توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله جهانی شدن و اثرات آن بر خانواده و تعلیم و تربیت دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله جهانی شدن و اثرات آن بر خانواده و تعلیم و تربیت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله جهانی شدن و اثرات آن بر خانواده و تعلیم و تربیت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله جهانی شدن و اثرات آن بر خانواده و تعلیم و تربیت :

جهانی شدن یكی از مقوله های بحث انگیز و به روز می باشد كه در همه ابعاد زندگی بشر تاثیر چشمگیری ایجاد نموده است و همه محققان و پژوهش گران را به بررسی آن وادار نموده است .در این مقاله نخست تعریف جهانی شدن و تاریخچه آن و سپس رویكردهای جهانی شدن ،فرصت ها و چالشهای جهانی شدن ،دیدگاه جهانی شدن درباره ایران ،خانواده در دنیای امروز،مادر جهانی شده و اثرات جهانی شدن برتعلیم وتربیت بررسی شده است

یكی از موضوعاتی كه ذهن متفكران امروز را به خود مشغول كرده است مفهوم و واقعیت جهانی شدن وتاثیرات آن بردیگر شئون حیات بشری است؛اعم از اقتصاد، سیاست،فرهنگ ،محیط زیست ،رسانه ها،قومیت ها ،ملت ها و .....

كشورها وملت هایی كه در عرصه های جهانی داعیه های ملی ،دینی و فرهنگی دارند ،همچون فرانسه ،ایران ،چین ،هند و...چالش های جدی تر و عمیق تری با این روند داشته و بالطبع بیشتر به تفگر و تامل و برنامه ریزی نیازمندند .

جهانی شدن بعنوان یكی از چالش های گریز ناپذیرپیش روی آموزش و پرورش درقرن 21ام در ابعاد سه گانه خود(اقتصادی ،سیاسی و فرهنگی )كشورهای مختلف را دستخوش تغییر و تحول می نماید .ازاینرو ویژگیها آثار این فرایند یكی از وظایف اصلی هر نظام تعلیم و تربیت و از جمله نظام آموزش و پرورش ایران می باشد .از جمله پیامدهای اقتصادی جهانی شدن كه بر نظام آموزش و پرورش تاثیر می گذارد عبارتند ازتوجه بیشتر از نظام تعلیم و تربیت بر ْآموزش فنی و حرفه ای و استفاده بیشتر در تكنولوژی اطلاعات ،در بعد سیاسی جهانی شدن باعث كمرنگ شدن نظارت و تسلط دولت و حكومت برنظام تعلیم و تربیت است و دربعد فرهنگی جهانی شدن باعث تسلط فرهنگ غرب وكمرنگ شدن ویژگی های بومی به مخاطره افتادن هویت ملی و ارزشهای دینی و از طرفی ارتباطات فرهنگی بیشتر و شناخت سایر فرهنگها خواهد شد .

ازاین دیدگاه جهانی دارای فرصتها وچالش هایی درمواجهه بانظام تعلیم و تربیت ایران می باشد كه با بهره گیری ازاین فرصتها وبا شناخت بهتر چالش ها می توان به حفظ میراث فرهنگی و اعتلای نظام تعلیم و تربیت در راستای جهانی شدن پرداخت.

  كلید واژه ها : جهانی شدن و جهانی سازی ،رویكرد جهانی شدن ،فرصت و چالش های جهانی شدن ،خانواده،مادر جهانی شدن وتعلیم و تربیت جهان شده.

جهانی شدن و پیشینه آن :

سال های پایانی سده بیشتم و ماه های آغازین هزاره سوم میلادی با بحث های داغ ومناقشه انگیز درباره جهانی شدن همراه بوده است .مقامات حكومتی ،مشكلات اقتصادی كشور را به فشارهای ناشی از جهانی شدن نسبت می دهند ،گردانندگان بنگاههای اقتصادی كوناگون ،كوچك تركردن شركتهای خود را برای ادامه حیات در چهارچوب اقتصادی جهانی ضروری می دانند ؛طرفداران محیط زیست تأثیر مخرب جهانی شدن مهار شده را فریاد می زنند و پشتیبانان اجتماع های بومی مختلف نسبت به نابودی خرده فرهنگ ها و فرهنگ های كوچك در برابر موج فراگیر فرهنگ جهانی هشدار می دهند ،ولی باوجود كاربرد و اهمیت فراوان جهانی شدن ،معنا ومفهوم آن هنوز چندان روشن نیست.(دهشیری،1379،ص 72)

برای صراحت بخشیدن به این مفهوم برخی میان جهانی شدن و جهانی گرایی یاجهانی سازی(globalization & globalism )تفاوت قائل شده اند.منظور از جهانی شدن ،وضعی است كه كم و بیش به طور طبیعی ،در نتیجه تحولات جهانی ،پیش می آید .برخی پدیده ها به طور طبیعی یااجتناب ناپذیر ،به تحولات جهانی منجر می شوند .برای مثال با بوجود آمدن رایانه و شبكه های ارتباطی خواه وناخواه مرزهای جغرافیایی در هم نوردیده می شوند و در نتیجه آن تحول جهانی رخ می دهد كه طی آن ،جوامع و افراد آن در ارتباطی نزدیك با یكدیگر قرار می گیرند و از این طریق یكدیگر اثر می گذارند.در مقابل جهانی گرایی یاجهانی سازی تلاشی غالبا عمدی است كه طی آن می كوشند نظامی ایدئولوژیك یااجتماعی – اقتصادی رابا پدیده های طبیعی جهانی شدن پیوند بزنندواز این طریق آن راجهانی كنند .این گونه جهانی گرایی ،از دهه هشتاد وبه موازات فروپاشی شوروی سابق ،شدت یافته است.(كلای ،1999 ،ص18)

تمایز مذكور مانند تمایزی است كه میان جهانی شدن به منزله فرایندو در مقابل جهانی سازی به منزله طرح درنظر گرفته شده است. هنگامی كه از جهانی شدن به منزله فرایند سخن به میان می آید ،منظور همان تحولات كم و بیش طبیعی است كه نتایج به صورت ارتباط های فزاینده میان جوامع آشكار می شود.اما هنگامی كه جهانی شدن به منزله طرح در نظر گرفته می شود،ناظر به تلاشی عمدی است برای آن كه نظام فكری یا اجتماعی معینی در سطح جوامع گوناگون جهان گسترش و حاكمیت یابد.(باقری ،1383،ص 42و41)

گرچه تعریفی جامع ومانع ازجهانی شدن بسیاردشوار اما تعاریفی چند ارائه می شود .«جهانی شدن عبارتست از فرایند فشردگی فزاینده زمان و فضا كه به واسطه آن مردم دنیا كم و بیش و به صورتی نسبتا آگاهانه در جامعه جهانی واحد ادغام می شوند.»(گل محمدی ،1383 ، ص20)

مصادیق این فرایند عبارتند از : كاهش هزینه های كه مكان ،زمان و فضا برارتباطات و حمل ونقل تحمیل می كنند،فرسایش و فروریزی مرزها و دیگر عوامل محدودكننده و مقید كننده امر اجتماعی ،همسانی ساختاری ونهادی جوامع مختلف جهان وافزایش وابستگی متقابل انسانها در سطح جهان.كه این مصادیق را می توان به واسطه شاخص های زیر سنجید:افزایش حجم انواع ارتباطات اجتماعی ،افزایش حجم حمل ونقل ، افزایش كستره تاثیر پذیری و تاثیركذاری انسانها،شكل گیری و افزایش نهادهای فراملی و بین المللی وجهانگیر شدن نهادهای محوری غرب(اقتصاد سرمایه داری مدرن ) .(همان منبع ص 12و11)

كلارك جهانی شدن را عبارت می داند از :«گسترش تجددبه اقصی نقاط جهان و جهانگیر شدن ویژگی های محوری فرهنگ وتمدن غرب است .(كلارك ،1997،ص 23)

والترز نیز جهانی شدن رانوعی یكدست سازی اقتصادی،زیرنظر ایالت متحد امریكا توصیف می كند . (والترز،1379،ص23)

درباره تاریخچه جهانی شدن نیز نظریه های مختلفی ارائه شده است كه از دیدگاه نئوماركسیست ها فرایند جهانی شدن هنگامی آغاز شده است كه نطفه نظام جهانی بسته شده است واین تاریخ به 2500 سال پیش از میلاد مسیح می گردد. اما دسته ای از نظریه پردازان تاریخ جهانی شدن همان تاریخ تمدن جهانی می دانند كه حدود 1500سال پیش از میلاد و از مصر باستان و تمدن سومر آغاز می شود .(هولتن ،1998،ص 24)

دسته دیگر از نظریه پردازان شكل گیری و نقطه آغاز فرایند جهانی شدن رابسیار كوتاه تر از نظریه پردازان دیكرمی دانند.شماری از این نظریه پردازان اعتقاد دارند كه باشكل گیری تجدد،فرایند جهانی شدن نیز آغاز شد.مثلا گیدنز جهانی شدن راچیزی جز گسترش تجدد نمی داند.(كلاك ،1997،ص 23)

ماركس و انگلس هم درك تاریخ جهانی شدن و آغاز این فرایند رامستلزم درك وشناخت تاریخ سرمایه داری می دانند ،چون ازدیدگاه آنان نظام سرمایه داری همواره دست اندر كار یكپارچه سازی اقتصادی و فرهنگی جهان بوده است .(لوی ، 1998،ص 17)

رویكردهای جهانی شدن: فرآیند پرشتاب جهانی شدن در دهه های اخیر، زمینه های مناسب و انگیزه ای برومند برای بررسی و تحلیل این فرآیند پدید آورده و امروزه اقتصادی دانان، جامعه شناسان و عالمان سیاسی پر شماری درباره جنبه های گوناگون جهانی شدن می اندیشند كه حاصل كار آنها نظریه هایی در رابطه با پیدایش، گسترش و تشدید فرآیند جهانی شدن و تاثیرها و پیامدهای آن در زندگی اجتماعی در جهان معاصر است. (كل محمدی، 1383، ص31)

در یك دسته بندی ساده، سه رویكرد نسبت به جهانی شدن وجود دارد كه مختصات این رویكردهای، تعاریف مربوط را روشن می سازد. نخست؛ رویكرد منفی یا پروژه ای است. این دسته از متفكران، همچون اگناسیورامونه، هانس پیترمارتن، هارولد شومان، حسن حنفی، محمد عابدالجابری كه در زمره ماركسیست های نو، رادیكال ها و ناسیونالیست ها هستند. از جهانی سازی به جای جهانی شدن سخن می گویند. به نظر آنان یكسان سازی فرهنگی و ملی فرهنگ های بومی، طراحی نظام جدید بین المللی بر پایه منابع قدرت ها و كشورهای توسعه یافته نقص حاكمیت دولت ها، قدرت یافتن شركت های چند ملیتی و سرنگونی شركت های ملی و كوچك از پیامدهای گریزناپذیر جهانی سازی است. این گروه كه در ایران هم پیروان و مدعیانی دارد، جهانی شدن را غربی سازی و آمریكاسازی نامیده، معتقدند، اگر امپربالیسم، آخرین مرحله سرمایه داری است، جهانی شدن نیز آخرین مرحله امپریالیسم است. آنان معتقدند در خلال سال های 1948 تا 1998 حجم دارایی های كشورهای ثروتمند جهان، دو برابر شده و این حاكی از عمیق تر شدن شكاف طبقاتی است كه خود، تهدیدی جدی برای رفاه و دموكراسی است. به نظر اینان جهانی شدن طرف بازنده  و برنده دارد. كشورهای ثروتمند كه حدود 86 درصد تولید ناخالص ملی كل جهان را در اختیار دارند و دارایی چند نفر از ثروتمندانشان، برابر با مجموع دارایی های 40 كشور فقیر است. طرف برنده هستند و مردم عادی و حاشیه نشینان، طرف بازنده هستند؛ از دكتر شاپور روانشناسی به عنوان یكی از متفكران و مخالفان سرسخت جهانی شدن می توان نام برد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky