش از راه دور
رسانههای مورد استفاده در آموزش از راه دور
۳-۲۰- محصولات آموزش الکترونیکی و امکانات آن
۳-۲۱- ایفا کنندگان نقش اصلی در آموزش
۳-۲۱-۱- کاربران
۳-۲۱-۲- استادان
۳-۲۱-۳- کاربران و استادان
۳-۲۱-۴- مدیران
۳-۲۲- ابزار آموزش الکترونیکی
۴-۱- مقدمه
۴-۲- تاریخچه دانشگاه مجازی
۴-۳- انواع دانشگاه مجازی
۴-۴- خصوصیات دانشگاه مجازی
۴-۴-۱- لایه سازمانی
۴-۴-۲- صدور حق تکثیر
۴-۴-۳- تضمین کیفیت
۴-۴-۴- لایه زیرساختاری
۴-۵- صحن دانشگاه مجازی
۴-۶- ثبت نام و پرداخت شهریه
۴-۷- پارهای از مزایای دانشگاههای مجازی
۴-۸- مزایای استفاده از اینترنت در آموزش
۴-۸-۱- مزایا برای فراگیران
۴-۸-۲- مزایا برای مربیان
۴-۸-۳- مزایا برای مؤسسات آموزشی
۴-۹- نقش معلم در دانشگاه مجازی
۴-۱۰- یادگیری و یادگیرنده در دانشگاه مجازی
۵-۱- مشکلات و موانع
۵-۲- سودها برای مصرف کنندهها
۵-۳- چگونه محتوای آموزشی الکترونیک در سازمان شما توسعه مییابد؟
۵-۴- چگونه سازمان شما خدمات آموزش الکترونیک را ارائه میدهد؟
۵-۵- سازمان شما چگونه میزان موفقیت آموزش الکترونیک را اندازه میگیرد؟
دعوت اصلی
۵-۶- تجربیات جهانی در زمینه اجرای طرحهای آموزش الکترونیکی
۵-۷- کاربرد چند رسانهای در آموزش
۵-۸- نمونههایی از روشهای مبتنی بر فناوریهای مدرن
نمونه عملی انجام شده در خصوص آموزش حین خدمت
۵-۹- دانشگاه مجازی چیست؟
۵-۹-۱- دانشگاه ماسا چوست MIT
۵-۹-۲- دانشگاه آزاد کاتولینا Universitat oberta ole catalunya(UOC)
حول این سه فاکتور چهار عنصر مکمل متمرکز هستند:
۵-۹-۲-۱- خصوصیات متمایز UOC
۵-۹-۲-۲- راهکارهای آموزشی در دانشکده مجازی
۵-۹-۲-۲-۱- درس خواندن
۵-۹-۲-۲-۲- مواد درسی
۵-۹-۲-۲-۳- آموزش
۵-۹-۲-۲-۴- کلاس مجازی
۱-سؤالات
۲- مباحثه
۳- اعلانات
۵-۱۰- سیاستهای استراتژیک فن آوری برنامه تکفا
۵-۱۱- کاربرد تکنولوژی آموزشی در آموزش عالی
۵-۱۲- آموزش الکترونیکی در ایران
فعالیتهای انجام شده در زمینه آموزشهای مجازی در کشور
طرح جامع آموزش الکترونیکی
دانشگاه مجازی شریف
آموزش الکترونیکی در دانشگاه تهران
دانشگاه مجازی امیرکبیر
دانشگاه مجازی شیراز
۵-۱۳- موانع رشد و انتقال تکنولوژی آموزشی
۵-۱۴- پیشنهادات
مقدمه
تاریخ نشانگر تغییر و تحول بسیار در عصرهای مختلف میباشد. با هر نسل ابزارها، سنتها و عقاید جدید رشد میكنند و این موضوع در آغاز قرن بیستم از جایگاه ویژهای برخوردار است. نظامهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی در حال تحول میباشند. ابزارهای جدید موجب پدید آمدن روشهای نوین و نیز چالش در اندیشه انسانی شده و با این چالش تفكرات جدید متولد میشوند و در نتیجه نظامهایی متنوع و سازگار با نیازهای اجتماعی جدید خلق میشوند. زمانی كه ایده مرتبط ساختن كامپیوتر به وسیله تلفن در سال 1965 به وسیله دو نفر از محققان به نامهای لری رابرتز (Lary Roberts) و توماس مریل (Thomas Merril) مطرح گردید و توانستند دو كامپیوتر یكی در كالیفرنیا و دیگری در ماساچوست را به هم وصل نمایند هیچ كس تصور نمیكرد كه این فناوری بتواند چنین تحولی در جوامع بشری ایجاد كند. در سال 1972، رابرتز اولین حافظه E-mail را نوشت. در سال 1980 ساخت كامپیوترهای شخصی با سرت و حافظه بیشتر توسعه یافت و در دهه 1990 با طراحی شبكه جهانی وب (world wideweb) و گسترش ناگهانی اینترنت تحولی عظم در فناوری اطلاعات به وجود آمد كه این فناوری بر روی دانش، آموزش، یادگیری، ارتباطات و دهها مقوله دیگر تأثیر بسزایی گذشت و این موضوع آنچنان سریع رخ داد كه بسیاری از دستاندركاران، سیاستگذاران و رهبران آموزش عالی را حتی در كشورهای پیشرفته غافلگیر نمود. به طوریكه پیش بینی میشود پس از پایان دهه اول 21 كمتر فعالیت آموزشی و پژوهشی بدون استفاده از اینترنت و ارتباطات كامپیوتری صورت پذیرد. (chronicle of Higher Education, 2001)
مراكز آموزش عالی اغاز مسیر استفاده از اشكال مختلف فناوری اطلاعات برای بهبود آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعی را طراحی میكنند و این ابزار به عنوان منبع قوی وارد آموزش عالی شده است. (Szatmary, 2000)
در عصر حاضر شكاف شمال و جنوب ناشی از شكاف علمی و فناوری میان این دو گروه از كشورهاست. پر كردن این فاصله محتاج رویكردی نوین و متفاوت به آموزش در سطوح مختلف و برنامه ریزی صحیح و بلندمدت با استفاده از فناوریهای نوین میپردازد.
مفهوم آموزش در تمام طول زندگی یكی از كلیدهای ورود به هزاره جدید است. این مفهوم به دلیل پاسخگویی به مسئله تغییر و تحول جهان و نیز به دلیل مزیتهای انعطاف پذیری و تنوع و قابل دسترس بودن، خود مفهومی ضروری است. به علاوه این مفهوم از تمایز سنتی آن میان آموزش اولیه مدرسهای و آموزش پیوسته پا را فراتر میگذارد. (ادگارفورد، 1972) بنابراین آموزش مداوم و مادام العمر میتواند از نخستین راهبردهایی باشد كه مورد توجه تصمیم سازان آموزش به ویژه فنی و حرفهای و عالی قرار گیرد. قابلیت انعطاف دانشگاهها و متعاقب آن دانش آموختگان و آمادگی برای فراگیری و همگامی با فناوریهای نوین باید سرلوحه برنامهریزان آموزشی آینده باشد. چه بسا دانشگاههایی كه آموزش پایهای خوبی را ارائه دهند. اما اگر این آموزش در قالبی خشك و منجمد ارائه شود، نمیتواند آموزش صحیح و اصولی در قرن حاضر محسوب شود. و این اصل صرفا شامل حاصل اساتید و دانشجویان نخواهد شد بلكه دانش آموختگان نیز باید بتوانند قابلیت انعطاف را در خود فراهم آورند تا بتوانند در عرصه رقابتهای حرفهای و عملی باقی بمانند.
امروزه هیچ كس نمیتواند منكر اهمیت آموزش و مهارت آموزی شود و پس از جنگ جهانی دوم تقریبا اكثریت نظامهای آموزشی به این اهمیت پی بردهاند. وانگهی امروزه ما در سیارهای زندگی میكنیم كه ساكنان آن ارتباط گستردهای با یكدیگر دارند و تداوم پیشرفت فناوری موجب ایجاد تحولات نوینی در این مناسبات خواهد شد و به عصری گام نهادهایم كه دانش و مدیریت دانش نقش عمدهای در زندگی هر یك از ما ایفا میكند.
اغلب فعالیت های اقتصادی مبتنی بر دانش است و كارهای دستی اغلب برای كارگران بسیار ماهر در نظر گرفته میشوند، توده دانش با سرعتی بیشتر از گذشته، نو میشود و افكار تازه، خیلی زودتر تازگی خود را از دست میدهند.
در سده بیستم، نظامهای جدید آموزشی به طور گسترده متأثر از شیوه تولید صنعتی بودند. اما در آستانه هزاره سوم باید آموزش را به گونهای تعریف كرد كه بتواند امكانات محدودیت ناپذیری را برای فراگیری در سراسر زندگی ایجاد كند. از این رو نظامهای آموزشی در این سده با چالشهای نوینی مواجه بوده و چنانچه نتوانند انعطاف لازم را در خود ایجاد كنند، دیگر قادر به ادامه حیات نخواهند بود.در جامعه مبتنی بر دانش، كار دستی بدون مهارت در نهایت از میان خواهد رفت و این در حالی است كه استفاده از كار دستی ارزان قیمت در گذشتهای نه چندان دور یكی از عوامل موفقیت (CSF) محسوب میشده است.
در آینده نزدیك، مهارت در كار دستی یكی از عوامل توسعه به شمار خواهد رفت و دستیابی به مهارتهای روز آمد جز در سایه آموزشی مداوم میسر نخواهد شد. در سده بیست و یكم، آموزشی مورد قبول یك جامعه پویاست كه در آن دستیابی به اطلاعات،امتیازی برای افراد خاص محسوب نمیشود و ارتباطات تمامی سدههای اجتماعی را درهم خواهد شكست، بنابراین وظیفه آموزش ایجاب میكند كه موقعیتهای پایان ناپذیر فراگیری را به همگان در همه جا عرضه كند و آموزش از راه دور كه با شیوههای جدید آمیخته شده میتواند از مهمترین راهكارهای پاسخگویی این عصر باشد.
در دنیای كنونی فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش مهمی را در پیشرفت كشورها از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایفا میكند. در دنیائی كه ارتباط و اطلاع رسانی در اولویت اول بسیاری از كشورهای نیمه صنعتی قرار دارد، بیتوجهی نسبت به این پیشرفتها خصوصاً در سطح آموزش عالی باعث میشود كه جامعه به نوعی عقب ماندگی و برخورد انفعالی در برابر هجوم اطلاعات از سوی جامعه جهانی گرفتار شود. دانشگاهها باید با استفاده بهینه از امكانات فناوری جدید و با توجه به ابعاد مثبت و منفی آن، زمینه را برای تغییر و تحول بنیادی در حركت نظام آموزشی كشور از حالت سنتی به سوی آموزش نوین آغاز نماید. مهمترین دلایل برای توجه مراكز دانشگاهی به فناوری اطلاعات و ارتباطات به شرح ذیل است:
- از آنجائیكه مراكز دانشگاهی محل جمع آوری و تجزیه و تحلیل آخرین اطلاعات علمی هستند، تجهیز دانشگاهها به هر فناوری، كه در انتقال اطلاعات و اطلاع رسانی نقش مهمی را ایفا میكند، ضروری به نظر میرسد.
- مراكز دانشگاهی محل تحقیق و تتبع برای نیل به حقایق و واقعیات بوده و لازمه دستیابی به این حقائق، داشتن اطلاعات جامع پیرامون موضوع اصلی است. این امر با ایجاد ارتباط تنگاتنگ با مراكز علمی و متخصصان در سطوح مختلف در سراسر جهان حاصل میگردد.
- پویائی و تحرك مراكز دانشگاهی مستلزم وجود عناصر محقق و مبتكر اعم از دانشجو و استاد است. مراكز دانشگاهی بستری برای تولید علم و دانش میباشد و این تولیدات زمانی تحقق مییابد كه نظام سنتی در مراكز دانشگاهی جای خود را به نظام پویا، خلاق همراه با ارتباط متقابل دانشجو و استاد بدهد. در عصر جدید استاد و دانشجو هر دو به دنبال كشف حقیقت هستند و هر دو از منابع مختلف اطلاعات استفاده كرده تا دانش جدیدی را تولید نمایند.
لازمه استفاده بهینه از این امكانات، ایجاد نگرش مثبت در دانشجویان و اساتید جهت استفاده در پژوهشهای علمی است. تا زمانی كه دانشجویان نسبت به كارآیی اینترنت امكانات و محدودیتها، نحوه استفاده از آن ها، تأثیر آن در پیشبرد علوم اطلاع ناچیزی داشته باشند. حداكثر بهرهوری از این امكانات در مراكز دانشگاهی صورت نخواهد گرفت. برای پی بردن به میزان آشنایی دانشجویان به كاربرد اینترنت در آموزش اجرای یك سری تحقیقات در سطح دانشگاهها امر ضروری است تا بتواند نیاز واقعی دانشجویان را در این رابطه تبیین نماید. از میان تحقیقات انجام شده میتوان به تحقیق سلاجقه در دانشگاه شیراز اشاره كرد. به نظر وی كاربران مركز اینترنت دانشگاه علوم پزشكی شیراز نسبت به كاربرد اینترنت نگرش مثبتی داشته و آنان علاوه بر انجام پژوهشهای مشخص، امكانات شبكه را برای آموزش خود نیز مورد استفاده قرار دادهاند. همچنین میان استفاده از منابع الكترونیكی اطلاعات و استفاده از رایانه، رابطه معنیدار است.
ایجاد دورههای آشنایی با اینترنت و كاربرد آن در علوم مختلف، زمینه مساعدی برای افزایش آگاهی و اطلاعات دانشجویان در این زمینه است تا بدین وسیله ضمن افزایش آگاهیها، مهارت لازم برای كاربرد شبكه در دانشگاهها ایجاد شود. آشنائی دانشجویان در مراكز دانشگاهی پیرامون فناوری اطلاعات و ارتباطات در دو بعد كلی قابل تقسیم است. یك بعد آن مربوط به علم انفورماتیك است كه شامل آشنائی دانشجویان با سخت افزار و نرم افزار رایانه و زبانهای برنامه نویسی میباشد. در بعد دیگر كاربرد این فناوری در علوم مختلف و همچنین آموزش علوم با كمك رایانه است. از طرف دیگر یادگیری این علوم به دو صورت امكان پذیر است : شركت در آموزشهای رسمی با گذراندن دورههای مربوطه و یادگیری به صورت خودآموزی یعنی دانشجو با مطالعه انفرادی و با تمرین مستقیم با رایانه مهارت لازم را كسب نماید. میزان موفقیت گروه خودآموز در كار با رایانه موفقتر از گروهی است كه به صورت تئوریك مطالب آموزشی را یاد میگیرند زیرا آنان با انگیزه درونی و از طرفی با كار مستقیم با رایانه مهارتهای لازم را كسب مینمایند. این بیانگر این واقعیت است كه موفقیت دانشگاه در آشنایی دانشجویان به فناوری جدید بیشتر متكی بر تشكیل كارگاههای رایانهای و ایجاد امكانات مناسب برای خود یادگیری توسط دانشجویان بوده و صرف تشكیل چند دوره آموزشی بدون آموزش عملی، موفقیت چشمگیری به دنبال نخواهد آمد. ]1[
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0