توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی معانی ثانویه جملات در دویست غزل از دیوان حافظ دارای 181 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی معانی ثانویه جملات در دویست غزل از دیوان حافظ  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست مطالب
چكیده
مقدمه21-1
فصل اول :جملات خبری
شرح جملات خبری23
(1-1)-آگاه كردن مخاطب از حقیقت امری24
(1-2)-امیدوار كردن به لطف ازلی27
(1-3)-اغراق29
(1-4)-اظهار اطاعت و دوست داشتن30
(1-5)-بشارت دادن از وقوع امری33
(1-6)-پند و اندرز دادن35
(1-7)-تعظیم و تكریم38
(1-8)-تشویق51.
(1-9)-تأثر و اندوه54
(1-10)-تمنا و تقاضا59                              
(1-11)-حیرت و تحسین و تعجب61
(1-12)-تعریف و تمجید63
(1-13)-ناراحتی و نارضایتی65
(1-14)-خطاب به خود برای تعریض به دیگران67
(1-15)-خوش بودن با غم عشق68.
(1-16)-طنز و تعریض70
(1-17)-فخر و مباهات73
(1-18)-قدرت و برتری عشق76
(1-19)-مشكلات و گرفتا یهای عشق79
(1-20)-مدح81
(1-21)-مناعت طبع و عزت نفس83
(1-22)-نهی و برحذر داشتن85
(1-23)-هشدار و تحذیر87

فصل دوم جملات انشائی
شرح جملات انشائی91
(2-1)-جملات استفهامی
(2-1-1)-استفهام تقریری92
(2-1-2)-استفهام انكاری93
(2-1-3)-آگاه كردن مخاطب از حقیقت امری95
 (2-1-4)-اظهار اطاعت و دوست داشتن97.
(2-1-5)-بیان منافات و استبعاد98.
(2-1-6)-اظهار عجز و ناتوانی99.
 (2-1-7)-پند و اندرز دادن100.
(2-1-8)-تأثر و اندوه101
(2-1-9)-تعظیم و تكریم103.
(2-1-10)-تشویق105
(2-1-11)-تجاهل العارف106
 (2-1-12)-تمنا و تقاضا107
(2-1-13)-حیرت و تحسین و تعجب108
(2-1-14)-فخر و مباهات109
 (2-1-15)-خطاب به خود برای تعریض به دیگران110
 (2-1-16)-طنز و تعریض111
 (2-1-17)-هشدار و تحذیر113

(2-2)-جملات امری
(2-2-1)-آگاه كردن مخاطب از حقیقت امری116
(2-2-2)-اظهار اطاعت و فرمانبرداری116
(2-2-3)-اظهار عجز و ناتوانی117.
(2-2-4)-امیدوار كردن به لطف ازلی118...
 (2-2-5)-بشارت دادن از وقوع امری118
(2-2-6)-پند و اندرز دادن120.
(2-2-7)-تحقیر122
(2-2-8)-تعظیم و تكریم124.
(2-2-9)-تشویق126.
(2-2-10)-تأثر و اندوه128
(2-2-11)-تمنا و تقاضا129..
(2-2-12)-خطاب به خود برای تعریض به دیگران130.
 (2-2-13)-طنز و تعریض131..
(2-2-14)-فخر و مباهات133
(2-2-15)-قدرت و برتری عشق133
(2-2-16)-نهی و برحذر داشتن134.
(2-2-17)-ناراحتی و نارضایتی از جور یار135
 (2-2-18)-هشدار و تحذیر135
(2-3)-جملات ندایی
(2-3-1)-آگاه كردن مخاطب از حقیقت امری137
 (2-3-2)-اظهار عجز و ناتوانی138.
(2-3-3)-امیدوار كردن به لطف ازلی139..
 (2-3-4)-بشارت دادن از وقوع امری 139
(2-3-5)-پند و اندرز دادن141
(2-3-6)-تأثر و اندوه142
 (2-3-7)-تعظیم و تكریم144
(2-3-8)-تشویق145
 (2-3-9)-تمنا و تقاضا138
(2-3-10)-خطاب به خود برای تعریض به دیگران148
(2-3-11)-قدرت و برتری عشق149
(2-3-12)-تحقیر و تعجیز150.
 (2-3-13)-فخر و مبا هات150
(2-3-14)-دعا151
(2-3-15)-خوش بودن با غم عشق152
(2-3-16)-طنز و تعریض153
(2-3-17)-مشكلات و گرفتاریهای راه عشق153
(2-3-18)-مدح154
(2-3-19)-هشدار و تحذیر154

(2-4)-جملات نهی
(2-4-1)-امر155
(2-4-2)-امیدواركردن155.
(2-4-3)-آگاهی دادن به مخاطب156
(2-4-4)-ارشاد و هدایت157
(2-4-5)-اظهار اطاعت و دوست داشتن158.
(2-4-6)-تعظیم و تكریم159.
(2-4-7)-تشویق160
(2-4-8)-تأثر و اندوه161
(2-4-9)-تحقیر 162
(2-4-10)-تمنا و تقاضا163..
(2-4-11)-حیرت و تحسین و تعجب164
(2-4-12)-خطاب به خود برای تعریض به دیگران164
 (2-4-13)-نهی و برحذر داشتن164
 (2-4-14)-فخر و مباهات166.
(2-4-15)-طنز و تعریض167
 (2-4-16)-مشكلات و گرفتا یهای عشق167
 (2-4-17)-مناعت طبع و عزت نفس167..
 (2-4-18)-هشدار و تحذیر168
نمودارها169
نتیجه گیری172
فهرست منابع174

چکیده
در این پایان نامه دویست غزل از غزلهای دیوان حافظ از لحاظ اغراض و اهداف ثانویه جملات مورد بررسی قرار گرفته است. در علم معانی جملات به دو بخش خبری و انشائی تقیسم می گردد ، جملات انشائی نیز بر دو بخش: طلبی وغیر طلبی(امری ،استفهامی ،ندائی ونهی)دارد. عمده مباحث علم معانی موارد کار برد معانی ثانویه این نوع جملات است ؛ در علم معانی کلمه مهم نیست بلکه جمله اساس است.هر نوع جمله ای یک مفهوم ظاهری داردکه در دستور زبان از آن صحبت می كنند ،مثلاٌ جمله خبری ،خبر می دهد و با جمله پرسشی ،پرسش می كنند.اما در عرف و سنت های ادبی از این گونه جملات به مقتضای حالات مختلف برای مقاصد دیگری هم استفاده می شود ،كه اطلاع از این كار بردها برای كسی كه می خواهد مؤثر سخن بگویدضروری است.
شعر حافظ در مقایسه با حجم عظیم شعر فارسی در انتقال اهداف و اغراض متعدد در ظرف تنگ کلمات  مقامی خاص و بی نظیر دارد.در این مقاله سعی شده است از لحاظ علم معانی این ویژگی شعر حافظ نمایانده شود،و اهداف و اغراض شاعر که به طور غیر مستقیم به مخاطب منتقل می شود،مورد بررسی قرار گیرد.
واژگان کلیدی:حافظ،علم معانی،معانی ثانویه جملات.

مقدمه
«در علم معانی از جملاتی که بدون قرینه لفظی در معانی خود به کار نمی روند بحث می شود و به این لحاظ به این علم ،علم معانی می گویند،زیرا از معانی ثانوی جملات بحث می کند.مثلاًبه جای اینکه بگوییم:(ای وای چقدر برف باریده است )می گوییم (برف را نگاه کنید)یا (برف را ببین)،یعنی جمله امری را از معانی اولیه آن خارج کرده و در معانی ثانویه آن که اخبارهمراه با شگفتی باشدبه کار برده ایم .خود به خود این سئوال پیش می آید که چرا جملات را در معانی ثانویه به کار می بریم؟یک پاسخ این است که در سبک ادبی معمولاً واژگان و جملات را در معانی اولیه به کار نمی برند.باز می پرسیم چرا؟ زیرا سخن ادبی سخن مؤثر است و برای اینکه سخن مؤثر باشد باید مطابق مقتضای حال مخاطب و موضوع و مقام باشد.لذا شاعران و نویسندگان باید به امکانات وسیع زبان تسلط داشته باشند و مثلاًتوجه داشته باشند که گاهی اخبار از امر مؤثر تر است.»
‌‌«موضوع علم معانی عمدهً بررسی جملات از حیث معانی و كاربردهای ثانوی است كه متكلم به مقتضای حال مخاطب ایراد كرده است .در این علم به طور كلی از موارد استعمال مختلف انواع جملات و به عبارت دیگر از امكانات بالفعل زبان در زمینه جمله بحث می كند .هر نوع جمله یك مورد استفاده اصلی و رایج دارد كه در دستور زبان ذكر شده است مثلاًجمله خبری، خبر می دهد.جمله پرسشی پرسش می كند.اما در عرف از این گونه جملات به مقتضای حالات مختلف برای مقاصد دیگری هم استفاده می شود كه اطلاع از این كاربردها برای كسی كه می خواهد مؤثر سخن بگوید ضروری است .مثلاً می توان با جمله خبری اعجاب را بیان كرد ،یعنی جمله خبری را در مقام عاطفی به كار برد .یا می توان با جمله پرسشی پرسش نكرد بلكه تأكید را رساند .علم معانی ایم موراد استعمال ثانوی وفرعی و مجازی و به اصطلاح این ظرایف و دقایق و شگردها را مورد بحث قرار می دهد.
«نكته ای كه در اینجا باید بدان توجه كرد این است كه در كتب سنتی معانی،گاهی بحث ها به نحوی است كه به نظر می رسد صرف كلمات مجرد به نظر می رسد ،مثلاً بحث از ضمایر و ادات تمنی و ندا است ،اما باید توجه داشت كه همه این بحث ها در جهت توجه به معانی و ساختار جمله است و به طور كلی در علم معانی ،كلمه مهم نیست بلكه جمله اساس است و این واضح است زیرا بحث از نوشتار و گفتار است و واحد كلام ،جمله است نه كلمه.
«فایده علم معانی متعدد است .فایده اصلی آن ،این است كه ما را با امكانات فراوان زبان آشنا می سازد تا بتوانیم به مقتضای حالات مختلف از آن امكانات استفاده كنیم و سخن مؤثر بگوییم .در مطالعه آثار هنری
متوجه لطایف و مقصود هنرمند شویم و در یابیم (كه در آمد و بیرون شد ایشان از مضایق و دقایق سخن چه بوده است ).پس فایده اصلی علم معانی آشنائی با روح زبان و ظرایف آن است.» .»
حافظ نمونه بارزیک ایرانی مسلمان هوشمندهنرمند است و این نمونگی خود را به بهترین وجه در هنر خویش بیان کرده است .هنر بزرگ حافظ این است که توانسته با کلماتی محدود و در قید و بند انواع هنرهای صوری ،عرصه نامحدود و چشم انداز ناپیداکرانی در برابر انسان بگشاید.
«شعر حافظ را نباید از طریق باورداشت  های  خویش تأویل کرد.چنین تأویلی تحمیل ذهنیت و باورداشت های خویش بر کلامی است که خود بر اساس باورداشتی معین شکل نگرفته است.عیب چنین تحمیلی که خصیصه اغلب شرحهای تأویلی بر حافظ است آن است که وقتی بعضی از غزلها یا پاره ای از ابیات یک غزل با آن باورداشت و اعتقاد از پیش پذیرفته شده هماهنگ و همساز نمی گرددحبس جبری شعر در چار چوب آن اعتقاد ،یا شعر را کج و کوج می کند و از شکل و شمایل می اندازدو یا چارچوب اعتقادی از پیش پذیرفته را.با شعر حافظ باید آزاد و رها طرف شد و خود را به آن سپردتا هر جا که می خواهد ببرد.آنچه ارزش شعر حافظ را می نمایددر قدرت تأویل آن از ذهن ما نهفته است نه در تأویل ذهن آگاه ما از شعر حافظ.درک عمیق این حقیقت ،که ما از طریق شعر حافظ شکفته می شویم تا شعر حافظ هم از شکفتگی ما شکفته شود،راز عظمت و ارزش ارجمند شعر حافظ است.اگر از حافظ قرآن بودن وتوغل در کلام الهی نسیمی در ذهن و زبان حافظ دمیده شده باشد،نسیم همین راز شگفت انگیز است.شرح مفردات وترکیبات و صنایع شعر حافظ که تجربه شعر اوست،اگر مقدمه و زمینه ای برای تأویل ذهن از طریق شعر او در ذهن ما می گذرد نشود،کاری اگر نه عبث بس کم حاصل است.چنین شرحی را می توان چنانکه برای حافظ، برای اغلب شاعران فارسی زبان دیگر هم نوشت .می توان در توضیح لغات و اصطلاحات و نکته های عرفانی و ادبی در شعر هر شاعری عیناًهمان مطالب نوشته شده درباره شعر حافظ را تکرار کرد و شرح را چندان که ممکن است بسط و تفصیل داد. این مهم نیست که آیا آنچه را خواننده در می یابد منظور نظر شاعریا هنر مند بوده است یا نه.آنچه مهم است این است که یک اثر هنری این استعداد و ظرفیت را داشته باشد که خواننده را در خلاقیت اثر شرکت دهد .یعنی اثر همان قدر خواننده را بخواند که خواننده اثر را می خواند.اگر از این چشم انداز به شعر فارسی بنگریم شعر حافظ در مقایسه با حجم عظیم شعر فارسی مقامی خاص و بی نظیر دارد.در این پایان نامه سعی شده است از لحاظ علم معانی این ویژگی شعر حافظ نمایانده شود.و اهداف و اغراض شاعر که به طور غیر مستقیم به مخاطب منتقل می شود مورد بررسی قرار گیرد.2
در این پایان نامه دویست غزل ازغزلهای دیوان حافظ بر اساس معیارهای علم معانی ،اغراض و اهداف ثانویه و معانی ضمنی آنها مورد بررسی قرار گرفته است.بر طبق طبقه بندی جملات در علم معانی، جملات به دو قسم :خبری و انشائی(طلبی وغیر طلبی) تقسیم می گردند.در انشاء طلبی جملات (استفهامی،امری،نهی،ندائی)مورد بررسی قرار می گیرند. در این پایان نامه جملات بر اساس این طبقه بندی تنظیم شده اند،و اهداف و اغراض ثانویه آنها مورد برررسی قرار گرفته است،برای نمونه چند مثال در عبارات ذیل مورد بررسی قرار گرفته اند:

زاهد ار رندی حافظ نکند فهم چه شد             دیو بگریزد از آن قوم که قرآن خوانند84/10
مصراع اول این بیت در قالب جمله استفهامی از انواع انشا ءطلبی بیان شده است،که هدف شاعر از آن صرفاًپرسش و استفهام از مخاطب و دریافت پاسخ نیست بلکه این جمله در معانی ثانویه و ضمنی دارای اهداف و اغراض متعددی است که شاعر برای بیان این اغراض و اهداف و تأثیر گذاری بیشتر کلام خود در این بیت از این قالب بیانی استفاده کرده است.مصراع دوم این بیت جمله خبری است که هدف حافظ از آن صرفاًابلاغ خبر به مخاطب نیست بلکه دارای اهداف و اغراض خاص خود است که در اینجا ترجیح داده برای بیان بهتر و تأثیر گذاری بیشتر کلام خود در مصراع دوم از این قالب جمله خبری استفاده کند.
شرح اهداف حافظ از بیان این قوالب در این بیت:حافظ در این بیت با مهارت و ذکاوت خاصی مصراع اول را در قالب جمله استفهامی بیان کرده است یعنی:زاهد اگر رندی حافظ را فهم نکند چه می شود؟که این بیان به صورت استفهام انکاری بیان شده است یعنی:زاهدا اگر رندی حافظ را فهم نکند هیچ اتفاقی نمی افتد ،و بعد با زیرکی و ذکاوت منحصر به فرد خود درمصراع دوم در قالب جمله خبری این گونه به مخاطب جمله را بیان می کند:همچنانکه دیو از آن قوم که قرآن می خوانند می گریزد ،یعنی حافظ در مصراع دوم با یک جمله خبری ،جواب جمله استفهامی خود را با ابلاغ اهداف و اغراض خود به مخاطب می دهد.یعنی :همچنانکه دیو از قومی که قرآن می خوانند می گریزد،زاهد نیز از رندی مثل حافظ که قرآن خوان است می گریزدو اگر این دیو رندی حافظ قرآن خوان را درک نکندهیچ اتفاقی نمی افتدو اصلاًمهم نیست.
حافظ در این  بیت با زیرکی و ذکاوت بی نظیر ومثال زدنی خود از دو قالب جمله،جمله استفهامی و خبری استفاده کرده است ،تا به راحتی با طنز و تعریض و استهزاو تحقیر زاهد ریایی وتعظیم و تکریم مقام و جایگاه حافظ رند،این اهداف و اغراض خود را به گونه ای به مخاطب منتقل کندکه تا قرنها این ابیات و سخنان تأثیر گذار و نافذ باشد.
ترا ز کنگره عرش می زنند صفیر ندانمت که درین دامگه چه افتادست15/5
مصراع اول این بیت جمله خبری است و مصراع دوم جمله استفهامی از انواع انشاء طلبی است،که شاعر در این بیت از این جملات خبری و استفهامی اهداف و اغراض خاصی را دنبال می کندو برای اینکه این اهداف و اغراض او به نحو مؤثر تر و نافذی به مخاطب منتقل شوداین اهداف را در قالب این جملات گنجانده است.الف)-تعظیم و تکریم مقام و جایگاه انسان که او را از کنگره عرش صفیر می زنند .ب)-تشویق و برانگیختن مخاطب به اینکه دارای چه جایگاه رفیعی است و با برانگیختن او به اینکه باید با تلاش به این جایگاه رفیع برسد.ج)-آگاهی دادن به مخاطب در مورد حقیقت جایگاه انسان و ماهیت انسان که متعلق به چه جایگاه رفیع و والایی است.د)-تحقیر و تقبیح دنیا که در این شعر حافظ به عنوان دامگه از آن نام می برد.ه)-در مصراع دوم حافظ با تجاهل العارف رندانه مخاطب را به درنگ و تأمل و اندیشیدن در مورد این موضوع فرا می خواند.
حافظ برای انتقال تمام این اهداف و اغراض در این بیت از دو قالب جمله خبری و استفهامی استفاده کرده است ،تا به طور غیر مستقیم و ادبی تر و مؤثرانه اغراض و اهداف خود را به مخاطب منتقل کند،که به نحو خیلی بارز و مشخصی در این امر موفق بوده است.

 شکفته شد گل حمرا و گشت بلبل مست        صلای سر خوشی ای صوفیــان باده پرست21/1
اساس توبه که در محکمی چو سنگ نـمود        ببین که جام زجاجی چه طرفه اش بشکست21/2
در بیت اول شاعر از دو جمله خبری و ندائی ودر بیت دوم از جمله خبری و یک جمله امری استفاده کرده است؛ شاعر برای انتقال اهداف و اغراض خوداز این قوالب استفاده کرده است تا به طور غیر مستقیم این اهداف خودرا به نحو تأثیر گذارتر و مؤثر تری به مخاطب منتقل کند،به نحوی که مخاطبان را در هر دوره ای به خود جذب کند.در ظاهر ابیات شاعر آمدن بهار و شکفته شدن گلها را خبر می دهدو باده پرستان را دعو ت به باده می کندو در بیت دوم از شکسته شدن توبه به دست جام شیشه ای باده تعجب می کند ،اما اهداف و اغراض اصلی حافظ که در ضمن معنی ظاهری به مخاطب منتقل می شود:طنز ،افشاگری،انتقاد ،تحقیر و استهزاءست.شاعر در این بیت صوفیان ریاکار پر تزویر را مور خطاب قرار می دهدو توبه ریایی و پر تزویر شان را مورد تمسخر قرار می دهد که جام شیشه ای باده توبه ریایی آنان را که در ظاهر چو سنگ محکم می نمود شکست.حافظ در انتقال این اهداف به خوبی از کار برد نوع جملات در این بیت استفاده کرده است ،ابتداآمدن بهار را در قالب جمله خبری مژده می دهدو بعد در مصراع دوم در قالب جمله ندایی صوفیان باده پرست را صلا می دهد و در مصراع سوم در قالب جمله جمله خبری پرده از توبه ریایی آنان بر می داردو در مصراع چهارم با فعل امر( ببین )مخاطب را به تعجب و حیرت وا می داردو با این حیرت و شگفتی خبر از شکسته شدن توبه ریایی به دست جام شیشه ای می دهد .
نحوه کار برد قوالب جملات (خبری،امری،...)و چگونگی استفاده ازآنها در بیت و اهداف و اغراض اصلی حافظ که در ضمن بیت و به طور غیر مستقیم به مخاطب منتقل می شود ،یکی از ویژگیهای سبکی شعر حافظ است.

شکرانه را که چشم تو روی بتان ندید            ما را به عفو و لطف خداوندگار بخش116/7
مصراع اول این بیت جمله خبری و مصراع دوم جمله امری است که حافظ از کار برد این قوالب دراین جملات اهداف خاصی را دنبال می کند ،مخاطب حافظ در این بیت صوفیان تزویر کار است که در  ابیات قبلی این غزل به آنها اشاره شده است؛به طور مسلم و حتماًچشم پاک و مطهر این تزویر کاران پر مدعا از روی بتان زیبارو مستفیض شده است و حافظ در اینجا با بیانی طنزآمیز به این چشم پاکان پرمدعا گوشه کنایه می زند که به شکر این نعمت که چشم شما روی بتان را ندید و شما پاک و مطهر هستید ما گناهکاران را به لطف و عفو خداوندگار ببخشید که لطفش بی کران است وشما پاکان مطهر به دنبال کار خودتان بروید .حافظ در ضمن این ابیات این صوفیان را نهی می كند و بر حذر می دارد از عیب جویی و سرزنش و ملامت دیگران و به آنان گوش زد می کند که لطف و رحمت خدا بی نهایت است و شامل تمامی بندگانش می شود هیچ کس حق عیب جویی از دیگری را ندارد .هدف دیگر حافظ در این بیت این است که حافظ در مصراع دوم با اشاره به لطف و عفو خداوندگار و این که لطفش بی کران و شامل تمامی بندگانش است افراد را به لطف و محبت بی کران او امید وار می کند.

چه گویمت که به میخانه دوش مست و خراب       سروش عالم غیبم چه مژده ها دادست15/3
حافظ در این بیت از یک جمله استفهامی و یک جمله خبری استفاده کرده است تا بتوانداغراض و اهداف خاص خود را به مخاطب منتقل کندبه نحوی که تا قرنها این سخن ادبی تأثیرگذار باشد.یکی از اهداف حافظ از این جمله استفهامی و بعد خبری اظهار عجز و ناتوانی در ارائه اتفاقی با شکوه و عظیم است به خاطر عدم درک مخاطبین به دلیل عدم اطلاع و آگاهی آنان از خقیقت امر است.حافظ با این اظهار عجز و ناتوانی شکوه و بزرگی این رویداد را می خواهد به مخاطبان بیان کند .هدف دیگر حافظ تعظیم و بزرگداشت جایگاه میخانه و دعوت به تأمل در مورد این میخانه ای است که سروش عالم غیب با آن عظمت در آنجا به حافظ مست و خراب باده عشق مژده هایی داده است که حافظ از بیان این مژده ها عاجز و ناتوان است.یکی دیگر از اهداف حافظ آگاهی دادن به مخاطبان و آگاه کردن آنان از حقیقت میکده عشق و باده عشق است،که حافظ مست وخراب در این میکده مژده های سروش عالم غیب را می شنود.نوع انتخاب جملات استفهامی و خبری در این بیت و نحوه ادای کلمات به گونه ای است که تمام این اهداف و اغراض در ظاهر بیت گنجانده شده و به مخاطب منتقل می شود و این یکی از عوامل ماندگاری و جاودانگی شعر حافظ است.
در این پایان نامه براساس نوع جملات(خبری،انشایی)پایان نامه فصل بندی شده است ،و ابیات براساس اغراض و اهدافشان در این فصول مرتب شده اند،تا به راحتی مورد استفاده علاقمندان و دانشجویان قرار بگیرد.

 

فهرست منابع:
آهنی،غلامحسین،1357،معانی و بیان،بنیاد قرآن
امینی،محمد،1354،حافظ را چگونه باید شناخت،مؤسسه مطبوعاتی عطائی
استعلامی،محمد،1382،درس حافظ:نقد و شرح غزلهای حافظ جلد 1و2،تهران:سخن
اسلامی نژاد آرانی،عباس،1379،اثر پذیری حافظ از قرآن و احادیث،کاشان:مرسل
براهنی،رضا،1380،بحران رهبری نقد ادبی،تهران،دریچه
پور نامداریان ،تقی،1382،گمشده لب دریا:تأملی در صورت و معنی شعر حافظ،تهران:سخن
تقوی،نصرالله،1363،هنجار گفتار:در فن بیان و بدیع فارسی،فرهنگسرای اصفهان
خرمشاهی، بهاءالدین،1368،چارده روایت:مجموعه مقاله در باره شعر و شخصیت حافظ،تهران :پرواز
1362،ذهن و زبان حافظ،تهران: نشر نو
1382،حافظ حافظه ماست،تهران:نشر قطره
1380،حافظ نامه جلد 1و2،تهران:شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
ذوالنور،رحیم،1362،در جستجوی حافظ:توضیح و تفسیر در تأویل غزلیات و قصاید و رباعیات و قطعات خواجه حافظ شیرازی،تهران:زوار
رضانژادنوشین،غلامحسین،1367،اصول علم بلاغت در زبان فارسی،الزهراء
زرین کوب،عبدالحسین،1369،از کوچه رندان:درباره زندگی و اندیشه حافظ،تهران:امیر کبیر-شمیسا،سیروس،1379،معانی،تهران:میترا
فرزاد،مسعود،1350،قصاید،قطعات،رباعیات و مثنویات حافظ،حجت کلمات و اصالت اشعار،شیراز:کانون جهانی حافظ شناسی
فیروزی،عبدالوهاب،1381،رند عالم سوز،تهران:قصیده سرا
قزوینی و غنی و مقابله با نسخه های استادان خانلری،نایینی،1378،دیوان حافظ،تهران:نشر و پژوهش فرزان روز
قیصری، ابراهیم،1380،ابیات بحث بر انگیز دیوان حافظ،تهران:توس
کزازی،میر جلال الدین،1368،معانی2:زیبا شناسی سخن پارسی،تهران:نشر مرکز
کی منش،عباس،1382،مثلث عشق:در احوال و افکار و آثار مولوی،سعدی وحافظ،تهران:شبلی
گلی،احمد،1387،بلاغت فارسی:معانی و بیان،تبریز:آیدین
مرتضوی منوچهر،1383،مکتب حافظ،تبریز،ستوده
موسوی،میرنعمت اله،فرهنگ بدیعی،تبریز،1382
محمدی،علی،وذوالفقاری،ابوالفضل،1381،حافظ به روایت شهریار:شرح یک صد غزل حافظ،تهران:چشمه
مطهری، مرتضی،1359،تماشاگه راز،تهران:صدرا


Abstract:                                                                                                              

In this thesis 200sonnets of hafez bureaus are studied from the view of secondary
 objectives The sentences in signification science are divided in to predicative and compositional.
Compositional sentences also have two parts: demeaning and understanding (imperative interrogative adhesive preventive)The most important discussions of sentences science are application of Secondary meaning of this sentences.
In signification science word is not important but sentences is essential .Every sentences has a superficial concept which is spoiled about that in grammar for example predicative sentences predicts and interrogative sentences interrogates
           
Dictions these sentences are used for other purposes according to different conditions    
Which has knowledge towards that for who wants to sepal effectively is necessary.
Hafezs poem is unique in translating different purposes and intentions in comparison with great volume of prison poem .In this paper we have tried to show this trait of hafezs poem according to signification science and to examine poets purposes and intention which are translated to addressee in dire.
                                                            
Key words: Hafezs signification science Secondary meaning of sentence

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky