توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد بازاریابی بین المللی و راهكارهای ورود به بازار بین المللی دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد بازاریابی بین المللی و راهكارهای ورود به بازار بین المللی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد بازاریابی بین المللی و راهكارهای ورود به بازار بین المللی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد بازاریابی بین المللی و راهكارهای ورود به بازار بین المللی :

چكیده

امروزه شركتها صرف نظر از زمینه فعالیت خود (اعم از تولیدی و خدماتی)، برای موفقیت و بقای خود در بازارهای رقابتی و به شدت درحال تغییر جهانی ، نیازمند ارائه ارزش بیشتر به مشتریان خود میباشند؛ ارائه ارزش بیشتر از طریق خلق و كسب مزیت رقابتی پایدار امكان پذیر می باشد؛ خلق و كسب مزیت رقابتی پایدار در بازارهای بین المللی مستلزم طراحی و تدوین اثربخش استراتژی بازا ریابی بین الملل می باشد.اما قبل از هر كاری باید اهمیت بازارهای بین المللی،وراهكارهای ورود به این بازارها را بررسی كنیم.زیرا امروزه شركتها مرزها را زیرپاگذاشته وجهانی شده اند.

مقدمه

بازاریابی خارجی )بین اللمل(، عبارت است از: بازاریابی كالا و خدمات از یك كشور به كشوری دیگر. بازاریابی داخلی و خارجی، دارای تفاوت هایی هستند كه از جمله آنها م یتوان تفاو تهای محیطی در زمین ههای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را نام برد. تفاوت های موجود در آب و هوا، محیط طبیعی، فرهنگ، منابع و تكنولوژی، نیازهای تولیدی و خدماتی متفاوتی را ایجاد می كند. از آنجا كه برای یك بنگاه اقتصادی رفع تمام نیازهای مصر فكنندگان امكان پذیر نیست، لذا مدیریت بازاریابی می بایستی فرصت های موجود را از طریق تقسیم بازار تجزیه و تحلیل كند تا بتواند كالا و خدمات مورد نیاز مصرف كنندگان مورد نظر را با توجه

به منابع خود تأمین كند. منظور از تقسیم بازار این است كه بازاری وسیع را با روشی به بخ شهای كوچكتر تقسیم كنیم كه در هر كدام از آنها یكنواختی بیشتری از نظر عرضه و تقاضا وجود داشته باشد.

مصرف كنندگان، خصوصیاتی مشترك و مشابه دارند. معیارهایی كه تقسیم بازار براساس آنها انجام م یگیرد، شامل عوامل جغرافیایی، جمعیتی یا دموگرافیك، روانی، رفتاری، بازاریابی و اقتصادی است. پس از بررسی بازار و تقسیم آن به بخش های مشابه، مدیریت بازاریابی باید تصمیم بگیرد كدام یك از این بخش ها را به عنوان بازار هدف، انتخاب كند. البته او م یتواند بیش از یك بخش را براساس تركیب و توانایی كاركنان بازاریابی، توان رقابتی و خط مشی بازرگانان سازمان خود، انتخاب كند.

تعریف بازاریابی بین اللملل:

عبارت است از فعالیت های تجاری برای رساندن كالا و خدمات یك كشور به مشتریان در سایر كشورها به منظور كسب سود.بازاریا بی بین المللی همچنین شامل عملیات تولید و فروش كالا و خدمات در بیش از یك كشور است، بی آنكه كالایی از مرزهای اصلی یك كشور عبور كند.مثلا شركت فورد كه محل اصلی آن در امریكاست ، خودروی تولید شده در آلمان را به سایر كشورها صادر می كند.به همین دلیل گاهی به بازاریابی بین المللی ، بازاریابی چند ملیتی نیز اطلاق می شود.لازم به توضیح است كه مفهوم، مراحل و اصول بازاریابی جنبه استاندارد دارد و در تمام بازارها و كشور ها قابل اجراست .بنابر این وجه تمایز بازاریابی بین المللی و بازاریابی داخلی مربوط به حوزه فعالیت آنهاست.

در بازاریابی بین المللی هدف این نیست كه خود را محدود به هزینه های آوردن كالاهابه بازارها و سرعت مورد نیاز جهت انجام كنیم بلكه نیازداریم به رقبایی موثر تبدیل شویم .زمانی كه رقابت یه طور فزاینده ای پویا،متمركز و حرفه ای شده است به نظر می رسد كه عملیات بازاریابی همچنان رویكردهای تمركز بر بازار،تمركز بر رقبا ، تمركز بر محصولات و تمركز بر مشتری را تعقیب می كند اما باید متوجه باشیم كه امروزه می خواهیم در بازارهایی فعالیت كنیم كه كیفیت را در راستای هزینه های پایین پذیرفته است.

آمیزه بازاریابی :

منظور از آمیزه بازاریابی یا تركیب بازار، این است كه باید مشخص گرددكه چگونه باید این عوامل را در هم آمیخت معمولاً این عوامل را به چهار گونه اصلی طبقه بندی میكنند كه عبارتند از محصول ، توزیع ، قیمت و ترویج. استراتژی بازاریابی یعنی تنظیم و اجرای آمیزه بازاریابی. ابزار كار و تاكتیك در بازاریابی ، آمیزه بازاریابی است. آمیزه بازاریابی ، آمیخته بازاریابی ، تركیب بازاریابی ، ابزارهای به كار رفته اند . MARKETING MIX بازاریابی و تاكتیك های بازاریابی، همگی واژه هایی هستند كه برای ترجمه منظور از آمیزه، آمیخته یا تركیب این است كه بین این اجزاء می بایست یك نگرش سیستمی و هماهنگ برقرار باشد تا بتوانند در

تاثیر گذاری و متقاعدسازی مشتریان مؤثر باشند .به عبارتی، محصول مناسب با قیمت مناسب از نظر مشتریان با توزیع مناسب و به كارگیری شیوه های ارتباطی مناسب همگی با هم عمل می آنند و اگر هر یك از این اجزا ناهماهنگ با سایرین باشد نتیجه آن كاهش اثر بخشی وكارایی مجموعه بوده وشركت را از دستیابی به اهداف باز میدارد.اما منظور از تاكتیك یا ابزار آن است كه وسیله و ابزار شركتها برای جنگیدن در بازار و توفیق بیشتر نسبت به رقبا همین عوامل هستند.

بین المللی سازی

بین المللی سازی یا به عبارتی بین المللی كردن فعالیت ها از جنبه های مختلفی مطالعه می شود و در واقع مفهوم آن مبهم است و در رابطه با هرزمینه مطالعاتی معنای متفاوتی دارد. این لغت به عناصر گوناگونی در سازمان همانند استراتژی، ساختار سازمانی، محصولات و همانند آن برمی گردد. همچنین بین المللی كردن به عنوان فرایند درگیر شدن در عملیات بین المللی می باشد.

یك دیدگاه متفاوت دیگر از كالوف بیان می كند كه بین المللی سازی به معنای فرایند منطبق كردن عملیات شركت ها ) همانند استراتژی، ساختار، منابع و (; با محیط های بین المللی می باشد یعنی در واقع بین المللی كردن فعالیت ها به عنوان یك فرایند پویا محسوب می شود.

اهمیت بازاریابی المللی

امروزه هیچ كشوری در جدایی كامل از كشورهای دیگر زندگی نم یكند. منابع اقتصادی، تكنولوژی و سطح زندگی افراد یك كشور، بستگی نسبی به اقتصاد كشورهای دیگر دارد كه به وسیله جریان پیچید های از كالاها، خدمات، سرمایه و تكنولوژی، به هم مربوط م یشوند. كشورها از طریق مبادلات بی نالمللی، سطح تولید خود را بالا برده و سود بیشتری كسب م یكنند. آنها از طریق واردات، كالاهایی را كه قادر به تولید آنها نیستند، به دست آورده و از طریق صادرات،

كالاهای تولیدی مازاد برمصرف خود را به كشورهای دیگر م یفرستند. گرچه یك كشور ممكن است از عوامل تولید مختلفی برخوردار باشد و بتواند انواع كالا را تولید كند، اما قادر به تولید آنها با قیمت مساوی نخواهد بود. علت اولیه مبادلات بین المللی، در ظاهر اختلاف قیمت كالا و خدمات كشورهاست. تفاوت قیمت ها یا به دلیل تفاوت در شرایط عرضه یا امكانات تولید و یا تفاوت در شرایط تقاضا یا الگوی مصرف و یا تركیبی از آنهاست. تفاوت در شرایط عرضه، ممكن است

ناشی از تفاوت در منابع طبیعی، كارایی، مهارت كار، سطوح تكنولوژی تولید، فراوانی عوامل تولید و غیره باشد. با این حال، تفاوت در هزینه یا شرایط عرضه، به تنهایی عامل اختلاف قیمت نیست بلكه تفاوت در شرایط تقاضا كه عمدتاً توسط سطح درامدها و الگوی مصرف متفاوت كشورها شكل م یگیرد، در ایجاد اختلاف قیمت ها به اندازه تفاوت عرضه تأثیر دارد.

هر كشوری با شروع مبادله المللی می تواند عوامل تولید خود را در تولید محصولاتی به كار برد كه بازده بیشتری دارند و آنها را با محصولات دیگر كشورها مبادله كند. مبادلات بین الملل، زمینه ساز ایجاد تخصص بین الملل میشود.
مؤسسات اقتصادی با دسترسی به بازارهای خارجی از طریق صادرات، رشد بیشتری پیدا كرده و به این وسیله محصولات خود را با كیفیت بهتری به بازار داخلی و خارجی عرضه می كنند و سود بیشتری به دست م یآورند.

تمایل به ادامه سرمای هگذاری های صنعتی، ضرورت رشد اقتصادی، انگیزه كسب برتری و شهرت در صحنه بازرگانی، تأكید بر ارتقای كارایی و سودآوری، اشباع بازارهای داخلی، سیاست تولید انبوه و نیاز به درامدهای ارزی، از جمله عواملی هستند كه ضرورت و اهمیت بازاریابی بین المللی را بیشتر آشكار می سازند.
با توجه به تغییرات سریعی كه در اقتصاد الملل رخ داده است، برنام هریزی برای فعالیت در بازارهای خارج نیز به مراتب مشك لتر و پیچیده تر از گذشته است. عوامل متعددی در این زمینه دخالت دارند كه از میان آنها می توان به موارد زیر اشاره كرد: شدت رقابت، تحولات سریع سیاسی و اقتصادی، افزایش موانع و محدودی تهای تجاری در كشورهای مختلف، گرایش بیشتر به سیاس تهای حمایتی، پیشرفت ها و نوآوری های سریع در تكنولوژی و گستردگی تبلیغات بازرگانی. به طور كلی، در سا لهای اخیر رقابت در محیط بازرگانی بین المللی، بویژه در بازار.

اهمیت تحقیقات بازاریابی بین الملل

بازاریابی یك ارتباط حیاتی بین سازمان ومشتریانش ایجاد میكند . هدف تحقیقات بازار بیان كردن رفتار مصرف كننده وترجمه كردن دیدگاههای كلیدی مشتریان به استراتژ یهای بازاریابی كاركردی وانجام پذیر می باشد. بدون درنظرگرفتن دیدگاههای مشتریان ، شركت ها قادر به ارتباط نزدیك با رفتار مشتریان حیاتی خود نیستند و همچنین از اثرات زیادی كه بر روی مشتریان سازمان ایجاد می شود غافل می مانند. امروزه به دلیل انتخاب ی زیاد و همچنین ارتباط های بالا رشد فقط بوسیله سازمان هایی صورت می گیرد كه استراتژی بازار هدفشان به خوبی به سمت بازارهای كوچك مخصوص برگرفته شده از بازارهای بزرگتر جهت یابی شده است . شركت هایی كه در ابتدا بدون پوشش دادن نیازهای بخش مشخص و بدون در نظر گرفتن ریسك حاصل از دیدگاه های مختلف وارد بازار می شوند با هزینه شكست بازاریابی روبرو می شوند.

فاكتورهایی كه به استراتژی بازاریابی بین الملل مربوط می شوند عبارتند از:
*سرعت فرایند بین المللی كردن فعالیت ها
*تمركز بر روی بازارها در مقابل كالاها
*تمایل بین المللی در مقابل تنوع جهانی
*انتخاب بازارها با در نظر گرفتن عوامل روحی روانی
* تصمیم گیری بهینه با در نظر گرفتن مشتریان
البته این نكته باید مورد توجه قرار گیرد كه سرعت فرایند بین المللی كردن فعالیت ها، یك ی از مهمترین فاكتورهای ی است كه بر رو ی دیگر تصمیم های استراتژی بازاریابی بین الملل اثر می گذارد.

استراتژی های ورود به بازار بین المللی

عمده ترین هدف شركت ها از ورود به بازارهای بین المللی، ایجاد فرص تهای مناسب برای كسب سود است. همین دلیل، باعث می شود تا تعدادی از شركت ها پس از دریافت سفارشی غیرقطعی از خارج، به تحقیق در فرص تهای موجود در آن بازار خارجی، برانگیخته شوند. وقتی شركتی به طور قطع تصمیم می گیرد وارد بازار خارجی شود، مجبور است به طور جدی و مؤثر خود را متعهد به ارائه پیوسته كالا و خدمات بداند. در غیر این صورت، مشتریان وی منابع دیگری را جس توجو خواهند كرد. در بازارهای متعدد جهان، شرایط به حدی متفاوت است كه نمیتوان یك روش ورود به بازار را توجیه كرد. استراتژی ورود را باید با محیط خاص هر بازار تطبیق داد. این استراتژی ها باید بهترین خدمات را ارائه دهد و هدف های شركت را تأمین كنند. مهمترین سؤال هایی كه برای راهیابی به بازارهای بی نالمللی مطرح م یشوند، عبارتند از:

باید وارد كدام بازار شد؟
چگونه باید وارد بازار شد؟ چگونه باید در آنجا عمل كرد و رشد یافت؟

سنتی ترین راه ورود به بازارهای خارجی، صدور کالا است . شركت های خصوصی، صادرات را یا به عنوان استراتژی اولین ورود و یا به عنوان مؤثرترین وسیله حضور مداوم در بازار خارجی انتخاب می كنند و در صورت موفقیت، اقدام به ایجاد واحدهای تولیدی می كنند.
صادرات می تواند یك بار یا مستمر باشد، اما در هر صورت مشكلاتی وجود دارد. مثلاً، هزینه بالا، امكان رقابت را از بین می برد. افزایش هزینه، ناشی از عوامل متعددی است كه عبارتند از: دسترسی رقبا به مواد اولیه، نیروی كار، حمل و نقل ارزان، موانع مصنوعی و غیره. غیر از صادرات، راهبردهای دیگری وجود دارند كه فروش و سود بیشتری را عاید شركت می كنند. نمونه آنها عبارتند از:

1عملیات خارجی كه با پیشرفت تكنولوژی وتنگ تر شدن رقابت، لزوم آن بیشتر احساس می شود.
2 اعطای پروانه ساخت كه طی آن یك شركت به شركتی دیگر اجازه می دهد تا از روش ساخت، نام تجاری، تكنولوژی، تجارب كتبی و دیگر مهارت های متعلق به امتیاز دهنده استفاده كند.

روش های دیگر نظیر سرمایه گذاری مشترك و مستقیم، اجاره، قرارداد تولید و مدیریت نیز می توانند مورد توجه مدیران بازاریابی قرار گیرند.
1 صادرات
صادرات، آسانترین و كم هزینه ترین راه ورود به بازارهای خارجی است. فروش محصولات ساخته شده به بازارهای خارجی، تغییرات زیادی را در خط تولید و دیگر منابع ایجاد نمی كند. صادرات می تواند به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم باشد.

*صادرات مستقیم
فروشندگانی كه دسترسی به خریداران بازارهای خارجی دارند، با فعالیتی بیشتر، اقدام به صدور كالا كرده و بدون اینكه از طریقه واسطه ها عمل كرده و هزینه های خود را در این مورد افزایش دهند، كالا را مستقیماً به بازارهای خارجی میرسانند. این گونه عملیات گرچه مستلزم سرمایه گذاری و ریسك بیشتر است، اما بازگشت سرمایه و سود افزون تری را در پی دارد.

*صادرات غیرمستقیم
مؤسساتی كه در آغاز راه هستند و های خود را بتازگی شروع كرد ه اند، غالباً از این طریق وارد عمل می شوند، زیرا اولاً نیازمندسرمایه گذاری كمتر بوده و ثانیاً مجبور نیستند فعالیتها و خدمات فروش خود را افزایش داده و ریسك بیشتری را بپذیرند. این گونه شركت ها؛ كالای خود را از طریق واسطه های داخلی و خارجی در بازارهای بین المللی به فروش می رسانند.

2 مشاركت
بسیاری از شرکت های بزرگ، از این طریق وارد بازارهای بی نالمللی می شوند. مشاركت با شرك تهای خارجی به صور تهای مختلف صورت می پذیرد :

*اعطای امتیاز
روش اعطای امتیاز تولید محصول به شرکت های دیگر، نوعی مشاركت در بازار بین المللی تلقی یشود،(اغلب شركت های چندملیتی). در این حالت، مؤسسه ریسك كمتری را پذیرفته و با توجه به نوع قرارداد، اجازه می دهد شركت خارجی از مارك تجارتی و اسرار تولیدش بهره گرفته و علاوه بر آن، خدمات تخصصی خود را نیز در اختیار او قرار می دهد.

*روش قرارداد تولید
در این گونه عملیات، مؤسسه به جای دادن امتیاز تولید به شركت خارجی، تصمیم می گیرد با حفظ مسئولیت، قراردادی مبنی بر تولید كالا با تولیدكننده محلی منعقد سازد.

* قرارداد مدیریت
بنگاه اقتصادی ممكن است تصمیم بگیرد مدیریت شركتی مستقر در بازار خارجی را برعهده بگیرد. در این حالت، مؤسسه اقدام به صدور مدیریت، كارشناس و خدمات مدیریت می كند. در این شیوه، معمولاً سرمایه لازم توسط شركت محلی فراهم می شود و مدیریت و خدمات فنی و كارشناسی بر عهده سازمان بازرگانی خارجی است و در مقابل ارائه این خدمات، سهمی از درامد شركت محلی را دریافت می دارد.

3 سرمایه گذاری مستقیم
شكل دیگری از ورود به بازار خارجی، روش گذاری سرمایه گذاری مستقیم است كه باید با دقت و ظرافت خاصی انجام شود. این كار مستلزم كنترل وسازماندهی بسیار صحیح عملیاتی است. این نوع سرمایه گذاری و فعالیت تولیدی در خارج، نیاز به منابع مالی و فنی بیشتری دارد و به همین علت، معمولاً شركت های بازرگانی و صنعتی بزرگ از آن استفاده می كنند. مزایای این روش برای شركت های سرمایه گذاری عبارتند از:
1 نیروی كار و مواد خام ارزانتری رامی توان در بازارهای خارجی تهیه كرد .
2 اطلاعات وسیعتر و كاملتری را می توان به دست آورد.
3 افزایش ارتباطات بین مؤسسه از یك سو و مشتری ها و تهیه كنندگان محلی و توزیع كنندگان از سوی دیگر، موجب شناخت محیط و تطابق كالا با خواست ههای مشتریان خواهد شد.

4 كنترل موسسه بر سرمایه گذاری انجام شده بیشتر بوده و امكان توسعه خطوط تولید و روش های بازاریابی به نحوی كه اهداف بلندمدت را دنبال كنند، فراهم می سازد. بدیهی است كه در این روش سرمای هگذاری، پذیرش ریسك زیاد به دلیل رویدادهای پی شبینی نشده و مسائل اقتصادی سیاسی كشور میزبان، غیرقابل اجتناب است.

5محصولات تولید شده در كشور خارجی، میتواند به دیگر بازارهای مجاور صادر شود. به این ترتیب، هزینه های حمل و نقل در مسافت های زیاد كاهش مییابد.
6 در صورتی سرمایه گذاری صنعتی براساس بررس یهای اقتصادی دقیق صورت گیرد، سودآوری آن از دیگر روش ها بیشتر است.

تجزیه و تحلیل بازارهای خارجی
مسلماً ای شروع بازاریابی و انجام عملیات بازرگانی در بازارهای خارجی، ابتدا تجزیه و تحلیل دقیقی در زمینه تمامی موارد و ابعاد انجام شود.
برای انجام مطالعه، داده های اطلاعاتی ویژه ای باید مورد استفاده قرار گیرند. به كمك این داده ها، می توان مدل های خاص پاره ای محصولات برنامه ریزی موفق استراتژی بازاریابی، بر اطلاعات صحیح است. درابتدای كار، جمع آوری اطلاعات صحیح كاری بسیار مشكل به نظر می رسد، اما با مراجعه به مراكز نگهداری

اطلاعات كه امروزه به فراوانی وجود دارند، دسترسی به اطلاعات ممكن میشود. جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در زمینه های فرهنگی، سیاسی، حقوقی و اقتصادی، به مدیریت بازاریابی بین الملل كمك می كند تا از بازار مورد نظر، شناخت بهتری پیدا كرده و تصمیمات، برنامه ریزی ها و كنترل های مدیریت، نزدیكی بیشتری با واقعیت داشته باشند.

فرهنگ
از میان عوامل موجود، عامل فرهنگی تأثیر عمیقی بر رفتار مصرف كننده دارد. در اینجا، فرهنگ مجموع صفات رفتاری اكتسابی است كه اعضای جامعه از خود نشان می دهند و در آن سهیمند. خصوصیات فرهنگی جامعه و رفتار مصرف كنندگان، عبارتند از سطح زندگی و الگوهای مصرفی جامعه، نیازها، آداب و رسوم، اعتقادات، ارزش های اجتماعی و فرهنگی برنامه های تبلیغات بازرگانی و نظر مصرف كنندگان در مورد آنها، رفتار گروه های مختلف جامعه و رفتار مصر فكنندگان در مورد كالاهای خارجی. فرهنگ از دو بعد تشكیل شده است:

1بعد مادی كه به صورت عوامل تكنیكی و اقتصادی نظیر مسكن نشان داده می شوند.
2بعد تجریدی كه به صورت نمادهای اجتماع، عقاید، زیباشناسی و زبان نشان داده می شوند.

در این زمینه، بازاریابان نیازمند آنند که محدودیت هایی تحلیلی از سوی فرهنگ بر روند بازاریابی را بشناسند. از آنجا كه بازاریابی در تغییرالگوهای موجود فرهنگی نقش مهمی ایفا می كند، می توان گفت بازاریابی بین المللی، وسیله ای مهم برای تأثیرگذاری متقابل فرهن گها بر یكدیگر است. بازاریابی، تكنولوژی و شیوه زندگی را از نواحی و فرهنگ های دیگر وارد كشور می كند. در نتیجه بازاریاب باید برای تطبیق اثرات برنامه ریزی بر دیگر عناصر فرهنگی، كوشا باشد و از اقداماتی كه در بازار، منجر به ایجاد مقاومت و ضدیت با برنامه می شود، اجتناب ورزد. از سوی دیگر، هیچ فرهنگی یكپارچه نیست و به خرده فرهنگ هایی مانند نوجوانان، گرو ههای قومی درون جامعه، جوامع شهری وروستایی، گروه های علمی و مذهبی تقسیم م یشود كه در بعضی نكات، با فرهنگ اصلی همخوانی و در بعضی موارد تضاد دارند.

هنگامی كه فعالی تهای بازاریابی توسعه می یابند و به بیرون از مرزها كشیده می شوند، با مشكلات زیادی مواجه می شوند كه بیشتر با فرهنگ مردم كشور خارجی ارتباط دارند. امتیاز بازاریابی داخلی این است كه مدیریت بازاریابی، خود در بطن فرهنگ و بازار است و با آن كاملاً آشنایی دارد، اما در بازاریابی بین المللی، این امتیاز وجود ندارد و ممكن است تفاوت های فرهنگی، مدیریت بازار را دچار اشتباهات فاحشی كند.

محیط سیاسی و حقوقی
در عصر حاضر، با توجه به دخالت های دولت ها و وضع محدودیت ها و ممنوعیت ها، قوانین و مقررات در امور بازاریابی صادرات و واردات تأثیربسزایی دارند، لذا بررسی محیط سیاسی و حقوقی، از اهمیت خاصی برخوردار است. دولت ها نه تنها فعالی تهای بازرگانی را تنظیم م یكنند بلكه انگیزه لازم را برای بازرگانی به وجود می آورند. آنها گاهی در یك فعالیت اقتصادی مشاركت می كنند، اما معمولاً در خط مشی اقتصادی دولت، تصمیم گیری های تجاری با محدودیت هایی روبه رو می شود. در زمینه ریسك باید گفت كه بسیاری از رویدادهای سیاسی، محیط بازرگانی را دستخوش تغییرات جدی می كند. به طور كلی، تعریفی كه از ریسک میتوان ارائه داد : ” احتمال تأثیر سوء رویدادی سیاسی بر سود شركت است”. مسائل مدیریت سیاسی دو وجه دارد :
1ارزیابی شرایط گذشته، حال و آینده یك كشور به منظور پیش بینی تغییرات احتمالی

2 ایجاد استراتژی به منظور تطبیق با تغییرات كشورهای دنیا رامی توان براساس نظام های حقوقی آنها گروه بندی كرد. می توان كشورها را به كشورهای دارای حقوق عرفی، وضعی، مذهبی، قبیله ای و كمونیستی تقسیم بندی كرد. تشخیص این گروه ها برای مدیران بازاریابی، امری حیاتی و مهم است.

شرایط اقتصادی
بررسی سیستم ها و سیاستهای پولی، مالی و بازرگانی بازارهای خارجی هدف، باید مورد توجه مدیران بازاریابی قرار گیرد. به طور كلی، مدیریت بازاریابی می بایستی اطلاعات لازم در مورد وضعیت اقتصادی بازار خارجی مورد نظر را جم عآوری كرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. اطلاعات یاد شده، شامل موضوعات زیر می شوند:

سیستم اقتصادی،سیاست های دولت در امور بازرگانی، مقررات صادرات و واردات، تعرفه ها، برنامه های اقتصاد ملی در زمینه رشد و توسعه، سیستم پولی و بانكی، نرخ تورم، مالیات ها، فلسفه های اقتصادی و اجتماعی دولت، روش های توزیع كالا و سیستم حمل و نقل، میزان فعالیت دیگر شركت های خارجی، استراتژی بازرگانی شركت و مؤسسات رقیب، تنوع و كیفیت تولیدات داخلی در بازار، سطح درامد كشور و توزیع آن، كالاها و خدماتی كه توسط مردم آن كشور مورد استفاده قرار م یگیرند.

دانستن اینكه بازار خارجی مورد نظر در كدام مرحله از توسعه اقتصادی است، به مدیریت بازار كمك م یكند تا در مورد نوع و میزان تقاضا و وقتی شرکت به طور قطع تصمیم می گیرد وارد بازار خارجی شود، مجبور است به طور جدی و مؤثر خود را متعهد به ارائه پیوسته كالا و خدمات بداند. در غیر این صورت، مشتریان منابع دیگر را جس توجو خواهند كرد.

استراتژی تبلیغات، شامل آگهی، روش های مختلف ارتقای سطح فروش، فروش شخصی، تبلیغات تجاری و تماس با شركت ها و مشتریان هدف است.

مهمترین عوامل كه جهت حضور در بازارهای بین المللی باید مورد توجه قرار گیرند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1 حضور پررنگ شركت های بومی بویژه در كشورهای درحال توسعه
2 بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری جدید
3وجود انتخاب های فراوان برای مشتریان
4آشنایی با قواعد تجارت بین المللی

حضور در بازارهای بین المللی، ابزار بین المللی می طلبد و بسیاری از آنها متاسفانه با قواعد بازی در ایران متفاوت است. آشنایی با حقوق بین المللی جهت رعایت حق مشتری و البته توان دفاع از حق خود الزامیست در این بین امكان استفاده از ابزارهای بانكی و تجارت الكترونیك از بدیهی ترین شرایط حضور در بازارهای جهانیست.

5نوآوری
بدون محصول با ویژگی خاص هیچ شانسی برای رقابت وجود ندارد. از سوی دیگر زمان تبدیل ایده به محصول و چگونگی ارائه آن به بازار نیز اهمیتی ویژه دارد.

حضور دربازارهای بین المللی با توجه به حاشیه سود پروژه ها، طریقه تعامل ، نحوه بازاریابی، كیفیت محصول و چگونگی عرضه و پشتیبانی پس از فروش برای شركت های ایرانی بسیار دشوار ولی لازم است كه فرار از آن ممكن نیست لذا باید بدون تعصب از تجربیات كشورهای پیشرواستفاده نمود و خود را برای سختی ها و هزینه های آن حاضر نماییم و از سوی دیگر به هیچ عنوان نباید از بازار بسیار بزرگ ایران غافل شویم.
همچنین جذابیت بازارهای بین اللملی از 4بعد سنجیده می شود:
” جذابیت تقاضا، جذابیت رقابت، جذابیت تطبیق، جذابیت دسترسی “

پیشنهاد هایی برای افزایش عملکرد در بازارهای خارجی

1 بین المللی شدن
بین المللی شدن برای شركت تجاری شامل تعامل بین نیروهای محیطی و رفتار مدیریتی است همانگونه كه اثر هركدام از آنها به خودی خود نیزدر بازار جهانی مشهود است.زمانی كه شركتی به بین المللی شدن می اندیشد باید در چارچوب اقتضایی باشد. در واقع شركت ها برای انجام وظایف متفاوت در محیط های متفاوت باید به شیوه های متفاوت عمل كنند.

2استاندارد در مقابل انطیاق
لویت ادعا می كند شركت جهانی می تواند دستاوردهای اقتصادی اش را توسط استاندارد كردن برنامه های بازاریابی اش در سرتاسربازارهای بین المللی تحقق بخشد .

3 اعتماد سازی
اعتماد در بازارهای بومی از آنجایی كه به مبالدلات شركا،هماهنگی فعالیت هایشان و كاهش هزینه های معامله كمك می كندمهم است این اهمیت در مشاركت خارج از مرزها بیشتر نمایان می شودزبراكه فاصله های فرهنگی درآغاز معاملات اغلب باعث هماهنگی ضعیف بین شركا می شود و می دانیم جهت ایجاد ارزش برای مشتری خارجی ما نیازمند هماهنگی هستیم.اعتماد شركای خارجی به یكدیگرمی تواند انعطاف پذیری لازم را به آنها جهت هماهنگ شدن با جریان های ناآشنای بازارهای بین المللی بدهد.

4 تعهد بین المللی
تشریح می كند كدام منابع، اعم از مالی و انسانی، در دسترس بازاریابان،برای فعالیت در بازارهای بین المللی هستند.تعهد بین المللی می تواند ابزار كنترل فعالیت های بازاریابی در بازارهای خارجی باشد.سطح بالایی از كنترل به عنوان یك نكته استراتژیكی مد نظر قرار می گیرد.یك مدیر بین المللی كه می خواهد سطح بالایی از كنترل را لحاظ كند نیاز به اختصاص منایع بسیار برای كنترل وظایف كاری دارد.به عنوان نتیجه تعهد بین المللی بسیار وسیع است اما كنترل به عنوان یك عامل مثبت تعیین كننده ازآن می تواند باشد.

مزایای بازاریابی بین المللی
1حجم بزرگتر محصولات می تواند توجیه كننده سرمایه گذاری های سنگین بر روی تجهیزات بسیار پیشرفته جهت شیوه های تولید مكانیزه باشد و این به نوبه خود افزایش كارایی را به دنبال خواهد داشت.
2 باعث استفاده مناسب از تحقیقات و پیشرفت های تكنولوژیكی جدید می شود.
3تصرف فراهم شدن برقراری تعادل در مواقعی كه فروش در منطقه ای كاهش می یابد و جبران آن با افزایش فروش در منطقه ای دیگر.
4 اشتقاق شیوه های بازاریابی پیشرفته از طریق تماس های ممتد جهانی در بازارهای جهانی.
5 افزایش قدرت رقابتی شركت های چند ملیتی جهانی در بازارهای بومی.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky