توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  کارآفرینی پرورش گاو شیری دارای 45 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآفرینی پرورش گاو شیری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی کارآفرینی پرورش گاو شیری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن کارآفرینی پرورش گاو شیری :

1- 1 مقدمه :
پرورش و نگهداری از گاو و گاوداری از دیرباز در کشور های مختلف رایج شده است ، گاو به عنوان یکی از حسوانات اهلی بسیار مفید نقش انکار ناپذیری در زندگی انسان ایفا می کند ، از گاو در زمینه های مختلف در دوره های مختلف تاریخ استفاده شده است ، استفاده از شیر گاو که از دیرباز رایج بوده است ، مصرف گوشت و پوست گاو و همچنین ساخ گاو نیز امروزه در کشور های مختلف کاربرد دارد .

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :
پرورش گاو شیری

محل اجزا :
محل اجرای طرح : روستای حصار خوروان – 45 کیلومتری قزوین

1 – 3 – مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :
گاو یکی از حیوانات اهلی است که همانطور که در مقدمه بالا به آن اشاره کردیم بسیار مفید و سودمند است و علاوه بر شیر و گوشت از پوست و شاخ آن نیز در صنایع مختلف استفاده می شود ، با توجه به نیاز منطقه به پرورش گاو و همچنین برآورد های انجام شده و تائید سودآورد بودن این طرح و همچنین علاقه ای که به این طرح وجود داشته ، تصمیم به انتخاب این طرح و پرورش گاو شیری گرفته شد .

1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :
این طرح علاوه بر سوددهی مناسب یکی از نیازهای روزمره زندگی مردم را تامین می کند و همچنین در بخش اشتغالزایی نیز دارای تعداد شاغلین مناسبی میباشد . همچنین این طرح برخلاف سایر طرح ها یکی از طرح هایی است که هیچگونه ضایعاتی ندارد و فضولات حیوانی بعنوان کود در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت .

1 – 6 – وضعیت و میزان اشتغالزایی :
میزان اشتغالزایی این طرح 14 نفر است

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
هزاران سال است كه گاو, جزئی از زندگی روزانه كشاورزی به شمار می‌آید انسان در برابر حفاظت, نگهداری و تغذیه این حیوان, از فراورده‌های گوناگون آن استفاده می‌كرد. نزدیك به 6 هزار سال پیش از میلاد مسیح, بشر شیوه زندگی خود را تغییر داد, شكار حیوانات را كنار گذاشت, به زراعت پرداخت و به اهلی كردن حیوانات همّت گذاشت . نخست, سگ, و سپس گوسفند و بز و بچه گاو را اهلی كرد.

اگر چه چگونگی اهلی شدن گاو كاملاً مشخص نیست, اما زمان آغاز آن از آثار باستانی و نشانه‌های باستانشناسی پیدا است, یكی از تمدنهای نخستین كه به اهلی كردن گاو پرداخت, درخاور میانه قرار داشت. كتیبه‌ای از معبدی در عراق به دست آمده كه مربوط به 4500 سال پیش از میلاد مسیح می‌باشد وشخصی را در حال دوشیدن شیر از گاو نشان می‌دهد.

باستان شناسان چنین نتیجه گیری می‌كنند كه اهلی شدن گاو در آسیا خاور میانه بین 4500 تا 6000 سال قبل از میلاد انجام شده است. شواهدی دیگر نشان می‌دهد كه در همین زمان, اهلی شدن گاو در اروپا به طور جداگانه‌ای نیز انجام شده است.

برخلاف دنیای قدیم, دنیای جدید تا پیش از ورود اسپانیاییها به آمریكا, هیچ گاو اهلی در این قاره وجود نداشت. نخستین گاوهای اهلی, در آغاز سده شانزدهم, به وسیله مهاجران اسپانیایی به قاره آمریكا آورده شد. البته آمریكای شمالی دارای نوعی گاومیش بنام باسیون بود كه سرخ‌پوستان موفق به اهلی كردن آن نشده بودند. در آمریكای جنوبی نیز اصولاً گاوی موجود نبود در استرالیا نیز هیچ گاو, خواه وحشی یا اهلی, وجود نداشت و نخستین گاوهای این قاره در 18 ژانویه1788 به وسیله مهاجران انگلیسی به این كشور وارد شد.

اكنون نژادهای اروپایی به طور قابل توجهی در آمریكای شمالی و جنوبی و استرالیا پراكنده‌اند. تا اواسط سده هیجدهم میلادی گاوهای كوهان‌دار هندی یا زیبو فقط تا آفریقا و بخش هایی از آسیا گسترش یافته بودند. در این زمان تعداد زیادی از این گاوها به آمریكای شمالی و جنوبی وارد شدند. در ایالتهای جنوبی آمریكا, گاوداران آمریكایی, نژاد برهمن (Brahman) را با استفاده از این گاوهای وارداتی ایجاد كردند. می‌توان ادعا كرد كه گاو, مهمترین حیوانی است كه به وسیله بشر, اهلی شده است شاید كمتر حیوانی را بتوان یافت كه تا این اندازه برای بشر مفید باشد.

تا قبل از سده هفدهم میلادی پرورش گاو براساس نیاز خانواده‌ها به آنها بود. هر خانواده با توجه به امكانات و نیازش, تعدادی گاو به منظور كار, شخم و استفاده از شیر آنها نگهداری می‌كردند. در سده هجدهم در برخی از نقاط اروپا و آمریكا بعضی از خانواده‌ها تعدادی گاو مازاد بر نیاز خود پروزش می‌دادند و بیشتر آنها را جهت تأمین بقیه مایحتاج زندگی خود به فروش می‌رساندند. امّا در واقع شروع حرفه گاوداری بصورت متمركز و امروزی از اوایل قرن نوزدهم میلادی بود بطوریكه با تأسیس انجمن‌ها و سازمانهای مختلفی در زمینه گاوداری,

پیشرفت قابل توجهی در زمینه اصلاح دام, افزایش تولید شیر, مدیریت و صنعت گاوداری صورت گرفت. دلیل دیگری كه پیشرفت صنعت در زمینه اصلاح دام و ژنتیك همراه با افزایش جمعیت و نیاز انسان به سبب پیشرفت در حرفه گاوداری در طول دو سده گذشته شد. یكی از مشكلاتی كه گاوداران با آن مواجه بودند فروش شیر بود زیرا نگهداری شیر به مدت چند روز مشكل می‌باشد. امّا تأسیس اولین كارخانه پنیر سازی در ایالت متحده در سال 1851 در منطقه آیندا, بازاری ساخته شد. این روش نیز طریقه دیگری برای عمل آوری شیر و گسترش بازار عرضه آن فراهم نمود. تأسیس این كارخانه‌ها, مشكل شیر تولیدی گاودارها را كه از فروش و ماندن آن ترس داشتند كاهش داد و باعث تشویق آنها در زمینه حرفه شان شد.

عامل اصلی تعیین كننده, قیمت شیر, چربی آن است در اروپا در سال 1890 یك آزمایش شیمیایی جهت تعیین مقدار چربی شیر, ارائه شد. تأسیس ترویج كشاورزی به دستور اسمیت- لور در سال 1914 باعث شد كه اطلاعاتی كه در آزمایشگاههای علمی جمع آوری شد و مستقیماً به گاودارها, عمل آورندگان شیر و مشتریها ارائه می‌شد.
اولین دستگاه شیر دوشی در بریتانیا ساخته شد كه بسیار ساده بود. به دنبال آن در سال 1903 الكساندر گیلیز استرالیایی ماشین شیردوشی جدید را ساخت آقای گیلیز یك كلاهك و یك لایه درونی به ماشینی كه قبلاً در بریتانیا ساخته شده بود اضافه نمود.

همان طور كه گفته شد با افزایش جمعین نیاز به شیر و فرآورده‌های آن به شدت افزایش یافت بنابراین میزان شیر تولیدی به ازاء هر رأس گاو نمی توانست جوابگوی نیاز جامعه باشد. از این رو با استفاده از تكنولوژیهای علمی و متخصصین این رشته, پیشرفت چشمگیری در یك قرن اخیر به وجود آمد.

از سال 1900 تا 1940 تولید شیر به ازاء هر رأس افزایش چندانی نداشت لیكن بین سالهای 1940 تا 1985 تولید شیر تقریباً 5/2 برابر افزایش یافت و طی 10 سال اخیر میانگین تولید هر گاو حدوداً 123 كیلوگرم افزایش یافت مهمترین عوامل اصلی در بروز این افزایش دخیل بود. عبارت بودند از: بهبود چشمگیر تغذیه ومدیرت گاوداریها همراه با تلاش جهت دستیابی به توان ژنتیكی بالا جدول زیر میزان افزایش تولید شیر بر اساس داده‌های حاصل از مؤسسه كشاورزی آمریكا از سال 1940 تا سال 1995 را نشان می‌دهد. با توجه به این داده‌ها افزایش تولید شیر در طول پنج دهه به اندازه 338% درصد افزایش داشته است
متوسط تولید شیر به ازاء هر رأس گاو در یك دوره شیردهی از سال 1940 تا 1995:

سال تولید شیرروزانه (Kg/day) تولید سالانه (دوره شیردهی) Kg/year))
1940 7 2096
1950 8 2410
1960 6/10 2188
1970 7/14 4423
1975 7/15 4699
1980 0/18 5394
1985 7/19 5908
1990 4/23 6705
1995 9/24 7462

وضعیت مختصر اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی محل اجرای طرح :
محل انتخاب شده برای اجرای طرح بدلیل وجود چند مرکز پرورش گاو شیری در آن منطقه دارای وضعیت مناسبی میباشد و بدلیل موقعیت روستایی منطقه مناسب برای تاسیس گاوداری میباشد ، دسترسی به مواد مورد نیاز برای گاورداری و همچنین فاصله مناسب با شهر یکی دیگر از فاکتور های مناسب محل اجرای طرح می باشد .

مراحل انجام كار :
شاید مهم‌ترین حیوانى که بشر موفق به اهلى کردن آن شده گاو بوده است. قبل از اهلى کردن گاو مثل سایر حیوانات جهت استفاده از گوشت و پوست آن توسط بشر شکار مى‌شد. پس از اهلى شدن، گاو را مى‌توان دایه افراد بشرى نامید.
به‌طور یقین محل و تاریخ دقیق اهلى کردن گاو و استفاده از محصولات آن معلوم نیست و اولین قومى که موفق به اهلى نمودن گاو شده است مشخص نیست. اکثر مورخان عقیده دارند که اقوام آسیاى مرکزى اولین قومى هستند که گاو را در سرزمین خود اهلى کرده‌اند و تاریخ آن را بین 6 تا 10 هزار سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده‌اند.

زمانى‌که بشر گاو را اهلى کرد تولید مداوم و پیوسته آن براى افراد بشرى محرز نبود. با پیشرفت تمدن بشرى و هرچه بیشتر مشخص شدن اهمیت زراعت در زندگی، گاو به‌خاطر داشتن استعداد زیاد در انجام کارهاى کشاورزى (شخم‌زنى، باربرى) در زندگى روزمره افراد موقعیت به‌خصوصى یافت و با به‌کارگیرى این حیوان در امر زراعت و بیشتر شدن محصولات و تولیدات زراعى در زندگى مردم تحول بزرگى به‌وجود آمد و بشر توانست با زیاد تولید کردن محصولات زراعى در رفاه بیشترى زندگى کند. در حال حاضر على‌رغم مکانیزه شدن اکثر کارهاى کشاورزى باز تعداد زیادى از گاوهاى موجود در دنیا براى شخم‌زنى، باربرى و سایر کارهاى روزمره افراد بشرى مورد استفاده قرار مى‌گیرد.

به‌علت حمایت بشر از این حیوان و فراهم نمودن شرایط مناسب براى زندگى پس از اهلى کردن تولیدمثل گاو بهتر و تعداد گاوها روزبه‌روز بیشتر شد.
به دلیل عضلانى بودن و استعداد چاق شدن گاو و تولید زیاد شیر بیش از نیاز گوساله خود بشر توانست علاوه بر انجام کارهاى زراعى در موارد مختلفى از حیوان استفاده بکند.
با زیاد شدن جمعیت و افزایش تقاضا براى شیر و گوشت گاو، عده‌اى از مردم به‌جاى زراعت به چوپانى و پرورش گاو روى آورده‌اند، این دسته از مردم به‌صورت کوچ زندگى مى‌کرده‌اند و براى تهیه علوفه مورد نیاز گله خود همواره در حرکت بوده‌اند.

در همین اوان اقوام بشرى بدون دانستن اهمیت و ارزش غذائى شیر آن را به‌عنوان یکى از بهترین مواد غذائى مورد استفاده قرار مى‌دادند. به‌تدریج ارزش اقتصادى این حیوان روزبه‌روز زیادتر شد به‌طورى که اساس کشاورزى قرار گرفت و در آسیاى مرکزى واحد اقتصادى به‌شمار مى‌رفت و شاخص دارائى اشخاص و اقوام بود و ثروت هر فرد یا هر قبیله یا هر جامعه را از روى تعداد گاوهاى آنان قیاس مى‌نمودند و بقیه اموال و دارائى‌ها را از روى گاو اندازه مى‌گرفتند.

این طرز اندازه‌گیرى ثروت هنوز هم در بعضى از کشورهاى آسیائى و آفریقائى متداول است. ارزش گاو در مصر و بابل از چهارهزار سال قبل از میلاد مسیح کاملاً معلوم بوده است و اهمیت این حیوان آن‌قدر زیاد بود که بشر آن روز رب‌النوع زراعت و ازدیاد محصولات کشاورزى را به‌صورت گاو ترسیم مى‌کرد.
مردمان آن دوره بدون اینکه شناخت کافى و علمى از ارزش غذاى شیر داشته باشند براى شیر و فرآورده‌هاى آن اهمیت زیادى قائل مى‌شدند و از آنها در روزهاى سخت جنگ استفاده مى‌کردند.
با گذشت زمان، زیادتر شدن جمعیت و هرچه بیشتر مشخص شدن ارزش غذائى شیر و گوشت و پس از اینکه مردم صحراگرد در یک جا ساکن شدند، تقاضا براى شیر و گوشت گاو بیشتر شد، پرورش و نگهدارى گاو سودمندتر گردید، پرورش‌دهندگان گاو شروع کردند به انتخاب حیوانى که صفات مطلوبى مثل رشد سریع استعداد چاقى و تولید زیاد شیر داشتند.
انتخاب گاو به‌طور مستمر صورت مى‌گرفت و با افزایش جمعیت و زیاد شدن دانش و اطلاعات افراد نیاز روزافزون به تولیدات گاو، رفته‌رفته انتخاب گاو به‌صورت جهت‌دار درآمد و این انتخاب و اصلاح گاو تا جائى پیش رفت که سبب به‌وجود آمدن تیپ و نژادهاى مختلفى در این حیوان شد.
نژادهای گاو:
تیپ گوشتی (Beff-Type)
تیپ دومنظوره (Dual purpose)
تیپ شیری
گاوهای ایرانی
در اثر پیشرفت‌هاى که در اصلاح گاو به‌وجود آمد پرورش‌دهندگان شروع به انتخاب گاو براى اهداف مختلف و تلاقى این گاوها با یکدیگر کردند. خوشبختانه به‌علت متفاوت بودن ژن‌هاى انتقالى از والدین به اولاد در نتیجه گاوهائى با تیپ‌ها در هر تیپ نژادهایى مختلفى به‌وجود آمدند که این گاو در مقایسه با گاوهاى عادى و یا با گاوهائى براى منظورهاى دیگرى از ترکیب صفات بسیار خوبى برخوردار بودند این تیپ‌ها عبارتند از: تیپ گوشتی، تیپ شیری، تیپ دو منظوره و تیپ گاوهاى کار و کِششى.

نژاد شیری :
نژادها و خصوصیات نژادی گاوهای شیری
احتیاجات غذائی گاوهای شیری
تغذیه گاوهای شیری
بیماریها

فیزیولوژی تولید و ترشح شیر
تا قبل از سال 1850 در امر پرورش گاو و تولید شیر تغییرات کمى رخ داده است گاوهائى که پرورش مى‌شدند اکثراً چندمنظوره بودند و باتوجه به فراوانى علوفه در بهار و تابستان زایش‌ها اغلب فصلى بود و بدین ترتیب شیر و فرآورده‌هاى آن در این فصول زیاد و در فصول بعدى به حداقل خود مى‌رسید.
تولید شیر به‌ تعداد کمى گاو که توسط افراد خانه پرورش داده مى‌شود محدود مى‌گردید. نحوه نگهدارى و پرورش گاو در مقایسه با استانداردهاى کنونى خیلى ضعیف بود. پرورش و نگهدارى گاو اکثراً در روستاها صورت مى‌گرفت. در مواردى که فاصله روستا از شهر دور و در فصولى که تولید شیر زیاد بود امکان رسانیدن هر روز شیر به بازار نبود. مدرن شدن، سهولت در حمل و نقل، بسته‌بندى شیر، سرد کردن مکانیکى شیر، تولید پنیر، تغلیظ کردن شیر سایر فاکتورهاى دیگر سبب انگیزه و نگهدارى و پرورش گاو بیشتر و در نتیجه تولید شیر بیشتر شد.

با زیاد شدن جمعیت و هرچه بیشتر مشخص شدن ارزش غذائى شیر و تقاضاى زیاد براى شیر پرورش‌دهندگان گاو در نقاط مختلف دنیا، در اثر انتخاب‌هاى مکرر و اصلاح گاوهاى آنها موفق به ایجاد نژادهاى مختلفى از گاوهاى شیرى شدند.
با کشف تکنیک‌هاى اسپرمگیرى و نگهدارى اسپرم، تلقیح مصنوعی، و اختراع ماشین‌هاى شیردوشى در سال 1905 روند تازه‌اى در صنعتى شدن گاودارى به‌وجود آمد و گاودارى‌هاى مدرن روزبه‌روز زیادتر و تعداد گاو در نقاط مختلف جهات افزایش یافت.

گاو شیرى حیوان عادت‌پذیرى است روى این اصل تغییر در کارهاى روزمره‌اى که در مورد حیوان انجام مى‌گیرد مثل تغییر ساعات شیردوشى یا عوض شدن شیردوش سبب کاهش تولید شیر خواهد شد. گاو شیرى باید هر روز در طول هفته به مرتب 2 یا 3 بار دوشیده شوند. سالن شیردوشى و طویله باید تمیز نگه‌داشته شوند، در گاودارى‌هائى که گاوها به‌صورت بسته نگهدارى مى‌شوند، در زمستان باید همه روزه در ساعاتى که گاوها در بیرون هستند مدفوع تمیز بشود.
سالن شیردوشى در جریان رفت‌‌ و آمد حیوانات براى شیردوشى کثیف مى‌شود، این سالن باید براى انجام کارهاى شیردوشى به‌طور مرتب شسته شود، حشرات مزاحم داخل و اطراف تأسیسات گاودارى باید کنترل شود.

مدیر گاودارى باید عمل رکوردگیرى را انجام بدهد. رکوردگیرى براى افزایش تولید شیر و تولیدمثل لازم و ضرورى است زیرا با توجه به رکورد افراد مى‌توان گاوهائى که تولید آنها کم و یا استعداد تولیدمثل کمى دارند حذف نمود. در رکوردگیری، دفعات جفتگیرى به ازاء یک بار آبستن شدن، رکورد سلامتى افراد گله، کارهاى خرید و فروش، تماماً باید تثبیت شوند.
سرمایه لازم براى گاوهاى شیرى زیاد است، و جهت موفقیت در این امر، شخص باید صبور بوده و اطلاعات لازم جهت این کار را داشته باشد. تعداد ساعات لازم براى هر رأس گاو در طول سال در حدود 27 ساعت است (در شرایط مکانیزه). سود حاصل از گاودارى بستگى به قیمت علوفه و سایر هزینه‌ها دارد. مدیریت خوب لازم است که بتواند از هر ساعت کارى که براى گاودارى انجام داده مى‌شود درآمد بیشترى عاید بکند. بعضى از مزایاى پرورش گاوهاى شیرى عبارتند از: 1. گاوهاى شیرى مقدار زیادى از علوفه خشبى استفاده مى‌کنند در صورتى‌که به مصرف گاو نرسد بایستى دور ریخته شوند. 2. از فروش شیر در طول سال یک درآمد ثابت حاصل مى‌شود. 3. از نیروى کارگران گاودارى در تمام طول سال استفاده مى‌شود. 4. در صورت اعمال مدیریت صحیح مرگ و میر کمتر خواهد بود.

معایب پرورش گاو شیرى: 1. سرمایه زیادى لازم است. 2. کار و زحمت زیادى دارد و عملیات شیردوشى به‌طور منظم در هر روز باید انجام گیرد. 3. قبل از شروع به این کار شخص باید از تجربه خوبى برخوردار باشد. 4. مدت زمان طولانى لازم است که یک گله پرشیر به‌وجود آید.
تقاضا براى شیر در هر جامعه‌اى به تعداد جمعیت، قدرت خرید مردم و مصرف سرانه شیر هر فرد در آن جامعه بستگى دارد. مواد جایگزینى که به‌جاى شیر مورد استفاده قرار مى‌گیرد نیز مقدار مصرف شیر را تحت تأثیر قرار مى‌دهد.
نژادها و خصوصیات نژادى گاوهاى شیرى

آیرشایر (Ayrshire)
بروان سویس (Brown Swiss)
گرنزی (Guernsey)
هلشتاین – فریژن (Holstein-Friesian)

جرزی (Jersey)
گاوهائى که به‌عنوان نژاد شیرى پرورش داده مى‌شوند در اثر انتخاب و اصلاح آنها به‌مدت زمانى طولانى در جهت تولید بیشتر شیر به‌وجود آمده‌اند. صفات دیگرى که در گاوهاى شیرى بیشترى در نظر گرفته مى‌شوند عبارتند از:
1. رنگ و تیپ شیروارى.
2. نژاد انتخاب شده در منطقه عمومیت داشته باشد.
3. تقاضا به تولیدات او در جامعه وجود داشته باشد.
4. مورد علاقه شخص دامپرور باشد.

عمومیت داشتن یک نژاد در یک منطقه سبب مى‌شود که اصلاح و بهبود آن بهتر صورت بگیرد، علاوه بر این گاودار مى‌تواند حیوانات اضافى در گله خود را بفروشد و برعکس در صورت نیاز به تلیسه جهت جایگزینى و یا گاو نر به‌عنوان پدر گله به‌راحتى از منطقه تأمین بکند. در موقع انتخاب باید بیشتر در انتخاب افرادى که تولید زیادى دارند تأکید بشود تا نژاد درصد چربى شیر در نژادهاى مختلف متفاوت است، در بعضى از جوامع تقاضا براى شیر با درصد چربى بالا بیشتر است ولى در بعضى دیگر جوامع برعکس است.

آیرشایر (Ayrshire)
خاستگاه آیرشایر اسکاتلند است، رنگ در این نژاد قرمز و سفید است و ممکن است قهوه‌اى و سفید باشد. از خصوصیات نژادى آیرشایر نحوه اتصال محکم پستان به بدن، فرم شاخ‌ها و تناسب اندام مى‌باشد. در مقایسه با سایر نژاد نسبتاً شرور ولى قابلیت چریدن (Grazing ability) خوبى دارد.

بروان سویس (Brown Swiss)
خاستگاه این نژاد از کشور سویس است. رنگ آن قهوه‌اى روشن یا تیره است. براون سویس بعد از هلشتاین بزرگترین نژاد از نژادهاى شیرى است. بسیار آرام است، به علت داشتن اندازه بدن نسبتاً بزرگ، سفید بودن چربى بدن براى تولید گوشت مناسب است.
نژادى است دیررس، قابلیت چریدن در این نژاد خوب است. مقاومت زیادى در مقابل تغییرات شدید آب و هوائى دارد بدون اینکه در مقدار تولید شیر آن تغییرى محسوسى روى دهد.

گرنزى (Guernsey)
خاستگاه گرنزى از جزیره‌اى به همین نام در فرانسه است، رنگ در این نژاد آهوئى روشن و یا تیره است که ممکن است لکه‌هاى سفیدى در نقاط مختلف بدن داشته باشد. نژادى است زودرس با جثه کوچک.
نژادى نسبتاً آرام و عادت‌پذیر است. استعداد چریدن آن ضعیف و رنگ شیر و چربى بدن او زرد رنگ است از نظر تولید گوشت اهمیت چندانى ندارد.

هلشتاین – فریژن (Holstein-Friesian)
بزرگترین و پراکنده‌ترین نژاد، در بین نژادهاى گاوهاى شیرى است. رنگ آن سیاه- سفید و یا قرمز-سفید است، خاستگاه آن هلند بوده ولى در اکثر نقاط پراکنده شده است، قابلیت سازگارى بیشترى دارد، مقاومت آن در برابر سرما بیشتر است، استعداد چریدن آن ضعیف است. به‌علت رشد سریع کیفیت بهتر گوشت، براى تولید گوشت نیز مناسب است.

جرزى (Jersey)
نژاد جرزى از نظر جثه کوچکترین نژاد در بین نژداهاى شیرى است. شیر نژاد جرزى بالاترین درصد چربى را دارد. گاو نژاد جرزى حساس و شرور است.
نژادى است زودرس، رنگ شیر این نژاد زرد رنگ است. رنگ حیوان آهوئى یکدست و ممکن است لکه‌هاى سفیدى هم داشته باشد.

احتیاجات غذائى گاوهاى شیرى
بیش از 50 درصد هزینه‌هاى تولید شیر را غذا تشکیل مى‌دهد؛ براى اینکه، بتوان از گاوهاى شیرى سود بیشترى به‌دست آورد، مى‌باید حیوان با استفاده از جیره غذائى بالانس شده‌اى تغذیه بشود. تولید شیر در گاو تحت تأثیر دو فاکتور محیطى و ژنتیکى است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky