مقاله سیاستها و استانداردهای فنآوری اطلاعات دولت الكترونیك مالزی دارای 48 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله سیاستها و استانداردهای فنآوری اطلاعات دولت الكترونیك مالزی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سیاستها و استانداردهای فنآوری اطلاعات دولت الكترونیك مالزی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
سیاستها و استانداردهای فنآوری اطلاعات دولت الكترونیك مالزی
فصل 1- مقدمه 2
1-1- درباره این گزارش 2
2-1- سیاست EGIT 2
3-1- چارچوب EGIT 4
فصل 2- فن آوریهای به کاررفته در دولت الکترونیک 12
1-2- مقدمه 12
2-2- وسایل و تجهیزات 12
3-2- سرویسهای کاربران 14
4-2- سرویسهای منطقی فعالیتها 16
5-2- سرویسهای داده ها 24
6-2- ارتباطات 30
7-2- ارتباط میان پردازشی 35
8-2- محیط توسعه برنامه ها 36
9-2- محیط عملیاتی 38
فصل3- استفاده از فن آوری رایانه برای گسترش کار گروهی 42
1-3- گروه ا فزار 43
2-3- مدیریت روند فعالیتها 45
3-3- فرم های الکترونیکی 45
4-3- سیستم های تصویر برداری 46
5-3- ویدئو کنفرانس 46
6-3- سیستم های برنامه ریزی و زمان بندی 47
فصل 1- مقدمه
1-1- درباره این گزارش
گزارش استانداردها و سیاستهای فنآوری اطلاعات دولت الكترونیك (EGIT)، تعاریف و مفاهیم سیستمها را بر اساس استانداردهای دولت مالزی و ارائه دهندگان راهحلهای IT بیان میكند. مجموعه فنآوریهایی كه اجازه بدهد رایانههای شخصی، تجهیزات شبكه و دیگر سرویسگیرها با سرویسدهندههای هر شبكهای كار كنندو ایجاد یك زیربنای IT كه از سیاستهای فنآوری اطلاعات دولت الكترونیك پشتیبانی كند، در این گزارش تدوین شدهاند.
با اعمال این سیاستها اطمینان حاصل میشود كه رایانههای بزرگ، اینترنت/ اینترانت و نرمافزارهای توزیع شده با هم سازگارند. این گزارش چارچوبی ارائه میكند كه دولت را از استفاده انحصاری از یك فنآوری خاص و افتادن در بنبست، حفاظت میكند.
تمركز اصلی بر نرمافزارهایی است كه همكاری ساختارهای ناهمگن را ممكن میسازند و آنها را به صورت ساختاری یكپارچه در میآورند.
سیاستهای تشریح شده در این گزارش شامل سه عامل عمده میشوند:
– ساختار محاسباتی توزیع شده چندلایهای سرویسدهنده / سرویسگیرنده
– استفاده از قطعات نرمافزاری برای ایجاد سریع برنامهها (برنامهنویسی شیءگرا)
– ارائه راهبرد همكاری برای توزیع اجزاء در كل شبكه و یكپارچه كردن منابع داده موجود
2-1- سیاست EGIT
در ساختار فنآوری اطلاعات دولت الكترونیك، سه لایه محاسباتی در نظر گرفته میشود.
1- كاربر (نحوه ارائه)
2- منطق كاری
3- دادهها
متمركزكردن تمام سیاستهای كاری و خدمات در یك محل به تیمهای تحقیق و توسعه این امكان را میدهد كه تمام تلاششان را برای ساختن اجزاء كاری مدیریتپذیر و قابل بسط به كار ببرند و این اجزاء را به گونهای شفاف با دادههای پشت صحنه و كاربرد روی صحنه، یكپارچه سازند.
از آنجا كه تمام روشها به صورت متمركز مدیریت میشوند میتوان به سرعت تغییرات را انجام داد و تغییرات به صورت خودكار و بلافاصله به همه خدمات گیرندهها اعمال میشود.
مزایای این روش عبارتند از:
– منطق كاری مشترك
– استقلال از سامانه سرویسگیرنده
– اجرا و مدیریت آسان پردازشهای توزیع شده
شكل 1- مدل محاسباتی سه لایه
گزارش استانداردها و سیاستهای EGIT نوع سرویس گیرندهها و سرویسهای ارائه شده را معین نمیكند بلكه در این گزارش پیشنهاد میشود كه سرویسها به صورت اشیاء مدیریتپذیر تعریف شوند كه بتوان آنها را روی هر سه لایه اجرا كرد.
هدف، ایجاد ساختاری است كه تجهیزات مختلفی از جمله تجهیزات زیر را پشتیبانی كند:
– رایانه شخصی (PC)
– دستیار دیجیتالی شخصی (PDA)
– كیوسك
– رایانههای شبكه
لایه كاربر واسطه ارتباط با سیستمهای IT را برای شهروندان، صاحبان مشاغل و دولت فراهم میكند. در طراحی این لایه، هدف ارائه خدمات به حداكثر تعداد ممكن از شهروندان كشور است. لایه منطق كاری سطحی است كه سرویسها به شبكه ارائه میشوند.
از جمله سرویسهای ارائه شده به شرح زیر است:
– سرویس نامگذاری
– سرویس زمان سنجی
– سرویس فهرست
– سرویس امنیت
– سرویس كاربردی
– سرویس پیام
– سرویس پردازش مبادلات
این سرویسها ممكن است روی یك میزبان یا میزبانهای مختلف قرار گیرند.
لایه دادهها محل ذخیره منطقی اطلاعات مورد نیاز برای پردازش سرویسهای كاربردی است . لایه دادهها همچنین سرویسهایی از قبیل ایجاد، بازیابی، نوسازی یا حذف دسترسی به محل ذخیره دادهها را ارائه میكند.
بنابراین EGIT تركیبی از سیاستها و استانداردهایی است كه ساختار كاربردی توزیع شده برای دولت الكترونیك به وجود میآورد.
3-1- چارچوب EGIT
چارچوب فنآوری اطلاعات دولت الكترونیك (EGIT) یك مرجع استاندارد برای ملاحظه فنآوریهای گوناگون در زمینه اطلاعرسانی است.
این چارچوب شامل پنج قسمت عمده است:
– وسایل و تجهیزات
– سرویسهای مربوط به كاربران
– سرویسهای منطقی
– سرویسهای داده
– ارتباطات و مخابرات
در دسترس بودن امنیت
ایستگاههای كاری رایانههای قابل حمل تجهیزات شبكه رایانههای رومیزی
واسطه اجزاء رابط گرافیكی كاربر (GUI)
سرویس پردازش مبادلات سرویس پیام مدیریت سیستم سرویس امنیت سرویس زمانسنجی نامگذاری
و فهرست مدیریت اشیاء
سرویسهای دیگر دادهها سرویسهای فایل سرویسهای بانكهای اطلاعاتی
لایه حمل
لایه شبكه
لایه فیزیكی
جهانی بودن مدیریت پذیری
شكل 2- چارچوب فنآوری اطلاعات دولت الكترونیك
«ارتباط بین فرایندی» ارتباط را بین لایه خدماتی كاربر، لایه منطقكاری و لایه دادهها برقرار میكند در حالی كه «محیط توسعه كاربردها» زیربنای سراسری توسعه كاربردها را برای چارچوب EGIT فراهم میكند.
هر لایه به اجزاء دیگری هم تقسیم میشود. تعاریف EGIT بر واسطههای دریافت خدمات از هر جزء تمركز میكنند.
كیفیتهایی كه از تمام لایهها و اجزاء انتظار میرود از این قرار است:
– امنیت
– در دسترس بودن
– مدیریت پذیری
– بین المللی بودن
سیستمهای كاربردی به عنوان بخشی از فرآیندهای كاری دولت الكترونیك یكی از اجزاء اساسی هستند و باید دارای مشخصات زیر باشند:
– قابلیت اجرا روی سیستمهای مختلف (از نظر سختافزاری و نرمافزاری)
– انعطافپذیری
– سازگاری بین سرویسهای ارائه شده ازخدمات دهندههای مختلف
– مقیاسپذیری؛ بسته به نیاز میتوان از تجهیزات بیشتر یا كمتری استفاده كرد بدون آنكه نیازی به تغییر دیگر اجزاء باشد.
– سهولت استفاده؛ استفاده از سیستمهای كاربردی باید آسان بوده و واسطه كاربر آنها مشابه دیگر سیستمهای كاربردی باشد.
– مدیریتپذیری؛ كاربردها، سختافزار و نرمافزار باید مدیریت پذیر بوده و عملكرد آنها ساده باشد
1-3-1- راهبردها
دولت از راهبردهای زیر به عنوان بهترین راه برای دستیابی به مشخصات مورد نظر حمایت میكند.
– استانداردهای باز و بدون محدودیت به منظور ایجاد چارچوب فنآوری اطلاعات مورد نیاز برای اجرای دولت الكترونیك
– ساختار چندلایه سرویس دهنده / سرویس گیرنده برای اینكه تجزبه كارهای پیچیده به سرویسهای مختلف امكانپذیر باشد.
– محیط اینترنت / اینترانت برای ایجاد ارتباطات و دسترسی به اطلاعات و مردم
– استفاده از تعامل چندرسانهای بین دولت، شهروندان و صاحبان مشاغل برای ارائه خدمات
– همكاری بین دولت و صنعت برای دستیابی به یك ساختار اطلاع رسانی مشترك
1ـ استانداردهای سیستمهای باز :
با وجود آنكه استانداردهای سیستمهای باز بهترین گزینه برای صنعت محسوب میشوند، استانداردهای بالفعلی وجود دارند كه نمیتوان آنها را نادیده گرفت. فرآیند سیستمهای باز فی نفسه هرگز با سرعت فرآیند ایجاد استانداردهای بالفعل حركت نخواهد كرد. استانداردهای بالفعل باید شناسایی شوند و در بعضی موارد شاید از استانداردهای باز مطلوبتر باشند. «سیستمهای باز» به محصولات و فنآوریهایی اشاره میكند كه بر اساس واسطههای باز، طراحی و ساخته شدهاند. واسطههای باز، واسطههایی هستند كه مشخصات آنها در اختیار همگان باشد و با اعلام قبلی و در فرآیندی عمومی مورد تجدید نظر قرار گیرند.
بهترین راه برای تركیب فنآوریهای موجود به منظور برآوردن نیازهای شهروندان،استفاده از راهبرد سیستمهای باز مبتنی بر استانداردهای پذیرفته شده است.
چندین سازمان استانداردهای سیستمهای باز را توسعه داده و ارائه میكنند. درصورت لزوم میتوان استانداردهای ملی را جایگزین استانداردهای بین المللی كرد.
بعضی سازمانهای بین المللی استاندارد به شرح زیر است:
– سازمان بین المللی استاندارد (ISO) و كمیسیون بین المللی الكتروتكنیك (IEC). این دو سازمان یك كمیته فنی مشترك درباره IT تشكیل دادهاند و در مورد موضوعات مختلف از قبیل نرمافزار، سختافزار و پردازش اطلاعات استاندارد وضع میكنند.
ISO شامل 120 سازمان ملی استاندارد است و IEC از 53 كمیته ملی تشكیل شده است.
– اتحادیه جهانی مخابرات – بخش استانداردسازی ارتباط راه دور (ITU-T).
این سازمان مسئول استانداردهای جهانی ارتباطات از راه دور است و توصیههای فنی درباره تلفن، تلگراف و واسطههای انتقال دادهها ارائه میكند. این اتحادیه به سازمان ملل تعلق دارد.
– شركت X/Open؛ كنسرسیومی از كاربران، تهیه كنندگان نرمافزار و تولیدكنندگان رایانه است كه از نظر چشمانداز و دیدگاه، بین المللی است.
– انجمن مهندسین برق و الكترونیك (IEEE)
IEEE در حال تعریف سیستم عامل قابل انتقال مبتنی بر (Posix) Unix است و دولت آمریكا نیز این استاندارد را برگزیده است.
– سازمان ETSI؛ این سازمان برای وضع استانداردهای مخابراتی اروپا در سال 1998 تشكیل شده است.
– مؤسسه مهندسی نرمافزار (SEI)؛ این مؤسسه یك مركز تحقیق و توسعه فدرال است كه در سال 1984 توسط كنگره تأسیس شده است. این مركز بخش عمدهای از دانشگاه Cornegie Mellon میباشد و توسط DARPA پشتیبانی میشود.
دولت مالزی ممكن است از استانداردهای سامانهای ملی كشورهای دیگر استفاده كند از جمله سازمان ملی استاندارد آمریكا (ANSI)، سازمان استاندارد بریتانیا (BSI) و ;. .
نمونههایی از استانداردهای مورد استفاده عبارتند از ASNI SQL ، ITV X.509، TCP/IP و IEEE 802.3 .
علاوه بر این بعضی استانداردهای بالفعل به دلیل استفاده گستردهشان انتخاب شدهاند. نمونههایی از این استانداردها عبارتند از: Adobe postscript ، WIN 32 مایكروسافت، Java، Winsockو اتصال باز بانكهای اطلاعاتی (ODBC)
2- مدل رایانهای سرویس دهنده / سرویس گیرنده
مدل سرویسدهنده/سرویسگیرنده عموماً با تقسیم یك عملیات به دو جزء مشخص میشود به طوری كه یك جزء روی رایانههای سرویسگیرنده اجرا میشود و جزء دیگر روی یك یا چند رایانه سرویس دهنده اجرا میشود.
این تقسیم كار اجازه میدهد كه اندازه و مكان اجزای مختلف به طور مناسب توزیع شود. مدل سرویس دهنده / سرویس گیرنده شامل دو بخش سرویس دهنده و سرویس گیرنده میشود. سرویس گیرنده از یك یا چند سرویسدهنده تقاضای خدمت میكند.
سرویس دهنده خدمت مورد نظر را ارائه كرده و نتیجه را به سرویس گیرنده بر میگرداند. این مدل دارای مشخصات زیر است:
– سرویس دهنده و سرویس گیرنده میتوانند به صورت یكپارچه با هم تعامل داشته باشند.
– در حالت كلی سرویس دهنده و سرویس گیرنده در مكانهای جداگانهای قرار دارند و توسط شبكه به هم متصل میشوند.
– سرویس دهنده یا سرویس گیرنده را میتوان بدون تغییر دیگری، تعییر داد.
– كاركردهای سرویس دهنده و سرویس گیرنده مستقل از هم است و میتوان نقش آنها را در صورت لزوم عوض كرد.
– یك سرویس دهنده میتواند همزمان به چند سرویس گیرنده خدمات ارائه كند و همچنین یك سرویس گیرنده میتواند همزمان به چند سرویس دهنده دسترسی داشته باشد.
3- اینترنت / اینترانت
راهبرد محیطی اینترنت بر اساس ابزارها، استانداردها و روشهای اتخاذ شده در اینترنت و نیروهای بازار است . ارائهدهندگان بین المللی سرویس اینترنت از استانداردهای بالفعل برای تبادل اطلاعات استفاده میكنند. سرویسدهندههای اصلی هسته اینترنت را تشكیل میدهند كه تا حد كمی تابع استانداردهای IETF میباشد.
IETF گروه بین المللی بزرگی است كه برای اینترنت استاندارد وضع میكند و هر شخصی میتواند در آن عضو شود. هیچ هویت واحدی كنترل مطلق روی اینترنت ندارد. ارائه دهندگان سرویسهای اینترنتی باید از استانداردها تبعیت كنند در غیر این صورت مزایای ارتباط جهانی را از دست میدهند ولی هیچكس آنها را مجبور به این كار نمیكند.
دیگر گروههای مربوط اینترنت مانند InterNIC و «جامعه اینترنت» كاركردهای مهمی دارند. InterNIC شركتهای متصل به اینترنت را ثبت میكند در حالی كه «جامعه اینترنت» كمیتههای مهندسی مختلفی دارد كه توصیههای فنی ارائه میكنند.
اینترنت با فراهم كردن زیربنای اتصال شبكهای و قابلیتهای ابزاری، ارزش كاری زیادی برای كاربران ایجاد میكند. شبكه اینترنت و پروتكلهای استاندارد كاربردی اجازه استفاده مشترك از اطلاعات و عملیات شبكهای را میدهد. بسیاری از مباحث ساختاری از قبیل استقلال از سیستم عامل و میانافزارها با استفاده از این راهبرد در نظر گرفته میشوند.
اگر سازمانی ابزارها و استانداردهای اینترنت را روی شبكه داخلی خود پیاده كند به آن اینترانت میگویند. در این راهبرد استفاده از ابزارها و استانداردهای اینترنت به عنوان پایهای برای توسعه و تحول پروژه دولت الكترونیك، كاربرد گستردهای خواهد داشت. استنثناهای این راهبرد استفاده از اینترنت عبارتند از نیازهای امنیتی پیشرفته یا ارتباط online تضمین شده.
4- همكاری برای تحول یكپارچه
راهبرد دولت عبارت است از همكاری با سازندگان سیستم و فروشندگان برای ایجاد موقعیت برابر برای بخش دولتی و بخش خصوصی.
با وارد شدن بخش خصوصی در انتخاب ساختارها و استانداردهای مورد استفاده در سیستمها، اجرای موفقیتآمیز و پایدار آنها تضمین میشود.
5- سرویسهای چندرسانهای
اصطلاح «چندرسانهای» به تركیب دستههای مختلفی از فعالیتها روی یك رسانه اشاره میكند. این رسانه میتواند به محیطهایی از قبیل دیسك، دیسك فشرده (CD) یا دیگر وسایل ذخیرهسازی اشاره كند یا ممكن است به اطلاعات ارسال شده روی شبكه اشاره داشته باشد.
چندرسانهای معمولاً به تركیب صدا، تصویر و متن اشاره میكند. چندرسانهای عامل مهمی محسوب میشود كه رایانهها و شبكهها را قادر به ارائه سرویسهای مخابراتی میكند. رایانهها و شبكهها امروزه میتوانند همان كارهای تلفن، تلویزیون، رادیو و تخته سیاه را انجام دهند.
فصل 2- فنآوریهای به كار رفته در دولت الكترونیك
1-2- مقدمه
در این بخش فنآوریهای به كار رفته در EGIT تشریح میشود. در این چارچوب تجهیزات و وسایل، سرویسهای كاربر، سرویسهای مربوط به فعالیتها، سرویسهای دادهها و سرویسهای مخابراتی مورد بررسی قرار میگیرند.
2-2- وسایل و تجهیزات
1-2-2- رایانههای رومیزی و قابل حمل
رایانههای رومیزی و قابل حمل شامل CPU و واسط كاربر هستند. شبكهها باید به نحوی باشند كه رایانههای قابل حمل بتوانند از منابع شبكه استفاده كنند.
پروتكل پیكربندی پویای كامپیوتر میزبان (DHCP) ساز و كاری است كه در هر ارتباط، یك آدرس IP موقتی به رایانههای رومیزی و قابل حمل اختصاص میدهد.
پروتكل نقطه به نقطه (ppp) امكان برقراری ارتباط TCP/IP را روی خط تلفن میدهد. پروتكلهای
IMAP4 و POP به كامپیوترهای قابل حمل اجازه دسترسی به پست الكترونیك روی سرویسدهندهها را از مكانهای مختلف میدهد.
«رویه»
برای استفاده آسان و انعطافپذیر از كامپیوترهای رومیزی و قابل حمل باید اجزاء مختلف را طوری با هم تركیب كرد كه با مدل سرویسدهنده/سرویسگیرنده، دسترسی به دادهها و چندرسانهای سازگار باشد. با استفاده از پروتكلهای DHCP ، PPP و IMAP4 امكان دسترسی و محاسبات بسیار وجود دارد.
2-2-2- تجهیزات شبكه
تجهیزات شبكه دارای یك CPU و واسط كاربر هستند. نمونهای از تجهیزات شبكه شامل NC و NetPC میباشد. مشخصات NC شامل مجموعهای از استانداردهای باز و اصولی میشود كه پایه NC را تشكیل میدهند.
ویژگیهای NetPC به صورت استانداردهای صنعتی «بسته و اختصاصی» مشخص میشود. چنانچه كاركردهای محدودی مورد نیاز باشد، NC و NetPC دو راه حل مختلف هستند كه هزینه مدیریت سیستم را كاهش میدهند و باعث افزایش بهرهوری كاربران میشوند. برای كاربردهایی از قبیل وارد كردن دادهها پیگیری دستورات و ; میتوان از NC و NetPC استفاده كرد. NetPC و NC برای كاربردهای مبتنی بر اینترنت / اینترانت ساخته شدهاند.
«رویه»
تجهیزات شبكه باید مطابق استانداردهای باز باشند. از NC و NetPC میتوان به عنوان جایگزین پایانههای مرسوم استفاده كرد.
3-2-2- ایستگاههای كاری
ایستگاههای كاری سیستمهای رایانهای قدرتمندتری هستند كه برای انجام محاسبات با حجم خیلی زیاد به كار میروند. كاربردهایی از قبیل طراحی رایانهای ، تولید رایانهای، مهندسی به كمك رایانه، توسعه برنامهها، چندرسانهای و گرافیك از ایستگاههای كاری استفاده میكنند.
«رویه»
اجزای مختلف به گونهای باید با هم تركیب شوند كه ایستگاههای كاری قابل استفاده، انعطافپذیر و مقیاسپذیر باشند. از سیستم عاملهایی باید استفاده شود كه منطبق بر واسطههای استاندارد هستند.
3-2- سرویسهای كاربران
راههای تعامل كاربر با رایانه از جمله نمایش و پردازش اطلاعات و روش ورود و استفاده كاربر از سیستم، به عنوان سرویسهای كاربر در نظر گرفته میشوند. سرویسهای كاربر به نمایش بصری اطلاعات روی صفحه محدود نمیشود. در طراحی واسط كاربر، استفاده و انتخاب تجهیزات ورودی – خروجی از قبیل ماوس ، صفحه لمسپذیر و ; در نظر گرفته میشوند. نكته مهم آن است كه طراحان بین فنآوری مورد استفاده و پیچیدگیهای ناشی از آن و نیازهای كاری توازن ایجاد كنند.
1-3-2- واسطههای گرافیكی كاربر
واسطههای گرافیكی كاربر (GUI) از واسطههای مبتنی بر متن بهتر هستند زیرا انعطافپذیر بوده و پاسخگوی نیازهای كاربر هستند. واسطه گرافیكی پیچیدگی محیط تشكیل شده از شبكههای ناهمگن را میپوشاند و یادگیری و استفاده از سیستم را برای كاربر آسان میكند.
با ظهور اینترنت واسطههای جدیدی مانند مرورگر اینترنت به وجود آمده است.
1- محیط پنجرهای
هدف كلی استفاده از واسطههای كاربر پنجرهای آسانتر كردن استفاده برای مردم است. برای افراد تازهكار، ویژگیهای اساسی و متداول محیط پنجرهای از قبیل اجرای برنامه، پیداكردن یك فایل و عوض كردن وظیفه به آسانی از طریق نوار وظیفه امكانپذیر هستند.
2- محیط مرورگر اینترنت
مرورگرهای اینترنت برنامههای سرویسگیرندهای هستند كه محیط واسطهای به شبكه جهانی وب ایجاد میكنند. زبان نشانهگذاری ابر متن (HTML) از انواع دادهها از قبیل تصویر، صدا و ویدئو پشتیبانی میكند و به همین دلیل مرورگرهای وب به ابزارهای چندرسانهای تبدیل شدهاند. مرورگرهای اینترنت شامل سه بخش اجزاء واسطهای ، برنامههای افزودنی و Scripting سرویس دهنده میباشند.
اجزاء واسطهای برنامههای كوچكی هستند كه در فایل HTML گنجانده میشوند. دو سازوكار عمده در این ارتباط وجود دارند: Java و Active X. هر دو این سازوكار اجازه میدهند كه برنامههای خاصی روی شبكه توزیع شوند. به طور كلی Active X سطح بالاتری از كنترل را روی سیستم هدف ایجاد میكند در حالی كه Java كنترل كمتری دارد اما مطمئنتر است و روی تعداد بیشتری از تجهیزات اجرا میشود.
برنامههای افزودنی كاركردهای بیشتری به سرویسگیرندههای استاندارد اضافه میكنند.مانع عمده در برابر استفاده از برنامههای افزودنی آن است كه همه برنامههای افزودنی برای همه محیطها در دسترس نیستند.
Scripting سرویس دهنده این امكان را میدهد كه برای پردازشهایی مانند CGI و ISAPI اطلاعات توسط HTML به سرویس دهنده قبلی برگردانده شود.
«رویه»
فنآوریهای منتخب باید از چندین سیستم عامل GUI و ویژگیهای معین شده توسط استانداردهای باز پشتیبانی كنند.
2-3-2- واسطههای بین اجزاء
استانداردسازی اجزا اجازه میدهد كه برنامههای مختلف با هم همكاری داشته و از اجزاء مشتركی استفاده كنند. دیسكگردان، نمایشگر، حافظه، CPU و .. نمونههای سختافزاری این واسطهها هستند. با استانداردسازی واسطههای بین قسمتهای نرمافزاری میتوان كاری كرد كه به طور یكپارچه با هم كار كنند.
واسطههای اجزاء را میتوان همراه با برنامهنویسی شیگرا به كاربرد. واسطههای بین اجزاء یك هدف مستقل از برنامه برای برنامهنویسان ایجاد میكند. برنامهنویسان اگر از واسطه مورد نظر اطلاع داشته باشند نیازی به داشتن هدف برنامه اصلی ندارند.
4-2- سرویسهای منطقی فعالیتها
برای پیشرفت كاربردهایی كه در شبكههایی با چند سرویس دهنده توزیع شدهاند به سرویسهایی برای تسهیل استفاده، مدیریت و ایمنسازی آنها نیاز است. سرویسهای منطقی فعالیتها سازگاری و درستی سیستمها و برنامههای توزیع شده را تضمین میكند. مباحث زیر در این قسمت بررسی میشوند:
– مدیریت اشیاء
– نامگذاری و فهرست
– سرویسهای زمان
– سرویسهای امنیت
– سیستمهای مدیریت
– سرویسهای ارسال پیام
– سرویسهای پردازش مبادلات
1-4-2- مدیریت اشیاء
مدیریت اشیاء قوانین یكنواختی برای نگهداری، نامگذاری و برقراری امنیت اشیاء فراهم میكند. اشیاء در واقع اجزای نرمافزاری هستند كه دارای ویژگیها (انواع داده، خصوصیات مختلف) و روشها (كاركردها، فرآیندها) هستند.
مدیریت اشیاء، ایجاد و استفاده از شیء را كنترل كرده و فضای نامگذاری را مدیریت میكند. فضای نامگذاری، تمام اشیاء نامگذاری شده در محیط رایانه محلی را شامل میشود. فضای نامگذاری اشیاء به صورت سلسله مراتبی سازماندهی میشود.
بعضی از اشیایی كه میتوانند دارای نام باشند عبارتند از:
– اشیاء فهرست
– اشیاء داده
– اشیاء پیوند نمادین
– اشیاء بخش و قسمت
– اشیاء درگاه
– اشیاء فایل
دو مدل استاندارد برای اشیاء وجود دارد: CORBAو COM/DCOM .
مدل CORBA مدل شیء گسترده OMG میباشد. این مدل، سازوكاری است كه اجازه میدهد اشیاء بین محیطهای كاری مختلف با هم ارتباط داشته باشند. مدل دیگر، مدل گسترده مایكروسافت (DCOM) است. از واسطههای بین اشیاء برای ارتباط بین DCOM و CORBA استفاده میشود.
مطابق سیاست IT دولت الكترونیك هر دو روش CORBA و DCOM با استفاده از واسطههای بین اشیاء استاندارد میشوند.
2-4-2- نامگذاری و فهرست
برای قراردادن منابع در شبكه به سرویسهای نامگذاری و فهرست نیاز است. این سرویسها طریقه مشخص كردن و بازیابی اطلاعات در مورد اشیاء روی شبكه را تعیین میكنند.
هر یك از منابع شبكه از قبیل رایانه، برنامه، فایل، پست الكترونیك، چاپگر یا مسیریاب یك شیء محسوب میشود. اطلاعاتی كه میتوان در مورد یك شیء بدست آورد به نوع آن و سرویس نام و فهرست بستگی دارد.
سرویسهای نامگذاری و فهرست از نظر كاركردهایی كه ارائه میكنند مشابهند ولی تفاوتهای مشخصی نیز وجود دارد.
سرویس نامگذاری، اطلاعات یك شیء را فقط با توجه به نام آن جایگذاری و بازیابی میكند. در سرویس فهرست اشیاء بر اساس خصوصیاتشان كه یكی از آنها نام است، شناسایی و بازیابی میشوند. این سرویس، قابلیت جستجو برای اشیایی كه مشخصات ویژهای دارند را نیز فراهم میكند.
طرح نامگذاری و آدرسدهی سازگار و منحصر به فرد یكی از اجزاء اساسی اجرای موفقیت آمیز محیط و برنامههای شبكهای است. نامها باید برای كاربران سیستم و دیگر كاربردها منطقی و با معنا باشد. یك نام باید با سه اصل زیر مطابقت داشته باشد.
– به صورت تركیب حروف و اعداد بوده و دارای معنی ذاتی باشد.
– در قلمرو خودش منحصر به فرد باشد.
– به شكل رمز شده تمام عددی نباشد مگر در موارد امنیتی
«رویه»
نامها و آدرسها هویتهای موجود روی شبكه باید منحصر به فرد باشند. برنامههایی كه به سرویس فهرست با عملكرد كامل نیاز دارند باید با استانداردهای فهرست باز منطبق باشند. برنامههایی كه به سرویس نامگذاری نیاز دارند باید یك سیستم نامگذاری یكپارچه با سیستم فهرست انتخاب كنند.
3-4-2- سرویسهای زمان
برای حصول اطمینان از تطابق و درستی زمان و تاریخ در سیستمهای گسترده از سرویس زمان استفاده میشود.
همزمانسازی در شبكههایی كه دارای چند سرویس دهنده هستند از اهمیت ویژهای برخوردار است زیرا هر سرویس دهنده ساعت و مرجع زمان مختص خودش را دارد.
سرویسهای زمان با همزمان كردن سرویس دهندهها و سرویسگیرندهها با یك استاندارد زمانی از بروز مشكل در LAN و WAN جلوگیری میكنند.
همزمانی ساعتها اجازه میدهد كه برنامههای توزیع شده، مستقل از مكان قابل اجرا باشند.
سه پروتكل متداول زمانی مبتنی بر اینترنت وجود دارند.
– پروتكل زمان (RFC 868) كه راه سادهای برای بدستآوردن زمان جاری میباشد. این روش برای تجهیزات متصل به LAN پیشنهاد شده است.
– پروتكل زمان شبكه (RFC 1305) (NTP)؛ پروتكل پیچیدهتری است كه اجازه میدهد یك سیستم ساعتش را به طور پیوسته با چند سرویس دهنده زمان تنظیم كند. (با در نظر گرفتن تأخیر شبكه و رانش ساعت )
– پروتكل ساده زمان شبكه (SNTP) (RFC 1769) كه ساده شده RFC 1305 برای سرویسگیرندهها است. این پروتكل اجازه میدهد كه از ویژگیهای RFC 1305 برای سرویسگیرندهها استفاده شود بدون آنكه RFC 1305 به طور كامل اجرا شود.
«رویه»
همزمانی روی شبكه الزامی است و باید از طریق سرویسهای استاندارد از قبیل RFC 868 و RFC 1305 و RFC 1769 اجرا شود.
4-4-2- سرویسهای امنیتی
این سرویسها با توجه به سیاستهای استفاده و دسترسی به منابع، احراز هویت كاربران و سایر عوامل ارائه میشوند. سرویسهای امنیتی با صدور مجوز برای دسترسی به منابع و حصول اطمینان از اینكه سیستمها مطابق سیاست امنیتی هستند، آسیبپذیری تجهیزات IT و منابع آن را حداقل میكند.
عملكرد سرویس امنیتی باید تمام سازوكارهای لازم برای سیاستهای امنیتی را پوش دهد و حمایت كند این سازوكارها به شرح زیر است:
– احراز هویت
– صدور مجوز
– كنترلهای ممیزی
– سرویسهای ارتقاءیافته
– اداره سیستم
معمولاً سیستم عاملها این سازوكارهای امنیتی را فراهم میكنند اما اغلب به نرمافزارهای اضافی برای كاربردهای خاص نیاز است. برنامهها و دادهها باید طبق استانداردهای امنیت دولت محافظت شوند
1- احراز هویت و صدور مجوز
كنترل هویت یك كاربر یا موجودیت دیگری كه میتواند یك فرآیند، ماشین یا سرویس باشد، احراز هویت نام دارد. احراز هویت را میتوان از راههای مختلفی از قبیل شناسه كاربر، رمز عبور، امضای دیجیتال، تجهیزات زیستسنجی یا كارتهای هوشمند انجام داد.
اجازه استفاده از منابع و دسترسی به شبكه یا سیستم به عهده مسئول صدور مجوز است.
«رویه»
احراز هویت یك كاربر یا موجودیت دیگر، صدور اجازه دسترسی و قابلیت اداره سیستم از جمله ویژگیهای ساز و كار امنیتی است. ساز و كار امنیتی باید در صورت لزوم از روشهای مبتنی بر رمزگذاری پشتیبانی كند.
2- كنترل ممیزی
كنترلهای ممیزی از انطباق با سیاستهای تدوین شده اطمینان حاصل میكنند و آسیبپذیریها را ارزیابی كرده واقدامات پیشگیرانه لازم را اعمال میكنند.
كنترلهای ممیزی اطمینان حاصل میكنند كه وضعیت امنیت سیستم و فایلهای پیكربندی نسبت به كنترل قبلی تغییر نكردهاند.
تعیین اینكه چه كسی و در چه زمانی چه كاری انجام داده و تحلیل فعالیتهای سیستم به كشف سوء استفادهها و پاسخگو بودن كاربران منجر میشود.
«رویه»
فعالیتهای انجام شده روی یك سیستم باید توسط یك فرد یا موجودیت مجاز قابل ردگیری باشد. سیستمهای امنیتی باید دارای آستانهای باشند كه در صورت عبور از آن به مدیریت سیستم هشدار داده شود.
3- سرویسهای امنیتی ارتقاء یافته
منظور سرویسهایی است كه محافظت بیشتری به عمل میآورند.
الف) ویژگیهای امنیتی استاندارد
– رمزگذاری / رمزگشایی
– درستی دادهها: از دستكاری غیرمجاز، پاك كردن غیرمجاز و ایجاد غیر مجاز دادهها جلوگیری میشود. با استفاده از الگوریتم «خلاصه متن» این حفاظت اعمال میشود.
– غیرقابل انكار بودن – از دریافت و منشاء دادهها اطمینان حاصل شود.
– استفاده از برچسب
– محافظت در برابر ویروسها
ب) امضای دیجیتال
امضای دیجیتال عبارت است از تبدیل پیام با استفاده از رمزنگاری نامتقارن به طوری كه اگر شخصی پیام اولیه و كلید عمومی امضاءكننده را داشته باشد بتواند دو موضوع را تشخیص دهد:
1- آیا تبدیل توسط كلید اختصاصی متناظر انجام گرفته است؟
2- آیا پس از تبدیل ، پیام تغییر كرده است؟
توصیه نامه ITU-T X.509 چارچوبی برای ارائه سرویسهای احراز هویت تحت كنترل متمركز الگویی به نام «فهرست» تعریف میكند.
این توصیهنامه دارای دو سطح احراز هویت است:
1- احراز هویت ساده با استفاده از رمز عبور برای كنترل یك هویت ادعا شده
2- احراز هویت قوی شامل اعتبارنامههای تشكیل شده با استفاده از روشهای رمزنگاری
این استاندارد به «متصدی صدور گواهی» CA نیاز دارد كه دارای وظایف زیر است:
1- صدور گواهی نامههای استاندارد X.509
2- امكان كنترل ذاتی اعتبار توسط كاربر
ج) PGP
PGP یك برنامه رمزگذاری بسیار مطمئن است. در چند سال گذشته PGP به صورت استاندارد بالفعل برای رمزگذاری نامههای الكترونیك روی اینترنت درآمده است.
د) مبادلات الكترونیكی مطمئن
استاندارد SET پروتكلی برای ارسال اطلاعات شخصی و مالی حساس روی شبكههای عمومی است. برای برآوردهكردن نیازهای امنیتی مبادلات بانكی روی شبكههای عمومی، SET از رمزنگاری و فنآوریهای مربوط به آن با اهداف زیر استفاده میكند.
– محرمانه بودن اطلاعات در مورد حسابهای مالی
– حصول اطمینان از درستی پرداختها
– احراز هویت
امنیت موجود در SET كه مبتنی بر رمزگذاری كلید عمومی RSA است، از تقلب در مبادلات بانكی جلوگیری میكند. این به نوبه خود رشد معاملات online را سرعت میبخشد و هزینه مؤسسات مالی و بنگاههای تجاری را كاهش میدهد.
«رویه»
برای مبادلات اینترنتی باید از محصولاتی استفاده كرد كه استاندارد SET را رعایت میكنند.
4- مدیریت امنیت
در صورت استفاده از منابع مشترك، مدیریت امنیت ضروری است.
به طور كلی مدیریت امنیت در ابزارهای مدیریت، بانكهای اطلاعاتی سیستمها و شبكهها در نظر گرفته میشود. سوء استفاده از این ابزارها میتواند باعث آسیب پذیری سیستم شود. بنابراین مبحث مدیریت امنیت فقط یك مسأله مربوط به فنآوری نیست.
«رویه»
ابزارهای مدیریت امنیت باید با دیگر اجزاء مربوط به صورت یكپارچه باشند. چنانچه نیاز به استفاده از ابزارهای مدیریت امنیت اضافی باشد باید از ابزارهایی استفاده كرد كه مطابق استانداردهای پذیرفته شده هستند.
5-4-2- مدیریت سیستمها
مدیریت سیستمها از ابزارها و روشهایی استفاده میكنند كه درستی و كارآیی منابع IT را حفظ كند. مدیریت صحیح سیستمها تضمین كننده طراحی و پیكربندی مناسب منابع IT است.
مدیریت شبكه، مدیریت منابع، مدیریت بانكهای اطلاعاتی توزیع شده و سیستمهای امنیتی همگی در چشمانداز مدیریت سیستمها قرار میگیرند.
«رویه»
برای ارائه سرویسهای مدیریتی باید از ابزارها و روشهای مدیریت سیستمها استفاده شود. ابزارهای مورد استفاده باید مطابق استانداردهای پذیرفته شده باشند.
6-4-2- سرویسهای ارسال پیام
سرویسهای ارسال پیام الكترونیكی از جمله پست الكترونیك و مبادله الكترونیكی دادهها (EDI) از اجزاء اساسی هر راهبردی هستند. استفاده از استانداردهای بینالمللی مانند «نامهنگاری الكترونیك» (X.400) و SMTP/MIME برای پست الكترونیكی و استفاده از استاندارد EDIFACT سازمان ملل برای EDI، مبادله بین برنامهها و سیستمها را امكانپذیر میكند.
«رویه»
سرویسهای ارسال پیام باید مطابق استانداردهای بینالمللی باشند. به جای استفاده از راهحلهای موضعی و محلی، سیستمهای گوناگون باید توسط یك شبكه اصلی با هم یكپارچه شوند.
7-4-2- سرویسهای پردازش مبادلات
داشتن قابلیت «پردازش توزیع شده مبادلات» (DTP) عامل اصلی پردازش توزیع شده، است. سرویسهای لازم برای مدیریت و پردازش مبادلات توزیع شده در یك محیط محاسباتی ناهمگن توسط سیستمهای DTP فراهم میشود. از جمله سرویسهای ارائه شده عبارتند از:
– كنترل سازگاری
– جداسازی خرابیها
– توزیع متوازن و پویای بار محاسباتی
– مدیریت پیكربندی
– مدیریت صف پیامها
– اقدام دو مرحلهای
– فراخوانی فرآیندهای مبادلاتی از راه دور
برای استفاده مشترك از منابع ارائه شده توسط بانكهای اطلاعاتی مختلف یك ساختار DTP به نام XA واسطه استانداردی را تعریف میكند.
XA یك استاندارد صنعتی است كه توسط كمیته استانداردهای X/Open ایجاد شده است.
محیط DTP دارای سه لایه است:
– برنامه كاربردی (AP)
– مدیریت تعاملات (TM)
– مدیریت منابع (RM)
استاندارد XA بانك اطلاعاتی را چنان تجزیه میكند كه پردازش تعاملات (TP) و برنامههای كاربردی خیلی به هم وابسته نباشند. TP در لایه سرویس منطقی فعالیتها اجرا میشود.
«رویه»
سرویس دهندههای توزیع شده مبادلات باید مبتنی بر استانداردهای باز منطبق بر XA و مدل محاسباتی سه لایه باشند.
5-2- سرویسهای دادهها
سرویسهای دادهها عبارتند از :
– سرویسهای بانكهای اطلاعاتی
– سرویسهای فایلها
– دیگر سرویسهای دادهها
1-5-2- سرویسهای بانكهای اطلاعاتی
سرویسهای بانكهای اطلاعاتی امكان ذخیرهسازی و دسترسی به دادههای ساختیافته و غیر ساخت یافته را در یك محیط توزیع شده فراهم میكند.
ذخیرهسازی و دسترسی به دادهها از فایلهای ساده به سیستمهای پیچیده مدیریت بانكهای اطلاعاتی (DBMS) بر اساس مدلهای سلسله مراتبی، شبكهای وارتباطی دادهها تبدیل شده است. همچنین فنآوری شیء گرا الگوی جدیدی برای DBMS بر اساس مدل شیئی پدید آورده است.
مدیریت بانكهای اطلاعاتی بر اساس مدل رابطهای یا شیءگرا یا تركیب این دو میباشد.
در محیط كاری امروزه، دادهها در انواع DBMS، سختافزار و سیستم عامل به بخش شدهاند. در چنین محیطی دسترسی به اطلاعات مورد نظر میتواند پیچیده باشد. این پیچیدگی در دو زمینه در نظر گرفته میشود: استانداردها و میان افزارها .
1- سیستمهای رابطهای مدیریت اطلاعات
سیستمهای رابطهای مدیریت اطلاعات دسترسی و ذخیرهسازی دادهها را آسان میكنند.استاندارد SQL واسطه اصلی به بانكهای اطلاعاتی رابطهای است. نسخه متداول SQL كه شامل گسترشهای ایجاد شده در آن نیز میشود، SQL3 نام دارد. SQL3 قابلیت پشتیبانی از انواع دادههای تعریف شده مانند روشها، شناسههای اشیاء ، زیرگونهها ، ارثبری، چندریختی و یكپارچه شدن با زبانهای خارجی (external) را داراست.
برای تبدیل SQL به زبان كاملی برای ایجاد، مدیریت و جستجوی اشیاء، تسهیلاتی از قبیل ساختارهای كنترل و گونههای پارامتری شده به آن افزوده شدهاند.
برای به اشتراك گذاری دادهها در شبكه، توسعههای آتی، پشتیبانی از بانكهای اطلاعاتی خیلی بزرگ و تعداد زیاد كاربران و بار مبادلاتی زیاد، مقاوم بودن در برابر خطا و پیروی از استانداردهای امنیتی، DBMS رابطهای (RDBMS) باید بانك اطلاعاتی توزیع شده داشته باشد.
علاوه بر این RDBMS باید بتواند هر نوع داده را و در هر نوع برنامهای ذخیره، پردازش و بازیابی كرده و به اشتراك بگذارد.
«رویه»
RDBMS باید از استانداردهای SQL3 پشتیبانی كند، بانك اطلاعاتی توزیع شده داشته باشد، مقیاسپذیر بوده و از VLDBو OLTP پشتیبانی كند
.
2- سیستمهای مدیریت بانكهای اطلاعاتی شیء گرا
از OODBMS برای سیستمهای كوچك تا متوسط كه نیاز گستردهای به استفاده از دادههای نامرسوم در مهندسی، CAD/CAM یا سیستمهای اطلاعات جغرافیایی (GIS) دارند، استفاده میشود. اگرچه چند سازمان استاندارد در مورد مدیریت بانكهای اطلاعاتی به روش شیء گرا كار میكنند، اما هنوز عقبتر از استانداردهای RDBMS هستند.
استاندارد ODMG-93 یك مدل شیءگرا، زبان تعریف شیء (ODL)، زبان جستجوی شیء (OQL) و C++ و Smalltalk را تعریف میكند. این استاندارد همچنین مدلهایی برای نگاشت مدل شیء به مدل (OMG) ساختار (ORB) دارد.
«رویه»
باید از محصولاتی استفاده شود كه مطابق استاندارد ODMG-93 هستند. ODMG-93 برای حداقل كردن تهدیدات باید استانداردهای یكی از این سازمانها را پشتیبانی كند: OMG، ODMG ، ANSI X3 یا گروه كاری بانكهای اطلاعاتی شیء گرا (Object-Oriented Database Task Group)
3- اجزاء دسترسی به دادهها
این اجزاء بین برنامه سرویس گیرنده و DBMS یا سیستم فایل قرار میگیرند. میانافزار دسترسی عمومی به دادهها، روش واحدی برای دسترس به دادهها در بانكهای اطلاعاتی ناهمگن برای برنامه سرویس گیرنده و كاربر نهایی فراهم میكند.
روش دسترسی ممكن است API ، زبانهای نسل چهارم (4GL)، راهگاهها (نقطه به نقطه، SQL یا عمومی) و ; باشد.
APIهای استاندارد ارجحیت دارند زیرا قابل جابجایی هستند و سازگاری بیشتری دارند. برای دسترسی كاربر نهایی یا سرویس دهنده به منابع داده ناهمگن شامل DBMS و سیستم فایل، راهگاههای عمومی داده مناسب هستند.
«رویه»
برنامههای ایجاد شده یا خریداری شده باید از APIهای مبتنی بر استاندارد برای دسترسی به دادهها استفاده كنند. هنگام انتخاب اجزاء دسترسی كاربر نهایی به دادهها باید از محصولاتی استفاده كرد كه از SQL یا راهگاههای عمومی داده پشتیبانی میكنند.
2-5-2- سرویسهای فایل
به منظور تسهیل اشتراك گذاری فایلها در سیستم عاملهای مختلف، سرویسهای فایل امكان انتقال فایل و دسترسی به فرمتهای مختلف را فراهم میكند.
«رویه»
سرویسهای فایل مورد استفاده باید سازگار و مقیاس پذیر بوده و از استانداردهای پذیرفته شده پشتیبانی كنند.
1- سرویسهای انتقال فایل
سرویسهای انتقال فایل به كاربران اجازه میدهد كه فایلها را درون یك شبكه كپی، جایگزین یا جابجا كنند.
«رویه»
سیستمهای انتقال فایل باید مطابق استانداردهای باز بوده و سازگار باشند. از پست الكترونیك فقط باید برای انتقال فایلهای كوچك استفاده شود.
2-فرمتهای فایل
با استفاده از فرمتهای مناسب برای فایلها قابلیت دسترسی، استفاده وایجاد فایلها به صورت سازگار فراهم میشود.
«رویه»
باید فرمتهایی انتخاب شود كه به جای مشخص كردن برنامههای خاص برای خواندن و نوشتن فایلها از قابلیت خواندن و نوشتن انواع فایلها پشتیبانی كند.
3-5-2- سرویسهای داده دیگر
لازم است سرویسهای دادهای كه قدیمی و غیرساخت یافته هستند و محل ذخیره آنها نامتداول است،در نظر گرفته شوند.
1- چند رسانهای
صدا، تصویر متحرك، پویا نمایی ، گرافیك، متن و تركیبهای مختلف اینها چندرسانهای نامیده میشود.
«رویه»
باید از تجهیزات و محصولاتی استفاده كرد كه برای ضبط و پخش از استانداردهای باز مانند فرمتهای JPEG و MPEG استفاده میكنند. محتوای چندرسانهای مورد استفاده باید متناسب با پهنای باند شبكه بوده و نباید مقید به محدودیتهای حق تكثیر باشد.
2- دادههای فضایی
دادههایی كه در هر نوع فضای مجازی توزیع شده باشند (فضایی كه بیش از یك محور داشته باشد) دادههای فضایی نامیده میشوند. روابط فضایی بین دادهها را میتوان در یك فضای جغرافیایی یا مجازی به كاربران نشان داد.
مثالهایی از دادههای فضایی عبارتند از دادههای جغرافیایی (طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع)، دادههای فیزیكی (ارتفاع، عمق،عرض و وزن)، دادههای زمانی (ساعت، روز،ماه ، سال) دادههای جمعیتی (سن، جنس، درآمد و وضعیت تأهل) و دادههای علمی (دما،رطوبت و ;)
«رویه»
باید راهبردی برای مدیریت و دسترسی به دادهها انتخاب شود كه از ذخیره و جستجوی فضایی دادههای چندبعدی پشتیبانی كند.
3- داده متنی
اسناد متنی مانند گزارشها، پایاننامهها، اسناد قانونی و پست الكترونیك، دادههای متنی میباشند. محتویات آنها معمولاً قابل دستهبندی است و میتواند شامل مواردی برای جستجوی پیشرفته مبتنی بر زمان باشد. سرویسهای دادههای متنی باید بتوانند چكیده و چندین سطح خلاصهسازی را برای متنهای طولانی ایجاد كنند.
«رویه»
باید راهبردی برای دسترسی و مدیریت انتخاب شود كه از جستجوی پیشرفته مبتنی بر زمان و توانایی ایجاد چكیده متن پشتیبانی كند.
4-دادههای چند بعدی
OLAP یا دادههای تحلیلی برای آنالیز شرطی (What-if) ،پیش بینی و مدلهای تجاری مناسب هستند، مدل n بعدی دادهها باید بتواند از راههای گوناگون به كار گرفته شود تا سناریوهای مختلف كاری را منعكس كند.
«رویه»
راهبردی برای دسترسی و مدیریت باید انتخاب شود كه برای تحلیلهای متنوع در فرآیند تصمیمگیری از مدل OLAP n بعدی پشتیبانی كند.
6-2- ارتباطات
1-6-2- مقدمه
شبكهها تبادل اطلاعات بین كاربران و برنامهها را آسان میكنند. تركیب سامانههای رایانهای و شبكههای مخابراتی عامل اصلی فنآوری برای سیستمهای نوین اطلاع رسانی است.
1- عوامل پیش برنده سرویسهای مخابراتی
نیاز به فنآوری اطلاعات در دنیای كار و تجارت رو به افزایش است همچنانكه پیشرفتهای فنآوری اطلاعات این نیازها را برآورده میكنند. تركیب عوامل فوق تقاضا برای پهنای باند شبكه را افزایش میدهد.
از جمله عوامل محرك و پیش برنده عبارتند از :
– واسط گرافیكی كاربر
– طراحی برنامههای توزیع شده مبتنی بر سرویسگیرنده / سرویس دهنده
– جهانی شدن كارها و فعالیتها
– دفاتر مجازی و اقماری
– چندرسانهای
– همكاریها و اقدامات مشترك
2- فنآوریهای مؤثر در سرویسهای مخابراتی
ارائه سرویسهای مخابراتی سه چالش ایجاد میكند:
– باید فنآوریهای مخابراتی مناسب برای برآوردن نیازها انتخاب شود.
– فنآوریهای منتخب باید با هم سازگار باشند.
– چگونگی و زمان سرمایهگذاریهای لازم برای پیادهسازی فنآوریهای نوین باید طراحی میشود.
تعدادی از فنآوریهای مخابراتی كه ممكن است مورد استفاده قرار گیرد به این شرح است:
– ISDN با پهنای باند كم (N-ISDN)
– ISDN با پهنای باند زیاد (B-ISDN)
– Frame Relay
– (ATM)
– مخابرات بیسیم (رادیویی)
2-6-2- لایه حمل
لایه حمل مسئول حمل مطمئن دادهها بین مقصد و مبدأ است. سرویسهای ذیل در این لایه ارائه میشوند: برقراری ارتباط حملی، انتقال دادهها از مبدأ تا مقصد و قطع ارتباط، كار اصلی لایه حمل این است كه دادهها را از لایه سرویس قبول كند، در صورت لزوم آنها را به قسمتهای كوچكتر تقسیم كند و به لایه شبكه تحویل دهد و اطمینان حاصل كند كه این قسمتها به طور صحیح به مقصد میرسند.
همچنین لایه حمل تعیین میكند كه چه نوع خدماتی به لایه سرویس و نهایتاً به كاربران شبكه ارائه میشود. متداولترین نوع ارتباط حملی عبارت است از كانال نقطه به نقطه بدون خطا كه پیامها را به ترتیبی كه ارسال شدهاند به مقصد میرساند. در انواع دیگر، پیامها بدون توجه به ترتیب ارسال آنها به چندین مقصد ارسال میشوند. نوع سرویس پس از برقراری ارتباط مشخص میشود.
«رویه»
باید از پروتكلی استفاده شود كه در یك شبكه ناهمگن، سازگار باشد. از آنجا كه انتخابهای زیادی وجود دارند، مجموعه كوچك و قابل مدیریتی از پروتكلها انتخاب میشوند كه انعطافپذیر بوده و ساختار شبكهای مقرون به صرفهای ایجاد شود و در عین حال از تجهیزات موجود نیز پشتیبانی شود.
برای جلوگیری از بروز مشكلات از استفاده از پروتكلهای اختصاصی باید خودداری كرد. برای سرویسهای عمومی باید از شبكه اینترنت استفاده كرد. برای سرویسهایی كه كاربر به سیستمهای رایانه اختصاصی (مانند PC) یا سیستمهای خدمات دهنده عمومی دسترسی دارد، باید از اینترنت استفاده شود.
چنانچه مسائل مربوط به امنیت شبكه مدنظر باشد میتوان از اینترنت به عنوان لایه حمل استفاده كرد. اگر امنیت عامل مهمی باشد یا ارتباط همزمان (online) تضمین شده مورد نیاز باشد، نباید از شبكه اینترنت استفاده كرد.
3-6-2- لایه شبكه
سازوكار تعیین و كنترل دسترسی به منابع شبكه و كنترل جریان اطلاعات بین این منابع توسط ساختارهای منطقی شبكه فراهم میشود. چند ساختار شبكهای كه از نظر منطقی (نرمافزاری) جدا از هم هستند میتوانند از یك ساختار فیزیكی مشترك استفاده كنند بدون اینكه روی یكدیگر تأثیر بگذارند یا امنیت هر شبكه مورد خدشه قرار گیرد. نیاز به ارائه خدمات end-to-end در شبكههای گوناگون منطقی و فیزیكی به منظور سازگاری بین شبكهها مورد توجه قرار میگیرد. دامنه شبكههای گوناگون فیزیكی از شبكههای محلی بخشهای مختلف آغاز شده و به شبكههای حرفهای مربوط به قسمتهای متفاوت ختم میشود. شبكههای منطقی گوناگون با ساختارهای مختلف یا تجهیزات مختلفی كه در ساخت آنها به كار گرفته شده، شناخته میشوند.
1- امنیت شبكه
رشد سریع ارتباط بین شبكهها چالشهای جدیدی برای مسیریابی، مدیریت شبكه و امنیت آن ایجاد كرده است. سیاستها و قوانین مسیریابی بین شبكهها در قلمرو مدیریت سازمانها قرار دارد.مجموعهای از منابع مانند میزبانها، شبكهها و مسیریابها یك قلمرو مدیریتی میباشند كه توسط یك مدیریت واحد اداره میشوند.
یك اداره، مجموعهای از ادارات در یك سازمان دولتی، یك سازمان دولتی یا گروهی از سازمانهای دولتی میتوانند قلمرو مدیریتی را تشكیل دهند. تعداد محدودی ارتباط با شبكههای خارجی (external) كه با راهگاهها یا دیوار آتشهای مطمئن كنترل شوند اجازه نظارت مؤثرتری بر شبكه را میدهند.
«رویه»
قلمرو مدیریتی باید از نظر منطقی (نرمافزاری) مجزا باشد اگرچه ممكن است از تجهیزات شبكهای به طور مشترك استفاده كند. شبكههای منطقی باید در برابر استفاده غیرمجاز از تجهیزات و منابع محافظت شوند ضمن آنكه اطلاعات مجاز بین كاربران جریان داشته باشد. ورود و خروج اطلاعات از دیگر شبكهها را باید با مدیریت نقاط دسترسی، كنترل كرد.
2- نامگذاری و آدرسدهی در شبكهها
برای ساختن شبكههای حرفهای مبتنی بر ساختارهای شبكهای باز لازم است كه نامها و آدرسهای اجزاء شبكه منحصر به فرد باشند. برای ایجاد یك شبكه قابل اعتماد و مدیریت پذیر یك سیاست نامگذاری و آدرسدهی سازگار كه به صورت متمركز اداره شود، ضروری است.
«رویه»
نامها و آدرسهای تمام اجزاء شبكه، مدیریت و كنترل میشوند و در صورت امكان این عملیات به طور اتوماتیك انجام میشود.
3- ساختارهای شبكهای
لایه لینك (پیوند) داده ، جریان دادهها و اصلاح و تشخیص خطاها را كنترل میكند. در شبكههای محلی (LAN) كنترل درستی و تعیین اینكه كدام سیستم میتواند از شبكه استفاده كند، توسط این لایه انجام میشود. ساختارهای اصلی كه مورد بررسی قرار میگیرند عبارتند از شبكه محلی (LAN) و شبكه گسترده(WAN).
الف) شبكه محلی (LAN)
شبكه محلی با ارائه سرویسهای مخابراتی پرسرعت بین رایانههای كاربران، ارتباط برقرار میكند.
رایانههای مرتبط عموماً در یك ساختمان قرار دارند. شبكه محلی قسمت اساسی ایجاد ساختار
سرویسدهنده/ سرویسگیرنده است
و امكان دسترسی به سرویس دهنده را فراهم میكند. شبكههای محلی را میتوان با محیطهای فیزیكی مختلفی ساخت و ارتباط بین آنها را با تجهیزات گوناگونی از قبیل پل واسطه ، سوییچ و مسیریاب برقرار كرد اما همه شبكههای محلی مبتنی بر پروتكلهای استانداردی هستند. این پروتكلها را میتوان به سه دسته (Ethernet) IEEE 802.3 ، (Token Ring) IEEE 802.5 و FDDI تقسیم كرد.
برای دریافت اینجا کلیک کنید
تعداد کل پیام ها : 0