توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی وتحلیل جایگاه مناسبات قومی درشهرهای مرزی به عنوان یک مؤلفه در هویت ملی دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی وتحلیل جایگاه مناسبات قومی درشهرهای مرزی به عنوان یک مؤلفه در هویت ملی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی وتحلیل جایگاه مناسبات قومی درشهرهای مرزی به عنوان یک مؤلفه در هویت ملی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی وتحلیل جایگاه مناسبات قومی درشهرهای مرزی به عنوان یک مؤلفه در هویت ملی :

چکیده

ایران سرزمینی است که به دلایل طبیعی و تاریخی شاهد تنوع و گوناگونی فراوانی به لحاظ زبانی،فرهنگی،قومی و تاحدودی نژادی است. آمارگیری که بین سالهای 1327-1330صورت پذیرفته،انواع مذهب درایران را48 نوع وانواع زبانها را85 گونه نشان داده است.گروه های عمده ی قومی درایران شامل لر،ترکمن،کرد،بلوچ وآذری زبانها می باشندکه غالب این گروه های قومی درمناطق مرزی ایران ساکن هستند.درحال حاضربرخی گروه های قومی درایران دارای احساسات وگرایش های قوم گرایانه می باشند. هنگامی که هویت قومی وجه سیاسی بیشتری رادربرگیردبه مولفه ی هویت ملی ارتباط وتقابل پیدامی کند.

تکیه برعناصرهویت ملی(تاریخ، فرهنگ،سرزمین وزبان )و ترویج این عناصر می تواند موقعیت هویت ملی را به عنوان عامل حمایتی هویت قومی مطرح نماید و مناطقی راکه این قوم هادرآن حضوردارندبه عنوان یک مولفه وحدت بخش مطرح نماید.قومیت درکنار هویت ملی می تواندحس همبستگی رادرسطح کشورموجب گردد ودر لوای همبستگی ملی است که یکی از مهمترین اهداف دولت که ایجاد و حفظ امنیت ملی است محقق می گردد. با تقویت هویت ملی می توان در گروه های قومی احساس غرور و رضایت از ایرانی بودن، تعهد به اهداف کشور، تمایل به دفاع از کشور و افتخار به هویت تاریخی مشترك و;

ایجاد و تقویت نمود. درآخراین که، پرداختن به هویت قومی در سطح سیاست های کلان کشور هنگامی به اهداف تعریف شده خواهد انجامید که بنیادهای هویت ملی مستحکم باشند. در صورت عدم تحقق آن، هویت قومی در تقابل با هویت ملی قرار می گیرد و در یک ارتباط متقابل به ضعف همبستگی ملی و امنیت ملی می انجامد .

واژه های کلیدی: هویت قومی، هویت ملی، مرز نشینان

بررسی و تحلیل جایگاه مناسبات قومی در شهرهای مرزی به عنوان یک مؤلفه در هویت ملی ایران سرزمینی است که به دلایل طبیعی و تاریخی شاهد تنوع و گوناگونی فراوانی به لحاظ زبانی، فرهنگی، قومی و تا حدودی نژادی است. آمارگیری که بین سالهای 1327-1330 صورت پذیرفته، انواع مذهب در ایران را 48 نوع و انواع زبانها را 85 گونه نشان داده است. گروههای عمدهی قومی در ایران شامل لر، ترکمن، کرد، بلوچ و آذری زبانها که غالب این گروههای قوم گرایانه می باشند. هنگامی که هویت ملی (تاریخ، فرهنگ، سرزمین و زبان) و ترویج این عناصر میتواند موقعیت هویت ملی را به عنوان عامل حمایتی هویت ملی مطرح نماید و مناطقی را که این قومها در آن حضور دارند به عنوان یک مؤلفه وحدت بخش مطرح نماید قومیت در کنار هویت ملی میتواند حس همبستگی را در سطح کشور موجب گردد و در لوای همبستگی ملی است که یکی از مهمترین اهداف دولت که ایجاد و حفظ امنیت ملی است محقق می گردد. با تقویت هویت ملی میتوان در گروههای قومی احساس غرور و رضایت از ایرانی بودن، تعهد به اهداف کشور، تمایل به دفاع از کشور و افتخار به هویت تاریخی مشترك و ; ایجاد و تقویت نمود. در آخر این که، پرداختن به هویت قومی در سطح سیاستهای کلان کشور هنگامی به اهداف تعریف شده خواهد

761

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
30 و 31 فروردین – 1391 دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

انجامید که بنیادهای هویت ملی مستحکم باشند. در صورت عدم تحقق آن هویت قومی در تقابل با هویت ملی قرار می گیرد و در یک ارتباط متقابل به ضعف همبستگی ملی و امنیت می انجامد.

مقدمه

ایران از معدود کشورهای جهان است که به عنوان یک واحد سیاسی و سرزمینی از پیشینه چند هزار ساله برخوردار است.

حکومت های مختلف که در دوره های زمانی گوناگون در ایران حکومت کرده اند، اقوام گوناگونی را تحت پوشش سرزمین واحده ایران زیر سلطهی خود داشته اند. اما هیچ گاه این اقوام مختلف در محدودهی جغرافیای سیاسی ایران، خود را قطعههای جدا از یکدیگر که به صورت تصنعی به هم پیوند داده شده اند ندانسته، بلکه خود را جزو پیکر واحدی به نام ایرانی شناخته اند. اقدام مختلف ایرانی ساکنان بومی ایران محسوب می شوند و در ایران تنوع قومی پدیده ای کهن است. اما گرایشات قوم-

مدارانه که در بعضی از گروههای قومی ایرانی به وجود آمده، پدیدهای جدید است و متعلق به عصر حاضر که عواملی چون، عدم رضایت، عدالت اجتماعی، احساس محرومیت، وجود همسایگان ناامن در اطراف ایران، فعالیت وسیع نخبگان قومی، سیاستهای بیگانگان، و شرایط بین المللی و به ایجاد آن انجامیدهاند. باید توجه داشت که پرداختن به هویت قومی در سیاستهای کلان کشور زمانی به توسعه اقتصادی- اجتماعی که هدف نهایی است منتهی میگردد، که بنیادهای ملی تحکیم یافته باشد. توسعه و امنیت پایدار حاصل می گردد. با توسعه و ترویج عناصر هویت ملی، وحدت ملی که همبستگی بین اجزای تشکیل دهنده یک نظام سیاسی و اجتماعی و جزء آرمان های مطلوب هر حکومت ملی که خواهان برخورداری از یک ملت یک پارچه است، حاصل می گردد. و بدین جهت که وحدت ملی یکی از مؤلفههای اقتدار و امنیت ملی است که با افزایش ضریب آن، تهدیدات داخلی و خارجی کاهش می یابد و امنیت ملی به تبع آن افزایش می یابد؛ می توان به اهمیت مقولهی تلاش در راستای تقویت هویت ملی پی برد. هویت ایرانی با داشتن بنیادهای مستحکم تاریخی، فرهنگی، زبانی و سرزمینی و در عین برخورداری از اصالت خاص خود، می تواند سیر پویایی خود را طی کند و به استحکام و تقویت همبستگی ملی و امنیت ملی بیشتر جامعه ایرانی نیز بیانجامد.

پیشینه تحقیق

موضوع هویت ملی از بحث های مطرح در دهه های پایانی قرن بیستم و دهه نخست قرن بیست و یکم است. حجم آثار انتشار یافته در دو دهه ی اخیر نسبت به گذشته بسیار بیشتر بوده است. حاجیانی در جامعه شناسی هویت ایرانی به بررسی و شناسایی جایگاه و موقعیت مهم ترین منابع هویت بخش جامعه ایرانی در وضعیت کنونی که حاصل یک مطالعه ی تجربی در سطح ملی است و نیز به اثبات حضور و وجود تمامی ابعاد متنوع هویت اجتماعی در هویت ایرانی و بررسی شکل و نوع تعامل بیان این ابعاد پرداخته است. وی کوشیده تا ابزارها و مقیاس های مناسبی برای سنجش هر کدام از این ابعاد چهارگانه هویت ملی، مذهبی، قومی و مدرن طراحی نموده و آنها را استاندارد کند. رویکرد نویسنده در کتاب تحقیق هویت ترکیبی در ایران امروز است. احمدی در قومیت و قومگرایی در ایران: از افسانه تا واقعیت، در یک بررسی تاریخی با مطالعه سه قوم ایرانی کرد، بلوچ و آذری ها در پی پاسخ به این سؤال است که چرا اقوام فوق در ایران سیاسی شده اند؟ به نظر وی، سیاسی شدن آنها از عواملی این چنین متأثر است: ظهور دولتهای سکولار مدرن و مواجههی آن با رؤسای قبیلهای خود مختار سنتی و دیگر کنترل اختلافات مذهبی، قومی و ساختار هویتهای قومی توسط نخبگان سیاسی و روشنفکران قومی و غیر قومی.احمد اشرف در هویت ایرانی ضمن تأیید وجود علائق گوناگون خویشاوندی و ایلی، وابستگی های مذهبی و فرهنگی و روابط محلی در ایران در کنار هویت ملی معتقد است که احساس غرور و افتخار به میراث فرهنگی ایران، آگاهی از تداوم طولانی و مشخص کشور، به ویژه توانمندی ایرانیان به بازماندن در دوره های مکرر آشوب و ناآرامی، همانند یک نیروی انسجام بخش در برابر جریان تفرقه افکنانه ایستادگی کرده و سرانجام بر آن پیروز گشته است. وی سیر تکامل هویت ایرانی را از دوران باستان تا به امروز بررسی

762

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
30 و 31 فروردین – 1391 دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

می کند. جراردو نیولی در ایده ایران برای نخستین بار با تکیه بر متون تاریخی، دینی و زبانی در جستجوی ریشه های ایران و معانی گوناگون هویتی آن در گستره تاریخ میپردازد و بر همین اساس با مطالعهی منابع کهن فارسی، تاریخ مهاجرت اقوام گوناگون به فلات ایران و فرهنگ و آداب و رسوم آنان معنای هویت ایرانی را در فرآیند تاریخی آن آشکار می سازد. الساندر و بوسانی در هویت ایرانی در دوران پیش از اسلام به مسئلهی ساخت و بازسازی هویت ایرانی به شکل تداوم تاریخی از دوران کهن تا به امروز می پردازد. از نظر وی تلاش برای بازسازی هویت ایرانی وسیلهی نجات فرهنگی بوده اند که در معرض هجوم-

ها و نفوذهای همه جانبه واقع شده است. و در دورههای هخامنشیان، ساسانیان و صفویان سطوح بسیار بالایی از این باستان سازی کلی و تجدید حیات باستانی صورت گرفته است. احمدی در اثر دیگرش بنیادهای هویت ملی ایرانی به یافتن راه کارهای مناسب با ویژگیهای تاریخی ایران برای بحث و بررسی هویت و ملیت ایرانی می پردازد، و شناسایی بنیادهای سازندهی این هویت با توجه به گذشته و اکنون جامعه ی ایران با بهره گیری از چهارچوب های مفهومی در راه هویت و همبستگی ملی ایران در دوره ی معاصر و یافتن راه ها و روش های رویارویی بهینه با این چالش ها و شیوههای مناسب پاسخگویی به نیازهای نوین هویتی جامعهی ایرانی پرداخته و در نهایت یافتن ساز و کار نظری علمی مناسب برای بازسازی و روز آمد کردن گفتمان هویت ملی ایران و پویا ساختن آن در جهان معاصر را مطرح می نماید.

فرضیه های تحقیق

فرضیه های مطرح شده در تحقیق حاضر عبارتند از:

-1گرایشهای قوم مدارانه با هویت ملی و به تبع آن وحدت و امنیت ملی دارای ارتباط منفی است. -2تقویت هویت ملی در مناطق قومی ضریب امنیت ملی را افزایش می دهد.

تقویت هویت ملی در مناسبات قومی میتواند مناطق قومی را جزو مؤلفههای وحدت بخش مطرح نماید.

قوم، قومیت (گروه قومی) و هویت ملی

در تعریف قوم باید گفت قوم سازمان اجتماعی تشکیل یافتهای است که بر پهنه سرزمین معینی قرار دارد و شامل مردمی است که در طول تاریخ با هم پیوندهای اقتصادی، فرهنگی، خویشاوندی و ; برقرار کردهاند، دارای زبان، ویژگیهای فرهنگی، پیوندهای خویشاوندی، ارزشهای اجتماعی و سنتهای مشتركاند. در گذشته مشخصات خونی و نژادی ملحوظ می شد ولی امروزه در پی در هم آمیختگی آنها دیگر به حساب نمیآیند. (ابوطالبی، .(131 :1379 شاخصهای عمدهی قومی عبارتند از:

خودآگاهی قومی، زبان مادری و سرزمین نیاکان (شیخاوندی، .(76 :1369 در تعریف دیگر، قومیت به مردمی که با یک روش مشترك با یکدیگر زندگی و رفتار میکنند و میتوان آنها را مردم یا یک ملت دانست، اطلاق می شود. اینان تجمعی هستند که دارای سبک زندگی، بعضی روشها و اخلاقیات مشترك، اهداف و اعمال مشترك بوده و در بعضی موارد به ویژه فرهنگ مشتركاند. برای فهم قومیت، ابعاد فرهنگی مثل مواریث و شناسههای فرهنگی، زبان، مذهب، آداب و رسوم و پیشینهی تاریخی مهم است(حاجیانی، .(410 -411 : 1388 اما عدهای کاربرد واژه ملت برای گروه قومی را رد میکنند و معتقداند کاربرد خودسرانه واژه ملت برای گروههای قومی، توسط گروههای قومی صورت میگیرد که دارای تمایلات جدایی خواهانه یا خودمختاری و نظایر آنها هستند و کاربرد آنرا از لحاظ علمی، تاریخی و حقوقی درست نمیدانند. و میگویند جامعه بین المللی نیز آنرا نمیپذیرد(همان: .(80 اصطلاح هویت قومی، در مجموع ناشی از شکلگیری قومیت و گروه قومی است. هنگامی میتوان از هویت قومی سخن گفت که اعضای گروه قومی نسبت به عضویت شان در گروه قومی به آگاهی رسیده باشند و از وجود تفاوت و تمایز خودشان با دیگران و نیز شباهتهایشان با یکدیگر مطلع شده باشند و این آگاهی منجر به تولید و احساس تعلق به گروه قومی که عضو آن هستند، شده باشد (برتون، .(24-27 :1380 هویت قومی یکی از انواع هویت جمعی است که به ویژگیهای فرهنگی اطلاق می شود و در سطحی پایینتر از هویت ملی قرار دارد (احمدلو، .(123 :131

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky