توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله آناتومی حنجره دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله آناتومی حنجره  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله آناتومی حنجره،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله آناتومی حنجره :

حنجره ناحیه مركزی گردن را اشغال می كند. این عضو در اطفال بالاتر از بالغین قرار دارد. غضروف كریكوئید در اطفال در سطح چهارمین جسم مهره گردنی و در بالغین در سطح هفتمین مهره گردنی است. غلاف كاروتید (شریان كاروتید، عصب واگ، و ورید ژوگولرانترن) در كمپارتمان جانبی گردن قرار گرفته و با حنجره مجاورت دارد. اسكلت سخت حنجره متشكل از تعدادی غضروف و یك استخوان است. هیوئید تنها استخوان مجاری هوایی است. بقیه ساختمان‌های مستحكم حنجره همه غضروفی‌اند. غضروف تیرودید زیر استخوان هیوئید واقع می‌شود و غضروف كریكوئید زیر غضروف تیروئید است. حلقه‌هایتراشه به غضروف كریكوئید متصل‌اند. در مورد حلقه‌های نای شاید دقیق‌تر آن باشد كه به آن‌ها تعل اسب‌های نای بگوئیم. چون در قسمت خلفی نای وجود ندارند. استخان هیوئید به وسیله غشای تیروهیوئید به غضروف تیروئید متصل می‌شود و غضروف تیروئید متصل می‌شود و غضروف تیروئید به وسیله غشای كریكوتروئید به غضروف كریكوئید (انگشتری) وصل می‌شود.

عضلات حنجره در دو گروه كلی قرار می‌گیرند:

1- عضلات خارجی كه كل حنجره را به عنوان یك واحد حركت می‌دهند. اكثر اینها ره استخوان هیوئید وصل می‌شوند و شامل گروه سوپراهیوئید كه حنجره را بالا می‌برند و گروه اینفراهیوئید كه حنجره را پائین می‌آورند هستند.

2- عضلات داخلی حنجره كه دست‌اندركار تحرك تارهای صوتی‌اند. تمام عضلات داخلی باعث می‌شوند كه تارهای صوتی حلقی به طرف خط وسط حركت كنند (آدوكسیون) به جز عضله كریكوآرتینوئیدكه سبب آبروكسیون تارهای صوتی می‌شوند. عصب‌گیری حركتی عضلات داخلی حنجره از عصب حنجره‌ای راجعه (زوج مغزی ) است. تنها استثنائ، عضله كریكوتیروئید است كه از شاخه خارجی عصب حنجره‌ای فوقانی عصب می‌گیرد كه شاخه‌ای از عصب واگ (زوج دهم) است.

غضروف‌های آرتینوئید در بالای قسمت خلفی غشای كریكوتیروئید واقع شدهآند هركدام از این‌ها یك جسم، یك زائید عضلانی و یك زائید صوتی دارد. زائده صوتی به وسیله رباط صوتی به سطح داخلی غضروف تیروئید متصل می شود. درست در بالای تارهای صوتی حقیقی یك بریدگی وجود دارد كه به آن بطن حنجره می‌گویند. بلافاصله در بالای در لای بطن مجموعه دیگر از تارهای صوتی قرار گرفته كه تارهای صوتی كاذب نام دارند و برآمدگی‌های مدورترو كندی هستند كه در صفحه‌ای بالاتر از تارهای صوتی حقیقی واقع شده‌اند. این‌ها عضلات زیادی ندارند ولی غدد فراوانی دارند. حنجره به سه ناحیه سوپراگلوتیك و، گلوتیك و ساب گلوتیك تقسیم می‌شود. قسمت سوپراگلوتیك از نوك اپی گلوت تا بطن حنجره است. ناحیه گلوتیك اساساً شامل تارهای صوتی حقیقی است و تا 5 تا 7 میلیمتر پایین‌تر از رباط صوتی امتداد می‌یابد. ناحیه ساب گلوتیك از قسمت تحتانی گلوت تا كنار تحتانی غضروف كریكوئید امتداد دارد. حنجره در هیپو فارنكس واقع است بریدگی‌های لترال حلقی در هر طرف حنجره سینوس‌های پیریفرم‌اند. این‌های مسیر اصلی عبور غذا برای رسیدن به مری گردنی‌اند.

فیزیولوژی حنجره:
فعالیت اولیه حنجره محافظت راه هوایی از ورود ذارت غذا و سایر مواد نامطلوب است. این عمل به وسیله سلسله وقایعی صورت می‌پذیرد كه در اثر تماس یافتن لقمه غذا با نوك اپی‌گلوت یا چین‌های آری اپی‌گلوتیكآغاز می گردد. بازوی حسی این قوس بازتابی عصب زبانی حلقی (عصب مغزی ) است و بازوی حركتی آن از طریق عصب واگ اعمال می‌شود. اولین واقعه در این سری مهار تنفس است. سپس تارهای صوتی حقیقی به شدت بسته می‌شوند كه این سبب بسته شدن تارهای كاذب می‌شود. متعاقب این چین‌های آری‌اپیگلوتیك به طرف مدیال می‌آیند و اپی‌گلوت را به خلف می‌برند (توسط عضلات داخلی حنجره). در این هنگام عضلات خارجی گروه سوپراهیوئید فعال و همزمان گروه اینفروهیوئید شل می‌شوند این وقایع باعث اعمل بردار نیرویی در جهت بالا و جله به حنجره می‌شود و سبب می‌شود كه تحت محافطت قاعده زبان به حنجره در طی عمل بلع به بالا برود.پ

تولید صوت عمل فیزیولوژیك دیگر حنجره است. بر این اعتقادند كه تولید صوت ناشی از بسته شدن ابتدایی قوی تارهای صوتی در حین بازدم است. بالا و پائین رفتن فشار داخل نای و باز و بسته شدن تارهای صوتی حقیقی و در نتیجه خارج شدن مقداری از هوا در دوره باعث تولید صدا می‌شود.
هر فرآیند پاتولوژیكی كه توده تارهای صوتی یا توانایی بسته شدن آن‌ها را تغییر دهد نهایتاً بر كیفیت صدا تأثیر خواهد گذاشت. این تغییر كیفیت صدا را روی‌هم‌رفته گرفتگی صدا می‌نامند.
حنجره در عمل تنفس هم شركت می‌كند. در دم عصب راجعه حنجره فعال می‌شود و باعث آبروكسیون تارهای صوتی می‌شود. این امر درست قبل از تحریك عصب فرینك صورت می‌گیرد و باعث جریان یافتن هوا به دورن ریه‌ها می‌شود.

نئوپلاسم‌ها:
نشانه‌های یك نئوپلاسم حنجره چه خوش‌خیم باشد و چه به خوبی قابل افتراق از نشانه‌های هر وضعیت عرضی دیگری كه شكل و تحرك ساختمان‌های حنجره را بر هم زند نیست. بیمار دچار گرفتگی صدا می‌شود و تا وقتی كه نئوپلاسم وجود داشته باشد گرفتگی صدا هم وجود خواهد داشت زیرا تومور مانع از بسته شدن تارهای صوتی حقیق به طور نرمال می‌شود. در یك فرد بالغ و خصوصاً در كسی كه سیگار می‌كشد اگر گرفتگی صدا 2 هفته طول بكشد لازم است معاینه كاملی از حنجره به عمل آید. ممكن است سرطان در قسمت سوپراگلوتیك حنجره مانند اپی‌گلوت باشد. در این صورت اختلالی در بسته شدن تاهای صوتی در زمان تولید صوت پیش نمی‌آید بنابراین صدای بیمار گرفته نیست اما بیمار اغلب از گلودرد و اودینوفاژی شكایت دارد.

نئوپلاسم به صورت توده اگزوفتیك یا اولسراتیوی ظاهر می‌شود كه وضعیت طبیعی مخاط سطحی را به هم زده است. با معاینه كامل حنجره به صورت لارنگوسكپی مستقیم زیر بی حسی یا بی‌هوشی می‌توان درباره همه قسمت‌های كمپلكس حلق و حنجره به جز قسمت ساب گلوتیك به اطلاعات قطعی دست یافت. روش رادیوگرافیكی شامل -اسكن و لارنگوگرافی با ماده حاجب است. رادیوگرافی معمولاً پیش از لارنگوسكپی مستقیم انجام می‌شود. زیرا بیوسپی ممكن است به علت تشكیل اوم در محل بیوسپی، روابط آناتومیك طبیعی را به هم بزند.

نئوپلاسم‌های خوش‌خیم:
بعضی تومورهای خوش‌خیم، حنجره را در اطفال گرفتار می‌كنند. همانژیوم و لنفانژیوم شایع‌ترین آن‌ها هستند كه بیشتر در ناحیه ساب‌گلوتیك حنجره دیده می‌شوند. علائم این‌ها شامل تغییر صدا و نهایتاً دیسترس راه هوایی است و اغلب برای حفظ جریان هوا در مجاری تراكئوتومی ضرورت می‌یابد. از این‌رو دی‌اكسیدكربن یا لیزر می‌توان برای كاهش حجم همانژیوم استفاده كرد تا امكان دكانولاسیون سریعتر اشد فراهم شود. پاپیلوم حنجره هرچند نادر است ولی می‌تواند اثر ویرانگری بر كاركرد فیزیولوژیك حنجره و ثبات روانی بیمار داشته باشد. پاپیلوم‌ها به صورت توده‌های پاپیلری با علت ویروسی هستند كه در هر ناحیه از حنجره دیده می‌شوند. در هر دو جنس دیده می‌شود و شروع آن در هر سنی می‌تواند باشد. اگر محل پاپیلوم‌ها روی تارهای صوتی حقیق باشد گرفتگی صدا از علائم اصلی آن است

اگر در جاهای دیگر حنجره مانند ناحیه ساب‌گلوتیك باشد علائم آن گلودرد و یا دیسترس مجاری تنفسی است. توده‌های پاپیلوم گاهی چنان بزرگ می‌شوند كه انسداد قابل توجهی در راه هوایی ایجاد می نمایند كه در این موارد لارنگوسكپی مستقیم اورژانس و برداشتن پاپیلوم‌هادرمانی است كه بر تراكئوتومی ارجح است زیرا در تركئوتومی این خطر وجود دارد كه پاپیلوم‌ها در محل تراكئوتومی یا در راه‌های هوایی دیستال كاشته شوند.
تومورهای سلول گرانولر هم در حنجره یافت می‌شود كه منشأ عصبی دارند و می‌توان آن را با آندوسكپی برداشت. از دیگر انواع تومورهای خوش‌خیم حنجره تومورهای اونكوسیتی است كه به صورت كیست‌های آبی رنگ در زیر مخاط یافت می شوند و منحصراً در حنجره سوپراگلوتیك دیده می شوند در اینجا هم جراحی آندوسكپیك درمان مؤثری است. پاراگانگلیوم و سایر تومورهای نوروژنیك هم بصورت نادر در حنجره دیده می شوند.

لیپیوم هم نوع دیگری از تومورهای حنجره است كه بصورت توده زرد رنگی در زیر مخاط دیده می‌شود. شایع ترین محل بروز لیپیوم در حنجره ناحیه سوپراگلوتیك است زیرا بیشترین میزان چربی زیر پوستی را داراست. درمان آن اندوسكوپی است. تومور كندروم می تواند در حنجره دیده شود و در اكثر موارد از غضروف انگشتری منشأ‌ می گیرد و اغلب در جنس مذكر دیده می شود. گاهی جراحی اندوسكوپیك آن امكان پذیر است ولی بیشتر از روش خارجی برای عمل استفاده می شود. گاهی می توان فقط بخشی از حنجره را برداشت و از لارنژكتومی كامل و استرس ناشی از فقدان تكلم حنجره ای اجتناب كرد.
سایر تومور های خوش خیم و نادر حنجره عبارتند از : آدنوم پلئومورفیك ، فایسیت ندولر، هستیوسیتوم فیبرو.

نئوپلاسم های بدخیم:
تقریباً نود درصد تمام بدخیمی های حنجره كار سینوم اپی درموییدند. كاریسنوم آدنوپیركیستیك نیز ممكن است از حنجره پدید آید، اما شیوع آن بسیار كمتر از سرطان اپی درمویید است.
كندروساركوم، همتای بدخیم كندروم خوش خیم است و اكثراً چشم انداز خوبی دارند و این مشاهده باعث شده كه در مواردی كه این تومور به اشعه پاسخ نمیدهد. از لارنژكتومی ناكامل در مقابل لارنژكتومی كامل استفاده بیشتری بعمل آید،‌ این عمل ها جراحی محافظه كارانه می نامند. گاهی بعضی سرطانها به حنجره متاستازمی‌دهند مثل آدینوكارسینوم و ملانوم بدخیم. حنجره سوپراگلوتیك ناحیه ای غنی از لنفاتیك است. ضمناً در این ناحیه تومور اولیه می تواند به حد زیادی بزرگ شود پیش از آنكه نشانه های قابل توجهی ایجاد نماید.بدین لحاظ متاستاز گره‌های مخفی گردنی بدون بزرگ شدن عقده در اینها فراوان دیده می شود. در مقابل ناحیه گلوتیك حنجره ، كانالهای لنفاتیك معدودی دارد و همچنین متاستازهای عقده ای نادر است. این تومورها خیلی زود ایجاد گرفتگی صدا می كنند.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky