توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 گزارش کارآموزی شرکت فرآورده لبنی (حسابداری) دارای 42 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کارآموزی شرکت فرآورده لبنی (حسابداری)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کارآموزی شرکت فرآورده لبنی (حسابداری)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن گزارش کارآموزی شرکت فرآورده لبنی (حسابداری) :

گزارش کارآموزی شرکت فرآورده لبنی ( حسابداری)در 37 صفحه ورد قابل ویرایش



گزارش کارآموزی شرکت فرآورده لبنی (حسابداری)
فهرست

عنوان صفحه

مقدمه 1

کلیات دررابطه باشرکت 1

1- نحوه جمع آوری اطلاعات کارکرد ماهانه

1-1 حسابهای ترازنامه ای 2

2-1 گزارش کارآموزی شرکت فرآورده لبنی (حسابداری)
فهرست حسابهای سود وزیانی 4

3-1 بهای تمام شده کالای فروخته شده 5

4-1 سیستم حسابداری صنعتی کارخانه 7

5-1 حساب کسر واضافات مواد 10

2- سیستم حقوق ودستمزد شرکت 17

3- چگونگی محاسبه حقوق ونحوه پرداخت آن 18

1-3 دستمزد اوقات تلف شده 20

2-3 ذخیره دستمزد ایام مرخصی 21

3-3 پرداخت مساعده 25

4- کنترل های لازم برای کارکردها وپرداخت حقوق 26

مقدمه:

به نام خالق هستی كه شیر را نوشیدنی گوارا گردانید تا اهل ایمان را عبرتی از قدرت لایزال او باشد و بهشتیان را به نهرهای آن وعده داد تا لذت رضوان خویش را كامل گرداند.

اگرچه این نوشیدنی حیات بخش، منبع غنی از تركیبات مورد نیاز بدن بوده ودانشمندان هر روز ابعاد تازه ای از اسرار این غذای كامل را كشف و به جوامع ارائه می دهند متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مصرف سرانه آن در ایران حدود نصف استانداردهای مطلوب می باشد.

کلیات در رابطه با شرکت :

كارخانه فرآورده های لبنی كلات( لبنوش) سهامی خاص یكی از مراكز تولید مهم ترین مواد غذایی در كشور می باشد. این كارخانه و سایر كارخانجات تولید كننده محصولات لبنی در استان خراسان زیر نظر مستقیم شركت تعاونی تولید كنندگان فرآورده های لبنی پاستوریزه خراسان قرار دارد. شركت تعاونی تولید كنندگان محصولات لبنی در سال 71 با همكاری جهاد كشاورزی و اداره كل تعاون استان خراسان جهت ارائه خدمت به واحد های فرآوری لبنیات پاستوریزه و تامین نیاز آن ها و فروش تولیداتشان تشكیل گردید و هم اكنون 45 كارخانه را در استان خراسان تحت پوشش خود دارد.

بهای تمام شده کالای فروخته شده:

بهای تمام شده کالای فروخته شده(شامل ماست خامه ای، خامه قنادی، پنیر صبحانه،پنیر پیتزا،دوغ پاستوریزه کوچک و بزرگ،کشک مایع،خامه صبحانه، کره پاستوریزه، پنیر اولیه)

سربار جذب شده کارخانه ، انحرافات مواد ،انحرافات دستمزد ،انحرافات سربار،اضافه یا کسر جذب سربار،خرید مواد اولیه(شیر ،شکر،...) هزینه دستمزد مستقیم پرسنلکنترل سربار کارخانه شامل حقوق و دستمزد غیر مستقیم ، مواد غیر مستقیم ( نمک ، فلفل ، سیترات، اسانس،سیترات سدیم تجاری، کلر، اسید سولفوریک، برموزول، کارتن، مایع پنیر،افشره کاکوتی ، پلاستیک، گلاب، کارتن 3 لایه سفید ،مارگارین، بطری 5/1 لیتری ،شیشه، درب شیشه، درب بطری، مواد شوینده، مواد شیمیایی، لیبل، شیر خشک)

هزینه ایاب و ذهاب ، هزینه آزمایش و آزمایشگاه، هزینه حمل و نقل به داخل ،اضافه کاری ،دستمزد ایام مرخصی ،اوقات تلف شده،بیمه،سوخت و روشنایی، تلفن و e - mile ، ابزار آلات، ضایعات ،هزینه نظافت کارخانه، استهلاک ماشین آلات ، استهلاک ساختمان کارخانه،تعمیرات و نگه داری ماشین آلات و تجهیزات تعمیرات ساختمان و محوطه



هزینه ها

هزینها به 2 قسمت هزینه های اداری تشکیلاتی و توزیع و فروش تقسیم میشود هزینه های توزیع و فروش:

هزینه حقوق(سرپرستان، فروشندگان ،رانندگان) ،هزینه حمل به خارج، ملزومات، سوخت وسائط نقلیه، استهلاک وسائط نقلیه،پست،آگهی و تبلیغات،سررسید، هزینه تعمیرات وسائط نقلیه، هزینه بیمه ثالث وسائط نقلیه

هزینه های اداری:

هزینه بهره،کارمزد بانکی، هزینه بیمه مطالبات بانکی، هزینه حقوق پرسنل اداری ، بیمه پرسنل اداری، تلفن، تمدید و صدور پروانه، هزینه مسافرت، هزینه پذیرایی، هزینه آبدارخانه هزینه استهلاک اثاثه اداری، هزینه پست اداری، خدمات حسابداری،

سایر درآمد ها:

درآمدهای متفرقه ، درآمد جریمه ، درآمدهای غیر مترقبه ، درآمد حاصل از فروش های جزء

کسور در آمد: مالیات بر درآمد









سیستم حسابداری صنعتی کارخانه:

حسابداری صنعتی کارخانهشامل 4 بخش مهم و اساسی است: حسابداری مواد،حسابداری حقوق و دستمزد، حسابداری سربار کارخانه ، حسابداری انبار(به علت اینکه کالای در جریان ساخت مرتبا به انبار منتقل شده و برای مرحله بعد بر میگردد.)

این کارخانه بر مبنای هزینه یابی مرحله ای قیمت تمام شده تمام محصولات را محاسبه می کند.همچنین دارای پیش بینی هایی برایهزینه های بودجه ای می باشد که درآخر هر سیکل انحرافات محاسبه شده و دلایل آنها نیز بررسی میگردد.

سیستم هزینه یابی مرحله ای به این صورت می باشد که ابتدا هزینههای انجام شده را گردآوری نموده و هزینه هایرا به واحد های تولیدی تسهیم می نمایند. هزینه ها به وقوع زمان گرد آوری شده ولی تا زمانی که عملیات ساخت به پایان نرسیده محاسبه قیمت تمتام شده با مشکلاتی مواجه است از این رو برای بدست آوردن قیمت تمام شده از گزارش هزینه تولید و معادل آحاد محصولات تولید شده استفاده می شود .

بهای تمام شده یک واحد کالای ساخته شده در اکثر کارخانجات از طریق تقسیم جمع هزینه های تولیدی بر مقدار محصولات ساخته شده طی یک دوره محاسبه میشود.محصولات کارخانه طی چند مرحله تولیدمی شوندوبعضی از محصولات ماده خام دایره ای دیگر به شمار می روند.



از نقطه نظر مدیریت داشتن ارقام کلی در مورد هزینه ها نمی تواند جهت اعمال کنترل موثر واقع شود بنابر این در این مرکز بهای تمام شده یک واحد کالای ساخته می شود .

هزینه های واقع شده در هر دایره را به حساب بهای کالای در جریان ساخت همان دایره بدهکار می کنند ،کالای در جریان ساخت برای تعیین بهای تمام شده کالای تولید شده به صورت معادل آحاد تکمیل شده بیان می شود.برای بدست آوردن بهای تمام شده از گزارش هزینه تولید استفاده می شود .ضایعات این کارخانه معمولا غیر عادی و غیر قابل فروش است و ارزشی ندارد مانند به هدر رفتن شیر خام هنگام عملیات پاستوریزاسیون شیر؛این ضایعات معمولا به بهای تمام شده محصولات سالم اضافه می شود و ثبت آن به طریق زیر انجام میگردد:

ضایعات غیر عادی ***

کالای در جریان ساخت ***

برای بدست آوردن مواد مصرفی از گزارش مصرف مواد و صورت دریافت شیر خام در ماه استفاده میشودو ثبت خرید مواد به صورت زیر می باشد:

کنترل مواد(شیر) *****

حسابهای پرداختنی/چکهای پرداختنی/صندوق/بانک *****

وقتی از شیر برای تولید محصولی مثلا پنیر سفید استفاده می شود ثبت زیر صورت می گیرد کالای در جریان ساخت

(پنیر سفید) ***

کنترل مواد(شیر) ***

هر یک از اقلام مواد خریده شده اعم از مستقیم و غیر مستقیم به تفکیک در کارتهای مواد به ثبت می رسند.جمع اقلام مندرج در کارت های مواد باید با مانده حساب مواد در دفتر کل مطابقت داشته باشد.

ثبت هزینه ها در دفاتر براساس مدارک اولیه صورت می گیرد که باید بررسی و تاییدگردیده و پس ازصدور سند مربوطه در دفاترروزنامه وکل ثبت شود. دفاترشامل دفاتر کارخانه فقط میباشد و کلیه حساب های مالی نیز در همین دفاتر کارخانه ثبت می شود .مثلا همانطور که بیان شد حساب های صندوق ،دریافتنی ها ،پرداختنی ها ،بانک،تنخواه گردان در کارخانه نگه داری می شود.حقوق و دستمزد کارکنان تولید نیز از طریق دفاتر کارخانه ثبت میشود.

بدهی های مربوط به مالیات بر درآمد ،وام پرداختنی بلند مدت و سایر بدهی ها(بیمه)در دفاتر کارخانه ثبت میشود.

مدارک اولیه برای مواد شامل قبض درخواست خرید مواد ،قبض تحویل مواد و گزارش برگشت مواد، فاکتور خرید مواد و تخفیفات و... می باشد.

مدارک اولیه برای دستمزد شامل کارت اوقات کار که ساعت کاری هر کارگر و اضافه کاری در آن ثبت میشود ،می باشد.

و بالاخره مدارک اولیه برای سربارو کلیه هزینه های غیرمستقیم تولید سند های تهیه شده برای ثبت استهلاک ،قبض های آب و برق ،،کلیه فاکتور های خرید مواد غیر مستقیم،کارت اوقات کاردستمزد کارکنان غیر مستقیم تولید و مواردی از این قبیل شامل می شود.

حساب کسر و اضافات مواد:

این حساب معمولا برای مواد غیر مستقیم ( بسته بندی ) ، گلاب ،وانیل ، مارگارین شیر خشک ،استو بلایزر و ...استفاده می شود.چون مواد مستقیمی مانند شیر و خامه معمولا در انبار باقی نمی ماند و برایتولید سریعا مصرف می شود کسری و اضافات مواد برای آنها به ندرت ایجاد می شود. چنانچه موجودی واقعی موادکمتر از مانده کارت های مواد باشد کسری انبار ایجاد می گردد.

همچنین اگر موجودی واقعی مواد انبار بیشتر از مانده كارت های مواد باشد اضافات انباروجود خواهد داشت. دلایل وجود كسری یا اضافات انباردر این مركز تولیدی:

1- اشتباه در ثبت مقدار مواد وارده یا صادره در كارت انبار

2- اشتباه در ثبت قبض و حواله انبار

3- ضایعات مواد در انبار

4- اختلاس و سرقت مواد

5- اشتباه انباردار

6- حوادث مختلفی كه ممكن است اتفاق بیفتد.

چنانچه درپایان دوره های كسری یا اضافی مواد انبار قابل ملاحظه نباشد مانده كارت ها اصلاح می شود ولی اگر كسری یا اضافی موجودی انبار قابل توجه باشد باید ثبت های زیر انجام گردد،در صورت وجود كسری انبار ثبت زیر صورت می گیرد:

حساب كسری و اضافی انبار XX

كنترل مواد(شكر) XX

در صورت وجود اضافی مواد انبار ثبت زیررا انجام می دهند:

حساب كنترل مواد(شكر) XX

حساب كسری و اضافی انبار XX

حساب كسری و اضافات یك حساب موقت است كه در پایان دوره مالی با حساب سود و زیان بسته می شود.

اگر هزینه هایی كه به بهای تمام شده مواد اولیه مثل شیر اضافه می گردد مشخص نباشدبا توجه به تجارب گذشته از یك نرخ برای تعیین هزینه های واقعی كه به نرخ پیش بینی هزینه های تهیه وتحصیل مواد موسوم است استفاده میشود.

بنابراین حسابی به نام پیش بینی هزینه های تهیه و تحصیل مواد كه دارای مانده بستانكار است در دفتر كل منظور می گردد و ثبت آن به صورت زیر می باشد:





حساب كنترل مواد XXX

صندوق / بانك / چك پرداختنی/*** پرداختنی/ XX

پیش بینی هزینه های تهیه و تحصیل مواد X

پس از دریافت اسناد هزینه های واقعی انجام شده مربوط به تهیه مواد ثبت زیر صورت می گیرد:

ضمنا این شركت از پرداخت مالیات حقوق معاف می باشد.

توضیحاتی راجع به برخی از كسورات دستمزد:

بیمه : واحدهای تجاری مزایای گوناگونی از قبیل حق مسكن،حق اولاد ،بیمه و غیره را برای كارمندان خود فراهم می نمایند.تسهیم هزینه های مربوط به كسور اختیاری فوق بین واحد های تجاری و كارمند به ترتیبی كه سهم كارمند در لیست حقوق و دستمزد از مبلغ دریافتی وی كسر گردد، موضوعی عادی می باشد. در مواردی كه كارخانه حق بیمه را پیش پرداخت كرده باشد یك حساب دارائی تحت عنوان « پیش پرداخت بیمه عمر و تصادفات » ، افتتاح نموده و مبالغ پرداختنی را به این حساب بدهكار می نمایند و در هنگام تهیه لیست حقوق و دستمزد مانند سایر موارد، نگاهداری دفاتر و مدارك معین كه مانع پرداختی به هر یك از كاركنان را نشان دهد و هم چنین وجود دو یا چند حساب دفتر كل ضروری می باشد.

پرداخت مساعده(علی الحساب):

پرداخت مساعده به كاركنان و كارگران ممكن است به دلایل گوناگون صورت گیرد. علی الحساب ممكن است به صورت وجه نقد، مواد یا كالای ساخته شده باشد به منظور اعمال كنترل های مؤثر فرمی تحت عنوان « مجوز پرداخت علی الحساب » تهیه می گردد و توسط مسئول مربوطه تائید و به حسابداری (حقوق و دستمزد) ارسال می شود. به منظور نشان دادن دریافتنی های واحد تجاری ، یك حساب دارایی تحت عنوان « پیش پرداخت حقوق و دستمزد» ممكن است افتتاح شود كه بابت پرداخت های علی الحساب بدهكار می شود.

در مواردی كه علی الحساب پرداختنی به صورت موجودی جنسی باشد و با بهای تمام نقد و به حساب كاركنان منظور شود، حساب مواد یا كالای ساخته شده بستانكار شود. در صورتی كه موجودی های مزبور به بهائی بیش از بهای تمام شده به حساب كاركنان منظور شود طرف بستانكار در حساب فروش عمل شود. در صورتی كه موجودی های مزبور به بهایی بیش از بهای تمام شده ولی به مراتب كمتر از بهای فروش به حساب كاركنان منظور شود حسابی تحت عنوان فروش به كاركنان یا فروش داخلی افتتاح می شود. هنگام تهیه لیست حقوق و دستمزد، دریافتی كاركنان در این لیست ثبت شده و مبلغ علی الحساب از مبلغ پرداختی به كاركنان كسر می شود. مبلغ علی الحساب كه بدین ترتیب از دریافتی كاركنان مربوطه كسر می شود به «حساب علی الحساب حقوق و دستمزد» بستانكار می شود.

کنترل های لازم برای کارکردها وپرداخت حقوق :

همان طور كه بیان گردید، حقوق و دستمزد بر مبنای كارت ساعت (كارت اوقات كار) و سایر اطلاعات ارائه می شد، به دایره حقوق و دستمزد،محاسبه می شود. مدارك مزبور اطلاعات لازم برای محاسبه انحرافات دستمزد در ارتباط با هزینه های استاندارد فراهم می آورد.

اطلاعات لازم برای محاسبه انحرافات دستمزد شامل ساعات كاركرد واقعی ، نرخ واقعی دستمزد، مبادلات استاندارد برای تولید واقعی و نرخ استاندارد دستمزد می باشد. كلیه نرخ های بودجه و استاندارد توسط مهندسین امور مالی و سرپرستی با نظارت مدیرعامل سنجیده شده است . ثبت دستمزد واقعی بدون در نظرگرفتن كسورات به صورت زیر می باشد:

كنترل حقوق و دستمزد XX

حقوق پرداختنی XX

همچنین در زمان تسهیم هزینه ها ثبت زیر صورت می گیرد (بدون در نظر گرفتن هزینه های بیمه و سایر كنترل ها) :

كالای در جریان ساخت XXX

انحراف نرخ دستمزد XX

انحراف كارائی دستمزد XX

كنترل حقوق و دستمزد XXXXXXX

انحرافات دستمزد از فرمول زیر محاسبه می شوند

ساعات كارواقعی*(نرخ واقعی دستمزد – نرخ استاندارد دستمزد)= انحراف نرخ دستمزد

نرخ استاندارد دستمزد*( زمان واقعی دستمزد – زمان استاندارد دستمزد)= انحراف كارائی دستمزد

کنترل سربار کارخانه:

یک حساب کنترلی و موقت است وهمچنین یکی از اجزای اصلی قیمت تمام شده کالای تولید شده می باشد.با استفاده از این حساب می توان بسیاری از هزینه ها را کنترل نمود وبهترین شیوه تولید از طریق کاهش این هزینه را برگزید.

در این کارخانه از نرخ جذب سربار ساخت به منظور تخصیص سهم مناسبی از هزینه های سربار به محصولات استفاده می شود.

سربار ساخت معمولا به هزینه هایی چون مواد غیر مستقیم ،دستمزد غیر مستقیم و سایر هزینه هایی که به آسانی قابل شناسایی یا به طور مستقیم قابل منظور شدن به محصولات و مراحل تولید نیستند اطلاق می شود .

پس سربار تولید شامل کلیه هزینه های تولید به جز هزینه های مواد مصرفی مستقیم و دستمزد کارکنان مستقیم تولید جزیی ازهزینه های تولید به شمارمیرود.در ابتدای دوره مالی و به منظور محاسبه سربار محصولاتی که طی دوره مالی ساخته می شوند بااستفاده ازمبنای ازپیش تعیین شده نرخی را به دست می آورند که نرخ جذب سربار کارخانه است.

برآورد هزینه های سربار:

این مرحله از کار حسابداری صنعتی بسیار مهم است چون اگر به واقعیت بیشتر نزدیک باشد مدیریت را در تصمیم گیری ها یاری می کند.

برای این کار شرکت از نتایج به دست آمده از تسهیم هزینه های سربار که نشان دهنده سهم هزینه های سربار واقعی هریک از دوایر تولیدی می باشد استفاده می کنند.

پیش بینی ها بر اساس هزینه های تسهیم شده دوره قبل (ماه قبل ) صورت میگیرد.(بودجه متداول)

برای تسهیم هزینه های سربار ابتدا کلیه هزینه های عمومی و اداری وفروش مشخص و گردآوری شده و با توجه به مبنای تسهیم این کار انجام می شود.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky