توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله در مورد ناهنجاری های ستون فقرات دارای 32 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد ناهنجاری های ستون فقرات  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد ناهنجاری های ستون فقرات،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد ناهنجاری های ستون فقرات :

ستون فقرات
نخاع یا طناب نخاعی بخشی از سیستم اعصاب مركزی است. سیستم اعصاب مركزی از دو قسمت عمده، یعنی مغز و نخاع تشكیل شده است. نخاع بافت بسیار ظریفی است كه توسط تعدادی استخوان محافظت می شود. به این استخوانها مهره گفته می شود.

نخاع در وسط این مهره ها قرار گرفته و به محل قرار گرفتن نخاع كانال نخاعی گفته می شود. مهره ها به صورت منظم بر روی یكدیگر قرار گرفته اند. مهره ها ستون فقرات را ایجاد می كنند كه به عنوان ستون بدن عمل می كند و دارای حالت انعطاف پذیری است. بعلاوه مهره ها حفاظت از نخاع را نیز برعهده دارند. دیسكها در بین مهره ها قرار گرفته اند. دیسك از موارد فیبری سفتی تشكیل شده كه در میان آن ماده نرمتری قرار دارد. وظیفه دیسك جذب ضربه است و به ستون فقرات امكان انعطاف پذیری را می دهد.

مهره ها توسط رباطهایی بهم متصل می باشند، این رباطها باعث می شوند ستون فقرات حالت ایستاده به خود بگیرد. علاوه بر این، امكان حركت به ستون فقرات را می دهند. وقتی آسیب نخاعی روی می دهد اغلب این رباطها آسیب می بینند. موارد زیادی اتفاق می افتد كه مهره ها آسیب ببینند، ولی نخاع سالم بماند، اما ممكن است نخاع با وجود سالم بودن مهره ها، آسیب ببیند.

در بدن انسان سی مهره وجود دارد كه ستون مهره ها را قسمت بندی می كنند. این قسمتها شبیه قسمتهای نخاع می باشند و شامل بخشهای زیر می باشند.
گردنی: 7 مهره
پشتی(سینه ای): 12 مهره
كمری: 5 مهره
خاجی: 5 مهره (این مهره ها بهم چسبیده اند)
دنبالچه: 1 مهره

نخاع
می توان نخاع را بزرگترین عصب بدن نامید. اعصاب، ساختمانهای طنابی شكلی می باشند كه از رشته های عصبی كوچكتر تشكیل شده اند. نخاع مانند كابل اصلی تلفن عمل می كند و مغز را به سایر قسمتهای مختلف بدن متصل می سازد. اگر تصور كنیم كه نخاع به صورت كابل اصلی تلفن عمل می كند، مركز اصلی تلفن مغز بوده و قسمتهای مختلف بدن مشتركین تلفن می باشند. پیامها از مركز تلفن به مشتركین رسیده و همچنین از مشتركین به مركز تلفن می رسد. به این معنی كه دستوراتی كه منجر به حركت اندامها می شود، از مغز صادر شده و از طریق نخاع و سپس اعصاب محیطی به عضلات می رسند و همچنین گیرنده های حسهای مختلف مثل حس لمس و یا درد، آن را ثبت كرده و از طریق اعصاب محیطی به نخاع رسیده و بعد به مغز می رسند و باعث می شوند مغز حسهای مختلف را درك كند. از حسهای مختلف می توان به حس لمس، گرما، سرما و درد اشاره نمود. طول نخاع حدود 45 سانتیمتر است و از پایین مغز شروع شده و تا حدود كمر ادامه می یابد.
سی و یك جفت عصب از نخاع خارج می شود. این اعصاب از قسمتهای مختلف نخاع خارج شده و عمل قسمتهای مختلف بدن را كنترل می نمایند. این اعصاب به صورت زیر دسته بندی می شوند.

گردنی: 8 عصب؛ كنترل گردن بازو و دستها را به عهده دارند.
پشتی (سینه ای): 12 عصب؛ كنترل تنه و عضلات فوقانی شكم را به عهده دارند.
كمری: 5 عصب؛ كنترل عضلات پایین شكم و قسمتهای مختلف اندامهای تحتانی را بر عهده دارند.
خاجی: 5 عصب؛ كنترل قسمتهای پایینی اندام تحتانی را بر عهده دارند، همچنین عملكرد مثانه روده و اعمال جنسی توسط این اعصاب كنترل می شود.
دنبالچه: یك عصب؛ آخرین قسمت نخاع را بر عهده دارد.

بررسی میزان انحراف اندام فوقانی و تحتانی دانش اموزان پسر دوره ابتدایی و ارائه پیشنهادات اصلاحی – حركتی
با توجه به اهمیت محدودیتهای جركت ناشی از هنجارهای اندامها و با توجه به دوران كودكی و نوجوانی كه از مهمترین مقاطع سنی در گسترش و تكامل حركات اساسی و پایه در انسان است اولین گام در جهت برنامه ریزی اصولی برای این قشر آینده ساز همانا شناخت ناهنجاری تعیین اولویت ها و تشخیص گستره هر كدام از این ناهنجاریها در بین آنان می باشد .

بیان مساله :
میزان انحراف اندام فوقانی و تحتانی دانش اموزان پسر دوره ابتدایی چقدر است ؟

اهمیت :
نظر به اینكه دانش اموزان سرمایه های اصلی و آینده ساز كشور هستند و هرگونه انحراف جسمی اثرت سوء در وضع جسمانی و روانی آنان خواهد داشت بنابراین اطلاع از وضع جسمانی و رائه فعالیتها و حركات مناسب به منظور اصلاح اینگونه در این سنین حساس رشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

هدف :
•    بررسی میزان شیوع انحراف و ضعفهای اندامی فوقانی و تحتانی دانش اموزان پسر دوره ابتدایی و تعیین برنامه اصلاحی – حركتی

سوالات :
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه انحراف گردن چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه كیفوز چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه اسكولیوز چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه لوردوز چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه شانه گرد چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه فرو رفتگی قفسه سینه چگونه است؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه زانوی پرانتزی چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه زانوی ضربدری چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه كف پای صاف چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه كف پای گود چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه انگشت شست كج چگونه است ؟
•    شاخصهای توصیفی جامعه مورد پژوهش از نظر میزان عارضه چاقی مفرط چگونه است ؟

ادبیات تحقیق :
برخی از پژوهشهای انجام شده در این زمینه عبارتند از : بررسی میزان و علل ناهنجاریهای اندام تحتانی درد انش اموزان پسر تهران – مقایسه ناهنجاریهای ستون فقرات در زنان كارگر و خانه دار – ناه نجاریهای وضعیتی ستون فقرات كارمندان .
نتایج :
93/0 درصد كل دانش اموزان عارضه انحراف گردن مبتلا بودند .
08/1درصد كل دانش اموزان عارضه كیفوز مبتلا بودند .
23/2 درصد كل دانش اموزان عارضه اسكولیوز مبتلا بودند .
6/1 درصد كل دانش اموزان عارضه لوردوز كمری مبتلا بودند .
88/0درصد كل دانش اموزان عارضه شانه گردن مبتلا بودند .
084/0 درصد كل دانش اموزان عارضه فرورفتگی قفسه سینه مبتلا بودند .
86/1 درصد كل دانش اموزان عارضه زانوی پرانتزی مبتلا بودند .
49/3 درصد كل دانش اموزان عارضه زانوی ضربدری مبتلا بودند .
22/1 درصد كل دانش اموزان عارضه كف پای صاف مبتلا بودند .
97/0 درصد كل دانش اموزان عارضه كف پای گود مبتلا بودند .
91/0درصد كل دانش اموزان عارضه انگشت شست كج مبتلا بودند .
93/0 درصد كل دانش اموزان عارضه چاقی مفرط مبتلا بودند .

پیشنهادات :
اهمیت بیشتر به مسائل بهداشتی و عوامل پیشگیری كننده
شناسایی و دسته بندی دانش آموزان در مقاطع سنی مختلف از نظر انحرافات به منظور استفاده مفید از حركات اصلاحی
تاسیس پایگاههای اصلاحی – حركتی در مدارس
تخصص معلمین تربیت بدنی با گذراندن دورهای كوتاه مدت تخصصی حركات اصلاحی – حركتی  
فقر حركتی و ناهنجاری قامتی دانش آموزان
نگاهی به پدیده كم تحركی در جامعه و عوارض ناشی از آن
نتایج بررسی های انجام شده طی چند سال گذشته نشان می دهد كه بیش از 80درصد دانش آموزان دختر ایرانی به علت فقر حركتی به اختلالات ساختار قامتی از طیف ضعیف تا شدید مبتلایند كه در مقایسه با استانداردهای جهانی وضعیت اسفباری دارند. این در حالی است كه در این میان، وضعیت پسرهای ما هم چندان تعریفی ندارد و 3/8 درصد آنها در مقطع راهنمایی از این ناهنجاریها رنج می برند.
    
كارشناسان بهداشتی معتقدند كه علاوه براختلالات ژنتیكی، صدمات ارتوپدی و بیماریها و ژنتیك، عوامل مربوط به سبك زندگی، چون فقر حركتی، عادات نامناسب، الگوی نامناسب، حركات بدنی، افزایش وزن، وضعیت غلط بدن و پوشش نامناسب سهم عمده ای در بروز این ناهنجاریها دارند.

كاشف، مدیر كل دفتر فعالیت های ورزشی آموزش و پرورش، چندی قبل در مصاحبه با رسانه های گروهی با اشاره به انجام ارزیابی ها در 607 منطقه از723 منطقه آموزشی كشور و رجوع به 7هزار و 702 مدرسه اظهار داشته بود كه تعداد كل دانش آموزان تحت پوشش طرح در سال گذشته 459 هزار و 962 نفر بودند كه از این بین، تعداد 203 هزار و 498 دانش آموز پسر در 3هزار و 620 مدرسه و 256 هزار و 464 دانش آموز دختر در 4هزار و 82 مدرسه دخترانه تحت پوشش طرح صدور شناسنامه ساختار قامتی و آمادگی جسمانی قرار گرفتند. وی با اعلام اینكه براساس نتایج طرح، میانگین ناهنجاری های قامتی شدید در پسران 447 و در دختران 992 درصد و ناهنجاریهای متوسط در پسران 1552 و در دختران 1667 شناسایی شده ادامه داده است كه در مجموع 3664 درصد دانش آموزان پسر و 3004 درصد دانش آموزان دختر فاقد ناهنجاری بودند.وی وجود شانه نامتقارن با 6687 درصد، كمرگود با 6670، سر به جلو با 5527 و كف پای صاف با 5523 را شایع ترین بیماری های قامتی مبتلا به دانش آموزان پسرخوانده و افزوده است: <علاوه بر آنچه گفته شد، پشت كج با 4481 درصد، پشت گرد با 4445، زانوی ضربدری با 4403، پشت صاف با 3398، زانوی پرانتزی با 3345 و شست كج با 2242 درصد از دیگر بیماریهای ساختار قامتی مبتلا به دانش آموزان پسر است.>

به گفته وی، در دانش آموزان دختر نیز وجود شانه نامتقارن با 4480 درصد، كمرگود با 4453 درصد، شست كج با 4410، كف پای صاف با 3336، زانوی پرانتزی با 3330، سر رو به جلو با 2239، پشت گود با 2231، زانوی ضربدری با 2225، پشت كج با 1149 و پشت صاف با 81درصد مهمترین بیماریهای ساختار قامتی دانش آموزان دختر شناسایی شدند.وی همچنین از اجرای طرحی به منظور گسترش فعالیت های ورزشی دختران دانش آموز برای ارتباط با بخشی از سازمان یونیسف خبر داده وتاكید كرده است كه عدم فعالیت های ورزشی، مشكلات جسمی بسیاری را برای دختران به وجود می آورد كه فرهنگ سازی در میان خانواده ها به منظور بیان ضرورتهای ورزش نقش اثرگذاری دارد.كاشف معتقد است كه نیازمندی دختران به ورزش هنوز در میان افكار بسیاری از والدین جا نیفتاده است و به همین دلیل اگر برای هر دختر دانش آموز یك سالن ورزشی ساخته شود، باز هم این مشكل حل نخواهد شد. چرا كه والدین همچنان دغدغه راه و فاصله رسیدن دختران از خانه تا سالن ورزشی را دارند.وی در ادامه خاطرنشان كرده است كه ایجاد امكانات تفریحی و ورزشی سالم در مدارس می تواند تا حد قابل قبولی از بروز چنین مشكلاتی بكاهد.

ناهنجاری های ساختار قامتی
دكتر بهروز سعادت، متخصص ارتوپدی و استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران در مورد ناهنجاری های ساختار قامتی دانش آموزان می گوید: مطالعات در سطح كلی نشان می دهد كه حدود 8میلیون دانش آموز دختر به نوعی با اختلالات و ناهنجاریهای جسمی و حركتی روبرو هستند و این در حالی است كه نبود امكانات و فضای ورزشی مناسب در مدارس، یكی از مهمترین عوامل این ناهنجاریها به شمار می رود.

وی آنگاه می افزاید: به طوری كلی ناهنجاریهای ساختار قامتی دانش آموزان عبارتند از:
   شانه نامتقارن: حمل كیف و اشیاء سنگین منجر به افتادگی شانه می شود. پایین بودن یك شانه نسبت به شانه دیگر را شانه نامتقارن یا افتادگی شانه می نامند. این ناهنجاری كه در میان دختران ایرانی شیوع چشمگیری دارد، در اثر عواملی چون اتخاذ وضعیتهای نادرست هنگام نشستن، حمل كیف و كتاب با یك دست و استاندارد نبودن میز و نیمكت و در نتیجه خم شدن بیشتر به یك سمت هنگام نوشتن بروز می كند. همچنین ضعف عضلات بالا برنده كتف ها در یك سمت، از دیگر عوامل ایجاد این ناهنجاری است. خارج شدن شانه ها از حالت طبیعی، درد كتف ها، درد ناحیه پشت و اطراف گردن و همچنین ضعیف شدن عضلات بالا برنده كتف ها از جمله عوارضی است كه مبتلایان به شانه نامتقارن باید در انتظارش باشند.
    
    كمر گود: وی در مورد كمرگود نیز تأكید می كند: افزایش گودی كمر به نحوی كه از حد طبیعی بیشتر باشد را گودی كمر می نامند. كوتاهی عضلات خم كننده ران، ضعف عضلات شكمی، زایمانهای مكرر، چاقی و جابجایی مهره ها به سمت جلو از جمله علل بروز این ناهنجاریها هستند.

افراد مبتلا به گودی كمر معمولاً با عوارضی چون افزایش قوس كمر، افزایش فشار وارده برمهره های تحتانی كمر، و كاهش انعطاف پذیری و تحرك در ناحیه كمری مواجه می شوند. این افراد همچنین مستعد ابتلا به كمردرد و كوتاهی قد هستند و ممكن است گوژ پشت شوند.

پشت گرد: گوژپشتی را می توان نام آشناترین ناهنجاری ساختار قامتی نامید. متخصصان، افزایش بیش از حد طبیعی تحدب مهره های پشتی را پشت گرد (گوژپشتی) یا كیفوز می نامند. قرار دادن تنه در وضعیت غلط، ضعف عضلانی، افزایش گودی كمر و برخی بیماریها علل اصلی وجود این ناهنجاری هستند.  به علاوه، افراد خجالتی و بلند قد بیشتر درمعرض این تغییر شكل قرار دارند؛ چرا كه در هنگام نشستن یا ایستادن، تنه را بیش از حد خم می كنند و ادامه این وضعیت منجر به گوژپشتی می شود. درد، افتادگی سینه، كاهش انعطاف پذیری، تخریب مهره ها، ایجاد شانه های گرد و بروز عارضه رو به جلو بودن سر از جمله عوارض این ناهنجاری است. ضمن آنكه مبتلایان به پشت گود در اندامهای فوقانی با محدودیت حركتی مواجه اند و میزان اتساع پذیری قفسه سینه شان كاهش می یابد.
    
    كف پای صاف: كاهش ارتفاع قوس كف پا را صافی كف پا می گویند. معمولاً برای پسرها وجود این ناهنجاری چندان نامطلوب به نظر نمی رسد، چرا كه صافی كف پا معادل است با معاف از رزم در طول خدمت سربازی و این خود برای آنها مزیتی به شمار می آید! اما این به اصطلاح مزیت با عوارضی چون خستگی زودرس، تمایل زانو به تغییر شكل به زانوی ضربدری، بروز درد در قسمت داخلی و خارجی مچ پا، انحراف و ترآشیل به خارج و برآمدگی كنش در قسمت داخل همراه است. ضمن اینكه از دیگر عوارض صافی كف پا می توان به انحراف انگشت شست به خارج اشاره كرد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky