توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله سیاحت در قیامت دارای 53 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سیاحت در قیامت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سیاحت در قیامت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سیاحت در قیامت :

برزخ
زنــده دلی از صــف افســردگـان رفت به همســــایگی مردگــــان
حــرف فنــا خواند زهـر لوح پـاك روح بقــا جست ز هــر روح پـــاك

كارشنــاسی پی تفتیــش حـــال كرد از او بر ســر راهـــی ســـؤال
كاین همه از زنده رمیدن چراست رخت سوی مرده كشیـدن چراست
گفت پلیــدان به مغاك انــدرند پاك نهـــادان ته خــاك انـــدرند

مـــرده دلاننــد به روی زمیــــن بهر چه با مــرده شوم همنشیــن
همـــدمی مــرده دهد مـــردگی صحــبت افســرده دل، افسردگی
زیر گـــل آنان كه پراكنــده اند گرچه به تن مرده، به دل زنده اند
زنده شــوم از نظـــر پاكشـــان آب حیـات است مرا خاكشـــان

سخن امام علی (ع):

خوشا به حال آنكه به یاد معاد و روز قیامت بود
و برای حساب و كتاب عمل كرد، به روزی اندك
قانع داشت و در راه خشنودی پروردگار، از هیچ گونه خدمتی
به بندگانش فرو نگذاشت.

مقدمه
عالم برزخ در چند قدمی
یكی از خصوصیات آدمی، میل به جاودانه ماندن و خلود است و از آن جا كه خداوند عزوجل حكیم و مهربان است به این نیاز انسان همانند سایر نیازهای وی پاسخ گفته و او را در سرای آخرت و بعد از مرگ جاودان كرده است.
بعضی می پندارند «روز قیامت»، خیلی دور است، زیرا مثلا حضرت آدم (ع)، نوح، ابراهیم، موسی (ع) و ; قوم خود را از حساب و كتاب روز قیامت می ترساندند، ولی از آن عصر تاكنون هزاران سال گذشته؛ ولی هنوز، قیامت برپا نشده و شاید میلیونها سال دیگر نیز، قیامت برپا نگردد. بنابراین آیا اكنون برای پاداش صدها هزار سال بعد، عمل نیك انجام دهیم؟ و یا اكنون خود را برای مجازات هزاران یا میلیونها سال بعد آماده سازیم؟ برای كسانی كه این گونه افكار سؤال انگیز دارند، پاسخهای گوناگون و متعدد وجود دارد، یكی از آن پاسخها این است كه

فرضا فرا رسیدن قیامت، هزاران سال بعد رخ دهد ولی «عالم برزخ» (كه همان عالم قبر است) در مقایسه با قیامت، «قیامت صغری» می باشد، در چند قدمی ماست. و گاهی بین ما و آن تنها یك دقیقه فاصله است. بنابراین همه ی ما باید توجه داشته باشیم كه شاید روز را به شب نرسانده، و یا شب را به صبح نرسانده از این عالم به عالم برزخ كوچ كنیم و در آن عالم، بلافاصله نخستین دادگاه ما توسط دو فرشته ی «نكیر و منكر» شروع می شود و به دنبال آن پاداش و كیفر برزخی محقق می یابد كه اما سجاد (ع) فرمود: «همانا، قبر باغی از باغهای بهشت، یا گودالی از گودالهای دوزخ است.» (از تفسیر برهان)

روایت دیگر آمده؛ امام صادق (ع) فرمود: «من در مورد با شما در رابطه با عالم برزخ
می ترسم.» شخصی پرسید: «عالم برزخ، چیست؟» امام صادق فرمود: «عالم برزخ، همان عالم قبر است، كه فاصله ی بین آغاز مرگ تا پدید آمدن روز قیامت، می باشد.»
پس قبل از دادگاه عظیم قیامت، كه یك دادگاه نهایی و همه جانبه است، دادگاه دیگری در چند قدمی ما، قرار دارد كه گاهی از آن به (قیامت صغری) یاد می شود، كه دادگاه بسیار سخت و زودرسی است؛ برای مجرمان، و دادگاه بسیار شیرین و زودرسی است برای مؤمنان راستین. آنانكه درست می اندیشند و اسیر هوسهای مادی دنیا نیستند خود را برای این سفر نزدیك آماده می نمایند ولی آنانكه غافل و مغرورند، بدانند كه عذاب سخت عالم برزخ در انتظار آنهاست.

 

برزخ چیست؟
كلمه ی برزخ به معنای فاصله ی میان دوچیز است. از این رو به عالمی كه میان زندگی دنیا و زندگی آخرت قرار گرفته است، برزخ گویند؛ دورانی كه برای نیكوكاران، رهایی از
سختی ها است و برای گناهكاران، بسیار وحشت زا و دردآور.

برزخ از دیدگاه قرآن
در قرآن مجید، در سه مورد واژه ی (برزخ) آمده است كه در دو مورد آن این واژه به معنی (مرز حاجب و حائلی) است كه در دریا، بین آب شیرین و شور قرار دارد و از مخلوط شدن آن دو نوع آب جلوگیری می شود . ولی در یك مورد منظور همان عالم برزخ است كه با كمال صراحت می فرماید: «پشت سر انسانها، برزخی است تا هنگامی كه (روز قیامت) برانگیخته می شوند .»
و عالم برزخ شبیه عالم خواب است و وجه اشتراك مرگ و خواب این است كه در هر دو حالت، نفس از تصرف در بدن باز می ماند، با این فرق كه در خواب، قطع تصرف نفس به طور موقت است، و در مرگ قطع تصرف طولانی از بدن است، نه ابدی، زیرا با
فرا رسیدن قیامت، بار دیگر، بین نفس و بدن رابطه برقرار می شود و نفس به تدبیر بدن
می پردازد.

در آستانه برزخ
با فرا رسیدن مرگ، پرده ی غیب كنار می رود و عالم برزخ در برابر مسافر جهان آخرت آشكار می گردد و او از آینده ی خوشایند یا ناخوشایند خویش آگاه می شود.

سكرات مرگ یا سختی های عالم برزخ
«مرگ حق است و همه ی موجودات سرانجام طعم مرگ را می چشند .»
مسلم است كه مرگ، كه انتقال از دنیا به جهان آخرت است (جهان برزخ) است، همراه شداید و سختی هاست كه از آن به سكرات مرگ یا (غمرات مرگ) تعبیر می شود. در قرآن می فرماید : «و سرانجام، سختی های مرگ به حق فرا رسد، (و به انسان گفته
می شود) این همان چیزی است كه از آن می گریختی.»

واژه ی «سكْرَه» از «سُكْر» به معنی مستی و گیجی و بی خبری گرفته شده است.
در تفسیر روح البیان، نیز آمده است؛ اِنَّ لِلْمَوتِ سَكَراتٌ: «مرگ، شداید و سختی هایی دارد.»
سكرات و سختی های مرگ، زمانی احساس می شود كه آدمی از مرز دنیا بگذرد،
فرشته ی مرگ را ببیند و در آستانه ی عالم غیب قرار گیرد. در چنین حالتی است كه رابطه ی او با اطرافیان و رابطه اطرافیان با وی بریده می شود.

غمرات مرگ برای ظالمان
در آیه 93 سوره سوره انعام می خوانیم: «; و اگر ببینی هنگامی كه (این) ظالمان در شداید مرگ فرورفته اند و فرشتگان دستها را گشوده، به آنان می گویند جان خود را خارج سازید، امروز مجازات خواركننده ای در برابر دروغهایی كه به خدا بستید و در برابر آیات او تكبر ورزیدید، خواهید داشت.»
به طور كلی از آیات و روایت های اسلامی، چنین برمی آید كه: مرگ برای مؤمنان انتقال از زندان به باغ و از زحمت و سختی به استراحت و آسایش است، و برای كافران و غیرمؤمنان، انتقال از باغ به زندان و از آسایش به سوی سختی ها و ناگواریها است.

در این مورد به روایت امام سجاد (ع) می پردازیم: شخصی از امام سجاد (ع) پرسید: «مرگ چیست؟» امام سجاد (ع) فرمود: «برای مؤمن، كندن لباس چركین و پرحشرات است، و گشودن بندها و زنجیرهای سنگین، و تبدیل آن به فاخرترین لباسها و خوشبوترین عطرها و راهوارترین مركبها و مناسبترین منزلها است.»

چهره ی عزرائیل برای مؤمن و غیرمؤمن، هنگام مرگ
حضرت ابراهیم (ع) روزی شخصی را دید از او پرسید تو كیستی؟ او گفت: عزرائیل هستم. ابراهیم گفت: از تو می خواهم خودت را به آن صورتی كه مؤمنین را قبض روح می كنی به من بنمایانی. ابراهیم به دستور او روی خود را برگردانید و سپس به او نگاه كرد جوانی بسیار زیبا و خوشرو شاد دید، گفت: «اگر مؤمنی پس از مرگ، چیزی (پاداشی) غیر از این چهره ی زیبا را نبیند، همین دیدار هم برای او كافی است و پاداش خوبی برای كارهای نیكش خواهد بود. سپس ابراهیم (ع) به عزرائیل گفت: «اگر
می توانی، خودت را در آن چهره ای كه گمراهان را با آن، قبض روح می كنی، به من بنمایان.» عزرائیل: ای ابراهیم! تو طاقت دیدن آن چهره را نداری. ابراهیم (ع) خواسته اش را تكرار كرد. عزرائیل گفت: روی خود را بگردان، ابراهیم (ع) روی خود را گردانید و سپس به او نگاه كرد، دید مردی سیاه كه موهای بدنش راست شده و بسیار بوی بدی دارد و از سوراخهای بینی او دود و آتش بیرون می آید. حضرت ابراهیم (ع) نتوانست آن چهره را مشاهده كند، بر اثر شدت ناراحتی بی هوش شد، وقتی كه به هوش آمد. عزرائیل را به صورت اول دید، به او فرمود: «لَوْلَمْ یَلقِ الفاجِر عِندَ مَوتِهِ الَّا صُورَهً وَجهكَ لَكانَ حَسبُهُ» «ای فرشته ی مرگ اگر انسان گنهكار جز دیدن همین چهره، كیفر دیگری نبیند، همین نگاه برای عذاب و كیفر او كفایت می كند .»

سخن امام علی (ع) در مورد ترس از مرگ و برزخ
امیرمؤمنان (ع) هر شب، هنگامی كه مردم به خوابگاه خویش می رفتند، با صدای بلند كه همه ی اهل مسجد و همسایگان مسجد می شنیدند، می فرمود: «خدا شما را بیامرزد، زودتر آماده ی سفر آخرت بشوید. چه دیربازی است كه بانگ «كوچ كردن» را برآورده اند و كاروان را برای حركت آماده كرده اند. كمتر به این دنیا و ماندن در آن مهر بورزید و با توشه ی خوب و شایسته ای كه در دسترستان است، به سوی پروردگار بخشنده و آمرزنده برگردید، زیرا راهی بس ناهموار و كاروانسراهایی هول انگیز و ترسناك در پیش دارید كه از فرود آمدن و درنگ نمودن در آن ها، چاره ای نیست .»

توشه برزخ
بهترین توشه ی برزخ و قیامت، پرهیزگاری است. در كنار تقوا، زاد و توشه هایی دیگر هم هست. اصولا هر كار شایسته ای كه به سود مردم باشد، به گونه ای توشه ی قبر و قیامت است، هر چند به نظر كوچك و ناچیز آید.

نقل است كه روزی رسول اكرم (ص) به مسلمانان فرمود: هر كس بگوید سبحان الله، خدا برایش درختی در بهشت می نشاند و هر كس بگوید الحمدله ، خدا برای او درختی در بهشت می نشاند و هر كس بگوید لا له الا الله، خدا برایش درختی در بهشت می نشاند و هر كس بگوید الله اكبر، خدا برایش درختی در بهشت می نشاند. مردی از قریش گفت: پس درختان ما در بهشت بسیار است! پیامبر (ص) فرمود: آری، اما آتشی نفرستید كه آنها را بسوزاند و این، به دلیل گفتار خدای برترین است كه فرموده است: «ای كسانی كه ایمان آورده اید، خدا و فرستاده اش را فرمان برید و عمل های خویش را باطل نكنید .»

در سخنی از پیامبر (ص) آمده است سه كس شدیدا قبض روح می شوند: (نَعم حَاكم حَائِر، و أَكَل مَال الیَتیِم ظلما وَ شَاهد زُور) 1ـ حاكم ستمگر 2ـ خورنده ی مال یتیم از روی ظلم 3ـ كسی كه گواهی دروغ بدهد .

قدرت عظیم عزرائیل و كمك او در تلفیق نمازگزار
پیامبر (ص) فرمود: «هنگام اوقات نماز، عزرائیل با مردم مصافحه می كند، و به آنها كه نماز را در اول وقت می خوانند، گواهی به «لا اله الا الله و محمد رسول الله» را هنگام مرگ تلقین می نماید، و شیطان را از آنها دور می سازد»، و نیز فرمود: «ای جبرئیل مرگ به عنوان یك فاجعه ی وحشتناك (برای موعظه ی انسان و مجازات او) كافی است.»
جبرئیل فرموده است: «حوادث بعد از مرگ، فاجعه آمیزتر از خود مرگ است .»

ملاقات صمیمانه مؤمن و عزرائیل
روایت شده: عزرائیل برای قبض روح بنده ای از بندگان مؤمن و صالح خدا با او ملاقات كرد پس از سلام گفت: من كاری با تو دارم كه می خواهم كنار گوشت بگویم، او سرش را نزدیك آورد، عزرائیل به او گفت: «آمده ام جانت را بگیرم.» مؤمن: خوش آمدی و مدتها مشتاق دیدارت بوده ام. عزرائیل: «اگر كار و حاجتی داری، انجام بده.» مؤمن: هیچ حاجتی جز ملاقات با پروردگارم ندارم. عزرائیل: «چگونه جانت را بگیرم.» مؤمن: آیا اجازه ی اختیار دادن به من را داری؟ عزرائیل: «آری، خداوند در مورد مؤمن، چنین اجازه ای به من داده است.» مؤمن: بگذار وضو بگیرم و سپس مشغول نماز شوم، در حال سجده جان مرا بگیر. مؤمن مشغول نماز شد و عزرائیل در حال سجده روح او را قبض كرد.

در حدیثی از رسول خدا (ص) می خوانیم؛ فرمود: «نخستین چیزی كه به مؤمن در هنگام وفات، بشارت داده می شود «روح و ریحان و بهشت پرنعمت» است .»
و امام صادق (ع) فرمود: منظور از «روح و ریحان» آرامش و شادابی در عالم برزخ (قبر) است و منظور از «بهشت پرنعمت» بهشت آخرت (قیامت) می باشد .

ویژگی های عالم برزخ
1- برزخ برای افراد مختلف از نظر ایمان و كفر متفاوت است.
2- سؤال دو فرشته نكیر و منكر در قبر.
3- فشار قبر
4- آرزوی نابجای برگشت و جبران.
5- ارواح برزخی با این جهان رابطه دارند.
در بحارالانوار به نقل از رسول خدا (ص) آمده است:
«قبر، نخستین منزل از منزلهای آخرت است، اگر انسان در این منزل نجات یافت، راه نجات در منزلهای بعدی آسانتر است، و اگر از این منزل نجات نیافت، راه نجات در منزلهای بعدی كمتر و سهل تر از آن نیست .»

نكته
مستحب مؤكد است كه دو چوب تر و تازه (به اندازه ی یك ذراع یعنی از آرنج تا سر انگشتان و اگر كوتاهتر باشد، مانعی ندارد.) را همراه میت در قبر بگذارند و مستحب است نام میت، اینكه او به یكتایی خدا و رسالت محمد (ص) و امامت امامان (ع) گواهی می دهد، در آن دو چوب، نوشته شود .
زراره می گوید: به امام باقر (ع) عرض كردم: «چرا چوب تازه همراه میت قرار داده
می شود؟» فرمود: «زیرا همین دو چوب تازه، عذاب و حساب قبر را تا مدتی كه خشك نشده اند، دور می كند، سپس در پایان فرمود: فَلا یَصیبه عَذاب وَلا حِساب بَعد جفو فَهُما
ان شَاءَ الله، «به خواست خدا، پس از آنكه آن دو چوب، خشك شدند، عذاب و حساب قبر به سراغ میت نمی رود .»
در سخنی از امام كاظم (ع) در پاسخ به سؤال اسحاق بن عمار كه پرسید: «میت به چه شكلی به دیدار افراد خانواده ی خود می آید؟» فرمود: «به شكل پرنده ی لطیفی كه خود را به دیوارها می زند، و بر آنها اشراف پیدا می كند، پس اگر آنها را در خیر و نیكی و خوبی بنگرد، خوشحال می شود، و اگر آنها را در بدی و نیاز و اندوه ببیند، غمگین
می گردد .»

بهره گیری اموات، از اعمال نیك خود
ابونصیر از امام باقر یا امام صادق (ع) نقل می كند كه فرمود: هنگامی كه جنازه ی مؤمن را در میان قبر می گذارند، شش صورت زیبا با او وارد قبر می گردند، یكی از آنها در جانب راست او می ایستد، و دیگری جانب چپ او می ایستد، و سومی روبروی صورت او، و چهارمی در پشت سر او و پنجمی در كنار پای او می ایستد و یكی از آنها (ششمی) كه از همه زیباتر است، در بالای سرش می ایستد ; (و به این ترتیب از صاحبشان پاسداری
می كنند.)
آنكه از همه زیباتر است از پنج صورت دیگر می پرسد: شما كیستید،خدا به شما جزای خیر دهد؟
آنكه در جانب راست میت قرار دارد، می گوید: من نماز هستم.
آنكه در جانب چپ اوست، می گوید: من زكات هستم. آنكه در روبروی اوست، می گوید: من روزه هستم. آنكه در پشت اوست، می گوید: من حج و عمره هستم. آنكه در كنار پایش ایستاده، می گوید: من نیكیهای او هستم كه به برادران دینی خود نمود. سپس آن پنج صورت، از آن صورت نورانی تر از همه، می پرسند: «تو كیستی كه از همه ی ما زیباتر و خوشبوتر هستی؟» او در پاسخ می گوید: «من ولایت آل محمد (ص) هستم .»

نمونه ای از عذاب قبر
امام صادق (ع) فرمود: شخصی از احبار (علمای خوب یهود) از دنیا رفت، در عالم قبر (فرشتگان) او را نشاندند، چند فرشته به او گفتند: می خواهیم «صد تازیانه به تو بزنیم.» او جواب داد: طاقت ندارم. گفتند: 99 تازیانه به تو می زنیم، او باز جواب داد طاقت ندارم. به همین ترتیب (چون آدم خوبی بود) یك یك كم كردند، تا اینكه گفتند: «یك تازیانه را حتما باید بخوری.» او گفت: چرا، مگر چه كرده ام؟ به او گفتند: «زیرا تو یك روز بدون وضو نماز خواندی، و بر یك شخص مظلومی گذشتی، ولی او را یاری نكردی، به خاطر این دو خصلت، باید تازیانه بخوری». به او یك تازیانه زدند، بر اثر آن قبرش پر از آتش گردید .

آسودگان در برزخ
1- ولایت اهل بیت (ع)
2- شاد كردن مؤمن
3- هدیه بازماندگان
4- نماز و زكات
5- ذكر توحید
6- زیارت اهل قبور
7- رضایت والدین
8- عمل صالح
9- آسان گیری بر مردم
10- خوشرفتاری با همسایه

گرفتاران در برزخ
1- انكار ولایت اهل بیت (ع)
2- كفران نعمت
3- حقوق مالی مردم
4- برنیاوردن حاجت مؤمن
5- بداخلاقی
6- رباخواری
7- دروغگویی
8- غیبت

نظام هستی نظم خود را از دست می دهد
آسمان شكافته شده و مثل طوماری جمع و پیچیده می شود ـ خورشید و ماه و ستارگان همگی خاموش شده و از مدار خود خارج می شوند. كوهها متلاشی شده و زمین هر چه در درون خود دارد، بیرون می ریزد ـ دریاها پر از آتش می شوند ـ مبعوث شدن مردگان از قبور و تشبیه آنها به توده ی ملخ ـ بی كسی و تنهایی ـ صحرای محشر و خیره ماندن و خاشع شدن چشم ها ـ عرق كردن مردم در صحرای محشر از شدت گرما ـ همه ی مردم در آن صحرا لخت و عریانند ـ همه در آن روز گمان می كنند جز یك ساعت در دنیا یا برزخ درنگ و توقف نكرده اند ـ زنان شیرده، شیرخوار خود را در روز قیامت از یاد می برند و مردم مست به نظر می آیند. در آن روز دودی دردناك چشم مردم را می گیرد ـ عدم توانایی كفار برای سجده ی خدا به علت نخوت و كبر .

توضیح:
حضرت علی (ع) حضور در محشر را چنین توصیف می كند: «در روز قیامت، خداوند مردم را از گورهایشان برمی انگیزد و در بیابانی هموار جمع می كند. از شدت شلوغی و به علت ازدحام از راه یافتن باز می مانند و به سختی تنفس می كنند. عرق سراپای آنان را فرا
می گیرد و از شدت ناراحتی فریاد می زنند و ناله می كنند و این اولین مرحله از سختیهای روز قیامت است .

خدیجه از برهنگی می ترسد
چند نفر از زنها را رسول خدا (ص) ضمانت كرد كه برهنه وارد محشر نشوند یكی فاطمه ی زهرا (س)، دیگری خدیجه كبری (ع) ام المؤمنین (آن خدیجه ایكه خدا به وسیله جبرئیل به او سلام می رساند.) آنقدر از قیامت می ترسد كه از حضرت فاطمه زهرا (س) خواهش كرد كه از رسول خدا (ص) خواهش كند كه موقع مرگ حضرت خدیجه را در پیراهن خود كفن كند تا در قیامت عریان وارد نشود و دیگری فاطمه بنت اسد مادر امیرالمؤمنین (ع) است.
بیت المعمور مسجد فرشتگان است.
از مصادیق بیت المعمور (خانه آباد) مسجدی است در آسمان هفتم یكپارچه از زبرجد سبز و سقفش از یاقوت است. از حضرت سجاد (ع) منقولست كه پس از آنكه خدای تعالی خواست آدم ابوالبشر را خلق كند، ملائكه اعتراض كردند و گفتند این ها ماده فساد
می شوند، خداوند آنها را نهی فرمود كه من می دانم آنچه را كه شما نمی دانید. یعنی شما خار را می بینید، گل را هم ملاحظه می كنید. جوانهایی را كه متوجه به خدای عالمند
نمی بینید همه اش متوجه فساد هستید مسلم است كه چیز خوب و گران بها، كم است.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky